effekt på links
Fra : moso97ad

Dato : 01-11-05 00:26

Hej NG,

Hvordan er det, at man får en aktiv status på sit link. Eksempelvis hvis
man
har fire links, og man klikker på det ene, så skal det blive rødt, så man
ligesom kan se, hvor man er i menuen.

Hvis man så klikker på et andet link, så bliver dette link rødt, mens det
føromtalte link får sin gamle farve tilbage (lad os sige sort).

Har forsøgt med nedenstående, men synes ikke rigtig at det virker i IE:

a:link {
   color: blue;
   text-decoration:none;
}
a:visited {
   color: purple;
   text-decoration:none;
}
a:active {
   background-color: yellow;
   text-decoration:none;
}
a:hover {
   color:red;
   text-decoration:none;
}

--
Mvh.
Morten

moso97ad-no-spam@yahoo.dk
(fjern -no-spam)

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 01-11-05 08:22

Husk på at et link kun er "active" i meget kort tid. Du når måske slet
ikke at se det ændre sig.

Det ser for mig ud til at du har en menu og det du ønsker er at når du
har skiftet side skal det link der førte til siden se anderledes ud?
Det gøres ved at erstatte linket med almindelig tekst som så styles
som du ønsker det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-11-05 08:29

moso97ad skrev:

> Hvordan er det, at man får en aktiv status på sit link.

Det virker i den brøkdel af et sekund der går fra man trykker
museknappen ned til man slipper den igen.

> Eksempelvis hvis man har fire links, og man klikker på det ene,
> så skal det blive rødt, så man ligesom kan se, hvor man er i
> menuen.

Mig bekendt kan det kun laved ved at man har en version af siden
for hvert link sådan at hvert link har en side hvor det er sort
og de andre røde.

Jeg har lavet det på den måde, blot styret af serversidescripting
(PHP).

Måske kan det laves i JavaScript, men det kender jeg ikke så
meget til.

--
/Bertel

Rikke Mølgaard - en stemme der fortjener at blive hørt
http://www.rikkemoelgaard.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-11-05 13:40

moso97ad wrote:

> a:link {
>    color: blue;
>    text-decoration:none;
> }
> a:visited {
>    color: purple;
>    text-decoration:none;
> }
> a:active {
>    background-color: yellow;
>    text-decoration:none;
> }
> a:hover {
>    color:red;
>    text-decoration:none;
> }

Du kan spare et par linier til fordel for background-color::

a {text-decoration:none;}

a:link {
   color: blue;
   background:transparent;}
a:visited {
   color: purple;
   background:transparent;}
a:hover {
   color:red;
   bacground-color:transparent;}
a:active {
   background-color: yellow;
   color:red;}

:hover skal komme før :active.

Jeg ville ikke bruge :active hvis jeg var dig. IE fortolker
den forkert.

Den ønskede effekt - indikation af hvilket menupunkt der
hører til den aktuelle side - får du ved at give dine links
en id, for eksempel id="link1", id="link2" osv, og dernæst i
den aktuelle side indsætte et styesheet med følgende
formdeklaration:

a#link1 { color:red;background:ransparent;}

Mere om dene sag kan du læse på websiden

http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/fanebladsmenuer/page1.html

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-11-05 14:41

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jeg ville ikke bruge :active hvis jeg var dig. IE fortolker
> den forkert.

Hvorledes?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-11-05 15:21

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvorledes?

:active-tilstandens egenskaber, for eksempel forgrundsfarve,
forsvinder ikke efter at du har navigeret væk fra siden. Det
kan let konstateres ved at bruge et link (med :active
tilstanden sat eksplicit via et et stylesheet) og derefter
med browserens tilbageknap vende tilbage til den oprindelige
side.

Se evt. zeldman: designing with web standards, p. 242.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-11-05 16:07

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
> tilstanden sat eksplicit via et et stylesheet) og derefter
> med browserens tilbageknap vende tilbage til den oprindelige

Det må jo afprøves - hvad jeg så har gjort. Og du har helt ret, IE
opfører sig mærkeligt (forkert) i forbindelse med :active-klassen.

Jeg har testet i IE6, IE5.5 og IE5.0 - alle under Windows 2000.
Alle har samme fejl.

Man kan selv prøve at teste her:
<http://www.gyros.dk/usenet/html/active.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 01-11-05 21:03

Ja, det er ganske rigtigt. Det holder sig til man klikker et eller
andet sted på siden.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-11-05 23:39

Jørgen Farum Jensen wrote:

> background:transparent;}

Man bør ikke bruge værdien transparent på background, hvis man er ked af at
få advarsler ved validering. Brug i stedet værdien inherit (nedarvet fra
forældreelementet):

background:inherit;

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/