Hva er veien videre for en som er selvlært~
Fra : Terje H.

Dato : 10-06-01 00:16

Hei alle.

Etter å ha lært meg selv en del ASP og nå kan snekre sammen også litt større
applikasjoner, så innser jeg bare mer og mer at jeg mangler en mer
grunnleggende forståelse for programmering, arkitektur og logikk.
Sannsynligvis er dette et ganske vanlig savn blant folk som er selvlærte.
Det gikk en diskusjon rundt dette på
http://www.15seconds.com/issue/010424.htm tidligere i år, men det kom lite
ut av det. Er det folk her som kan gi en stakkar råd om hva man kan gjøre?
Det beste hadde kanskje vært å sette seg på skolebenken, men jeg føler meg
alternativet. Noen som kan anbefale en bok eller to? Fint om det ikke er alt
for mye fokus på matematikk. Det er ikke min sterkeste side. Logikk er
greit, men ikke avansert matematikk. Hva gjør andre folk som kanskje er i en
lignende situasjon?

Terje H.
The End Is Near!

Fra : Jakob Andersen

Dato : 10-06-01 00:42

"Terje H." <IDONTHAVETIMETOREADYOURSPAM_nidaros2001@hotmail.com> wrote in
message news:9fuao8$63uu5$1@ID-88092.news.dfncis.de...
> [...]
> grunnleggende forståelse for programmering, arkitektur og logikk.
> Sannsynligvis er dette et ganske vanlig savn blant folk som er selvlærte.

Back to basics, du kan f.eks. begynde at læse bøger som ikke er
sprogspecikke der handler Om OOP. Polyteknisk boghandel har mange gode,
faldt lige over denne som jeg tror er god:
<http://www.polyteknisk.dk/butik/vare.asp?varenr=3109439>

> [...]
alt
> for mye fokus på matematikk. Det er ikke min sterkeste side.

Der løber du nok ind i et problem da programmering når det bliver lidt mere
avanceret bliver mere matematisk præget. Men selvfølgelig kan du følge med.

>Logikk er
> greit, men ikke avansert matematikk. Hva gjør andre folk som kanskje er i
en
> lignende situasjon?

Hvad med at læse op på de RFCer der beskriver de protokoller du bruger?
Kender du HTTP protokollen og hvad med TCP/IP, hvad med en URL hvordan er
det nu lige den må se ud... Eller sagt på en anden måde, dyk ned i RFCerne.

Hvilke ting Arbejder du med? F.eks. hvis du arbejder med MS SQL Server kan
du sætte dig mere ind i den og forstå det mere grundlæggende.. Hvad med at
kigge dybere i ado end bare Recordset og Connection objectet. Eventuelt
begynde at kigge på hvad OLE i grunden er osv. mulighederne er uendelige. En
anden udvidelse af din horisont kunne være at begynde at lave dine egne COM
objekter i f.eks. C++.. Og hvad med .NET frameworket og alle de nye
spændende ting der er i det?

Kort sagt: "you aint seen nothing yet"

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Martin Poulsen

Dato : 15-06-01 19:05

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as> wrote:

> [...]
> det nu lige den må se ud... Eller sagt på en anden måde, dyk ned i RFCerne.

Nu er den ved at være lidt gammel, men håber alligevel du ser den,
Jacob (eller andre). Hvor finder man disse RFC'er?

Martin Poulsen
martinp@nospam.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 05-07-01 19:52