Skifte vand - hvor ofte?
Fra : Martin H

Dato : 31-10-05 20:36

Hej

Vi har for kort tid siden startet et akvarie og sidder lige og læser lidt
hist og her i gruppen. Vi vil høre hvor tit
man bør laver vandfornygelse??

Hilsen Sofie og Martin

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-10-05 22:45

Martin H wrote:
> Vi vil høre hvor tit man bør laver vandfornygelse??

Det kommer helt an på, hvad der er i akvariet

Fisk ?
Planter ?
Filter ?
O.s.v.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-05 00:00

"Martin H" <martin@spejdernet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi har for kort tid siden startet et akvarie og sidder lige og læser lidt
> hist og her i gruppen. Vi vil høre hvor tit

Jeg tror et uvidenskabligt gennemsnit - uden at tage højde for indholdet af
tanken, som Jan så rigtigt påpeger, vil ligge på ca hver anden uge skiftes
20-25%.
MvHans <9>>><

Fra : Frandsen

Dato : 01-11-05 09:43

> [...]
>
> Vi har for kort tid siden startet et akvarie og sidder lige og læser lidt
> hist og her i gruppen. Vi vil høre hvor tit

Det skal du mindst, når uønskede vandværdier bliver for høje. At skifte vand
oftere end dette, er vel reelt set unødvendigt. Alt efter størrelsen på
akvariet, så vil dette ske i en cyklus, men det kræver nogle målinger, for
at finde dem.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 01-11-05 10:09

Frandsen wrote:

> [...]
> akvariet, så vil dette ske i en cyklus, men det kræver nogle målinger, for

Sludder ! Vandskift er forebyggende, så at vente til vandet ER blevet
ubehageligt for fiskene er da ikke smart. Det hele afhænger af hvordan
dit akvariet køres, hvilken arbejdsbyrde du vil lægge i det, og hvordan
du vil have din fisk skal have det !

/ole

Fra : PMH

Dato : 01-11-05 15:58

"Ole Rasmussen" <ole@vandborgnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for fiskene er da ikke smart. Det hele afhænger af hvordan dit akvariet
> køres, hvilken arbejdsbyrde du vil lægge i det, og hvordan du vil have

Enig..

Skift ca. 25% af vandet hver 2. uge, gerne med en såkaldt
"slamklokke" som kan købes hos fiskepusheren. Den "roder"
man så med i bunden, så gruset/sand suges op i klokken og
hvirvler lidt rundt, mens det fine snavs ryger med vandet ud.

Mvh
PMH

Fra : Frandsen

Dato : 02-11-05 12:43

> [...]
> ubehageligt for fiskene er da ikke smart. Det hele afhænger af hvordan
> dit akvariet køres, hvilken arbejdsbyrde du vil lægge i det, og hvordan

Selv sludder! Hvis målinger viser, at nitrat-niveauet bliver for højt i
løbet af 8 uger, så kan man nøjes med at skift hver 6-7 uge. Man skal nok
have et ret lille akvarium, hvis man har brug for at skifte vand hver 2. uge
(som en anden skrev). At skifte vand mere end nødvendigt er et personligt
behov, som jo kan være forskelligt fra person til person.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-11-05 14:05

Frandsen wrote:
> [...]
> vand hver 2. uge (som en anden skrev). At skifte vand mere end
> nødvendigt er et personligt behov, som jo kan være forskelligt fra

Det er jeg meget enig i - jeg startede også for mange år siden med at skifte
hver anden uge - men efterhånden bliver man mere magelig, og finder ud af,
at der sagtens kan gå meget længere uden problemer.

Lige nu har jeg "kun" et 250 liter med masser af fisk og masser af planter -
og begge dele trives rigtig godt.

Der bliver næsten ikke skiftet vand - jeg suger et par spande op med et par
måneders mellemrum sammen med lidt skidt fra bunden d.v.s. ca under 10% hver
anden måned - og det fungerer fint her.

Men det er ikke sikkert, at det fungerer for andre - det kommer jo helt an
på, hvad der er i akvariet af fisk, planter, filter, fodring og ,mange andre
ting.

Vandværdier har jeg aldrig målt, da jeg ikke kan se nogen grund til at gøre
en større videnskab ud af at holde akvariefisk - og det har fungeret fint og
problemfrit i de 40 år hvor jeg har haft akvarium (med en pause på nogle år
undervejs).

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 02-11-05 20:13

Jan Vestergaard wrote:
> Det er jeg meget enig i - jeg startede også for mange år siden med at skifte
> hver anden uge - men efterhånden bliver man mere magelig, og finder ud af,
> at der sagtens kan gå meget længere uden problemer.

Det er altid en balancegang "hvor langt man kan gå", og det er op til
den enkelte at finde den balance - baseret på de kriterier jeg nævnte
tidligere.

> Men det er ikke sikkert, at det fungerer for andre - det kommer jo helt an
> på, hvad der er i akvariet af fisk, planter, filter, fodring og ,mange andre
> ting.

Det er jo lige præcis det jeg mener . Og lige præcis derfor er det
svært at påstå at du gør noget forkert - eller at jeg gør noget forkert.
Det er bare at prøve sig frem, og holde godt øje med sine fisk -
de skal nok "fortælle" når de ikke har det godt !

> Vandværdier har jeg aldrig målt, da jeg ikke kan se nogen grund til at gøre
> en større videnskab ud af at holde akvariefisk

Fuldstændig helt og holdent enig - en god gang fornuft slår al videnskab
med flere længder .

Men tommelfingerregler er altid rare at have som udgangspunkt - og her
syntes jeg at 25% vandskift hver 14. dag er et godt udgangspunkt for en
nybegynder.

/Ole