Optage TV film på PC
Fra : Claus Andersen

Dato : 02-11-05 10:46

Hej

Min video er stået af og det synes meningsløst, at investere i en ny.

Hvad skal jeg bruge, udover en stor HD, for at kunne optage samt lagre
film/programmer fra min fællesantenne på min PC?

Jeg skal ligeledes kunne afspille disse igen på mit TV uden det store
problem, så hele familien kan finde ud af det.

Jeg er blevet fortalt at jeg skal bruge f. eks. en "plextor PX-TV402U/T3".
Software som følger med til et sådan kort, kan det "vække" pc ved
programerede optagetidspunkter eller hvordan foregår det overhovedet?

Ser i en fordel i trådløs billedoverførsel eller fast kabel. Afstanden fra
PC til TV er ca. 10 m?

Jeg skal også investere i ny PC, så hvis der skal bruges noget specielt
inden køb ville det være rart at vide.

På forhånd tak

Claus

Fra : Lyrik

Dato : 02-11-05 14:36

"Claus Andersen" <noreply@overhovedetnej.xx> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg skal ligeledes kunne afspille disse igen på mit TV uden det store
> problem, så hele familien kan finde ud af det.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Allerførst vil jeg anbefale dig at investere i en DVD-recorder. Det andet er
lappeløsninger efter min erfaring. Og jo jeg har haft flere TV-kort og jeg
har brændt og afspillet på TV.

Lappeløsningen som du går efter kræver virkelig gode antenneforhold til din
PC. Så du skal trække antenne fra der hvor dit TV står 10 meter væk op af
døre og ned af stolper til din Pc.

PC-en skal udstyres med et TV-kort. Disse er som at trække i lotteriet, med
hensyn til kvalitet. Ingen!-Ingen!- I denne verden kan anbefale dig det
ultimative TV-kort.
Og hvis de kunne ville det koste prisen på en DVD-optager.
TV-kortenes drivere er shit og de kan få en PC til at gå i sort med et hult
drøn som kræver reinstallering af Windows.
Deres mpeg-encodere er lort som giver uldne billeder under almindelig
videostandard.
Arbejdet med at redigere og indkode og omkode kræver det meste af din fritid
inden du får noget der kan afspilles med godt resultat.
DVD-optager-Tryk-optag-afspil med tilfredshed. Arbejdsgang=2 minutter.

Men har TV-kort da slet ikke en berettigelse i mine øjne?))
Jo! Hvis du vil optage små klip til at sende over e-mail eller bruge til
download for dine venner.
Så skal du købe et TV-kort. Denne funktionalitet er der imidlertid snart
heller ikke brug for, da for eksempel nyhedsklip kan hentes fra nettet.
Til TV-afspilning af udsendelser er det bare et
utaknemmeligt-rodet-slavearbejde.

Dette var nogle års TV-korterfaring stillet til din rådighed.))

Hilsen
Jens

Fra : Claus Andersen

Dato : 02-11-05 15:24

"Lyrik" skrev :
> [...]
> utaknemmeligt-rodet-slavearbejde.
>
> Dette var nogle års TV-korterfaring stillet til din rådighed.))

Hej Jens

Det er godtnok negative erfaringer du har gjort.
Jeg har ikke prøvet dette før og lytter selvfølgelig til dine erfaringer,
meeeen der har flere gange været positive omtaler af denne fremgangsmetode
på TV, så jeg undrer mig lidt over dine ord.

Jeg har en DVD optager, men synes ikke altid den er at foretrække.
Jeg er ofte ude at rejse i længere tid. Dette sætter naturlige begrænsninger
på antallet af programmer/film jeg kan optage.
Hvis jeg kunne få PC metoden til at virke, ville det egentlig kun være HD
størrelse, som satte begrænsningen.

Hvilken kvalitetsforringelse snakker du om, at der bliver på optagelsen?
Hvad skyldes denne forringelse?

Jeg kan nævne at jeg har antenneindgangs ledningen lige ved siden af min PC
og vil således kun skulle overføre, via kabel, fra PC til TV under
afspilning.

Du nævner TV-Kort?
Er det det samme som et TV-capture kort? og findes der kun den samme type
eller er der flere slags kort til mit brug?

Hilsen

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-05 19:39

"Claus Andersen"
> [...]
> på antallet af programmer/film jeg kan optage.
> Hvis jeg kunne få PC metoden til at virke, ville det egentlig kun være HD

Hvad så med en harddisk optager? Så skulle dit pladsproblem da være løst..

--
/Stoltze
Har du husket at klippe i dit indlæg? Og læst det igennem en ekstra gang?

Fra : Claus Andersen

Dato : 03-11-05 09:05

"Niels Stoltze" skrev: >
> Hvad så med en harddisk optager? Så skulle dit pladsproblem da være løst..

Hej Stoltze

Det har jeg tænkt på, men det løser ikke mit andet problem som også er med i
min tråd.
Jeg gerne vil kunne optage mange programmer/film i min rejse periode. Der er
mig bekendt ingen DVD/HD optager som kan programmeres til 20-30
tidsperioder, eller tager jeg fejl?

Yderligere snakker vi betragtelig flere penge for en ordentlig HD optager
vs. TV kort og min eksisterende PC HD på 300 GB.

Jeg er ved at købe en ny PC og bliver derfor nød til at, på en eller anden
måde, begrænse mig.

Mere vil have mere, bare ikke konen

Hilsen

Claus

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 03-11-05 11:12

On Thu, 3 Nov 2005 09:04:50 +0100, "Claus Andersen"
<noreply@overhovedetnej.xx> wrote:

> [...]
>Jeg gerne vil kunne optage mange programmer/film i min rejse periode. Der er
>mig bekendt ingen DVD/HD optager som kan programmeres til 20-30

Undskyld jeg blander mig, men du tager fejl - f.eks. kan Sonys nye
modeller (HX710/910/1010) programmeres til 30 programmer en måned
frem. Og det er der flere andre, som også kan.

>Yderligere snakker vi betragtelig flere penge for en ordentlig HD optager
>vs. TV kort og min eksisterende PC HD på 300 GB.

Tjah du kun stiller det op imod TV-kort og harddisk (og evt. en
DVD-brænder) er der nok en smule at spare, men ifht. en hel PC kan du
lige så godt købe en langt mere brugervenlig HD-recorder (men den kan
man selvfølgelig ikke surfe på nettet med, spille på osv.)

En Sony HX910 m. 250 GB HD kan f.eks. fås for 4.000 kr. i Tyskland,
mens en Philips DVD-R 5330H kan fås til omkring 3.300 kr. (også i
Tyskland, også 250 GB men kun 8 forprogrammeringer).

>Jeg er ved at købe en ny PC og bliver derfor nød til at, på en eller anden
>måde, begrænse mig.

Livet er hårdt ....

>Mere vil have mere, bare ikke konen

Prøv med nogle gode argumenter: f.eks. er betjeningsvenligheden på de
fleste nyere HD-recordere meget børne/frue-venlige (flere endda meget
nemmere end alm. VHS-videoer) og så er de ikke så store og grimme som
de fleste PC'er....)

Held og lykke med det

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-05 12:35

<jubija@yahoo.dk>
> Undskyld jeg blander mig, men du tager fejl - f.eks. kan Sonys nye
> modeller (HX710/910/1010) programmeres til 30 programmer en måned
> frem. Og det er der flere andre, som også kan.

Hvad med det her med at sige: "Jeg ser altid Vild-med-dans, så hver gang det
kommer, så skal du optage det"
Virker det også på fx Sonys løsning?
Og dansk programoversigt?

> En Sony HX910 m. 250 GB HD kan f.eks. fås for 4.000 kr. i Tyskland,
> mens en Philips DVD-R 5330H kan fås til omkring 3.300 kr. (også i
> Tyskland, også 250 GB men kun 8 forprogrammeringer).

Har du noget link til dette?
Og gerne til en butik hvor du fx selv har positiv erfaring med..

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 03-11-05 23:15

On Thu, 3 Nov 2005 12:34:51 +0100, "Niels Stoltze"
<niels_detunderligea_stoltzemail_punktum_dk> wrote:

><jubija@yahoo.dk>
>
>Hvad med det her med at sige: "Jeg ser altid Vild-med-dans, så hver gang det
> [...]

nej

www.idealo.de

>Og gerne til en butik hvor du fx selv har positiv erfaring med..

bl.a. Technicdirekt og Digitalo er omtalt i flere danske grupper -
prøv en søgning via Google for erfaringer.

(Har købt min egen HX910 gennem Recordere.dk's fælleskøb - leveret fra
Sony Center Roskilde. Gav 5.200 kr. selv om vi var et par hundrede,
der købte samtidig.... ;-(

Fra : Lyrik

Dato : 03-11-05 14:01

> [...]
> størrelse, som satte begrænsningen.
>
> Hvilken kvalitetsforringelse snakker du om, at der bliver på optagelsen?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg tror forringelsen skyldes flere ting. For det første TV-tunerens
størrelse. Den er cirka 3 x 5 cm fordi den skal have plads på tv-kortet.
Dette sætter en begrænsning på kvaliteten vil jeg da formode.
Endvidere er PC-en ikke specielt fremstillet til formålet, modsat den
dedikerede DVD-HD-optager.

Kortene kan du finde på edbpriser her:
http://edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?ID=45

på billederne af kortene skal du bemærke dig -tuneren-tv-modtageren. Det er
den firkantede klump øverst til venstre på kortet.
Kvaliteten af denne tuner er afgørende. Er det nicam stereo eller mono? Du
kan spotte hvad det er for en tuner ved at kigge på billederne.Hvis kortet
har radio-audio-så kan du optage mp3 fra radioen.

Du får også uventede problemer.
De består i at det software der medfølger og som skal indstilles til at
optage, som regel ikke er tilfredsstillende. Det kan være begrænset i
billedstørrelsen det kan optage i, med mindre du køber et luxus-program.
Alle kort kan potientelt optage i fuldt format. Men producenterne begrænser
softwaren i de billige kort til mindre formater.
Så findes der universelle optagerogrammer som koster en halv DVD-HD-optager
som kan det hele.

Du skal bemærke dig at din PC skal være tændt hele tiden mens du er væk for
at kunne optage.
Slukker konen fordi hun synes det er spild af strøm, eller bliver irriteret
på blæserens larm, så er det god nat med optagelserne.

Jeg tror dit problem bunder i at du åbenbart har købt en DVD-optager uden
HD. Du kan så ikke retfærdiggøre overfor konen at den skal skiftes med en
hd-optager-am i right, or am i right?

Sig til hende at hun også vil have glæde af at optage noget og at den i har
er for kompliceret. Du er ked af fejlkøbet, men alternative løsninger har du
luftet på nettet,-og har fået det svar at det bliver meget, meget bøvlet og
at hun nok ikke vil kunne leve med noget hun ikke selv også i
ligestillingens hellige navn selv kan betjene.))

Overvej om dit nye PC-køb kan udskydes ved at begrænse sig tilo et nyt
grafikkort og lidt mere ram.

Hilsen
Jens

Fra : Kim S

Dato : 02-11-05 17:54

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Men har TV-kort da slet ikke en berettigelse i mine øjne?))
> Til TV-afspilning af udsendelser er det bare et
> utaknemmeligt-rodet-slavearbejde.
>
> Dette var nogle års TV-korterfaring stillet til din rådighed.))

Det var da en gang negativt schludder efter min mening.
Der laves glimrende TV-kort efterhånden. Kig lidt på
ATI og Hauppauge, så går du ikke helt galt i byen.
Og med de softwareløsninger som findes, f.eks Windows
XP Media Center Edition, er det så nemt som at klø sig et
vist sted. Ihvertfald nemmere end med de "gamle" VHS-
optagere....
Der er en NG som udelukkende beskæftiger sig med emnet,
nemlig dk.teknik.htpc, så kig derind og få gode råd

Mvh, Kim

Fra : Claus Andersen

Dato : 03-11-05 08:51

"Kim S" skrev:

> Der er en NG som udelukkende beskæftiger sig med emnet,
> nemlig dk.teknik.htpc, så kig derind og få gode råd
>
> Mvh, Kim

Hej Kim

Din henvisning virker noget "død". Der er ikke én tråd, men jeg har dog
alligevel stillet et par spørgsmål. Så vil tiden vise om der kommer svar.

Du skriver ligeledes at jeg skal kikke på ATI eller Hauppauge. Hauppage har
jeg hørt mere godt om så kan du evt. foreslå et tv kort til mit behov?

Jeg er med på din software ide, men findes der ikke noget hvor jeg kan sætte
en timer til og optage på den måde?

Hilsen

Claus

Fra : Kim S

Dato : 03-11-05 14:31

> Jeg er med på din software ide, men findes der ikke noget hvor jeg kan
> sætte
> en timer til og optage på den måde?

Der medfølger glimrende software til ATI Theater 550 PRO,
som jeg selv benytter.
Hauppauge kender jeg kun ad omtale.
Nyhedsgruppen jeg henviste til, har kun existeret i 14 dage, så
derfor er der ikke så mange indlæg endnu.

Mvh, Kim

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 02-11-05 14:49

On Wed, 2 Nov 2005 10:46:06 +0100, "Claus Andersen"
> [...]

>Hvad skal jeg bruge, udover en stor HD, for at kunne optage samt lagre
>film/programmer fra min fællesantenne på min PC?

et TV-kort

> [...]

>Software som følger med til et sådan kort, kan det "vække" pc ved
>programerede optagetidspunkter eller hvordan foregår det overhovedet?

Noget software kan (det afhænger vist også af ens pc). Ved ikke om det
kan lade sig gøre til det kort, men det fremgår nok af
produktbeskrivelsen på Plextors hjemmeside.

Den nævnte Plextor-dims er dog en ekstern boks. Hvis det ikke skal
fylde på skrivebordet så køb et internt PCI-TVkort, gerne med
hardware-encoder - så kan du optage på enhver pc.
Bl.a Hauppage har sådan nogle kort

>Ser i en fordel i trådløs billedoverførsel eller fast kabel. Afstanden fra
>PC til TV er ca. 10 m?

Nej. Har selv sådan et sæt. Den eneste fordel er, at man slipper for
kablet. Ulempen er, at kvaliteten af det overførte signal er dårligere
og let kan forstyrres.

>Jeg skal også investere i ny PC, så hvis der skal bruges noget specielt
>inden køb ville det være rart at vide.

det skal der ikke til ovennævnte formål. Men skal du redigere i
optagelserne eller lave andet ved dem, så er en hurtig pc med masser
af ram en fordel. Og husk lige at købe en dvd-brænder også.

Fra : Claus Andersen

Dato : 02-11-05 15:31

<jubija@yahoo.dk> skrev: >

> [...]
> optagelserne eller lave andet ved dem, så er en hurtig pc med masser
> af ram en fordel. Og husk lige at købe en dvd-brænder også.

Hej Jubija@yahoo.dk

Godt set, at det var en ekstern boks, den havde jeg ikke lige fanget. Det
skal det ikke være.

I mit nye køb er der hhv. 1024 Mb RAM og rigelig hurtig PC (3500+), så det
skulle være løst, men det er nu ikke min mening at skulle redigere i noget,
bare optage/afspille.

Takker

Claus

Fra : BJ Denmark

Dato : 02-11-05 18:59

Claus Andersen wrote:
> Hej
>
> Hvad skal jeg bruge, udover en stor HD, for at kunne optage samt lagre
> film/programmer fra min fællesantenne på min PC?

Jeg tog selv springet for et års tid siden, godt og vel. Min "investering"
lå _dengang_ ca. som følger:

ca. kr. 300,- : TV-Kort i ALDI (PCI)
ca. kr. 40,- : Antenne T-stik og 10 meter kabel i en Ti'er butik
ca. kr. 600,- : For en 120 GB HD
ca. kr. 400,- : For en DVD-RW brænder

Der fulgte noget software med brænderen (det undersøgte jeg, inden jeg købte
den), som god kunne bruges til let videoredigering, men jeg valgte dog
alligevel at ofre lidt mere på et lidt mere avanceret Film-DVD program, så
jeg kunne lave Menuer og Kapitler m.m.

Der fulgte nogen software med TV-kortet også, men det havde jeg noget bøvl
med til at starte med, fordi det ikke kunne finde alle programmerne og ikke
gav mulighed for at finde dem selv. Så fandt jeg efter en del googling ud
af, at softwaren var fra AverTV, downloadede den nyeste version, og så
spillede det, som det skulle.

At optage og brænde en film uden videre tager kun få minutters arbejde, men
en frygtelig masse ventetid.

Skal jeg være lidt mere avanceret og fjerne reklameblokkene, lave kapitler
osv. kan der godt ligge et par timers PC-hygge.

Kvaliteten? - Tjo, jeg har såmænd ikke noget at brokke mig over, men er vel
heller ikke HiFi entusiast. Jeg kan kun sige at til mig privatbrug er
løsningen strålende.

--
BJ Denmark

Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet "Du er en idiot"
får nogen til at indse, at de ikke har ret.

Fra : Claus Andersen

Dato : 03-11-05 08:55

"BJ Denmark" skrev:
> [...]
vel
> heller ikke HiFi entusiast. Jeg kan kun sige at til mig privatbrug er

Hej BJ

Tak skal du have.

Det lyder som en meget billig løsning, men har tilsyneladne virket.

Jeg tror nu, at jeg går efter en lidt bedre kvalitet og kommer dermed også
af med en smule flere penge.

Claus