kurs
Fra : Line Mikkelsen

Dato : 01-11-05 16:27

Hej

Jeg hører tit folk sige at fordi en svensk kroner koster 80 danske øre... så
er det billigt for os danskere at handle i Sverige...'alting' er omkring 20%
billigere???
Men skyldes det virkelig kursforskellen mellem den danske og svenske krone?

Det er jo ikke sådan at tingene er vanvittigt dyre for os danskere i
Tyskland bare fordi en euro koster 7,5 kroner?

Mvh Line

Fra : KNT

Dato : 01-11-05 18:08

Du har helt ret - det argument er rent vrøvl.
At mange ting alligevel er billigere i Sverige er en helt anden sag.

For dig er det jo fuldstændig ligegyldigt om du skal give 80 DKK for en vare
eller 100 SEK - derimod er det ikke ligegyldigt hvis varen kun koster f.eks.
90 SEK.

Knud

Fra : Claus Agerskov

Dato : 02-11-05 11:15

Line Mikkelsen wrote:

> [...]
> omkring 20% billigere???
> Men skyldes det virkelig kursforskellen mellem den danske og svenske

Nej. Men hvis du ser et prisskilt i Sverige på 100 kroner (svenske) og varen
koster 100 kroner (danske) i Danmark, så er det jo billigere, hvis kursen
er 80.

Og for en hel del varer er dette netop tilfældet at den svenske pris er det
samme eller billigere end den danske også uden, at du behøver at udregne
kurses, men blot kan se på prisskiltet.

De herligste hilsner

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-11-05 13:23

Line Mikkelsen wrote:

> [...]
> billigere???
> Men skyldes det virkelig kursforskellen mellem den danske og svenske krone?

Nej - det skyldes nærmere, at den svenske krone for efterhånden mange år
siden faldt en del - men priserne steg ikke tilsvarende.

Hvis den vare, der ved kurs 110 kostede 1.000 SEK stadig koster 1.000
SEK (eller måske kun er steget til 1.100 SEK) så sparer man jo noget...

Det er mere eller mindre et tilfælde, at kurserne ligger tæt på hinanden.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Andy

Dato : 03-11-05 14:29

> Det er mere eller mindre et tilfælde, at kurserne ligger tæt på hinanden.

Og dog... De norske, svenske og danske kroner udsprang jo alle af den
nordiske møntunion som opløstes i 1914. Derefter oplevede de 3 lande en
meget ens politisk, social og økonomisk udvikling.

Andy