Danske bogstaver i mysql 4
Fra : Kasper Lund

Dato : 01-11-05 11:12

Hej ng.

Jeg har lidt problemer med at vise danske bogstaver når jeg trækker data
ud fra databasen.

Jeg kører ubuntu 5.10 med følgende mysql:

kasper@laptop$ mysql -V
mysql Ver 12.22 Distrib 4.0.24, for pc-linux-gnu (i486)
kasper@laptop$

Bogstaverne vises fint nok i phpmyadmin, men ikke på hverken min firefox
eller IE - hvad kan jeg gøre for at få det til at se ordentligt ud?

/Kasper

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 01-11-05 11:46

Kasper Lund wrote:
> [...]
>
> Bogstaverne vises fint nok i phpmyadmin, men ikke på hverken min firefox
> eller IE - hvad kan jeg gøre for at få det til at se ordentligt ud?

tror du ikke at dataen er blevet sat ind i databasen som utf-8 og du
viser iso-8859-1(5) på din hjemmeside ?

--
ulrik nielsen |
-----------------+---------------------------------------------------

Fra : Kasper Lund

Dato : 01-11-05 12:40

On Tue, 01 Nov 2005 11:45:32 +0100, Ulrik Nielsen wrote:

> tror du ikke at dataen er blevet sat ind i databasen som utf-8 og du
> viser iso-8859-1(5) på din hjemmeside ?

Jo, det var det der var problemet. Men hvordan kan man bestemme hvilket
tegnsæt der bliver brugt til en given database/tabel?

/Kasper

Fra : none

Dato : 01-11-05 14:02

Kasper Lund wrote:

> Jo, det var det der var problemet. Men hvordan kan man bestemme hvilket
> tegnsæt der bliver brugt til en given database/tabel?
>
> /Kasper

my.conf el. my.cnf?

Det skal dog nok være påpasselig med at alt gammel data i databasen
stadig vil blive skrevet som utf-8.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-11-05 15:33

On Tue, 01 Nov 2005 14:02:16 +0100, none wrote:

> my.conf el. my.cnf?
>
> Det skal dog nok være påpasselig med at alt gammel data i databasen
> stadig vil blive skrevet som utf-8.
Dette kan også gøres på table/database niveau:
database: http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/charset-database.html
table: http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/charset-table.html
--
Hilsen/Regards