Anna´s madsituation
Fra : Mus

Dato : 01-11-05 08:27

For jer der har fulgt med kan jeg fortælle at Anna´s madsituation stadig er
rigtig dårlig.

Hun vil godt have grød, men vil ikke have væske.

Hverken bryst eller flaske. Kop vil hun gerne, men kun meget lidt.

Hun er flere gange vågnet efter 10-12 timer med en tissetør ble.

Jeg kan nogen gange kunnet tage hende når hun sover og lægge hende til. I
nat lykkedes det ikke, med en tør ble til følge her til morgen.

Nu er min mælk dog ved at forsvinde og når jeg ikke kan få flaske i hende ja
så er jeg noget urolig nu.

Vi har prøvet at lade andre give hende flaske. Det er det samme. Hun kan
godt finde ud af flaske. Hvis hun hverken har fået vådt eller tørt i 8-12
timer tager hun 50-70 ml fra en flaske. Men det er jo langtfra nok.

Jeg kan give hende mælk fra kop ca hver anden time, så tager hun 10-20 ml.

Har talt med både sp og læge og de siger bare at det nok skal gå og at hun
ikke er dehydreret. Men det er altså også kun fordi jeg lægger hende til når
hun sover har jeg fortalt dem. Men det hører de ligesom ikke. Hold op jeg
føler mig alene i det her.

Hun sover ofte slet ikke i løbet af dagen dvs jeg kan ikke lægge hende til.
Nogen gange når jeg lægger hende til når hun sover vågner hun mens hun er i
gange med at spise og så vil hun gerne fortsætte.

Inkl det der er i grøden af væske får hun nok max 200-300 ml væske på et
døgn. Hun spiser oftest ikke hele portioner grød. Tilsætter mme til grøden.

Anna vejer nu ca 6500 g og er 7 mdr +

Ved ikke hvorfor jeg skriver, nok bare for at læsse af.

LN

Fra : Cocoamum

Dato : 01-11-05 08:08

Mus skrev:
> Anna vejer nu ca 6500 g og er 7 mdr +
>
> Ved ikke hvorfor jeg skriver, nok bare for at læsse af.

Og det er jo i grunden en rigtig god grund. Og det man ofte kan bruge
nyhedsgrupper til.

Tager hun stadig på?

Kunne du lave grøden lidt mere vandet?

Kunne du 'snyde' og finde noget sødt at drikke? Tynd saft eller noget
andet, man må få, når man er 7 mdr? Jeg har ikke rigtigt styr på, hvad
man må. Det er så længe siden her i huset.

Hvor mange våde bleer har hun i løbet af dagen?

Er hun i pasning? Kan nogle andre få noget i hende?

Det var bare hvad jeg lige kunne komme i tanker om her før morgenkaffen.

Jeg synes, det er godt, at du holder øje. Bed lægen om nogle tegn på
dehydrering.

Tine

Fra : Mus

Dato : 01-11-05 09:06

> Og det er jo i grunden en rigtig god grund. Og det man ofte kan bruge
> nyhedsgrupper til.
>
> Tager hun stadig på?

Ved det ikke. Men ikke det ville tror jeg. Skal først have sp den 11/11.
Tror dog ikke hun taber sig pga grøden.

> Kunne du lave grøden lidt mere vandet?

Har prøvet. Sp gider hun den ikke rigtigt. Og der bliver også spildt meget
mere så hun ikke får så meget indenbords,

> Kunne du 'snyde' og finde noget sødt at drikke? Tynd saft eller noget
> andet, man må få, når man er 7 mdr? Jeg har ikke rigtigt styr på, hvad
> man må. Det er så længe siden her i huset.

Har prøvet med sukkervand med samme resuktat, Vil dog helst hun får mm/mme
da de jo skal have 500 ml i døgnet for at få jern og kalk nok. Hun får dog
jerndråber.

> Hvor mange våde bleer har hun i løbet af dagen?

1-3. Men hvis jeg er heldig er morgen bleen tung.

> Er hun i pasning? Kan nogle andre få noget i hende?

Nej hun er ikke i pasning. Nej andre kan heller ikke få noget i hende.

> Det var bare hvad jeg lige kunne komme i tanker om her før morgenkaffen.

Tak fordi du tog dig tiden søde.

> Jeg synes, det er godt, at du holder øje. Bed lægen om nogle tegn på
> dehydrering.

Jeg kender tegnene. Tørre bleer og fontanellen er sunken.
Fontanellen har på intet tidspunkt været sunket, men det er også hårdt
arbejde.

Nu her ligger hun inde i stuen og hygger sig. Giver jeg hende lidt på kop nu
bliver hun frisk og vil ikke sove, Venter jeg til hun er lidt træt og så
giver hende lidt, falder hun i søvn, hvis jeg er heldig og så kan jeg måske
lægge hende til. Så håber jeg bare at jeg har mælk.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-11-05 09:01

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> For jer der har fulgt med kan jeg fortælle at Anna´s madsituation stadig
> er
> rigtig dårlig.

Vil anbefale dig at kontakte Forældre og Fødsels ammerådgivere!

> Ved ikke hvorfor jeg skriver, nok bare for at læsse af.

Det har du brug for. Og jeg tror du vil have glæde af mere direkte og
kvalificeret kontakt end hvad man kan stole på at få her.

Fakta om ammerådgivningen

Forældre og Fødsels ammerådgivere er mødre, der har mindst et halvt års
erfaring med at amme. De giver ikke egentlig medicinsk rådgivning, men har
en læge tilknyttet som konsulent.

Alle kan gratis ringe til ammerådgivningen, også de, der ikke er medlem af
foreningen. Og man må gerne være anonym.

Telefonen er åben hver aften året rundt fra kl. 20-22 på tlf. 70 23 14 00

Man kan også ringe privat til ammerådgiverne på – næsten – alle tider af
døgnet. Se også hjemmesiden http://www.fogf.dk/Ammeraadgivningen/index.php

Ammerådgivere:

navn tlf
Karina Jensen 54854402
Kristina Ravn 23396776
Lillin Villadsen 75424310
Lise Jensen 86968214
Lise Rasmussen 62242826
Maibrit Søe 29729022
Marianne Larsen 59183478
Mette Høstrup 59658877
Nina Åris Johansen 58141418
Pia Dencker Toft 46754607
Stine Roldgaard 38885525
Susanne Vestergaard 86644105
Tanja Lange Nielsen 56288848
Tina Hvolbøl Rasmussen 86622758
Winnie Sepstrup 66113307
Ane Lundby 74676813
Anette Kjær 56397004
Anja Frost 55774426
Anja Høgstrup 74536770
Ann Hansen 55778979
Anne Ladefoged Kvorning 96774999
Anne Marie Ambo 86550886
Berit Pedersen 55738553
Christina Larsson 48262507
Christina Tatarczuk 86661634
Ellen Roesdahl 98259017
Helle Warming Andersen 59651676
Henriette Bagge Waskiel 46192990
Karen Fanø 55540040

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 01-11-05 09:53

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:436720da$0$10871$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
>
> Man kan også ringe privat til ammerådgiverne på - næsten - alle tider af

Åhhh jeg håber du bare har klippet og klistret for tror jeg snart har haft
kontakt til dem alle

De har svært ved at hjælpe, idet hun er speciel må de medgive mig. Men de
har oplevet lignenede situationer et par gange før. De fleste har anbefalet
at fortsætte som jeg gør og så gradvis gå over på flaske. Men det er bare så
hårdt at blive ved. Mht hvordan jeg får flaske i hende kan de ikke hjælpe.

LN

Fra : Mus

Dato : 01-11-05 10:20

Hun faldt lige i søvn. Skyndte mig at lægge hende til efter 5 min, for ved
aldrig om hun sover 5 min eller 1½ time.
Efter amningen vågnede hun og var super frisk. Har så prøvet at få flaske i
hende. Hun tømte begge sider Hvilket vil sige ca 2 min på den ene side og
ca 1 min på den anden. Så meget er der ikke tilbage. Og der er ellers gået
mange timer siden sidst. Malkede ud kl 2 i nat, fordi jeg ikke kunne få
hende til at spise noget der. Da kunne jeg malke 60 ml ud efter hun ikke
havde spist noget hos mig i 9 timer.
Hun tog ca 10 ml fra flaske nu og vil så ikke have mere. Nu er hun bare
super frisk. Lader flasken stå lidt den næste time og prøver så løbende.

Har ikke lyst til andet end at sætte mig ned og tude, men det nytter jo ikke
noget.

LN

Fra : Cocoamum

Dato : 01-11-05 10:09

Mus skrev:
> [...]
>
> Har ikke lyst til andet end at sætte mig ned og tude, men det nytter jo ikke

Hvis du vil holde productionen oppe, skal du prøve at malke ofte, hvis
du ikke kan få hende lagt til. Ellers tørrer du ud, og så gider hun slet
ikke.

Det kunne jo være, hvis du kunne få produktionen op, at hun syntes, det
var sjovere at amme. Jeg mener at havregryn (havregrød) og bukkehorn er
gode mælkedannere (til dig - ikke til putten). Med bukkehorn skal du
tage så meget, at du begynder at lugte af ahornsirup

Kan du skrive engelsk? Så er misc.kids.breastfeeding et af de bedste
steder at få hjælp. De er også enormt søde og hjælpsomme - slet ikke stride.

Mange varme hilsener,
Tine

Fra : Mus

Dato : 01-11-05 11:02

"Cocoamum" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kan du skrive engelsk? Så er misc.kids.breastfeeding et af de bedste
> steder at få hjælp. De er også enormt søde og hjælpsomme - slet ikke

Ja jeg har malket ud alle 7 måneder stort set. Gjorde det på neonatal og
blev nødt til at fortsætte da jeg kom hjem da jeg havde en enorm
overproduktion. Trappede så langsomt ud og stoppede med at malke ud men så
tabte Anna sig og vi blev indlagt. Anna spiste ikke selv om der var mælk.
Hun tog 40 ml hver 5. time dengang. Vi fik det heldigvis vendt.

Malker ud to gange i døgnet nu. Det er hvad jeg har af flasker. Synes det er
svært at få tid til mere både mh malketiden og det at vaske/skolde flasker.
Har jo også gang i sutteflasker. Hun har jo en alder nu hvor man ikke bare
kan lægge hende. Der er gang i hende og hun sover sjældent om dagen
overhovedet.

Kan ikke få øget min produktion med de to gange udmalkning.

LN

Fra : Cocoamum

Dato : 01-11-05 10:43

Mus skrev:
> [...]
> overhovedet.
>
> Kan ikke få øget min produktion med de to gange udmalkning.

du kan lægge i poser i stedet. Og flasker behøver ikke at blive skoldet
i hendes alder. Almindelig opvask - gerne maskine - er helt fint.

Ellers køb nogle ekstra. Hvis du kan få mælkeproduktionen op, er det
måske det værd.

Hvad med nye sutter - andre flasker? Små halve flasker med håndtag, som
hun selv kan styre. Bare for at lokke.

Nu kan jeg vist ikke finde på mere.

Tine

Fra : Mus

Dato : 01-11-05 11:45

> du kan lægge i poser i stedet.

Hvad? Havd klan jeg lægge i poser i stedet.

>Og flasker behøver ikke at blive skoldet
> i hendes alder. Almindelig opvask - gerne maskine - er helt fint.
>
> Ellers køb nogle ekstra. Hvis du kan få mælkeproduktionen op, er det
> måske det værd.

Manden er lidt knotten over hvor meget det udmalkning allerede har kostet
os. Han vil jo satse på flasken, hvilket jeg/vi også prøver.
Pengene er jeg såmænd ligeglad med og beslutter selv. Men tiden med
udmalkning går jo stadig fra hende. Ved ikke hvad jeg skal gøre med hende,
mens jeg malker ud. Det der med bare at ligge og lege selv gider hun ikke
altid mere. alternativet er selvfølgelig aften og nat udmalkning men sove
lidt skal jeg jo også. Har faktisk ikke sovet en nat igennem i over et år nu
pga en vanskelig graviditet og nu det her. Er bare brugt op

> Hvad med nye sutter - andre flasker? Små halve flasker med håndtag, som
> hun selv kan styre. Bare for at lokke.

Har prøvet store små sutter, med og uden håndtag, flade, runde, med stort
hul, lille hul, one size, avent, mam, alm tudekop, tudekop fra tupperware.
MM i flaske, Profylac, Allomin, Nan Ha1, Nan1, Nan2, majsvælling,
majsvælling med frugtsmag, vand, vand med sukker.

Hun tager alt bortset fra Profylac, men kun i meget meget små mængder.

Hun tager kun lidt når det er små suttehuller og MAM sutter og de runde
gummisutter

> Nu kan jeg vist ikke finde på mere.

Det er også meget. 1000 tak.

Det vigtigste er næsten at få luft og at tale med nogen om det. At få noget
feedback. Nogle ideer til noget jeg måske ikke har prøvet.
Føler mig nemlig pokkers alene med det her.

Købte på et tidspunkt en brugt malkemaskine, den prøver jeg nu tror jeg. Har
bare syntes det et eller andet sted var lidt ulækkert. Nu er den proppet i
opvaskemaskinen. Der er to flasker med. Derudover har jeg en lejet
malkemaskine og en fra Avent (som jeg ikke kan finde ud af at bruge og som
er irriterende at gøre rent). Så jo det har da været dyrt det med
modermælken

Jeg prøver så fortsat med en enkelt flaske hver dag. Mere tror jeg ikke jeg
kan overkomme. Der er jo også grøden og mosen hver dag. Og skal jo også have
tid sammen med hende. Er bare så træt hele tiden.

LN

Fra : Cocoamum

Dato : 01-11-05 11:30

Mus skrev:
> Jeg prøver så fortsat med en enkelt flaske hver dag. Mere tror jeg ikke jeg
> kan overkomme. Der er jo også grøden og mosen hver dag. Og skal jo også have
> tid sammen med hende. Er bare så træt hele tiden.

Har din mand den overbevisning, at du også skal overkomme at lave mad og
vaske tøj? For så kan det godt være derfor du måske ikke slipper
mælken til Anna og hun derfor ikke gider.

Det er fuldtidsarbejde - godt og vel - at passe et spædbarn.

du har jo mange flasker så - jeg mente, at man kunne opbevare mælk i
plasticposer i frysereren.

Hvis du kun ammer/malker ud 3-4 gange om dagen, så forsvinder det. Men
det kan også godt være, at du skal satse på flasker nu for at få et liv
(havde aldrig troet, at jeg skulle høre mig selv sige det

Sover du, når hun sover. Man kan godt bruge 12-13 timer på at få 8
timers søvn. Der er jo en grund til, at man har barselsorlov. Det er
fordi man ikke kan magte andet end at passe barn.

Hvad med en bæresele af en art. Så kan du gøre ting mens du bærer hende,
men du har hænderne fri.

Sover I sammen? Så er det lettere at komme til at natamme. Hvis manden
ikke kan holde det ud, så er der altid sofaen - til ham.

Få hende passet et par timer en dag og gå på cafe med en veninde. Det
kan gøre underværker for ens velbefindende.

Tine

Fra : Mus

Dato : 01-11-05 13:08

> Har din mand den overbevisning, at du også skal overkomme at lave mad og
> vaske tøj? For så kan det godt være derfor du måske ikke slipper
> mælken til Anna og hun derfor ikke gider.

Yep og han har endda den frækhed at brokke sig over at jeg ikke ved hvor
støvsugeren står mere.
I søndags tog han hende en time i dagtimerne bare for at jeg kunne køre en
tur ud i det fri. Bare væk en lille smule.
Da jeg kom hjem var han godt sur og sagde at det gjorde jeg bare aldrig
mere. Hun havde været sur hele tiden og han måtte gå med hende på armen hele
tiden. Svarede tilbage at det var da mærkeligt at han ikke kunne nå noget
når han havde hende en enkelt time, men jeg bare havde at nå støvsuge når
jeg går hjemme med hende hele dagen. Han er blevet for forkælet er han.

Orker bare ikke at kæmpe med ham også - ikke nu.

> Det er fuldtidsarbejde - godt og vel - at passe et spædbarn.
>
> du har jo mange flasker så - jeg mente, at man kunne opbevare mælk i
> plasticposer i frysereren.

Jeg fryser det faktisk ikke længere. Hun tager jo gerne MME og ja jeg
sprænger bare over hvor gærdet er lavest nogen steder nu.

> Hvis du kun ammer/malker ud 3-4 gange om dagen, så forsvinder det. Men
> det kan også godt være, at du skal satse på flasker nu for at få et liv
> (havde aldrig troet, at jeg skulle høre mig selv sige det

Men hun skal jo så også have mindre end da hun var spæd. Hun får jo 2 gange
grød om dagen nu.

Næh selv den mest fanatiske ammerådgiver har rådet mig til det allerede for
2 mdr siden For nej det er ikke amning for enhver pris. "Hvad hjælper
det at spise økologisk, når stemningen omkring bordet er dårligt". Hun har
selvfølgelig godt af modermælken, men hvad vægter tungest i fiorhold til en
mor der har overskud og er nærværende. Det betyder je meget psykisk for
sådan en lille størrelse. Har nu heldigvis fået ros for at være meget
nærværende og have et afballanceret barn. Men synes det er hårdt. Men indtil
videre er det når hun sover hun tager mest og hos mig. Øver med flasken

> Sover du, når hun sover. Man kan godt bruge 12-13 timer på at få 8
> timers søvn. Der er jo en grund til, at man har barselsorlov. Det er
> fordi man ikke kan magte andet end at passe barn.

Ja om natten med mindre jeg malker ud eller ammer. Om dagen er det ikke
altdi hun sover. Og når hun gør så er det nogen gange kun 5-10 min. Jeg
udnytter som regel den tid hun sover om dagen til at få lavet mos og fryse
ned eller til at vaske flasker eller malke ud.

> Hvad med en bæresele af en art. Så kan du gøre ting mens du bærer hende,
> men du har hænderne fri.

Ja det har jeg både bæresele og slynge. Men synes det er svært at få lavet
ret meget med hende i den. Hun hiver i alt hun kan få fat i. Og vasker jeg
feks flasker bliver hun helt våd. Malker jeg ud bliver hun sur over at sidde
stille eller hiver slangen ud. Den lille søde bandit.

> Sover I sammen? Så er det lettere at komme til at natamme. Hvis manden
> ikke kan holde det ud, så er der altid sofaen - til ham.

Nej hun gider ikke sove hos os og vågner også meget let hvis en af os rører
lidt på os. Hun har aldrig brudt sig om at sove hos os eller alt for meget
nærkontakt. I starten da jeg ammede hende kunne hun ikke klare at jeg rørte
ved hende mens hun spiste. Tror det skyldes hun er for tidligt født og
åbenbart ikke kan klare den form for stimuli.

Hun melder sig heller aldrig når hun er sulten

> Få hende passet et par timer en dag og gå på cafe med en veninde. Det
> kan gøre underværker for ens velbefindende.

synes det er svært at få det proppet ind i mine stramme dagsplan.
Men ja jeg ville have godt af det.

Jeg tror også at grunden til at der ikke er nogen der tager det alvorligt er
at Anna ser godt hun. Hun har runde kinder og glimt i øjet. Og så er hun
mild og afballanceret.
http://www.123hjemmeside.dk/Anna-og-Co

Så nu har anna sovet i en time til halv anden. Jeg har fået skrevet her og
ordnet nogel flasker og nu er det i gang med kartoflerne til fryseren

LN

Fra : Cocoamum

Dato : 01-11-05 12:49

Mus skrev:
> [...]

> når han havde hende en enkelt time, men jeg bare havde at nå støvsuge når
> jeg går hjemme med hende hele dagen. Han er blevet for forkælet er han.

Det gør du så lige hver weekend. Så han kan få lidt forståelse for, hvad
du gør til daglig.

> Orker bare ikke at kæmpe med ham også - ikke nu.

Du skal da ikke kæmpe. Du skal bare gå. Så finder han ud af det helt af
sig selv

> [...]
> at Anna ser godt hun. Hun har runde kinder og glimt i øjet. Og så er hun

Hvis hun stadig ser sådan ud, så synes jeg ikke, du skal have
bekymringer. Hun er helt tydeligt et barn i trivsel.

Sover hun ude i barnevogn? Mine unger sov som regel længere, hvis de var
ude. Jeg hev dem ind hvis vi nåede ned i retning af 5 graders frost -
ellers ikke.

Jeg håber du har det lidt bedre. Og det bliver bedre. Det bliver ikke
ved på den måde. Så kommer der selvfølgelig noget andet, så man vænner
sig aldrig helt til tingenes tilstand, men man bliver lidt bedre til at
håndtere det uforudsete.

Hvad med at lade far tage 3 mdr af barselsorloven? Bare for at få lidt
balance i hans opfattelse?

Hvis du alligevel stopper med amningen, er der jo ingen grund til at du
skal tage hele slæbet.

Tine

Fra : Mus

Dato : 01-11-05 14:38

> Hvis hun stadig ser sådan ud, så synes jeg ikke, du skal have
> bekymringer. Hun er helt tydeligt et barn i trivsel.

Ja det er det men hun tager ikke på og har stort set ikke gjort det i to
mdr.
Og nu tog hun fem skefulde mad og ville ikke drikke til. Bleen er stadig
tissetom.
Hun syner større på billederne end hun er.

I weekenden var vi sammen med en pædagog, der fører tilsyn med dagplejemødre
og hele weekenden skulle jeg høre på at hun fik for lidt og at det var
ekstremt så lidt hun spiste og drak og ja det er ekstremt Virkelig ekstremt.
Hvad har hun fået i dag/nat ca hmm max 100 ml væske og fem spsk grød siden i
går kl 17.

Min intuition og fornemmelse siger mig den er gal. Det samme sagde min
fornemmelse mig da hun var 6 uger og jeg havde ret. Da så hun også godt ud
og sp var ikke et sekund bekymret.

> Sover hun ude i barnevogn? Mine unger sov som regel længere, hvis de var
> ude. Jeg hev dem ind hvis vi nåede ned i retning af 5 graders frost -
> ellers ikke.

Da den eneste måde, hvorpå hun kan få væske er når hun sover, er det ret
svært at lægge hende ud og sove. Ind i mellem lykkes det.

> [...]
> ved på den måde. Så kommer der selvfølgelig noget andet, så man vænner
> sig aldrig helt til tingenes tilstand, men man bliver lidt bedre til at

Nu er 7 mdr af min barsel gået med madproblemer. 4 af ugerne er tilbragt på
sygehuset. Hvis det her er sådan det er at få børn, så bliver Anna enebarn.
Jeg elsker Anna overalt på jorden og har ikke fortrudt et sekund at vi har
fået hende. Hun er det bedste der findes. Bare så der ikke hersker tvivl.

> Hvad med at lade far tage 3 mdr af barselsorloven? Bare for at få lidt
> balance i hans opfattelse?

Ja hvis han kunne lægge hende til vil det være ok
Nej hans arbejde vil ikke sige ok for det. Det er en forholdsvis lille
arbejdsplads og der er rigtig meget brug for ham. selv de 14 dages barsel
var et problem.

> Hvis du alligevel stopper med amningen, er der jo ingen grund til at du
> skal tage hele slæbet.

Det er jo desværre svært at stoppe med amningen, når hun ikke tager flaske.
Hun skal jo have et eller andet at drikke.

LN

Fra : Cocoamum

Dato : 01-11-05 14:14

Mus skrev:

> [...]
> Nej hans arbejde vil ikke sige ok for det. Det er en forholdsvis lille
> arbejdsplads og der er rigtig meget brug for ham. selv de 14 dages barsel

Hvis du stopper med amningen, så er det ikke et argument.

Og arbejdspladsen: Det kan de slet ikke bestemme. Det er hans
lovbefalede ret. Sgu!

Tine

Fra : Mus

Dato : 01-11-05 14:55

> Og arbejdspladsen: Det kan de slet ikke bestemme. Det er hans
> lovbefalede ret. Sgu!
>
> Tine

Jo men han vil ikke kæmpe for sin ret. Mht de 14 dahes barsel tog han vel
7-8 dage men ikke i træk.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-11-05 15:27

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er 7 mdr af min barsel gået med madproblemer.

Er du sikker på, at dit BARN har madproblemer? Det kan være, at du er
unødigt bekymret og at problemerne primært er dine? Anna lyder jo ikke til
at lide nogen nød. Har HUN det ikke fint nok?

Jeg blev sendt til læge med min datter, da hun var spæd. Sundhedsplejersken
mente, at hun var undervægtig og sendte mig til læge med en seddel med
anmærkning på. Lægen pakkede min datter ud af tøjet og så et grinende barn,
der sprællede med arme, ben og hoved. Hun var superaktiv. Og som lægen
forklarede... hvis man spræller SÅ meget, er det svært at blive tyk.

Hvis din datter i øvrigt har det godt og trives, så kan det være, at det
primært er DIG, der er bekymret? I mit tilfælde var sundhedsplejersken den
eneste, der bekymrede sig. Og det blev hun ved med. (Til ingen verdens grund
kan jeg i dag sige!)

Og du fortæller jo, at både læge og sundhedsplejersken siger, at din datter
ikke er dehydreret. Så måske har DE faktisk ret. Måske er hun bare ikke et
af de børn, der bæller en masse!? Måske er du for bekymret.

Hvis hun ikke er sløv - og det vil hun være, hvis hun er dehydreret - så
prøv at stol på, at hun får, hvad hun skal have.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 01-11-05 16:32

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43677c69$0$11674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Er du sikker på, at dit BARN har madproblemer? Det kan være, at du er
> unødigt bekymret og at problemerne primært er dine? Anna lyder jo ikke til
> at lide nogen nød. Har HUN det ikke fint nok?

Jo selvfølgelig bekymrer jeg mig. Enhver mor der har et barn der ikke vil
spise eller drikke vil da være bekymret. Tror man skal have prøvet det for
at vide hvordan det er.

> Og du fortæller jo, at både læge og sundhedsplejersken siger, at din
datter
> ikke er dehydreret. Så måske har DE faktisk ret.

Jamen hun er ikke dehydreret. Det har jeg også skrevet. Fontanellen ser fin
ud. Men er ikke et sekund i tvivl om at det er fordi jeg lægger hende til
når hun sover. Holder jeg op med dette eller mælken bliver ved med at dale
og hun ikke lærer at tage flasken inden, ja så er jeg ikke i tvivl om at hun
bliver dehydreret indenfor et par dage.

>Måske er hun bare ikke et
> af de børn, der bæller en masse!? Måske er du for bekymret.

Det var faktisk præcis det samme min læge og sp sagde da Anna var 6 uger. At
det var mig der bare var overbekymret og at Anna da så fin ud.
Ammerådgivningen havde anbefalet mig at få en næsespray til
nedløbsrefleksen. Min læge kendte ikke denne spray så han ringede til
børneafdelingen og heldigvis sagde overlægen på neonatal at han ville se
Anna og det kunne ikke gå hurtigt nok og jo Anna så fin ud og fejlede intet,
men der var ingen tvivl om at hun spiste alt alt for lidt. Vi var indlagt i
14 dage hvor hun tabte sig de første 10 dage. Lægen der var chokeret over at
læge og sp ikke havde reageret når jeg fortalte om min fornemmelse.

> Hvis hun ikke er sløv - og det vil hun være, hvis hun er dehydreret - så
> prøv at stol på, at hun får, hvad hun skal have.

Ja hun får nok lige det hun skal have, men igen jo fordi jeg lægger hende
til når hun sover. Det er bare forbandet hårdt.

LN

Fra : Cocoamum

Dato : 01-11-05 16:01

Mus skrev:

> [...]
> 14 dage hvor hun tabte sig de første 10 dage. Lægen der var chokeret over at
> læge og sp ikke havde reageret når jeg fortalte om min fornemmelse.

Hvad med diskret at liste forbi den afdeling og tale med den fornuftige
læge..... Hun er jo for tidligt født og kan som sådan have nogle
problemer, som en gemen dansk læge ikke har styr på.

Tine

Fra : Mus

Dato : 01-11-05 16:58

> [...]
> læge..... Hun er jo for tidligt født og kan som sådan have nogle
> problemer, som en gemen dansk læge ikke har styr på.

Desværre det skal gå gennem lægen. Og afdelingen modtager kun børn under 3
mdr.
Udover at Anna er født lidt for tidligt er hun det man kalder væksthæmmet.
Dvs hun fik ikke nok nærring inde i maven og det var også derfor hun kom ud
før tid. Dvs i uge 36 + 5 ved kejsersnit og vejede 1728 g og var 43 cm.

LN

Fra : Michael Zedeler

Dato : 01-11-05 23:45

Mus wrote:
> [...]
> spise eller drikke vil da være bekymret. Tror man skal have prøvet det for

Min kone og datter var igennem et lignende forløb, omend jeg ikke tror
det nåede at blive helt så dramatsik, som du beskriver det. Jeg har set
hvordan min kone var meget obs på at vores datter fik nok mad, til trods
for at ungen faktisk havde det fint og selv tog fra som hun skulle.

Jeg vil opfordre til at du prøver at få et objektivt billede af
problemet, så det er 100% klart om det er dig, der bare er nervøs eller
om der reelt er noget fysisk i vejen med den lille.

Notér disse tal ned igennem en uge:

Antal milliliter vædske indtaget pr. døgn.
Antal gram mad (inddelt efter type) pr. døgn.
Barnets vægt før- og efter afføring.

Tag disse tal med til lægen og drøft problemet igen. Hvis lægen siger at
disse tal er helt som de skal være (eller måske lidt i underkanten - men
stadigvæk udenfor farezonen), betyder det at dit barn har det fint. Den
eneste opgave for dig selv, er så at sikre at du får det godt med
situationen, som den er. Måske det i så fald kan berolige dig at blive
ved med at veje hvad der kommer ind og ud, og konsultere lægen igen senere.

Viser det sig at tallene er for lave, giver det sig selv at lægen må
gribe ind. Sker det ikke, så kontakt sundhedsplejen eller skift læge.

Vi var igennem ovenstående procedure og det løste faktisk problemet. Det
skal så siges at vi har en rigtigt god læge, som også brugte tid på at
snakke med min kone om hvordan hun havde det.

Mvh. Michael.
--
Ingen er en alle kender, men som ingen har mødt.
Ergo har ingen mødt sig selv.

Fra : Mus

Dato : 02-11-05 05:02

> [...]
> hvordan min kone var meget obs på at vores datter fik nok mad, til trods
> for at ungen faktisk havde det fint og selv tog fra som hun skulle.

Anna har det ok. Men hun tager ikke rigtigt på. Har svinget op og ned mellem
6000 og 6500 g de sidste to mdr.
Fæd det tog hun 200 g på på 5 uger. Som du kan se er det bestemt ikke meget.
Men det er nu ikke så meget vægtøgningen jeg bekymrer mig om men
væskeindtaget.

> Jeg vil opfordre til at du prøver at få et objektivt billede af
> problemet, så det er 100% klart om det er dig, der bare er nervøs eller
> om der reelt er noget fysisk i vejen med den lille.

Hun har spist ialt tre minutter hos mig i dag. Og 2 x max en kvart portion
grød. Det er alt på et døgn.

> Notér disse tal ned igennem en uge:
>
> Antal milliliter vædske indtaget pr. døgn.
> Antal gram mad (inddelt efter type) pr. døgn.
> Barnets vægt før- og efter afføring.

Jeg har været igennem dette tidligere, da hun var 6 uger. Da jeg fornemmede
hun tog for lidt skaffede manden en slagtervægt
Jeg vejede hende før og efter hun havde spist. det andet kunne jeg ikke da
hun bliver ammet. Dette understøttede min fornemmelse. Hun tog ca 40 ml hver
5 timer. Lægen syntes dette var ok men ringede til overlægen på sygehuset af
en anden årsag og jeg skulle komme med det samme. Vi var indlagt i 14 dage.
Anna ville bare ikke spise og hun tabte sig. Der er ingen tvivl om at hun
spiser meget mindre nu. Og hun vejer jo altså noget mere og skal vel også
have mere indenbords.

I dag er det ikke muligt at veje hende før og efter mht væske for den eneste
måde jeg kan få væske i hende er at lægge hende til når hun sover. Men hun
sover ikke meget. Heller ikke nu. Det samme var tilfældet da hun var 6 uger.
Da hun først fik sonde sov hun stort set 3 døgn i træk.

> Vi var igennem ovenstående procedure og det løste faktisk problemet. Det
> skal så siges at vi har en rigtigt god læge, som også brugte tid på at
> snakke med min kone om hvordan hun havde det.

Ja vi har også prøvet denne procedure og endte på hospitalet. Skiftede
faktisk læge. Men har haft ringet til denne læge også og han siger at jeg
bare skal holde øje med om hun bliver sløv. Hun blev heller ikke sløv da hun
var 6 uger men kunne ikke sove. Ligesom nu.

Og når hun ikke sover får hun jo ikke væske.

LN

Fra : karsten & Pia

Dato : 02-11-05 07:39

..

> [...]
> meget.
> Men det er nu ikke så meget vægtøgningen jeg bekymrer mig om men

Først vil jeg sige at jeg tror du overbekymrer dig (som de fleste mødre),
jeg synes hun har taget fint på indtil nu, man siger børn tredobler deres
vægt indtil 1 års alderen, og hun har da gjort det pænt indtil nu, min egen
datter nåede ikke engang at fordoble hendes vægt til hun blev 1 år, alle
børn vokser ikke ens. Og med hensyn til væske, så har hun jo våde
tissebleer, og hun er ikke dehydret, hun lader til at være en fin og aktiv
pige, så alt lader jo til at være ok.
Så længe hun er en glad og aktiv pige, så prøv at lade være med at bekymre
dig så meget, hvis hun ikke har et spiseproblem, så ender hun jo med at få
et det stakkels barn. Bare min vurdering af din historie. Du skal se, når
hun bliver 2, så kan du nok slet ikke forstå du overhovedet har bekymret dig
så meget.
Og hvis det virkelig er et problem for dig (for det er det nok ikke for
Anna), så må du jo gå til lægen og blive der indtil han indlægger dig og
pigen til et grundigt tjek.

MVH Pia

Fra : Cocoamum

Dato : 02-11-05 07:48

karsten & Pia skrev:
> [...]
> Og hvis det virkelig er et problem for dig (for det er det nok ikke for
> Anna), så må du jo gå til lægen og blive der indtil han indlægger dig og

Problemet for Mus er jo, at hun kun holder Anna gående ved at 'snyde'
hende til at amme, mens hun sover.

Det kan man ikke holde til i længden som mor. Det er væsentligst derfor,
hun vil have en anden løsning, og det kan jeg godt forstå.

Tine

Fra : Mus

Dato : 02-11-05 09:55

> [...]
>
> Det kan man ikke holde til i længden som mor. Det er væsentligst derfor,
> hun vil have en anden løsning, og det kan jeg godt forstå.

Hov vi er enige

LN

Fra : Cocoamum

Dato : 02-11-05 09:54

Mus skrev:

> Hov vi er enige
>
> LN

Plejer vi ikke at være det??

Jeg har ikke altid styr på, hvem der har skrevet de indlæg, der får mig
til at fare i blækhuset. Men medfølelse og forståelse for en mor med
vanskeligheder, det har jeg altid.

Jeg er glad for, at du får hende til lægen, og at det er lykkedes dig at
trænge igennem til ham/hende.

Jeg krydser fingre herhjemme for dig og Anna.

Tine

Fra : Mus

Dato : 02-11-05 09:54

> [...]
> børn vokser ikke ens. Og med hensyn til væske, så har hun jo våde
> tissebleer, og hun er ikke dehydret, hun lader til at være en fin og aktiv

Nej hun har ikke våde tisse bleer. Hun laver i bleen når hun har fået grød
men tis er der bestemt ikke meget af. De sidste to morgener har bleen været
knastør. En pakke bleer holde ri ca en måned her i huset.

> Så længe hun er en glad og aktiv pige, så prøv at lade være med at bekymre
> dig så meget, hvis hun ikke har et spiseproblem, så ender hun jo med at få
> et det stakkels barn.

Ja jeg tror allerede mit stakkels barn har spiseproblemer. Og da hun var
indlagt som 6 ugers talte de allerede om at hun hade noget spisevægring.

> Bare min vurdering af din historie. Du skal se, når
> hun bliver 2, så kan du nok slet ikke forstå du overhovedet har bekymret
dig
> så meget.

Har en veninde som her til morgen fortalte mig at hendes datter opførte sig
på samme måde og dengang blev det betegnet som spisevægring. Det tog 5½ år
før de turde få det næste barn. Så det var ikke glemt på to år.

> Og hvis det virkelig er et problem for dig (for det er det nok ikke for
> Anna), så må du jo gå til lægen og blive der indtil han indlægger dig og
> pigen til et grundigt tjek.

Ja har ringet til lægen i dag. Han sagde hun ikke døde af sult, men at det
da lød ekstremt. Så nu skal hun i hvert fald vejes en gang om ugen.

Vil ud af det amning i søvne nu. Kan ikke holde til det.

LN

Fra : karsten & Pia

Dato : 02-11-05 14:23

> [...]
> da lød ekstremt. Så nu skal hun i hvert fald vejes en gang om ugen.
>
> Vil ud af det amning i søvne nu. Kan ikke holde til det.

Hvis det virkelig er så ekstremt, så skal du da ikke nøjes med en ugentlig
vejning, så skal du da indlægges på børneafdelingen så du kan få noget hjælp
til hvordan din datter kommer ud af sin spiseværing, det retter en vejning
jo ikke op på.

Pøj pøj med det hele.

MVH Pia, som da også har medfølelse for mødre i knibe, men nogen gange synes
det hele værre en det egentlig er, det kender jeg da fra mig selv.

Fra : Mus

Dato : 02-11-05 10:05

> Så længe hun er en glad og aktiv pige, så prøv at lade være med at bekymre
> dig så meget, hvis hun ikke har et spiseproblem, så ender hun jo med at få
> et det stakkels barn.

Hmmm ja så føler man sig da godt nok lige som en dårlig mor !

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-11-05 09:10

> [...]

> spise eller drikke vil da være bekymret. Tror man skal have prøvet det for

Til gengæld kan det være, at folk der IKKE har prøvet at reagere som dig og
ser anderledes på tingene, kan være en inspiration netop fordi de IKKE
reagerer som du gør.

Stol på din egen intuition. Men vær ikke blind for, at der immervæk oftest
er flere måder at tackle et problem på.

> [...]
> og hun ikke lærer at tage flasken inden, ja så er jeg ikke i tvivl om at

Du løser med andre ord problemet - men synes bare ikke, at måden er den
rigtige. Og det har jeg lidt svært ved at sætte mig ind i. Hvorfor er du
ikke bare glad for, at du har været dygtig til at løse dit og Annas problem?

> Ja hun får nok lige det hun skal have,

Og det er nok.

> men igen jo fordi jeg lægger hende til når hun sover. Det er bare
> forbandet
> hårdt.

Jeg har til gengæld prøvet den med at mangle søvn. Det første år af min
datters liv prøvede jeg ikke at sove mere end 4 timer i træk. Faktisk gik
der 13 måneder fra fødslen, før jeg prøvede at sove 8 timer i træk. Så jeg
kender meget til at vågne og amme hver 4. time. Herunder at amme, mens
barnets sover. Og det faldt mig aldrig ind, at det var forkert - kun at det
var forbandet hårdt!

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 02-11-05 10:59

> [...]
> reagerer som du gør.
>
> Stol på din egen intuition. Men vær ikke blind for, at der immervæk oftest

Det er jeg skam ikke. Synes jeg har prøvet alt. Og lytte. Prøvet at slappe
af omkring maden. ladet hende selv bestemme. Ikka tage hende når hun sover.

> [...]
> rigtige. Og det har jeg lidt svært ved at sætte mig ind i. Hvorfor er du
> ikke bare glad for, at du har været dygtig til at løse dit og Annas

Fordi det er forbandet hårdt. Og hun arbejder ikke for mælken. Dvs flyder
den ikke let ja så nægter hun, selv om jeg tager hende når hun sover. Den
tykke mælk tager hun heller ikke. Dette gør selvfølgelig at min
mælkeproduktion også falder. Så oven i det hele malker jeg også ud.

Og for mig er det altså lige så unaturligt at skulle spise i søvne, som at
få sondemad.
Det er ikke kun om natten hun få mad i søvne, men også om dagen, hvis hun
sover.
Det er noget andet hvis det er natamning og hun sover i sengen med os så man
kan slappe af. Men Anna vil ikke sove i vores seng og hvis hun falder i søvn
sover hun meget dårligt og uroligt. Så jeg skal op hver gang og nogen gange
direkte ind og malke ud i ca 1 time.

Anna er ikke vild med den stimuli der hedder for meget berøring. Har fået at
vide at det kan være en af følgerne ved at være for tidligt født. Feks
kunne jeg ikke nusse hende mens hun spiste i starten. Det kan jeg nu og hun
bliver langsomt bedre og bedre til berøring.

> Og det er nok.

Ja men i søvne og ikke alle dage.
Det var helt galt i sommers hvor hun kun fik hos mig. Når det var varmt
kunne hun ikke sove. Men dengang tog jeg hende heller ikke mens hun sov. Men
da tog hun kun hos mig to gange i døgnet, selv om det var varmt. Gav hende
lidt vand på flaske, men hun tog kun et par slurk engang i mellem.
I går spiste hun ialt 3 min hos mig ca og 2 x en kvart portion grød.

Her i dag har jeg indtil videre kun kunnet få lidt frugtgrød i pigen. Og
først nu her for et kvarter siden.

> [...]
> kender meget til at vågne og amme hver 4. time. Herunder at amme, mens
> barnets sover. Og det faldt mig aldrig ind, at det var forkert - kun at

Jamen det er da flot du kunne holde til det. Det tager jeg da hatten af for.
Men jeg kan altså ikke holde til det længere.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-11-05 11:34

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi det er forbandet hårdt.

Ja! Det ER hårdt at være spædbrnsmor. Det er ikke nogen trøst, men det er
det altså. Og du kan ikke måle din egen succes på, om du synes det er hårdt
eller ej. At du synes det er hårdt er måske fordi du går op i det og tager
ordentligt vare på dit barn. At det er hårdt er med andre ord ikke
nødvendigvis tegn på, at der er noget galt.

> Og for mig er det altså lige så unaturligt at skulle spise i søvne, som at
> få sondemad.

Det vigtigste er, at dit barn får mad. Og det med at spsie i søvne er jo
ikke noget hun kommer til resten af sit liv. Er det sådan det må være lige
nu, så lev med det. Der findes værre ting!

> [...]
> hun
> bliver langsomt bedre og bedre til berøring.

Du har et barn, der ikke er som andre børn. Så mål hende ikke med standarder
og andre børn. Anna er sig selv. Vil hun ligge i dine arme og ammes, bliver
hun berørt. Og det er jo fint nok.

> Her i dag har jeg indtil videre kun kunnet få lidt frugtgrød i pigen. Og
> først nu her for et kvarter siden.

Men vejer hun nok. Er hun ikke dehydreret. Og bevæger hun sig normalt. Så er
der næppe grund til at være voldsomt bekymret. Opmærksom vil i givet fald
være nok.

> Men jeg kan altså ikke holde til det længere.

Så skal du have hjælp på en eller anden måde! Og den skal du skaffe dig. Men
lægen og sundhedsplejersken kan næppe gøre ret meget. Der skal nok andre
løsninger til og anden form for hjælp.

Din træthed og dit overskud er et andet problem end Annas spisevaner. Det
ene kan dog sagtens påvirke det andet. Måske handler det hele i bund og
grund om, at du er FOR træt til at være andet end bekymret.
Hvem kan hjælpe dig. En mor? En veninde?

Had skal der til, for at DU får overskud. Mangler du søvn? Skal du have
hjælp til rengøring? Eller andet?

Mvh. Lisbeth

Fra : ellisa

Dato : 02-11-05 20:13

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43689b08$0$11674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> ikke noget hun kommer til resten af sit liv. Er det sådan det må være lige
> nu, så lev med det. Der findes værre ting!

Jamen problemet er jo som Mus skriver, at hendes mælkeproduktion bliver ved
med at falde uanset at hun også malker ud ved siden af.
Hvad så den dag der vitterligt ikke ER mere mælk at komme efter?

Er det ikke bedre at prøve at finde en løsning NU, i stedet for at slå sig
til tåls med at amme pigebarnet mens hun sover - og frygte for den dag der
ikke er mere mælk til hende?

Jeg tror lige så meget det er DERFOR at Mus synes det er hårdt; uvisheden
om, hvorlænge hun kan få væske i Anna på den måde. Jeg er overbevist om, at
hvis mælken flød i stride strømme og Anna suttede med stor lyst, så var
nat-/soveamningen nok heller ikke så hård.

Du kigger nok mest på om det er fysisk hårdt at undvære sin søvn - men hvis
du spørger Mus, så vil hun jo nok sige at det i lige så høj grad er psykisk
nedbrydende ikke at vide hvor længe man har mad/væske til sin datter.

Jeg syntes da heller ikke det var det sjoveste i verden at amme om natten,
men jeg havde da mælk nok til min søn.

Anna er ikke som "alle andre børn". Nu ved jeg ikke om du kender hendes
historie, men hvis du har læst med i gruppen her siden Anna blev født (og
det mener jeg da at du har) så ved du også at det ikke har været nemt for
dem ret længe ad gangen.

/ellisa

Fra : Mus

Dato : 02-11-05 21:09

> [...]
> med at falde uanset at hun også malker ud ved siden af.
> Hvad så den dag der vitterligt ikke ER mere mælk at komme efter?

Ja så har jeg ikke noegt alternativ når hun ikke tager flasken

> [...]
> hvis mælken flød i stride strømme og Anna suttede med stor lyst, så var
> nat-/soveamningen nok heller ikke så hård.

Helt sikkert.

> [...]
psykisk
> nedbrydende ikke at vide hvor længe man har mad/væske til sin datter.

Ja og når hun så ikke har taget noget hele natten, ja så er det jo ikke
ligefrem befordrene på mælkeproduktionen. Var sådan i tvivl om om jeg skulle
malke ud i nat. For tænk hvis jeg malkede ud og ja så sov hun kort tid
efter. Ja så havde jeg jo ikke gendannet mælk nok. Hos mig er det sådan at
der minimum skal gå 3 timer for at hun ikke skal arbejde så hårdt for at
mælken løber og hun derfor ikke opgiver. Så det er hele tiden disse
overvejelser og vurderinger jeg står overfor. Og ja når hun så slet ikke
sover ja så er søvnmangel da ikke noegt der gør det hele bedre. Og ja når
hun ikke sover må jeg ind i mellem bare sige at jeg er nødt til at malke ud
og håbe hun ikke sover kort tid efter. For når hun intet tager om natten er
jeg nødt til at satse på hun tager noget om dagen. Hun har sovet to gange i
dag 5 min om formiddagen og 30 min om eftermiddagen. Og nåede desværre ikke
at give hende noget da hun sov den ½ time. Havde forventet hun sov længere
efter hun kun sov 5 timer i nat.

> Jeg syntes da heller ikke det var det sjoveste i verden at amme om natten,
> men jeg havde da mælk nok til min søn.

Dengang jeg kun lagde hende til om natten en enkelt gang og havde masser af
mælk og det gik nogenlunde om dagen med at få mælk i hende i vågen tilstand.
Synes jeg ligefrem det var dejligt at amme hende om natten. Hun tog så
dejligt godt fra og sov bare så godt og tungt bagefter.

> [...]
> det mener jeg da at du har) så ved du også at det ikke har været nemt for

Talte med en sp i dag. Hun sagde noget jeg aldrig havde hørt før. "Det er
typisk for mange væksthæmmede børn"
Hun havde selv en lige nu som også var væksthæmmet og til stor bekymring for
hendes mor, Hun vejer 5 kg og er 1 år. Vildt.

LN

LN

Fra : ellisa

Dato : 02-11-05 23:02

> [...]
> for
> hendes mor, Hun vejer 5 kg og er 1 år. Vildt.

Det er "sjovt" du skriver det (ikke "ha-ha sjovt", men du ved hvad jeg
mener) - min fætter og hans kone fik en pige 10 uger for tidligt og havde
rigtig mange problemer med hendes vækst/kost.

Hun spiste egentlig fint nok (mange ting og smagte på alt), men hun kunne
blive "mæt" af en kvart kartoffel........

Hun meldte sig heller ikke selv når hun var sulten, men fik fast tilbudt mad
hver 4 vågne time (altså, efter hun var ovre mælkestadiet). Det var ikke
nødvendigvis hele måltider, men det kunne være lidt rugbrød, frugt, kiks
o.s.v.

De fleste gange sagde hun "nej tak" (på hendes egen måde).

Da hun var 1 år (korrigeret alder 9,5 måned), var hun omkring 68 cm høj og
vejede knap 6 kilo (ved fødslen 39 cm og 1200 gr, så hun var faktisk i den
"store ende" som nyfødt).

Nu er hun 8 år, og stadig meget småtspisende. Af størrelse svarer hun vel
til en 6-årig og er meget spinkelt bygget - men trives fint, og det inderste
af hovedet fejler absolut ingen ting (bare lige for at slå det fast). Hun er
kvik og aktiv og går til ballet og klaver, klarer sig flot i skolen og er
meget social og vellidt alle steder.

Bare lige for at komme med en solstrålehistorie. Jeg kender ikke til de
nærmere omstændigheder fra hendes første år, da det ikke er nogen jeg omgås
som sådan - det jeg ved er hvad jeg hører gennem min mor (min moster er
pigens farmor).

Jeg kan desværre ikke komme med gyldne råd angående Anna, men jeg følger
jeres historie og krydser fingre for at I får den hjælp I behøver.

/ellisa

Fra : Nette

Dato : 03-11-05 00:27

"Lisbeth Jacobsen" skrev

> [...]
> kender meget til at vågne og amme hver 4. time. Herunder at amme, mens
> barnets sover. Og det faldt mig aldrig ind, at det var forkert - kun at

Hm, måske burde jeg tage det her op i en ny tråd.
Men jeg fødte for 21 mdr. siden nu, og jeg har siden fra midt i min
graviditet og indtil nu kun haft fem hele nattesøvne.
Jeg kender rigtig mange andre, der skal op om natten for give vand, trøste
osv. selv til børn på tre år. Men her er det bare lyden af en forbandet sut,
der rammer gulvet, der er problemet. Overvejer om jeg skal tage den fra ham,
for det er godt nok hårdt uden de hele nattesøvne. Det tærer virkeligt i
længden!

Nette

Fra : Cocoamum

Dato : 03-11-05 07:27

Nette skrev:
> [...]
> for det er godt nok hårdt uden de hele nattesøvne. Det tærer virkeligt i

Læg otte sutter i sengen - så kan han måske selv finde en.

I øvrigt ville det være bedst for tænderne, hvis han blot faldt i søvn
med den, og så kunne sove uden.....

Tine

Fra : Nette

Dato : 03-11-05 22:01

"Cocoamum" skrev

> Læg otte sutter i sengen - så kan han måske selv finde en.

Ha ha, det var da en idé.
Problemet er så bare, at så er der otte sutter, der kan ramle til gulvet og
vække ham.

> I øvrigt ville det være bedst for tænderne, hvis han blot faldt i søvn
> med den, og så kunne sove uden.....

Tjaa, det er som man tager det.
Det er ikke noget vi ser som et problem. Han styrer det flot selv og bruger
kun sut om natten eller imens han falder i søvn.

Nette

Fra : Mus

Dato : 01-11-05 16:55

> Hvis hun ikke er sløv - og det vil hun være, hvis hun er dehydreret - så
> prøv at stol på, at hun får, hvad hun skal have.
>

> Mvh. Lisbeth

Jeg synes jo ikke hun er sløv. Men jeg har jo ikke så meget at sammenligne
med da hun er dn første.
Men dem jeg er i mødregruppe med synes hun er meget rolig/sløv. Og hun er da
også den mest stille af dem alle.
Sp siger hun er mild og det tror jeg såmænd også bare hun er. Mener ikke hun
er decideret sløv.

Da hun var 6 uger og vi blev indlagt sov hun heller ikke ret meget. Men da
de gav hende sonde sove hun stort set i tre døgn i træk.

LN

Fra : Mus

Dato : 01-11-05 14:41

sidder nu og malker. Har været i gang i 30 min og der er ikke engang 5 ml.

Tror min nedløbsrefleks er væk pga stress.

LN

Fra : Cocoamum

Dato : 01-11-05 14:15

Mus skrev:
> sidder nu og malker. Har været i gang i 30 min og der er ikke engang 5 ml.
>
> Tror min nedløbsrefleks er væk pga stress.
>
> LN

Det tror jeg også. Det må far gøre noget ved. Han skal gribe
støvsugeren, indkøbsvognen, grydesken og babyen hvert øjeblik, han er
hjemme. Det er slut med fritid, til du får det lidt bedre.

Ellers stopper du bare med amningen og giver ham tre måneders barsel.

Så kan han (og arbejdspladsen) lære det, kan de.

Tine

Fra : Mus

Dato : 01-11-05 14:58

> [...]
>
> Ellers stopper du bare med amningen og giver ham tre måneders barsel.
>
> Så kan han (og arbejdspladsen) lære det, kan de.

Det er bare så let når man står udenfor og ikke midt i det hele.

LN

Fra : Cocoamum

Dato : 01-11-05 14:38

Mus skrev:

> Det er bare så let når man står udenfor og ikke midt i det hele.

Ja. Det er sandt. Men hvis man starter med at give efter, så kan man
gøre det i 18 i træk.

Det bliver man sgu skilt af.

Det kan være truslen kan flytte noget.

Tine

Fra : Mus

Dato : 01-11-05 15:01

> Ellers stopper du bare med amningen og giver ham tre måneders barsel.
>
> Så kan han (og arbejdspladsen) lære det, kan de.
>
> Tine

Det er vel ikke sådan bare at stoppe med amningen hvis hun ikke vil tage
flaske?

LN

Fra : Cocoamum

Dato : 01-11-05 14:40

Mus skrev:

> Det er vel ikke sådan bare at stoppe med amningen hvis hun ikke vil tage
> flaske?
>
> LN

Det er jo rigtigt. Du sidder lidt mellem en sten og et hårdt sted der.

Kan du tage op til sundhedsplejerskerne en gang om ugen og få hende
vejet. Så du ligesom ved, hvordan det udvikler sig.

Det skal være på den samme vægt hver gang. Ellers er det ikke noget værd.

Tine

Fra : ThomasB

Dato : 01-11-05 14:41

> [...]
>
> Hun vil godt have grød, men vil ikke have væske.
>
> Hverken bryst eller flaske. Kop vil hun gerne, men kun meget lidt.

Hvad med at give hende noget rigtig mad?

Frugt, brød, sildepostej, laksepate, leverpostej, kogte kartofler,
gulerødder, ærter osv.

Skær det ud i mundstørrelser, læg lidt forskelligt på en tallerken og lad
hende selv vælge - du behøver iikke made. (men hun sviner!)
Sæt dig ned ved siden af og spis din egen mad - helst noget nogenlunde magen
til.

Hvis hun ikke spiser noget særligt den første dag, så gør hun anden eller
tredie eller fjerde eller femte....

Lad være med at gøre en stor sag ud af det.

Når hun så begynder at spise lidt rigtig mad, så vil hun også blive tørstig
og så kan du give hende mælk eller vand. Når de har fået smag for mad, så
vil hun proppe munden fuld og have brug for væske til at skylle det ned med.

Der er så meget snak om amning, mad, farlig mad, dårlig mad, god mad, godt
at amme, dårlig mor hvis man ikke ammer, dårlig mor hvis man ikke lige er
som resten af mødregruppen, d-vitamin, vægt, vækst, mødre og svigermødre der
er så skide kloge osv, så jeg forstår godt hvis det er svært for dig. Lad
være med at sammenligne dig med andre. Anna er som hun er og hun er og
åbenbart ikke så tørstig og sulten.

Børn er vidt forskellige.

Går du i mødregruppe?

Har du (haft) spiseforstyrrelser?

Fra : Mus

Dato : 01-11-05 15:59

> [...]
> tredie eller fjerde eller femte....
>
> Lad være med at gøre en stor sag ud af det.

Vi har prøvet med kartofler, pære, bondebrød, torskerogn og kiks. Hun kaster
op hver gang hun skal til at synke. Min tanke vsr nemlig også at bondebrød
kunne give hende en naturlig tørst, men hun er ikke engang tørstig efter hun
har kastet op. Og det synes jeg ellers at mindes man normalt bliver

> [...]
> og så kan du give hende mælk eller vand. Når de har fået smag for mad, så
> vil hun proppe munden fuld og have brug for væske til at skylle det ned

Vil glæde mig til synet

> [...]
> er så skide kloge osv, så jeg forstår godt hvis det er svært for dig. Lad
> være med at sammenligne dig med andre. Anna er som hun er og hun er og

yep det må man sige
syens bare alle har det modsatte problem Hvis det da kan kaldes et
problem.

> Går du i mødregruppe?

Ja det gør jeg. den er lige startet op og vi har mødtes 3 gange. Anna er den
ældste og mindste. selv dem på 3 mdr er større end hende.

> Har du (haft) spiseforstyrrelser?

Nej det tror jeg da ikke. Det skulle da lige være overspisning. Jeg elsker
(desværre) mad he he.

Da jeg var indlagt med Anna pga hun spiste så lidt var de lidt inde på at
hendes reaktion mindede om noget spise vægring. Men så gik hun i gang med at
spise igen. Det at hun ville have sutten var åbenbart også noget der tydede
på hun ikke havde spisevægring i hvert fald ikke sin fulde udstrækning. Men
jeg skulle være meget opmærksom på det og ikke presse hende for meget og
alligevel presse hende en smule. Svær ballancegang.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-11-05 15:32

> Nej det tror jeg da ikke. Det skulle da lige være overspisning. Jeg elsker
> (desværre) mad he he.

Og det kan faktisk betyde, at du ikke har en helt sund fornemmelse af, hvor
meget man skal spise og drikke!

> Men jeg skulle være meget opmærksom på det og ikke presse hende for
> meget og alligevel presse hende en smule. Svær ballancegang.

Da min datter var lille boede jeg i opgange med en jævnaldrende, der havde
en søn, som var 3 måneder ældre end min datter. Når mor var i nærheden,
ville han ikke spise - og hun "stod på hovedet" for at få ham til det. Det
udviklede sig ofte til et forfærdeligt cirkus med hylen, skrigen, smiden med
maden, skubben med tallerkner etc.

Når jeg havde knægten alene, satte jeg en tallerken mad foran ham og
meddelte ham, at han fik mere, når han var færdig. Og så lod jeg ham ellers
være og bekymrede mig ikke om, hvor meget eller lidt han spiste. Og han fik
selv lov til at putte i munden. Jeg nødede ham ikke overhovedet.

Han spiste glad og fornøjet. Når altså mor ikke var der.

Kunne du ikke prøve, bare en enkelt dag, at få en rolig veninde til at være
madmor for din datter og se, om hun så spiser og drikker normalt. Du skal i
givet fald være ude af syne og uden for hørevidde, når Anna spiser og
drikker!

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 01-11-05 16:50

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43677c6a$0$11674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Og det kan faktisk betyde, at du ikke har en helt sund fornemmelse af,
hvor
> meget man skal spise og drikke!

Jo jo har en udmærket fornemmelse for når jeg spiser for meget og at Anna
spiser for lidt.

Og hun øger jo heller ikke rigtigt i vægt. Men har ligget og svinget op og
ned mellem 6000 og 6500 g i over to mdr nu.

> [...]
> madmor for din datter og se, om hun så spiser og drikker normalt. Du skal
> givet fald være ude af syne og uden for hørevidde, når Anna spiser og

Er forsøgt både når jeg er til stede og ude af huset og i få timer og to
dage i træk og to forskellige personer.
Mht væske tager hun det samme som når jeg giver hende det. Men grød nægter
hun at tage fra andre end mig. Vi prøvede det så sent som denne weekend
igen. Både med mælk og grød.
Hun skaber sig aldrig og er altid stille og medgørlig. Hun åbner bare ikke
munden og vender hovedet bort.

Det er denne skepsis overfor det jeg fortæller, der gør at jeg føler mig
pokkers alene med det her. Det gjorde jeg også da Anna var 6 uger, indtil
overlægen på sygehuset lyttede til hvad jeg havde at sige.

LN

Fra : Marianne

Dato : 01-11-05 20:23

> Det er denne skepsis overfor det jeg fortæller, der gør at jeg føler mig
> pokkers alene med det her. Det gjorde jeg også da Anna var 6 uger, indtil
> overlægen på sygehuset lyttede til hvad jeg havde at sige.

I al fredsommelighed: Jeg tror ikke, du skal opfatte spørgsmålene som et
udtryk for skepsis, men som et forsøg på at prøve ad nogle andre veje, om
der var ting, du - trods alt - ikke havde forsøgt eller tænkt på endnu.

mvh
marianne

Fra : Mus

Dato : 01-11-05 22:40

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udtryk for skepsis, men som et forsøg på at prøve ad nogle andre veje, om
> der var ting, du - trods alt - ikke havde forsøgt eller tænkt på endnu.

Selvfølgelig jeg har også tænkt meget på om det kunne være mig der var
overbekymret mange mange gange de sidste mange måneder og bebrejdet mig selv
meget. Men manden, venner og familie, der oplever Anna i det daglige er alle
enig i at det er meget ekstremt. Især dem der har småfolk omkring hendes
alder er totalt chokeret. Troede også at det var min usikkerhed der gjorde
at Anna måske ikke ville die. Min sp mener dog ikke dette er tilfældet, da
hun jo har spist godt ind i mellem i de her 7 mdr. Jeg hælder dog stadig til
at min uro gør at det ikke er så rart at blive ammet. Men det samme sker jo
med flasken og også hos andre end hos mig. Og grød vil hun feks kun have at
jeg giver hende.

LN

Fra : IMB

Dato : 01-11-05 19:26

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in

<snip>

> Inkl det der er i grøden af væske får hun nok max 200-300 ml væske på
> et døgn. Hun spiser oftest ikke hele portioner grød. Tilsætter mme til
> grøden.
>
> Anna vejer nu ca 6500 g og er 7 mdr +

Hej

Jeg vil lige skrive og fortælle at jeg føler meget med dig. Min ældste
søn der nu er 3 år, blev født 5 uger for tidligt og med en fødselsvægt
på 2900 gram så han var stor. Men han havde gulsot og var meget sløv -
så sløv at efter 14 dage og en indlæggelse med dehydrering (3-4 dage
efter vi var kommet hjem fra hospitalet) så opgav jeg amning. Efter
endnu 14 dage så opgav jeg at malke ud fordi jeg var ved at gå helt i
spåner over det.

Han var altid småtspisende og spiste aldrig det han skulle. Jeg førte
regnskab over milliliter i et kladdehæfte og med indlæggelsen for
dehydrering i baghovedet, så havde jeg det virkelig, virkelig skidt. Jeg
lavede en række fejl mht overgang til mad som jeg ikke vil komme ind på.
Han var også ret stille og flyttede ikke meget på sig og var lille af
sin alder.

Men jeg fortæller dette fordi jeg ganske udemærket ved hvordan det føles
at være bange for at ens barn ikke får nok at spise. Det gør ondt,
rigtig ondt.

Hvis jeg var dig ville jeg ringe til sundhedsplejersken og bede hende
komme forbi så snart hun kan. Når hun så kom, så ville jeg fortælle
hende hvordan du ammer hende i søvne for at hun får væske nok og om
tissebleerne. Jeg ville prøve at give hende noget mens SP er der for at
hun ved selvsyn kan se at der er noget galt og jeg ville sikre mig at SP
begynder at besøge mig een gang i ugen indtil at ting ændrer sig. Jeg
ville snakke med hende om en mulig løsning (fx at du stopper med at amme
hende i søvne) og så få SP til at komme igen dagen efter eller to dage
efter for at se hendes tilstand.

Hun er jo - som du skriver - 7 måneder. Hun skulle gerne have styrke til
selv at tage det hun skal bruge. Og det er slet ikke sikkert at hun skal
bruge så meget. Men det kan også være at hun skal have hjælp. Jeg har
læst mig til at mange babyer i den alder faktisk ikke tager på og nogen
taber sig ligefrem fordi de er begyndt at flytte sig mere rundt og gør
klar til at komme til at kravle.

Det du har været igennem - og det du går igennem nu - er bare så mega
hårdt. Jeg synes måske nok at din mand er lidt en røv. Jeg forstår godt
at du ikke gider slås med ham, men du bliver nødt til at få ham til at
acceptere at du ikke er husholderske - at du har et vigtigt job om dagen
og at du i tilgift ikke sover om natten. Måske skulle I se at få snakket
det igennem og så få lavet en arbejdsdeling (det laver han, det laver
du, det her er slet ikke prioriteret og bliver ikke lavet hvis du ikke
har tid).

Jeg ved ikke om din mand bare ikke har lyst til orlov eller om han har
lyst, men er under pres fra sit arbejde. Jobs hænger jo heller ikke på
træerne. Tja... Det lyder i hvert tilfælde som om du godt kan bruge lidt
loyal støtte fra den kant.

Nu kender jeg ikke din baby overhovedet, men har du prøvet at lade hende
sove for nyligt? Måske bliver hun sløv af ikke at få sovet fordi du
forsøger at lægge hende til hver gang hun døser hen? Jeg tror ikke det
er det, og det eneste gode råd jeg har er at få lagt din SP i førergreb
og tving hende ind i en tæt kontakt indtil I ved hvad problemet er eller
det er gået væk. Eller skift SP!

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Cocoamum

Dato : 01-11-05 19:29

IMB skrev:
> [...]
> er det, og det eneste gode råd jeg har er at få lagt din SP i førergreb
> og tving hende ind i en tæt kontakt indtil I ved hvad problemet er eller

Sikke en god mail. Mus, jeg synes i al fald det er nogle rigtig gode råd.

(det med førergrebet laver sjove billeder i mit hovede

Tine

Fra : Mus

Dato : 01-11-05 20:49

> [...]
> efter vi var kommet hjem fra hospitalet) så opgav jeg amning. Efter
> endnu 14 dage så opgav jeg at malke ud fordi jeg var ved at gå helt i

Det er også barskt

> [...]
>
> Men jeg fortæller dette fordi jeg ganske udemærket ved hvordan det føles
> at være bange for at ens barn ikke får nok at spise. Det gør ondt,

Nemlig og tror kun man kan forstå det hvis man selv har prøvet det.

> Hvis jeg var dig ville jeg ringe til sundhedsplejersken og bede hende
> komme forbi så snart hun kan.

Hun kommer den 11. Nov. Men tror faktisk sp har åbent hus i morgen, men der
kan jeg få hende vejer men tale ordentligt med hende kan jeg jo ikke der.
Men Anna er lidt forkølet så ved ikke om det er så smart. Selv om det
bestemt ikke er meget vil vi jo ikke smitte nogen.

>Når hun så kom, så ville jeg fortælle
> hende hvordan du ammer hende i søvne for at hun får væske nok og om
> tissebleerne.

Har fortalt hende det. Men det er som om det ikke fiser ind. Til
tissebleerne siger hun uha det er ikke godt. Mht amningen i søvne siger hun
at det synes hun ikke er en god ide. Men hvad søren skal jeg ellers gøre.
Hun har sågar foreslået jeg stopper med amningen uden noget alternativ såsom
flasken. Men så får hun da først tørre bleer. Så kan vi vist afskaffe bleer
her i huset.

>Jeg ville prøve at give hende noget mens SP er der for at
> hun ved selvsyn kan se at der er noget galt

Har jeg også prøvet. Men så siger hun jo jamen hun er jo bare ikke sulten.
Det har hun jo ret i. Men Anna er jo bare aldrig sulten.

>og jeg ville sikre mig at SP
> begynder at besøge mig een gang i ugen indtil at ting ændrer sig.

Har forsøgt at få hende til at komme bare en gang pr måned men det har hun
ikke tid til. Hendes kallender er fyldt op.
Det er 3. sp jeg har. Den første sagde sit job op. Nr to var en jeg havde
midlertidig til der kom en ny, og som jeg så har nu.

>Jeg
> ville snakke med hende om en mulig løsning (fx at du stopper med at amme
> hende i søvne) og så få SP til at komme igen dagen efter eller to dage
> efter for at se hendes tilstand.

Det synes jeg kan være en god løsning og også en jeg selv har tænkt på.

> Hun er jo - som du skriver - 7 måneder. Hun skulle gerne have styrke til
> selv at tage det hun skal bruge. Og det er slet ikke sikkert at hun skal
> bruge så meget.

Har fået at vide at de skal have 500 ml mm/mme for at få jern/kalk nok.

> [...]
> læst mig til at mange babyer i den alder faktisk ikke tager på og nogen
> taber sig ligefrem fordi de er begyndt at flytte sig mere rundt og gør

Anna gør ikke nogen forsøg på at kravle eller at sidde overhovedet. Men hun
triller.

> [...]
> det igennem og så få lavet en arbejdsdeling (det laver han, det laver
> du, det her er slet ikke prioriteret og bliver ikke lavet hvis du ikke

Åh ja men er bare lidt for træt til det lige nu

> [...]
> lyst, men er under pres fra sit arbejde. Jobs hænger jo heller ikke på
> træerne. Tja... Det lyder i hvert tilfælde som om du godt kan bruge lidt

Jeg ved det snart ikke. Heldigvis fødte jeg i påsken så der var han sammen
med os alle dagene.

> Nu kender jeg ikke din baby overhovedet, men har du prøvet at lade hende
> sove for nyligt? Måske bliver hun sløv af ikke at få sovet fordi du
> forsøger at lægge hende til hver gang hun døser hen?

Ja det har jeg prøvet her i forrige uge. Hun sov ikke mere. Nok nærmest
mindre og tog væske efter 22 timer.
Om natten vågner hun ikke rigtigt op. Der skal jeg mere nulre hænder for at
få hende til at sutte, men når mælken så kommer så sutter hun af sig selv.
Efter hun har spist sover hun bare videre.
Om dagen er det forskelligt. Nogen gange vågner hun af det, andre gang ikke.
Og nogen gange når jeg slet ikke at tage hende inden hun er vågnet igen. Når
hun vågner mens hun ligger ved brystet og mælken er begyndt at løbe, stikker
hun mig et smil og spiser så videre og jeg kan også sagtens skifte bryst.
Men vågner hun og mælken ikke er løbet til, vil hun ikke fortsætte.

>Jeg tror ikke det
> er det, og det eneste gode råd jeg har er at få lagt din SP i førergreb
> og tving hende ind i en tæt kontakt indtil I ved hvad problemet er eller
> det er gået væk. Eller skift SP!

Jeg vil prøve. Men tror det bliver svært. Hun er den eneste sundhedspl i
kommunen.

1000 tak for dit svar. Jeg synes helt sikkert jeg kunne bruge det til noget.
Og det hjælper mig også at få læsset af.

LN

Fra : IMB

Dato : 01-11-05 21:11

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in

Jeg glemte helt at fortælle dig at der også er andre ressourcer på nettet.
Der er http://netjordemoderen.dk og http://netdoktor.dk som du sikkert
kender. Der er også en forening for for tidligt fødte børn
(http://www.praematur.dk/) som jeg bestemt synes du skal kontakte hvis du
ikke allerede har kontakt til dem.

Endeligt er der den internationale www.babycenter.com hvor du måske kan
finde en gruppe i samme situation som dig selv. Og som en anden skrev:
misc.kids.breastfeeding.

> [...]
> jo ikke der. Men Anna er lidt forkølet så ved ikke om det er så smart.
> Selv om det bestemt ikke er meget vil vi jo ikke smitte nogen.

Du milde! Med en konstant smittebærer på 3 år så kunne jeg da slet ikke få
min nye på 7 måneder til SP hvis jeg havde den holdning for han har da
været snottet hvis ikke altid så da tit og ofte.

Bare hold lille Anna lidt væk fra de andre, så går det nok.

> [...]
> noget alternativ såsom flasken. Men så får hun da først tørre bleer.
> Så kan vi vist afskaffe bleer her i huset.

Jeg går ud fra du også har sagt alt dette til din SP. Har du overvejet at
sige til hende om hun ikke tager dig alvorligt?

> [...]
> Det er 3. sp jeg har. Den første sagde sit job op. Nr to var en jeg
> havde midlertidig til der kom en ny, og som jeg så har nu.

Det er noget l*rt. Men enten må hun komme eller også må du finde en anden.
Min egen SP har også mega travlt med sit arbejde OG hun skriver på et
projekt ved siden af fordi hun er ved at videreuddanne sig. Hun har skisme
aldrig sagt at hun ikke har tid! Selv ikke da jeg var mest hysterisk med
den ældste.

Sig til hende at du har *brug* for to besøg med to dages mellemrum. Put
lidt gråd i stemmen i telefonen hvis det er det, som skal til. Alle kneb
gælder!

> Har fået at vide at de skal have 500 ml mm/mme for at få jern/kalk
> nok.

Mja... mængden af mme de skal have er vist en sjettedel af kropsvægten i
milliliter fordelt på 6 måltider. Min dreng kom ikke i nærheden af det.

> Anna gør ikke nogen forsøg på at kravle eller at sidde overhovedet.
> Men hun triller.

Min dreng kunne jeg sætte på gulvet da han var 10 måneder og han flyttede
sig ikke ud af stedet. Ikke det mindste. Han ville hellere skrige sig gul
og blå i ansigtet end selv bevæge sig hen til det han ville have (og
curling-mor her skulle jo nok komme med tingene til ham fordi hun var vant
til at overbeskytte ham - men det er en hel anden historie). Han kunne ikke
hoppe før her i sommers og da var han over 2½ år. Måske har din datter bare
ikke mod på eller lyst til at sidde eller kravle - det er der ikke
nødvendigvis noget forkert i.

> Åh ja men er bare lidt for træt til det lige nu

Så må du lære at vende det døve øre til når han skælder ud. For du er også
for træt til at klare hele huset og til at skændes. Snak med hans mor og få
hende til at snakke med ham (hvis du er ond

> Ja det har jeg prøvet her i forrige uge. Hun sov ikke mere. Nok
> nærmest mindre og tog væske efter 22 timer.

Lyder ikke godt.

> [...]
> begyndt at løbe, stikker hun mig et smil og spiser så videre og jeg
> kan også sagtens skifte bryst. Men vågner hun og mælken ikke er løbet

Puha... Jeg var oppe 3 gange i nat med min snart 7 måneder gamle dreng. Jeg
har været helt ør i hovedet idag. Jeg kan kun gisne om hvilken stålvilje du
har gang i for at stå op uden at barnet har skreget efter mad og så amme
hende. Jeg håber hun falder i søvn igen om natten når du har ammet?

Min spiser i øvrigt heller ikke ret længe (jeg ammer nr 2 uden problemer).
Nattens amning med begge bryster er overstået i løbet af et kvarter til 20
minutter (og han bliver sur når der ikke er mere at komme efter i bryst nr
1).

Hvor nem er din nedløbsrefleks at sætte igang? Jeg havde mælk ud over det
hele i starten men nu behøver jeg knap gå med indlæg. Måske kan du selv
sætte mælken lidt i gang før du tager hende op ved at tænke på suttende
babyer og sådan noget?

Ah.. drik hvidtøl - det er godt for din mælkeproduktion! Drik i det hele
taget al det væske du kan få ind. Køb nogle store ølglas (75 cl eller 1
liters) og drik mindst 3 hele glas om dagen.

> Jeg vil prøve. Men tror det bliver svært. Hun er den eneste sundhedspl
> i kommunen.

Tud, skrig og skab dig. Hvad som helst. Bare du ikke er "en god mor" eller
"en pæn pige" for det får du ikke noget ud af at være lige nu. Lad hende se
og høre hvor meget brug du har for hende..

> 1000 tak for dit svar. Jeg synes helt sikkert jeg kunne bruge det til
> noget. Og det hjælper mig også at få læsset af.

Det gør det. Og tag fat i dansk praematur forening. Der kan du læsse af hos
en masse som ved præcist hvad det drejer sig om.

Mange venlige tanker

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-11-05 09:05

"IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> se
> og høre hvor meget brug du har for hende..

Er det her en debat, de foregår mellem mødre - voksne kvinder! Eller er vi
tilbage i 4. klasse? Hvad med bare at opføre sig voksent og insistere på en
VOKSEN måde.

Mvh. Lisbeth

Fra : Cocoamum

Dato : 02-11-05 10:02

Lisbeth Jacobsen skrev:
> [...]
> tilbage i 4. klasse? Hvad med bare at opføre sig voksent og insistere på en

Hvis gråd er det, Mus føler, så er det gråd, der skal til. Det er et
entydigt signal. Gråd er ikke forbeholdt børn.

Det skal ikke misbruges, men hvis man ikke giver udtryk for, hvordan man
har det, så kan sundhedspersonalet ikke hjælpe. Hvis de kun ser toppen
af isbjerget, fordi man vil opføre sig voksent, så kan de ikke gætte, at
der er 17 tons is under overfladen.

Entydige signaler fremmer kommunikation.

I øvrigt er jeg enig med dig derhen, at det slet ikke skal være
nødvendigt at bede om hjælp hos lægen. Han er ens konsulent, og hvis man
henvender sig, skal han ikke beslutte, at man ikke har brug for hjælp.
Hvis jeg går til købmanden og beder om to liter sød, skal han ikke
fortælle mig, at det har jeg ikke brug for, for det er mig, der er
kunden. Ligeså hos lægen.

Tine

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-11-05 11:45

> Hvis gråd er det, Mus føler, så er det gråd, der skal til. Det er et
> entydigt signal. Gråd er ikke forbeholdt børn.

Græder man beregnende for at opnå andres reaktion, så er det både beregnende
og skabagtigt i mine øjne. Og der blev talt om at bruge kneb og om at putte
gråd i stemmen.

> Det skal ikke misbruges, men hvis man ikke giver udtryk for, hvordan man
> har det, så kan sundhedspersonalet ikke hjælpe.

Der er andre måder at give udtryk for, hvordan man har det. Og det er langt
mere hensigtsmæssige at SIGE direkte, hvad man har brug for i stedet for at
"tude, skrige og skabe sig".

Kommer man også til at græde er det helt OK. Men der blev talt om at bruge
det som et manipulerende magtmiddel

Folk kan ikke, bare fordi du græder, regne ud, hvad du har brug for.

> Entydige signaler fremmer kommunikation.

Gråd er ikke overhovedet et entydigt signal! Der er mange følelesmæssige
grunde til at græde. At udtrykke klart og direkte, hvad man helt konkret har
behov for, er entydigt og fremmer kommunikationen langt mere.

> I øvrigt er jeg enig med dig derhen, at det slet ikke skal være nødvendigt
> at bede om hjælp hos lægen.

Det har jeg ikke udtrykt, at det ikke skal være nødvendigt!
Jeg går aldrig til lægen uden at bede om hjælp.

> Han er ens konsulent, og hvis man henvender sig, skal han ikke beslutte,
> at man ikke har brug for hjælp.

Men det er ikke sikkert, at det man har brug for er, at ens barn behandles!
Og det er ikke sikkert, at man har brug for den behandling, man beder om.
Det er heller ikke sikkert, at det er lægen, der kan hjælpe.

Hvis MUS mangler praktisk hjælp og opbakning, er lægen måske endda det
dårligste sted at henvende sig.

> Hvis jeg går til købmanden og beder om to liter sød, skal han ikke
> fortælle mig, at det har jeg ikke brug for, for det er mig, der er kunden.
> Ligeså hos lægen.

Man går ikke lige op til lægen og bestiller to bøtter sovepiller eller anden
form for behandling.

Mvh. Lisbeth

Fra : IMB

Dato : 02-11-05 12:43

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in

> Græder man beregnende for at opnå andres reaktion, så er det både
> beregnende og skabagtigt i mine øjne. Og der blev talt om at bruge
> kneb og om at putte gråd i stemmen.

Det er alt sammen meget fint og i princippet er jeg enig med jer. Men hvis
jeg havde en 7 måneder gammel baby jeg ikke kunne få til at drikke og en SP
som ikke "havde tid" til at besøge mig, så ville jeg hoppe på hovedet,
skabe mig tosset og ringe til SP tidlig og silde hvis det var det som
skulle til og så være ret ligeglad med principperne.

Men for mit vedkommende ville det nok ikke være beregnende som det lyder,
fordi det var sådan jeg ville have det og jeg skrev mit indlæg i den tro at
Mus også var ved at være "derude". Det som jeg måske skulle have skrevet og
som jeg fik sagt meget dårligt, var at hun jo meget gerne måtte give udtryk
for de frustrationer hun føler. Det hjælper ikke at ringe til SP og så være
voksen og forstående og fornuftig hvis hun så fortolker det som om at man
har styr på det hele, når man føler sig tæt på sammenbrudets rand,
uforstået og ør i hovedet af ulykke, bekymringer og søvnmangel.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-11-05 14:25

> [...]
> skabe mig tosset og ringe til SP tidlig og silde hvis det var det som
> skulle til og så være ret ligeglad med principperne.

Det ville slet ikke falde mig ind, at det er sådanne metoder, der skal til!
Tvært imod.

Hvad besøg af sundhedsplejersken angår vil det selvfølgelig være ideelt, om
hun kan møde op når vi har brug for det. Men da der ikke er tale om, at vi
har ret
til ubegrænsede besøg, er det ikke hensigtsmæssigt heller kun at forlade sig
på hjælp fra den kant. Og får man den ikke, må man søge andre steder. Eller
flere steder. En sundhedsplejerske er ikke et tilbud vi kan trække på i
lighed med den praktiserende læge. Der er afsat begrænset antal besøg
til nybagte forældre. I mange kommuner ligger det mig bekendt omkring 5
besøg i barnets første leveår. Sundhedsplejerskerne er ikke normeret til, at
man bare ringer efter dem. Og jeg skal helt undlade at mene, om det er godt
eller skidt, at det er sådan, men sådan er det altså, så det vil nok være
bedre at søge hjælp andre steder - frem for at "hoppe på hovedet, skabe sig
tosset og ringe til SP tidlig og silde."

I dette konkrete tilfælde lyder det eksempelvis som om der mangler afgørende
støtte fra barnets far. Det lyder endog som om han gør ondt værre.

Lægen kan hjælpe ifald Anna fejler noget, men de øvrige problemer kan SP pg
læge næppe klare.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 02-11-05 16:17

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4368be3d$0$11170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> støtte fra barnets far. Det lyder endog som om han gør ondt værre.
>
> Lægen kan hjælpe ifald Anna fejler noget, men de øvrige problemer kan SP

Ok her må man altså gerne ringe til sp hver morgen og man må også gerne få
hyppigere besøg. Det skal selvfølgelig bare passe i hendes kallender.

LN

Fra : IMB

Dato : 02-11-05 19:40

> [...]

> "IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse

> Det ville slet ikke falde mig ind, at det er sådanne metoder, der skal

Ja, det er helt sikkert at jeg ikke ville lade mit barn dehydrere... så
hvad ville du så gøre?

> [...]
> søge hjælp andre steder - frem for at "hoppe på hovedet, skabe sig
> tosset og ringe til SP tidlig og silde."

Min læge sagde direkte til mig at jeg skulle snakke med SP, da jeg ville
tale ernæring med ham. For som han sagde, SPerne har meget mere erfaring
med den slags.

Jeg havde *aldrig* problemer med at min SP ikke ville komme og besøge
mig da jeg havde en småtspisende præmaturt barn. Hun var der i en
periode hver 14. dag. Det kan godt være der er omkring 5 besøg i barnets
første leveår men det er altså i gennemsnit og langt langt de fleste har
ikke brug for og ønsker ikke 5 besøg. Så er der jo flere besøg at dele
ud af til dem som har behov derfor, fx præmature børn der er i fare for
at dehydrere.

> I dette konkrete tilfælde lyder det eksempelvis som om der mangler
> afgørende støtte fra barnets far. Det lyder endog som om han gør ondt
> værre.

Ja det kan vi da ikke blive uenige om. Men farmand kunne også sidde
hjemme og kikke Mus over skulderen når hun ammer og fare rundt og gøre
huset rent uden at Anna af den grund ville drikke mere. Og det er så
vidt jeg kan se altså det vigtigste problem som Mus står med.

> Lægen kan hjælpe ifald Anna fejler noget, men de øvrige problemer kan
> SP pg læge næppe klare.

Og det er heller ikke disse problemer som Mus klager over her.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-11-05 01:37

> Ja, det er helt sikkert at jeg ikke ville lade mit barn dehydrere... så
> hvad ville du så gøre?

Gå til lægen hvis jeg frygtede, at barnet var dehydreret.

> Min læge sagde direkte til mig at jeg skulle snakke med SP, da jeg ville
> tale ernæring med ham. For som han sagde, SPerne har meget mere erfaring
> med den slags.

Og jeg opgav ret hurtigt at snakke om ernæring med SP. Hun ville memlig have
mig til at opgive at amme på fuld tid og give min datter havregrød.

> [...]
> huset rent uden at Anna af den grund ville drikke mere. Og det er så
> vidt jeg kan se altså det vigtigste problem som Mus står med.

Hvilket problem der er det vigtigste har jeg ikke taget stilling til. Men
skal man tackle problemer med sit barn, er det eddermame vigtigt, at man har
overskud til det. Og har man et spædbarn for meget i huset, der skal vartes
unødigt op, kan det give energi at gøre noget ved dét problem også.

Mvh. Lisbeth

Fra : IMB

Dato : 03-11-05 12:57

> "IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse

> Gå til lægen hvis jeg frygtede, at barnet var dehydreret.

Læser du slet ikke hvad Mus skriver? Barnet er jo ikke dehydreret fordi
hun bruger overmenskelig mange kræfter på at forhindre det og hverken
læge eller SP ville tro hende netop fordi barnet ikke var dehydreret.

Det er et dilemma! Så jeg skrev at hun skulle lade være med at være
fattet og rolig når hun snakker med SP eller læge fordi hun så åbenbart
ikke får sit budskab igennem: "Jeg behøver hjælp!".

> Hvilket problem der er det vigtigste har jeg ikke taget stilling til.

Jo du har. Du har overhovedet ikke forholdt dig til at Anna ikke ville
drikke og snakker i stedet om andre omstændigheder. Så du har da i
højeste grad nedprioriteret det problem.

> [...]
> at man har overskud til det. Og har man et spædbarn for meget i huset,
> der skal vartes unødigt op, kan det give energi at gøre noget ved dét

Det er vi ikke uenige i. Men det hjælper ikke Anna ret meget til at
drikke, gør det?

Nå.. jeg ser frem til næste indlæg fra Mus..

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-11-05 13:29

> Læser du slet ikke hvad Mus skriver? Barnet er jo ikke dehydreret fordi
> hun bruger overmenskelig mange kræfter på at forhindre det og hverken
> læge eller SP ville tro hende netop fordi barnet ikke var dehydreret.

Jeg svarede på, hvad JEG ville gøre i situationen - og mit svar er, at jeg
ville henvende mig til lægen. At MUS ikke synes læge/SP lytter til hende,
rokker ikke ved, hvad jeg ville gøre i en tilsvrende situation.

MUS gik til lægen og blev lyttet til.

Mvh. Lisbeth

Fra : IMB

Dato : 03-11-05 20:18

> [...]
> jeg ville henvende mig til lægen. At MUS ikke synes læge/SP lytter til
> hende, rokker ikke ved, hvad jeg ville gøre i en tilsvrende situation.

Du svarer i øst når man spørger i vest, nogen gange.

Men heldigvis fik Mus endeligt støtte fra hendes læge og resten af vores
diskussion er nu heldigvis af ren akademisk natur og derfor ret
uinteressant for Mus.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-11-05 09:24

> Du svarer i øst når man spørger i vest, nogen gange.

Du spurgte, hvad jeg ville gøre. Og jeg svarede, hvad jeg ville gøre -
nermlig gå til lægen med barnet. Så jeg forstår faktisk ikke overhovedet,
hvad du mener.

Mvh. Lisbeth

Fra : IMB

Dato : 07-11-05 09:56

> [...]
>
> Du spurgte, hvad jeg ville gøre. Og jeg svarede, hvad jeg ville gøre -
> nermlig gå til lægen med barnet. Så jeg forstår faktisk ikke

Mus' situation var således at hun faktisk *havde* prøvet at tale sig til
lidt opmærksomhed fra læge og SP på den fornuftige og voksne måde. Hun
var i den situation at hun var ved at knække under stor følelsesmæssigt
stress fordi hendes barn ikke vil drikke vand og kun kunne holde
dehydrering fra døren ved at bruge kneb som at amme hende når hun sov
(og barnet sov ikke ret godt). Mus var bange, bekymret og hertil kommer
den almindelige lettere desperation fra konstant søvnmangel som alle
mødre har. (undskyld, Mus, hvis jeg overfortolker dig. Det var sådan jeg
opfattede dit første indlæg).

Så spurgte jeg dig hvad du ville gøre. Og du svarede at du ville tale
til læge og SP på en fornuftig og voksen måde. Det giver jo ikke mening
når vi tager udgangspunkt i Mus' situation - det havde hun allerede
prøvet!

Iøvrigt så synes jeg da at du enten har en bemærkelsesværdig stor
selvkontrol eller også meget lidt selvforståelse hvis du mener at du i
Mus' situation kunne blive ved med at snakke fornuftig og voksent med
læge og SP.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-11-05 11:52

> [...]
> til læge og SP på en fornuftig og voksen måde. Det giver jo ikke mening
> når vi tager udgangspunkt i Mus' situation - det havde hun allerede

Det var ikke desto mindre dét, hun gjorde igen!
Og jeg ville gøre det samme.

Jeg var for et år siden i den situation, at min læge ikke troede på, at jeg
fejlede det, jeg troede.
Det medførte, at jeg var meget syg i 2-3 måneder. Unødigt fordi jeg ikke fik
den rigtige behandling.
Første gang jeg var hos lægen "lyttede" han ikke. Men problemet fortsatte -
og jeg gik derop igen og så skete der noget. Og det viste sig - efter
nærmere undersøgelser - at jeg faktisk havde ret i min første formodning.

Jeg beklager, hvis du ikke bryder dig om mit svar til MUS. Men mit svar er
ikke desto mindre, at jeg ville gå til lægen igen, hvis jeg var i MUS's sko!

> [...]
> selvkontrol eller også meget lidt selvforståelse hvis du mener at du i
> Mus' situation kunne blive ved med at snakke fornuftig og voksent med

Det mener jeg faktisk at man kan og bør. Hvorfor i alverden skulle man dog
ikke kunne det?

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 07-11-05 20:40

> Det var ikke desto mindre dét, hun gjorde igen!
> Og jeg ville gøre det samme.

Hvor ved du det fra. Næh min selvbeherskelse lå på et meget lille sted. Jeg
bankede i bordet og sagde at NU skulle der altså ske noget. Da lægen sagde
ja det kunne han godt se, ja så trillede tårerne. Hmmm roligt/fornuftigt i
hvert fald ikke. Men voksent ja det er vel op til den enkelte at vurdere
hvad man finder voksent. For mig er begge dele helt ok også som voksen.

> Jeg beklager, hvis du ikke bryder dig om mit svar til MUS. Men mit svar er
> ikke desto mindre, at jeg ville gå til lægen igen, hvis jeg var i MUS's
sko!

Mindes da du skrev at hverke læge eller sundhedspl kunne hjælpe
"Lægen kan hjælpe ifald Anna fejler noget, men de øvrige problemer kan SP pg
læge næppe klare. "

Der er vist ingen der er i tvivl om at Anna ikke er fysisk syg, Hun er på
grænsen til væskemangel. Måske vi klarer det uden hjælp men sandsynligheden
for at jeg går ned på det her er ret stor.

"Hvis MUS mangler praktisk hjælp og opbakning, er lægen måske endda det
dårligste sted at henvende sig."

Hvorfor dog ikke det. De har måske noget erfarring man kan trække på.

> Det mener jeg faktisk at man kan og bør. Hvorfor i alverden skulle man dog
> ikke kunne det?

Hvorfor. Hvorfor må man ikke lade følelserne regere lidt- Banke i bordet
eller være ked af det, hvis det er sådan man har det. Skal der sættes en
kunstig facade op?

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-11-05 23:42

> Hvor ved du det fra.

Sorry.. jeg har ikke forklaret mig ordentligt. Det jeg mente var, at du
gjorde det samme, som jeg sagde, at jeg ville gøre: nemlig gå til lægen. Og
intet andet.

> Hvorfor dog ikke det. De har måske noget erfarring man kan trække på.

Jeg mener stadig, at lægen er et dårligt valg på det punkt. Men du har måske
heller ikke de muligheder jeg har.

> Hvorfor. Hvorfor må man ikke lade følelserne regere lidt- Banke i bordet
> eller være ked af det, hvis det er sådan man har det. Skal der sættes en
> kunstig facade op?

Den har jeg så forklaret i en anden del. At det er OK at vise følelser - men
ikke Ok efter min meninge er bruge følelser til at manipulere andre med.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-11-05 12:13

> [...]

> selvkontrol eller også meget lidt selvforståelse hvis du mener at du i
> Mus' situation kunne blive ved med at snakke fornuftig og voksent med

Jeg må lige korrigere mig selv - og mit foregående svar på ovenstående.

Jeg skrev, at jeg mener man kan og bør snakket fornuftigt og voksent med
læge/SP.

Og det mener jeg stadig. Men jeg føler trang til at tilføje, at jeg bestemt
har fuld forståelse for, at nogle (måske endda mange!?) bryder sammen,
græder, mister energien, giver op eller reagerer på mange andre måde end
fornuftigt!!!!

Og det er helt OK.

Det jeg anfægter og kritiserer, er bestemt ikke, at man bryder sammen,
mister roen, græder etc. - men at man ligefrem anbefaler nogen at "skabe sig
tosset, hoppe på hovedet og putte lidt gråd i stemmen - fordi alle kneb
gælder". Så er man ude at være beregnende og hysterisk på en facon, jeg ikke
engang ville acceptere fra en præmenstruel teenager.

Og for mig er der koloenorm forskel på at bryde sammen på "ægte vis" - og på
"skabe sig tosset, hoppe på hovedet og putte lidt gråd i stemmen - fordi
alle kneb gælder".

I det ene tilfælde er der tale om et sammenbrud. I det andet tilfælde agerer
man beregnende og præsenterer sig hysterisk og umodent. JEG ville have
overmåde svært ved at tage sådan et menneske alvorligt.

Magter man - på beregnende vis - at holde hovedet koldt nok til at spille en
"beregnende, hysterisk, umoden, forstilt mor", der "skaber sig tosset,
hopper på hovedet og putter lidt gråd i stemmen - fordi alle kneb gælder",
så burde overskuddet også være stort nok til, for barnets skyld, at opføre
sig voksent og tale fornuftigt med de rette. Det sidste er faktisk det
nemmeste, vil jeg mene. Og det mest hensigtsmæssige, når valgmuligheden er
der!

Har man ikke energien til hverken det ene eller det andet, så bryder man
sammen. På ægte vis! Uanset andres råd. Men ikke fordi man er beregnende og
skabagtig og er blevet rådet til det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 07-11-05 21:00

Ok

Men opfattede nu også mere at jeg ikke skulle lægge låg på, men vise hvordan
jeg virkelig havde det.

LN

Fra : IMB

Dato : 07-11-05 20:57

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in

> Ok
>
> Men opfattede nu også mere at jeg ikke skulle lægge låg på, men vise
> hvordan jeg virkelig havde det.

Det var sådan det var ment. Det faldt mig selv ikke ind at nogen i Mus'
situation skulle være kold og beregnende for at kunne græde. Hvis det var
mig ville tårene i hvert tilfælde være lige om hjørnet hele tiden og det
ville mere være et spørgsmål om droppe supermor-facaden (hvilket godt kan
være svært, for mig i hvert tilfælde).

Men set i retrospekt forstår jeg nu godt hvorfor Lisbeth misforstod mig.
Jeg var ikke særlig raffineret i mit udsagn om at græde hos doktoren.

Fra : Mus

Dato : 02-11-05 16:15

> [...]
> har styr på det hele, når man føler sig tæt på sammenbrudets rand,
> uforstået og ør i hovedet af ulykke, bekymringer og søvnmangel.

Åhhh ja jeg er "derude". Var hos lægen med hende her kl 11:30 og lægen
lyttede for første gang og sagde den er da helt gal. Ja så kom tårerne bare
væltende. Han blev helt forskrækket.

LN

Fra : Cocoamum

Dato : 02-11-05 15:57

Mus skrev:
> Åhhh ja jeg er "derude". Var hos lægen med hende her kl 11:30 og lægen
> lyttede for første gang og sagde den er da helt gal. Ja så kom tårerne bare
> væltende. Han blev helt forskrækket.

Flot, Mus, at du fik sagt til (eller fra).

Nu håber vi, at nogen tager hånd om jer.

I al fald held og lykke herfra.

Tine

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-11-05 09:43

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Nemlig og tror kun man kan forstå det hvis man selv har prøvet det.

Man kan aldrig helt forstå, hvordan andre oplever en situation. Behøver
andre også helt at forstå det/dig? Det er DIN verden og DIN oplevelse, der
er
afgørende for dig.

Men... det kan være ret vigtigt for dig at erkende, at det i høj grad ER din
oplevelse, der måske ER problemet. At DU oplever, at der er et problem, er
ikke nødvendigvis ensbetydende med, at din datter har et problem. Du skal
sikre dig OM der er et problem - ikke gå og bekymre dig unødigt.

> [...]
> hun
> at det synes hun ikke er en god ide. Men hvad søren skal jeg ellers gøre.

Hvorfor er det lige det er så vigtigt, at barnet er vågent, når det spiser?

> Har jeg også prøvet. Men så siger hun jo jamen hun er jo bare ikke sulten.
> Det har hun jo ret i. Men Anna er jo bare aldrig sulten.

Det kan ikke passe. Et barn spiser ikke i syv måneder uden at være sulten.

Mvh. Lisbeth

Fra : Cocoamum

Dato : 02-11-05 09:58

Lisbeth Jacobsen skrev:

> Det kan ikke passe. Et barn spiser ikke i syv måneder uden at være sulten.

Det er nu ikke helt rigtigt. Jeg var ved at sulte ihjel, da jeg var
spæd. Derfor blev min mor så focuseret på mad, at jeg altid blev proppet
med mad, længe før jeg var sulten.

Lige tynd var jeg (det er helt gået over nu - gud hjælpe det , for
jeg gad jo ikke rigtigt at spise, og jeg blev også meget kræsen.

En dag hvor jeg var 12 år og var på egen hånd, eller min mor ikke var
hjemme, følte jeg mig pludselig så skidt tilpas. Jeg var overbevist om,
at jeg var syg. På et tidspunkt fandt jeg ud af, at jeg ikke havde fået
noget at spise i lang tid. Jeg var sulten, men kunne ikke genkende
symptomerne. Mine signaler var ikke i orden.

Det var første gang, jeg oplevede sult.

Så et barn kan spise i 12 år uden at være sulten.

Tine

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-11-05 11:49

> Det er nu ikke helt rigtigt. Jeg var ved at sulte ihjel, da jeg var spæd.
> Derfor blev min mor så focuseret på mad, at jeg altid blev proppet med
> mad, længe før jeg var sulten.

Hvad kom først.... hønen eller ægget?
Din spisevægring eller din mors bekymring?

Jeg har fortalt historien om kvinden, jeg boede i opgang med. Hun var
overbevist om, at hendes søn led af spisevægring og at han ville spise for
lidt, hvis hun ikke kosntant var over ham. Men det var kun, når HUN
forstyrrede hans måltider, at der var problemer.

> Så et barn kan spise i 12 år uden at være sulten.

Jeg talte om at spædbarn på 7 måneder!!!!

Og ikke om en manipulerende og særdeles bevidst pige, der (måske) har fundet
ud af at bruge maden som et magt eller kontrolmiddel i forhold til mor og
andre.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 02-11-05 11:23

> [...]
> andre også helt at forstå det/dig? Det er DIN verden og DIN oplevelse, der

Nej men man kan have forståelse for andre mennesker og sætte sig ind i
situationen - især hvis man selv har prøvet noget lignende.

> [...]
> ikke nødvendigvis ensbetydende med, at din datter har et problem. Du skal
> sikre dig OM der er et problem - ikke gå og bekymre dig unødigt.

Ja måske. Men nu synes jeg tiden er kommet til at få undersøgt om mine
bekymringer er unødige.
Uanset hvem der har et problem så er det noget der skal gøres noget ved.

> Hvorfor er det lige det er så vigtigt, at barnet er vågent, når det
spiser?

Det er meget vigtigt for et barn også for at have fornemmelsen af sult og
mæthed og hvad det er der gør mæt.
Har været hos psykolog en enkelt gang pga den for tidlige fødsel,
væksthæmningen og det semiakutte kejsersnit. Det er noget de tilbyder alle
der føder for tidligt på afdelingen fik jeg at vide. Tog imod henvisningen
men fik først taget mig sammen til at kontakte hende efter Anna var 4 mdr.
Her var jeg begyndt en gang i mellem at lægge Anna til i søvne. Hun sagde
det var ok så længe det ikke var altid. Det var meget vigtigt for de små at
være med og tilstede når de spiser.

> Det kan ikke passe. Et barn spiser ikke i syv måneder uden at være sulten.

Ikke bevidst sulten.

Både ammerådgiver og overlæge har desuden fortalt der var noget der hed
stille sultere. De virker umiddelbart glade og tilfredse.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-11-05 11:55

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Nej men man kan have forståelse for andre mennesker og sætte sig ind i
> situationen - især hvis man selv har prøvet noget lignende.

Nogle gange kan det, at man selv har været i situationen også virke
forstyrrende.
Din sundhedsplejerske skal hjælpe i masser af situationer hun ikke selv har
været i. Læger behandler sygdomme, de aldrig selv har fejlet eller mærket.
Og det samme gælder for masser af andre faggrupper.

Og dertil kommer, at selvom du og jeg måske har været i samme situation, er
det langt fra sikkert, at vi oplever det ens eller tackler det ens.

> Ja måske. Men nu synes jeg tiden er kommet til at få undersøgt om mine
> bekymringer er unødige.

Og det er fint! Det er det bedste, du kan gøre!

> Det er meget vigtigt for et barn også for at have fornemmelsen af sult og
> mæthed og hvad det er der gør mæt.

Ja.., men også vigtigt, at man ikke gør det at spise til et stort problem.

> Ikke bevidst sulten.

Hvordan ved du det?

Der er forældre, der - straks spædbarnet skriger - tror det er fordi barnet
er sultent. Men de tolker måske lige så forkert.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 02-11-05 17:37

> Ja.., men også vigtigt, at man ikke gør det at spise til et stort problem.

ganske givet kan mine bekymring for Anna´s spisen pga væksthæmningen og den
store fokus der er på dette fra læger/sp/sygehus de første måneder, have
haft noget at gøre i alt det her mad halløjsa vi nu er endt i. Men fakta er
at nu spiser Anna ikke. Hverken når jeg giver eller andre giver hende noget
og ja grød tager hun faktisk kun fra mig og det skal der gøre noget ved. Hun
elsker grød. Det er bare som om der ikke er plads til mere.

LN

Fra : IMB

Dato : 02-11-05 19:31

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in

> [...]
> giver hende noget og ja grød tager hun faktisk kun fra mig og det skal
> der gøre noget ved. Hun elsker grød. Det er bare som om der ikke er

Hvor meget for tidligt er hun født? Der er noget med at babyers reelle
alder skal man regne med ligger et sted mellem fødselsdag og termin. Så
det er jo ikke sikkert at din lille pige er modnet som en 7 måneder
gammel baby bare fordi hun så lyset for første gang for 7 måneder siden.

Som mor til en småspisende dreng, der kom helt derud hvor han skreg med
det samme når han ikke var sulten mere fordi jeg ikke kunne forstå at
han ikke ville have mere (jeps, dårlig mor!) så vil jeg bestemt sige til
dig at du skal respektere hendes grænser når det kommer til mad. Så
hellere give hende federe mad eller mad lidt tiere.

Har du fået fat i præmatur foreningen? Jeg var medlem af deres email
liste da min lille dreng var helt ny og det havde jeg stor fornøjelse
af. Det hjælper enormt meget at snakke med mennesker som kender til det,
der er situationen og præmature babyer kan altså være helt anderledes
end babyer som er født til tiden.

Har du overvejet at droppe amning og gå over til ren MME? Hvis hun har
fået modermælk i 7 måneder så har du allerede gjort det enormt flot og
en sutteflaske er noget nemmere at sutte fra. Ulempen er at en bekymret
mor kan på ml holde øje med hvad barnet drikker og det kan altså også
være en belasting. Fordelen er at du slipper for at amme og du slipper
for a malke ud og det er to store arbejdsbyrder som du tager væk. Jeg er
klar over at dette ikke er den nemme løsning - det er en hård beslutning
at tage men måske er det den rigtige på dette tidspunkt?

Hvis du vælger at gå over til flaske, så sæt din mand til at give hende
flaske natten mellem lørdag og søndag hvor han ikke skal op på arbejde
dagen efter (og gerne mere i weekenden og også gerne om eftermiddagen så
hun lærer at han også kan give mad). Så får du EN HEL NAT's søvn mindst
een gang om ugen!

Jeg tror nu at det er helt naturlig at Anna kun vil spise fra dig. Dels
har hun sikkert en meget stor tryghedsbehov så hun har brug for at være
i tæt kontakt med dig og dels så ved hun jo kun at der kommer mad fra
dig. Jeg tror at hvis du skal have mere held til at lade en anden give
hende flaske, så skal hun gives af den person tit og regelmæssigt (fx
een gang om dagen på samme tidspunkt hver dag) og personen må gerne
lugte af dig (giv vedkommende een af dine brugte t-shirts på eller giv
Anna et brugt (men forholdsvis tør) ammeindlæg hun kan lugte til imens.

Det var bare nogle flere tanker... jeg ved ikke hvor meget af det du
allerede har overvejet/prøvet.

Fra : Mus

Dato : 02-11-05 20:44

> [...]
> det er jo ikke sikkert at din lille pige er modnet som en 7 måneder
> gammel baby bare fordi hun så lyset for første gang for 7 måneder siden.

Anna er faktisk ikke født specielt meget for tidligt. I uge 36. Men pga
hendes væksthæmning skal der lægges lidt yderligere tid til har jeg fået at
vide. Hun vejede 1728 g og var 43 cm ved fødslen. Og der var faktisk ingen
tvivl om at hun på nogen punkter reagerede præmature, bla med hensyn til for
meget uro omkring hende og det med berøring. Vidste godt i at præmature børn
kunne være følsomme for ydre stimuli, men vidste ikke det med stimuli mht
berøring. Troede faktisk de principielt var meget tryghedssøgende. Fik at
vide at det andet også sås ofte. Huner dog begyndt at holde meget øje med
mig hvis hun er på arm hos andre. Hun vil hele tiden vide hvor jeg er. Og en
gang har hun ligesom puttet hovedet ind til mig for derefter med det samme
at kigge op og smile og charmere de besøgende

> [...]
> dig at du skal respektere hendes grænser når det kommer til mad. Så
> hellere give hende federe mad eller mad lidt tiere.

Jeg havde også svært ved at læse Anna i starten og det havde Neonatal
afdelingen også.
Ja jeg er meget opmærksom på hendes grænser, men som sagt synes jeg de var
svære at tyde i starten.

> [...]
> af. Det hjælper enormt meget at snakke med mennesker som kender til det,
> der er situationen og præmature babyer kan altså være helt anderledes

Jeg synes det har været lidt svært at melde mig ind. Synes Anna ligge i en
gråzone. Hun er jo ikke meget for tidligt født men heller ikke født til
> [...]

> klar over at dette ikke er den nemme løsning - det er en hård beslutning
> at tage men måske er det den rigtige på dette tidspunkt?

Åh ja. som jeg også mener jeg har skrevet har vi forsøgt med flasken længe.
Men hun reagere på samme måde overfor flasken. Afviser den eller tager et
par slurk. Kun efter 8-12 timer uden vådt og tørt tager hun 50-70 ml.
Så hun tager desværre ikke rigtigt flasken heller.

> [...]
> dagen efter (og gerne mere i weekenden og også gerne om eftermiddagen så
> hun lærer at han også kan give mad). Så får du EN HEL NAT's søvn mindst

Ja hvis vi først kan få hende til det er dette også aftalen.

> [...]
> lugte af dig (giv vedkommende een af dine brugte t-shirts på eller giv
> Anna et brugt (men forholdsvis tør) ammeindlæg hun kan lugte til imens.

Anna tager ikke mere fra flaske fra andre end hun gør fra mig, men heller
ikke mindre. Men grøden vil hun gerne have fra mig. Tror lidt det er noget
socialt. Hun smiler hele tiden mellem mundfuldene. Hun er altså min lille
skat.

> Det var bare nogle flere tanker... jeg ved ikke hvor meget af det du
> allerede har overvejet/prøvet.

1000 tak

LN

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 02-11-05 22:59

On Wed, 02 Nov 2005 20:44:16 +0100, Mus wrote:

> Anna er faktisk ikke født specielt meget for tidligt. I uge 36. Men pga
> hendes væksthæmning skal der lægges lidt yderligere tid til har jeg fået at
> vide. Hun vejede 1728 g og var 43 cm ved fødslen.

Fik hun så ikke proteintilskud?
Mine præmature tvillinger vejede ca. 2kg stykket ved fødslen og de fik
proteintilskud, hvilket førte til at de voksede ret hurtigt. De fik så
samtidigt et noget unormalt forhold til mad, da de nærmest var
umættelige. De spiste mere end børn født til tiden og vi var nødt til
at gå over til vælling og grød noget før end sundhedsplejersken mente
det var forsvarligt. Det var bare den eneste måde vi kunne give dem en
mæthedsfornemmelse.

> [...]
> berøring. Troede faktisk de principielt var meget tryghedssøgende. Fik at

Præmature børn søger tryghed og berøring på en anden måde end børn
der er født til tiden. De vil helst ikke aes, men bare holdes.
Hvis du har problemer med at din datter har svært ved at finde ro når
hun sover, kan jeg forresten anbefale en kugledyne - det havde, og har, en
fantastisk effekt på min datter. Før hun fik kugledynen sov hun
utroligt uroligt og ikke særligt længe ad gangen, undtagen når hun
sov hos os. Man kan få lejen af kugledynen betalt af kommunen.

--
MVH
osv...

Fra : IMB

Dato : 03-11-05 09:45

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in

> Jeg synes det har været lidt svært at melde mig ind. Synes Anna ligge
> i en gråzone. Hun er jo ikke meget for tidligt født men heller ikke
> født til tiden.

Jeg tror ikke du skal spekulere over det. Jeg er sikker på at de vil
byde dig velkommen med åbne arme - det er nogle enormt forstående
mennesker.

Noget helt andet er at der må da være en forening for forældre for
vægsthæmmede også? Har du ikke fået noget materiale på det? Nogen du kan
kontakte?

> [...]
> eller tager et par slurk. Kun efter 8-12 timer uden vådt og tørt tager
> hun 50-70 ml. Så hun tager desværre ikke rigtigt flasken heller.

Jeg vil tro at det for børn kan være meget svært at acceptere en flaske
når de er vant til brystet. Jeg tror at man (i nogen tilfælde) skal give
dem flasken regelmæssig i 5-10 dage før man kan sige noget fornuftigt om
det.

Men det må da være dit indtryk at hun får mere ved brystet end i
flasken?

Fra : Smed & Mikaelsen

Dato : 02-11-05 07:55

Kære Mus og Anna

Jeg har desværre heller ikke nogen løsning på dit problem, men jeg vil give
dig alt den opbakning jeg overhovedet kan. Mine erfaringer siger mig, at en
mors intiuation (det er nok ikke stavet korrekt) oftest er korrekt, - også
ved det første barn!!
Du bliver nok nødt til at gøre som mange anbefaler, nemlig at skrive alt det
hun indtager ned, for ind i mellem er det det, der skal til for at lægerne
tror på en

Held og lykke med din lille kønne datter.
Bente

Fra : Mus

Dato : 02-11-05 10:03

"Smed & Mikaelsen" <bente.smedfjerndette@skjern-net.dk> skrev i en
meddelelse news:6c5a$436862cd$3e3d83dd$30580@news.arrownet.dk...
> [...]
> tror på en
>
> Held og lykke med din lille kønne datter.

Hej Bente

Det lykkedes mig ikke at give hende mad i søvne i nat. Så hun har ikke fået
noget siden kl 20 i går og vågende kl 3 i nat og har været vågen siden. Har
også prøvet med flaske og frugtgrød men hun vil ikke have noget.

Jeg har ringet til lægen her til morgen og nu skal Anna vejes hver uge.
Måske indlægges. Lægen syntes det lød lidt vildt måtte han indrømme. Men han
sagde hun døde jo ikke af sult, men det kunne være moderen døde af
søvnmangel he he.

Da hun var indlagt som 6 ugers fik jeg også vide hun jo så godt ud men
hendes madindtag chokerede på sygehuset.
Jeg ønsker da at min sp/læge har ret og det er ok, men min fornemmelse siger
mig noget andet.

LN