Ikke-blokérbar popup
Fra : mattias.dk

Dato : 01-11-05 19:11

Hej!

Jeg er på jagt efter en ikke-blokérbar popup ved ankomst til en
hjemmeside - på html.dk får man jo en reklamepopup som er lavet
via Javascript, men kan ikke lige finde hoved og hale i hvilke
funktioner som bruges i kildekoden

Nogen som kan hjælpe mig eller har et andet alternativ?

På forhånd tak,
Mattias

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-11-05 19:33

Hej!

mattias.dk wrote:

> [...]
> hjemmeside - på html.dk får man jo en reklamepopup som er lavet
> via Javascript, men kan ikke lige finde hoved og hale i hvilke

Vil du have et godt råd? Lad være med at have sådan noget l*rt på din hjemmeside
- det irriterer kun folk... Hvis man har popup-blokker installeret kan jeg
garantere dig for, at folk bliver _endnu_ mere irriterede over dit forsøg på at
stoppe et eller andet budskab/reklameværk ned i halsen på dem...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"God bless the american smallblock"

Fra : mattias.dk

Dato : 01-11-05 20:37

Vi er enige, men min skal bruges som information for betalende kunder - den skal
ikke irritere, men kun vise vigtig information

Jeg synes selv de er irriterende og kunne ikke finde på at bruge dem på anden måde
end til information

Fra : Søren Løbner

Dato : 01-11-05 20:45

mattias.dk wrote:
> [...]
> ikke irritere, men kun vise vigtig information
>
> Jeg synes selv de er irriterende og kunne ikke finde på at bruge dem på anden måde

Der er mange der, ligesom dig synes de er MØG-irriterende, også som information
de ikke specifikt har bedt om. Så derfor, tag og lad være!

Alternativt kunne du, hvis du vil have noget de skal se, lave et flash-noget der
kører ned over skærmen. Det er ikke et andet vindue, og det kan i mange tilfælde
laves så det opfattes som en del af sitet.

Men LAD VÆRE at påtving folk en popup. Medmindre den side du vil have den på, er
en man kun kan komme ind til, ved at klikke på en knap/link hvor der står noget
med: "Ja jeg kan godt acceptere en popup med vigtige informationer" eller noget.

--
Søren - TRÆT af popups, glad for Firefox adblock!

Fra : mattias.dk

Dato : 01-11-05 21:29

Jeg har ikke tid til at sætte mig ind i hvordan jeg laver et layer med en .swf fil,
så har bare brug for en popup

Informationen henvender sig til brugerne at siden og er relevant for disse - den
kommer ikke til at være permanent, men bruges kun når meget vigtigt information skal
ud - det er i tilfælde hvor det ikke er nok at skrive det under den pågældende sides
nyhedssektion

Ja, de er irriterende, men de fanger også opmærksomheden og da det er netop dét som
er det vigtigste til min anvendelse,.

Og en moralprædiken vil jeg gerne have en anden gang, tak - vi er enige om at de er
irriterende, men den skal stadig kun bruges som relevant information som brugerne af
hjemmesiden ØNSKER at få at vide...

Fra : Søren Løbner

Dato : 01-11-05 23:41

mattias.dk wrote:
> Ja, de er irriterende, men de fanger også opmærksomheden og da det er netop dét som
> er det vigtigste til min anvendelse,.

Nu går jeg ud fra det er et eller andet form for serverside scripting du har
skrevet din side i. Så her kommer en indgang med PHP

I toppen på siden, altså på linie 1, lav noget i stil med:
<?php
if(!$_POST['yes']){
echo "<button action="" name="yes" method="post">MEGET VIGTIG TEKST!</button>";
}else{
(din normale sidekode)
}
?>

Så får den en fin side med vigtig information, som det eneste de ser. Og NÅR de
så siger "ja tak, vidre" så kommer de videre.

--
Søren - sig nej til popups!

Fra : Kristian Thy

Dato : 02-11-05 19:56

Quoth Søren Løbner:
> Alternativt kunne du, hvis du vil have noget de skal se, lave et
> flash-noget der kører ned over skærmen.

Sjovt nok bliver flash-blockere mere og mere udbredte

Der er et glimrende plugin til firefox der i stedet for at afspille
flash bare viser en hvid kasse med et lille play-ikon. Så kan man trykke
det hvis man absolut gerne vil se hvad det er for noget flash, og ellers
er man fri for det pjat.

\\kristian
--
"Power is only given to the man who dare stoop to pick it up. Nothing
more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-11-05 23:00

mattias.dk skrev:

> skal bruges som information for betalende kunder

Den information kan du lige så godt have på selve
siden.

> den skal ikke irritere, men kun vise vigtig information

Det kan bare ikke laves så det fungerer for alle, alt
efter hvor hidsigt folks popup-blokkere er sat op. Det
må da være vigtigere at få informationen frem til alle,
ikke?

> Jeg synes selv de er irriterende og kunne ikke finde
> på at bruge dem på anden måde end til information

Jeg ser aldrig et popup-vindue, så jeg får heller ikke
den information du ville give mig på den måde - det er
noget du bør tænke igennem igen. Skriver du denne
information med fed rød skrift i en rimelig størrelse et
eller andet sted på siden, så skal jeg nok lægge mærke
til den.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-11-05 22:57

mattias.dk skrev:

> Informationen henvender sig til brugerne at siden og er
> relevant for disse

Så skriv til brugerne at de skal tillade pop op-vinduer fra dit
domæne. Den metode bruger min bank fx - og da jeg gerne vil kunne
åbne eBoks fra netbanken, har jeg fulgt deres råd.

Hvis banken (eller et hvilket som helst andet firma) i stedet havde
forsøgt at snige sig uden om min pop op-blokering, ville jeg tage
det ret ilde op.

Jeg er enig i at et pop op-vindue godt *kan* bruges til noget
fornuftigt - og måske endda også et ikke-requestet pop op-vindue.
Problemet er bare at der er langt flere der har misbrugt det - og
den eneste måde man på forhånd kan skelne en misbruger fra en
fornuftig bruger, er ved at kigge på den adresse der forsøger at
åbne pop op-vinduet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-11-05 23:34

mattias.dk wrote:

> [...]
> funktioner som bruges i kildekoden
>
> Nogen som kan hjælpe mig eller har et andet alternativ?

Du har fået en masse gode forklaringer på, hvorfor du ikke
skal gøre det, og også hvorfor du bør gøre på en sådan måde,
at dine kunder tillader det.

Men hvis det er så magtpåliggende, hvorfor laver du ikke en
lille DHTML app, der viser din meddelelse i et lille stykke
tid. Den kan ikke blokeres, se

http://www.webdesign101.dk/web102/dhtml/eksempler/eksempel3.php

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-11-05 00:35

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Men hvis det er så magtpåliggende, hvorfor laver du ikke en
> lille DHTML app, der viser din meddelelse i et lille stykke
> [...]

Min FF blokerer da fint for det. Den orange boks bliver stående urokkeligt
oppe i toppen af vinduet, kun de nederste ca. 10px kan ses.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Benny Nissen

Dato : 02-11-05 01:31

Erik Ginnerskov wrote:

> Min FF blokerer da fint for det. Den orange boks bliver stående urokkeligt
> oppe i toppen af vinduet, kun de nederste ca. 10px kan ses.

Netop. Det 'virker' i IE, men ikke i Firefox

--
Benny Nissen