Viderestilling
Fra : Webwoman

Dato : 10-06-01 08:02

VED NOGEN...... Hvis man bruger funktionen viderestilling fra sin mobil,
kommer man så til at betale minuttakst (eller andet) for de viderestillede
opkald?

Venlige hilsner
Lisbeth

Fra : jan steen sørensen

Dato : 10-06-01 09:15

Webwoman > skrev i meddelelsen <9fv6al$6su$1@sunsite.dk>...
>VED NOGEN...... Hvis man bruger funktionen viderestilling fra sin mobil,
>kommer man så til at betale minuttakst (eller andet) for de viderestillede
>opkald?

Hvis du viderestiller til din mobils telefonsvare er det normalt gratis.
Alle andre viderestillinger er normalt noget du betaler for - ring til de
udbyder for priser!

Telia's havde gratis viderestilling til alle fastnet- og egne mobil-numre
engang - desværre ikke mere.
Idag skal jeg betale 50 øre i minuttet for viderestilling til min
fastnettelefon. Hrrmmmm.

Man kan jo undre sig over hvorfor når nogen skal betale for at ringe til dit
mobil-nummer, hvorfor du også skal betale for at route kaldet vidre??
Var der nogen der sagde "dobbeltaksering"?

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-01 12:15

jan steen sørensen skrev:

>Man kan jo undre sig over hvorfor når nogen skal betale for at ringe til dit
>mobil-nummer, hvorfor du også skal betale for at route kaldet vidre?

Det spørgsmål undrer mig. Der benyttes to 'telefonlinjer'. Det er
da logisk at det koster en pris for hver. Hvis der kunne laves en
tjeneste hvor 'mellemstationen' blev hægtet af, var det noget
andet, men det findes ikke (og kommer næppe heller).

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-06-01 12:23

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis der kunne laves en
> tjeneste hvor 'mellemstationen' blev hægtet af, var det noget
> andet, men det findes ikke (og kommer næppe heller).

Det kan laves med IN. Duet er et eksempel herpå.
Desværre er IN heller ikke helt billigt, men man undgår dobbelt linjebrug.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : jan steen sørensen

Dato : 12-06-01 07:13

Bertel Lund Hansen skrev i meddelelsen ...

> [...]
>tjeneste hvor 'mellemstationen' blev hægtet af, var det noget
>andet, men det findes ikke (og kommer næppe heller).

Jeg forsøger:

Og hvordan forståes > der benyttes to "telefonliner" <?
Prisen debiteret A abonnenten er typisk kalkuleret ud fra følgende:

1. opkaldet starter hos A abonnenten. (hvilken type telefon, opkaldsafgift
etc.)
2. routningen (forbindelsen) fra A abonnenten til B abonnenten.
(omkostninger for at route trafikken)
3. nummeret tilhørende B abonnenten. (indringningsprisen, her bærer
mobilnumre langt den største del af omkostningen)

såfremt kaldet ændres i routningen til C abonnenten (her tænkes på:
telefonsvarer, fastnet- eller egen operatørs mobilnummer), er det jo blot
routningen (trafikken) der routes videre til C. Og der er ingen ekstra
omkostninger med indringningsprisen.

Dette burde ikke koste ekstra, derved ville flere bruge funktionen =>
tilgængelighed!
- og vil det iøvrigt ikke også være en udmærket forretning for
teleselskaberne at tillade dette, - de lever jo af at sælge trafik
(minutter)?

Jan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-06-01 07:49

"jan steen sørensen" <jss@private.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> telefonsvarer, fastnet- eller egen operatørs mobilnummer), er det jo blot
> routningen (trafikken) der routes videre til C. Og der er ingen ekstra

Der skal ske to opslag og kaldet skal på en betydelig omvej. Det koster
næppe det dobbelte, men noget mere.
Anderledes er scenariet hvis en fastnet er viderestillet til en
mobiltelefon. Her er omkostningerne væsentligt højere.
At A betaler taksten til B og B betaler til C er den klart mest enkle og
logiske beregningsmåde.
Tilsvarende ved udlandsproblematikken. Omkostningerne er for store til at
teleudbyderen blot kan sluge dem, og de valgte beregningsformer er dem der
giver mest mening.

Fra : Kim Bjoern

Dato : 13-06-01 20:01

> Der skal ske to opslag og kaldet skal på en betydelig omvej. Det koster
> næppe det dobbelte, men noget mere.

Jeg har valgt at "nøjes" med ovenstående udklip til mit svar.

Det som måske frustrerer mange kunder er vel, hvorfor det skal koste ekstra,
når der omstilles inden for samme takstgruppe - jeg mener - sammenlignet
med, når der er f.eks viderestilling fra een hjemmeside til en anden.
Fungerer det ikke sådan på telefoni også? Alt er jo i dag adressering som
på internet (eller?) og omdirigeringer burde IMHO ikke give anledning til
ligefrem dobbelttaksering.
Det er ikke sikkert, vi bliver enige i denne sag - jeg ved nok for lidt om
den tekniske side af sagen,,.....

Kim

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-06-01 20:40

"Kim Bjoern" <antispam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Alt er jo i dag adressering som
> på internet (eller?)

Nej

> jeg ved nok for lidt om
> den tekniske side af sagen,,.....

Det kunne lyde til at du ved for lidt.
Du kan evt starte med at læse lidt om SS7 (signaleringssystem 7)

Fra : jan steen sørensen

Dato : 14-06-01 11:02

> [...]
>når der omstilles inden for samme takstgruppe - jeg mener - sammenlignet
>med, når der er f.eks viderestilling fra een hjemmeside til en anden.

Enig!
Kaldene routes idag, og det er mindre vigtigt om et kald routes via
København eller Esbjerg - blot kapasiteten er tilstrækkelig.

Viderestilles eller omstilles kaldet bør det kunne gøres uden
meromkostninger.
Tænk blot på personen der ringer til min mobil, han betaler jo netop
indringningspris pr. minut til min mobil-operatør, som en del af den
mobiltakst han skal betale, hvorfor skal jeg så betale for at få den
vidrestillet til min fastnettelefon?

For Teleselskaberne er det da klart en bedre forretning at kaldet går via et
mobilnummer end et fastnetnummer! - men for kunden....

>Fungerer det ikke sådan på telefoni også? Alt er jo i dag adressering som
>på internet (eller?) og omdirigeringer burde IMHO ikke give anledning til
>ligefrem dobbelttaksering.

også enig!
det giver blot en mulighed for at fakturere ekstra.

>Det er ikke sikkert, vi bliver enige i denne sag - jeg ved nok for lidt om
>den tekniske side af sagen,,.....

Det er heller ikke nødvendigt at vide voldsomt meget om teknikken, det
handler jo kun om at hvad bør / skal samtalen koste fra A til B.
Priser kan kalkuleres på mange forskellige måder - det er ofte volumen der
afgør stk. pris (eks. pr. minut eller pr. Mega)

Jan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-06-01 11:56

> Det er heller ikke nødvendigt at vide voldsomt meget om teknikken, det
> handler jo kun om at hvad bør / skal samtalen koste fra A til B.

Prisen er i høj grad afhængig af teknikken.
Hvorfor tror folk at det er gratis at route telefoni-kald?

Fra : jan steen sørensen

Dato : 15-06-01 09:31

Fra kundens synspunkt!

>Prisen er i høj grad afhængig af teknikken.

ja klart, men det var bare ikke det, der blev kommenteret her....

>Hvorfor tror folk at det er gratis at route telefoni-kald?

Tror de det?

Typisk koster selve routningen kun en meget lille del (specielt når det
foregår i "eget net", eller i købt/lejet kapacitet )
Kostpriserne er meget afhængigt af hvilket udbyder der routes hos, og
hvordan routningen foregår.
Kan ikke kommentere disse (fortrolige) pris-oplysninger yderligere...

Jan

Fra : _=Tojo=_

Dato : 16-06-01 12:42

Jeg er ikke sikker på der bruges 2 (to) telefon linier.

Ved kald til en mobil der er omstillet til et hvilket som helst nummer står
i computeren eller osse kaldet telefoncentralen og derfra rutes opkaldet
videre, men da opkaldet er til en mobil takseres opkalderen for mobil takst,
er opkaldet til en fastnet som er videre stillet takteres opkalderen for en
fastnet opkald - viderestilleren betaler opkaldet til det nummer - så der er
tale om dobbelt takst, men dobbelt linie forbrug det passer ikke.

Venlig hilsen
Torben Johansen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-06-01 11:12

> [...]
> mobil-nummer, hvorfor du også skal betale for at route kaldet vidre??
> Var der nogen der sagde "dobbeltaksering"?

Var der nogen der sagde "dobbelt-portblokering"?

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 17-06-01 23:52

"jan steen sørensen" <jss@private.dk> wrote:

> Hvis du viderestiller til din mobils telefonsvare er det normalt gratis.
> Alle andre viderestillinger er normalt noget du betaler for - ring til de
> udbyder for priser!

Hos Telmore koster det også for mobilsvar.

"Ja, det koster 1,25 pr min når der er nogen der lægger en besked på din
mobilsvare.
[...]
Venlig hilsen
TELMORE-Support   Susanne "

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 17-06-01 23:57

Niels Teglsbo skrev:

>Hos Telmore koster det også for mobilsvar.
>
>"Ja, det koster 1,25 pr min når der er nogen der lægger en besked på din
>mobilsvare.

Hmm, det undrer mig - det er de vist de eneste der tager penge for...

Hmm, Frank! Er det korrekt? Det ville jeg ikke være så glad for...

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Jeg fjerner SIM-låsen fra Nokia-, Ericsson- og Siemens-telefoner.
Vibratorer og ekstra spil installeres desuden i Nokia 3210.

Fra : Lars Christensen

Dato : 21-06-01 15:01

On Mon, 18 Jun 2001 00:56:46 +0200, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Hmm, det undrer mig - det er de vist de eneste der tager penge for...
>
>Hmm, Frank! Er det korrekt? Det ville jeg ikke være så glad for...
>
>venligst,
>Lasse Hedegaard

Et eller andet sted skal de jo tjene penge

Lars

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 21-06-01 15:07

Lars Christensen skrev:

>Et eller andet sted skal de jo tjene penge

Jeg har lige snakket med en supporter hos Telmore der kunne fortælle,
at man IKKE betaler for viderestilling til sin mobilsvarer (den man
får hos Telmore).

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : jan steen sørensen

Dato : 18-06-01 20:17

>Hos Telmore koster det også for mobilsvar.
>
>"Ja, det koster 1,25 pr min når der er nogen der lægger en besked på din
> [...]

Det vil jeg nu lige undersøge en ekstra gang !!
- ikke engang Debitel vil tillade at tage betaling (på din konto) for opkald
der stilles videre til Mobilens telefonsvarer - Den der tilringer DIG skal
selvfølgelig betale gældende (mobil)takst hos SIN operatør, men se det er et
ganske andet eventyr.

Jan

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 18-06-01 20:24

jan steen sørensen skrev:

>Det vil jeg nu lige undersøge en ekstra gang !!

Jeg undrede mig også over det.

> [...]
>selvfølgelig betale gældende (mobil)takst hos SIN operatør, men se det er et

Ja, men hvis man viderestiller til alle andre nummer end sit
telefonsvarernummer så får man nu selv lov at betale for det! Så vidt
jeg ved er ens telefonsvarernummer den eneste der er gratis at
viderestille til - andet vil også være tosset - så Frank, vi venter
lige på en udmelding...

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Claus E Beyer

Dato : 20-06-01 05:41

> [...]

Så skal jeg godt nok aldrig have mig en Telmore.

Claus

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 24-06-01 15:50

Niels@fabel.dk (Niels Teglsbo) wrote:

> "Ja, det koster 1,25 pr min når der er nogen der lægger en besked på din
> mobilsvare.
> [...]
> Venlig hilsen
> TELMORE-Support   Susanne "

Jeg har prøvet at lægge en besked på telefonsvareren fra en anden
telefon. Og opkaldet er ikke dukket op i opkaldslisten på forbrugssiden.
Det er nu over 24 timer siden og andre senere opkald er på listen.

Så måske er det alligevel gratis når folk lægger besked på ens
Telmore-telefonsvarer.

Fra : Kasper Sone-Lund

Dato : 10-06-01 11:37

> VED NOGEN...... Hvis man bruger funktionen viderestilling fra sin mobil,
> kommer man så til at betale minuttakst (eller andet) for de viderestillede
> opkald?

det koster alm. samtale pris... altså det som det ville koste at ringe fra
din tlf. til det det nr. som der viderestilles til..

--
-sone.2001-
sone@person.dk