Antal brugerer online....
Fra : Magnus

Dato : 27-10-05 10:47

Med disse nedenstående linier i min global.asa fil tæller skulle jeg tælle
og kunne få vist hvormange der pt. er inde på min hjemmeside.

Men hvor nøjagtigt er det for jeg har registreret et par hundrede om natten
mens en hverdags formiddag var der under 10 hvilket er tal jeg er meget
skeptiske overfor.

Hvordan tæller den antallet af besøgende, er det den rigtige måde jeg gør
det på og kan det gøres mere nøjagtigt eller hvad?

/Magnus

Sub Session_OnStart
Application("BrugereOnline") = Application("BrugereOnline") + 1
End Sub

Sub Session_OnEnd
If Application("BrugereOnline") > 0 then
Application("BrugereOnline") = Application("BrugereOnline") - 1
end if
End Sub

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-10-05 16:23

Magnus wrote:
> [...]
>
> Men hvor nøjagtigt er det for jeg har registreret et par hundrede om
> natten mens en hverdags formiddag var der under 10 hvilket er tal jeg

Problemet er måske, at du ikke har sat et time-out på. Min global.asa til
samme formål ser sådan ud:

Sub Session_OnStart
Session.Timeout = 20
Session("Start") = Now
Application.Lock
Application("BrugereOnline") = Application("BrugereOnline") + 1
Application.UnLock
End Sub

Sub Session_OnEnd
Application.Lock
Application("BrugereOnline") = Application("BrugereOnline") - 1
Application.UnLock
End Sub

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Michael

Dato : 28-10-05 11:11

> Sub Session_OnStart
> Session.Timeout = 20
> Session("Start") = Now
> Application.Lock
> Application("BrugereOnline") = Application("BrugereOnline") + 1
> Application.UnLock
> End Sub
>
> Sub Session_OnEnd
> Application.Lock
> Application("BrugereOnline") = Application("BrugereOnline") - 1
> Application.UnLock
> End Sub

Hvordan bruger man denne og hvordan får man info ud på hjemmesiden om antale
besøgende?

På forhånd tak!

/Michael

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 28-10-05 16:19

Michael wrote:

> Hvordan bruger man denne og hvordan får man info ud på hjemmesiden om antale
> besøgende?

Hvis du bruger ovenstående kode kan du få det ud på en side ved at skrive:

Response.Write Application("BrugereOnline")

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-10-05 16:56

Michael wrote:

> Hvordan bruger man denne og hvordan får man info ud på hjemmesiden om
> antale besøgende?

Jeg bruger denne kode:

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Michael

Dato : 29-10-05 15:25

> Jeg bruger denne kode:

Tak for det - det virker for så vidt OK, men jeg har indsat koden på min
default.asp. Hver gang denne loades, stiger tælleren med 1 så hvis man
sidder og klikker sig rundt på siden, vil man ikke få det reelle billede af
antallet af besøgende :(

Er der en 'best practice' for, hvor man bør placere koden?

/Michael

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-10-05 01:48

Michael wrote:

> [...]
> hvis man sidder og klikker sig rundt på siden, vil man ikke få det
> reelle billede af antallet af besøgende :(

Må vi se siden? Koden fungerer upåklageligt på mine sider.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Torben Brandt

Dato : 28-10-05 04:39

Magnus wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Sub Session_OnEnd
> If Application("BrugereOnline") > 0 then
> Application("BrugereOnline") = Application("BrugereOnline") - 1

Jeg har ikke selv leget med at tælle online brugere, men emnet har været oppe
mange gange i gruppen.

Jeg vil dog tro du har fat i noget af det rigtige.
- Der har tidligere være bøvl med at Session_OnEnd ikke blev kørt, men så vidt
jeg har hørt så er der ved at være styr på det nu (altså fra MS' side i IIS).
- Hvad du dog ikke tager højde for er at en bruger (person) kan have flere
browsere (trykket på IE-ikonet flere gange) åbne. Så tæller man med flere
gange.
- Når du tæller antallet ned ved Session_OnEnd, så betyder det jo at brugere
der har været på besøg tidligere (måske 30 min. tidligere) stadig hænger i
systemet. Det betyder at du nok generelt vil få for høje værdier. Det er dog
formentlig til at leve med :)
- Du skal også være opmærksom på at når du fx får besøg af den robot, der
indexerer for search.msn.com så starter den en ny session for hver side den
henter, dvs i de omkring 30 min. efter du har haft besøg vil dit besøgstal
være lige så mange for højt som du har sider på dit site - alt i alt kan det
være ret mange (flere end antal filer, da fil.asp?id=1 og fil.asp?id=2 tæller
for 2).

Der er altså en række fejlkilder, som kan forklare 'underlige' antal besøgene
midt om natten, men ved bare at se på tallene kan det være svært at vide om
det er en fejl eller om det er det rigtige antal besøgene.
Forestil dig fx (afhængig af hvad du har på siden) at en skoleklasse sidder i
computerrummet og skal skrive stil om sygdomme hos plettede skovkatte, og en
søgning på Google sætter dig i toppen, så vil du få mindst 20 besøgene på en
gang, selv om sygdomme hos plettede skovkatte normalt ikke har mange
interesserede...
Omvendt kan der i en periode være problemer med fremkommeligheden på en del af
internettet (eller der er landskamp i tv!), hvilket kan betyde at du (næsten)
ingen besøgene har (også selv om du har god adgang til din side, så kan det
være mange andre ikke har).

Nå, det var nogle input til overvejelse - overvej evt også hvor vigtigt det er
at tælleren er nøjagtig. Måske andre har ideer, ellers kig tilbage i gruppen.

mvh Torben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne