Ny lille beaglehvalp - hvilket foder?
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 01-11-05 10:04

Hej med jer,

Min kæreste og jeg skal hente vores nye lille begale-tæve på 8 uger i næste
uge, og i den forbindelse ville det være rart at høre nogle gode råd om,
hvilket foder vi skal købe og have klar til den lille ny kommer hjem?
Jeg har læst diverse hundefoder-tests på nettet og det viser et klart
billede af, at Aldi's (oven i købet superbillige) hundefoder får den bedste
allround karakter - selvom den bl.a. er oppe imod de dyre og "fine" mærker.
Nu er dette foder vist bare beregnet til voksne hunde, og jeg har ikke kunne
finde nogen endegyldige tests af decideret hvalpefoder, så her vil jeg meget
gerne høre om lidt erfaringer.

Jeg er bestemt ikke nærig og vil selvfølgelig give vores nye lille hund det
bedste - men jeg må indrømme, at jeg er begyndt at blive lidt skeptisk
overfor de "fine" mærker, når Aldi's billige produkt overhaler dem alle
indenom. Af samme grund ønsker jeg også nogle gode argumenter, for ellers
ender det bare i en ren religionskrig uden nogen håndfaste beviser. Hvad
siger I andre?

--
Psycho Cowboy

Fra : Bodil

Dato : 01-11-05 10:43

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ender det bare i en ren religionskrig uden nogen håndfaste beviser. Hvad

Når du køber foder så skal du se på: protein kilde, farve og tilsætning,
mængde som hunden skal have, (jo mere der skal ind jo mere skal der ud)
Protein skal komme fra kød helst kylling eller fisk, dvs. den første
ingrediens skal være kød ikke korn og der må ikke være tilsat farve eller
konserveringsmidler.
Nu er det da ikke Aldis som er det bedste i den omtalte test, men Olivers.
Olivers har også hvalpefoder.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : Buhl

Dato : 01-11-05 10:44

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ender det bare i en ren religionskrig uden nogen håndfaste beviser. Hvad

Start med at få noget af det foder som opdrætteren har givet hunden med
hjem - hvis i skifter foder "over night" på sådan en lille hvalp, er der
stor chance for at den får dårlig mave og diarré - hvilket ikke er ønskeligt
for små hvalpe der ikke har meget at stå imod med.
De får sandsynligvis hvalpefoder af en eller anden slags, der skiller sig ud
fra almindeligt foder ved bla. at have et større indhold af fedt.

Hvis du vil køre hunden over på andet foder, Aldi eller whatever, skal det
ske gradvist, eks. over en uge, ved at starte med 10% nyt foder, 90 %
gammel, derefter 20/80, 30/70 osv. til du til sidst er ovre på rent nyt
foder.

Jeg vil ikke udtale mig om det ene eller det andet mærke - find det der
passer din pengepung, og vigtigst af alt - passer din hund bedst....

Mvh.
Hans

Fra : driver

Dato : 02-11-05 09:29

Hans Skrev:

> [...]
>
> Jeg vil ikke udtale mig om det ene eller det andet mærke - find det der
> passer din pengepung, og vigtigst af alt - passer din hund bedst....

Ja, præcist sådan skal det gøres.
Lad være med, nu og senere, at fylde hunden med "menneskemad". Det bliver
umuligt at styre hundens vægt og giver fede usunde hunde.
mvh
driver

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 01-11-05 11:18

Hmm...
Jeg havde så lige læst testen helt forkert, da den tilsyneladende var sat op
af én eller anden armatør på siden, jeg læste den på...
Oliver's er ganske rigtigt øverst på listen i vurderingen.

--
Psycho Cowboy

Fra : Anita Andersen

Dato : 01-11-05 11:21

> [...]
> ikke kunne finde nogen endegyldige tests af decideret hvalpefoder, så her
> vil jeg meget gerne høre om lidt erfaringer.

Skal man da bruge hvalpe foder ?
Nej,, jeg anbefaler ikke at man bruger hvalpe foder, og bestemt ikke ret
længe hvis man er startet med dette.

> [...]
> ender det bare i en ren religionskrig uden nogen håndfaste beviser. Hvad

Skeptis er godt, du burdte måske også være skeptisk overfor denne test du
omtaler, desuden viser testen ikke hvordan hunden trives med de forskellige
foder, og det er nok her den store forskæl ligger, men det betyder
naturligvis ikke nødvendigvis at jo flere penge du giver for foderet, at jo
beder bliver det.
Nej tvært imod, så er der bare i de fleste tilfælde større fortjæneste
hvilket jo bevirker at forretningerne anbefaler dette frem for en billiger
hvor fortjænesten ikke er så stor.
En anden ting som du heller ikke kan se er hvad for en kvallitet de
forskellige råvare har som er i foderet, en dårlig råvare kan jo sagten
"måle" godt i et laboratorie, så ja det er svært, for alle fortæller jo at
deres foder er det bedste og mest perfekte, men i bund og grund handler det
jo om penge og profit, "for de fleste, i hvert fald" !
I vores opdræt & pension anvender vi et foder som vi får speciel lavet hos
Henne Pet Food, vi har god erfaring med det og vores kunder er godt tilfreds
med det, vi har desuden haft flere kunder som har haft hund med allergi som
har prøver diverse "hunde dyre" special foder og indtil nu har alle de hunde
som har haft allergi og som er gået over på vores foder, Ja der er allergiet
forsvundet.

Mvh
Søren
www.torsted-hundepension.dk

Fra : Anita Andersen

Dato : 01-11-05 11:45

Du bør måske også læse denne artikkel !
http://fuhlendorf.dk/dansk/temasider/tenk-test.htm

Mvh
Søren

Fra : Claus

Dato : 01-11-05 13:18

Hej Psycho

Nu har du samme problem som mig...Det er svært at have hunden med på MC..

Nå til dit spørgsmål vi har altid brugt det relative dyre Hills til vores
hund. Vi har fået hvalp nu og tester pt Coop´s Doggy (er også med i test)på
den gamle tæve på 7 - Det har vi gjort i 2 mdr og hendes pels er lige så
flot som på hills, aktivitetsniveau er steget, og hun elsker maden og kan
fint tåle det. og det koster 1/4 del vi prøver det ihvertfald et pr mdr
endnu. Doggy laver ikke hvalpefoder så derfor hvalpen hills hvalpefoder som
er væsentligt dyrere men en nødvendighed da desværre ikke findes hvalpefoder
fra Doggy.

Jeg tror det handler meget omat kigge på din hund og mærke efter omden
opfrer lige som tidligere og ser lige så sund ud! Så kan du finde det forde
der passer til din pung og hund!

Fo ikke at blive "flamed" vil jeg nævne at vi altid vil skifte foder, hvis
vi kunne mærke vores hunde havde brug for det - uanset pris!

Vh Claus

Fra : Nette Stormlund

Dato : 02-11-05 11:54

Hej Søren!

Jeg har også overvejet at købe noget foder fra Henne pet food. Jeg har
siddet og læst om det, og vi skal bare have det alm.

Vi bruger i forvejen Olivers, men jeg forestiller mig et par gange om ugen
at give lidt af Hennes i maden - for variationens skyld + de vigtige
fedtstoffer fra fisk.

Men - hvad vil det sige, at I får lavet det specielt ?

Har I særlige behov, elle har I opdaget mangler ved foderet ?

M.v.h.
Nette

Fra : Anita Andersen

Dato : 02-11-05 21:47

"Nette Stormlund" <nette@stormlund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men - hvad vil det sige, at I får lavet det specielt ?
>
> Har I særlige behov, elle har I opdaget mangler ved foderet ?

Det specieller er at Great Dane indeholder (fisk og kylling) og så prisen.
Vi har intet at udsætte på Henne Pet Food's foder, og mener at det er blandt
det aller bedste på markedet.

Vi forhandler båder Kronch serien (som indeholder 16% Ren Laks) og vores
egen Great Dane samt Olivers
Som du kan se er der ingen pris på Olivers på vores hjemmeside, men kan da
fortælle at vi sælger det for 249kr pr. 15kg.
hvilket også er grunden til at vi "ikke" må skrive det

Fra : Per Larsen

Dato : 01-11-05 18:05

> [...]
> ender det bare i en ren religionskrig uden nogen håndfaste beviser. Hvad

Jeg har bruge Sportsmans Pride Poppy foder, og "Buller" har været meget
tilfreds.

www.sportmans.dk

Vh

Per

Fra : Per Larsen

Dato : 01-11-05 18:23

UPS Sorry! www.sportsmans.dk

/per

Fra : Soliema

Dato : 02-11-05 00:50

> Jeg har bruge Sportsmans Pride Poppy foder, og "Buller" har været meget
> tilfreds.

Det er også det vi bruger her, til vores 2 vuffer, og Qato, som er vildt
kræsen, elsker det, vi køber den lilla, da han ud over at være kræsen også
er tynd, så det ekstra fedt og protein skal nok få sul på hans krop...

/Anne Mette.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 02-11-05 13:06

"driver" <XXmgcar@sport.dk> den 2. november 2005 kl. 09:29 +0100 skrev:
>Lad være med, nu og senere, at fylde hunden med "menneskemad". Det bliver
>umuligt at styre hundens vægt og giver fede usunde hunde.

Vi lever stort set af kød, grøntsager, frugt, brød, ost, surmælksprodukter
og sådan noget. Hunden får en passende mængde af dette suppleret med
tørfoder af skiftende mærker.

Overvægt og mangel på sundhed er ikke et problem her på matriklen.

Hilsen Sverre.

Fra : pbk1972

Dato : 08-11-05 19:19

"Psycho Cowboy" skrev d. 01-11-05 10:04 dette indlæg :
> [...]

ellers
> ender det bare i en ren religionskrig uden nogen håndfaste beviser.

Hej Psycho Cowboy.
Først tillykke med jeres lille hvalp.Dernæst Ang. hundefoder jeg bruger
Olivers,det er min hund glad for.Det er et godt foder & prisen er ok.Men
har man hund/kat eller andre dyr skal man vel osse tænke på,det jeg
køber er det testet på dyr eller ej? Her er der nogle sider hvis du er
interesseret.
http://www.anima.dk/kampagner/forsog/iams/ikketestet.htm
http://www.anima.dk/kampagner/forsog/iams/undersogelsen.htm
http://www.forsoegsdyrenes-vaern.dk/text/procter.html
Det er ikke kun foder men også alm.dagligvarer.
Held og lykke med jeres hund.
Hilsen Pbk1972

http://www.kandu.dk/