Dean Edwards' IE 7 patch....?
Fra : Preben Larsen

Dato : 31-10-05 16:22

Hej!

Det drejer sig om "background-attachment:fixed;".

Det er ikke lykkedes mig at få anbragt det nedtonede
baggrundsbillede i "div.content" - således at det possionerer sig
efter skærmbilledets nederste højre hjørne.
Det anbringer sig i div.content's nederste højre hjørne og så får
vi ikke rigtig effekten frem...?

Er der nogen, der kan hjælpe her?
Mvh
Preben Larsen

http://www.webdegn2005.frac.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-10-05 20:59

Preben Larsen wrote:
> Hej!
>
> Det drejer sig om "background-attachment:fixed;".
>
> Er der nogen, der kan hjælpe her?

Du griber det helt forkert an. Den korrekte syntaks er:

<!--[if lt IE 7]>
<script
src="/ie7/ie7-standard-p.js"
type="text/javascript">
</script>
<![endif]-->

Den betingede kommentar er for at sikre, at ander browsere
end IE ikke indlæser dette script. De har ikke brug for det.

Derfor kan du altid teste om dine konstruktioner virker ved
simpelthen at kigge på dem i Firefox.

Se evt.
http://www.webdesign101.dk/ie7/eksempler/background-attachment.php

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk

Fra : Preben Larsen

Dato : 31-10-05 21:59

> Du griber det helt forkert an. Den korrekte syntaks er:

OK - det er jo derfor jeg kalder på forstærkning...!

> <!--[if lt IE 7]>
&gt; <script
&gt; src="/ie7/ie7-standard-p.js"
&gt; type="text/javascript">
&gt; </script>
&gt; <![endif]-->

Hallo hallo - den syntaks er så alligevel ikke helt korrekt!
Jeg har indsat dit script - det andet er taget fra Dean Edwards'
hjemmeside!

http://www.webdegn2005.frac.dk

> Den betingede kommentar er for at sikre, at ander browsere
> end IE ikke indlæser dette script. De har ikke brug for det.

Hvad er så problemet...?

> Derfor kan du altid teste om dine konstruktioner virker ved
> simpelthen at kigge på dem i Firefox.

Det virker udmærket i FF - men ikke i IE6.0 som det hele jo drejer
sig om!

Mvh
Preben Larsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-11-05 10:42

Preben Larsen wrote:

> [...]
>
> Hallo hallo - den syntaks er så alligevel ikke helt korrekt!
> Jeg har indsat dit script - det andet er taget fra Dean Edwards'

Det ligner altså ikke noget, jeg har skrevet, jeg prøver igen:

<!--[if lt IE 7]>
<script src="/ie7/ie7-standard-p.js" type="text/javascript">
</script>
<![endif]-->

> Hvad er så problemet...?

Det er, at det ser ens ud i Firefox og IE, så det er lidt
svært at afgøre, hvad det er du vil opnå, og derfor lidt
svært at gætte på, hvor du muligvis laver fejl.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Preben Larsen

Dato : 01-11-05 12:58

> Det er, at det ser ens ud i Firefox og IE, så det er lidt
> svært at afgøre, hvad det er du vil opnå, og derfor lidt
> svært at gætte på, hvor du muligvis laver fejl.

Hvis du ser i IE6.0 - så mangler den transparente virkning (kan man
sige!?) i tekstfeltet, fordi det nedtonede billede er fixseret i
tekstfeltet og derfor scroller med op og ned. Dette sker ikke i FF.

Kan problemet være, at jeg kun har lagt ie7-standard-p.js (91 KB) ind
på serveren og ikke hele mappen "ie7" med javascripts.
Kan der eventuelt også være tale om, at jeg anvender det forkerte
javascript?

Mvh
Preben Larsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-11-05 11:49

Preben Larsen wrote:

> [...]
> på serveren og ikke hele mappen "ie7" med javascripts.
> Kan der eventuelt også være tale om, at jeg anvender det forkerte

Ok, nu kan jeg se den tilsigtede virkning i FF, men ikke i
IE. Og IE7-patch har netop gjort det siden beta-versionen.
Men for en sikkerheds skyld kan du jo downloade den nyeste
version (https://sourceforge.net/projects/ie7/)

Problemet kan godt være, at du mangler nogle htc-filer eller
plugin scripts. Prøv at uploade hele src-bliblioteket.

Du kan jo lave en eller anden simpel test for at finde ud af
om du overhovedet har adgang til scriptet fra siden. Jeg
plejer at lave denne lille test:

p:hover {color:red}

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-11-05 23:15

Preben Larsen wrote:
> Hej!
>
> Det drejer sig om "background-attachment:fixed;".

> http://www.webdegn2005.frac.dk

I går kunne jeg ikke se, hvad det egentlig var, du ville opnå. Men siden har
du ændret et eller andet, så FF nu viser din hensigt. Se her, hvordan du kan
få alle browsere med:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/opac.asp#snyd

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Preben Larsen

Dato : 02-11-05 17:40

Hej Erik Ginnerskov !

> [...]
> du ændret et eller andet, så FF nu viser din hensigt. Se her, hvordan du kan

Tak for din henvisning - jeg kender den udmærket og har brugt den ved flere
lejligheder. Men desværre så løser den ikke mit problem et denne omgang.

Det her drejer sig om den såkaldte "Compliance Patch!" en slags CSS teknologi,
der sætter dig i stand til at vise det samme i IE som andre browsere viser
unden problemer.
Det kan man læse mere om her: http://dean.edwards.name/IE7/intro/

Det går i al sin enkelhed ud på, at man anbringer to identiske baggrunde, den
ene i body-elementet den anden i div#content-elementet. Begge baggrunde er fx.
orienteret efter nederste højre hjøe af browservinduet.
Det er ikke noget problem i andre browsertyper end IE - se den fulde effekt i
FF på siden: http://www.webdegn2005.frac.dk

Jeg har gjort følende:

I head sektionen indsættes følgende link:

<!-- compliance patch for microsoft browsers -->
<!--[if lt IE 7]> <html:script src="/ie7/ie7-standard-p.js"
type="text/javascript"> </html:script><![endif]-->

Der oprettes en ny side:

<script type="text/javascript">

...her indsættes scriptet: "/ie7/ie7-standard-p.js" 91 KB, som downloades fra
ovnstående side...

</script>

Den nye side kaldes "e7.css" - denne lille opperation har jeg lavet 100 gange
uden problemmer - men her tror jeg så til gengæld problemet ligge - men jeg kan
d.....ikke spotte det!

Mvh
Preben Larsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-11-05 18:20

Preben Larsen wrote:

> I head sektionen indsættes følgende link:
>
> <!-- compliance patch for microsoft browsers -->
> <!--[if lt IE 7]> <html:script src="/ie7/ie7-standard-p.js"
> type="text/javascript"> </html:script><![endif]-->

Preben: Jeg tror det er her, kæden hopper af. Normalt ser
denne reference således ud:

<!-- compliance patch for microsoft browsers -->
<!--[if lt IE 7]>
<script src="/ie7/ie7-standard-p.js" type="text/javascript">
</script>
<![endif]-->

(Kopieret fra Dean Edwards "usage" side)

> [...]
> uden problemmer - men her tror jeg så til gengæld problemet ligge - men jeg kan

Hvad er det her? Når du har indsat det script, jeg nævnte
først, skal du ikke foretage dig mere. Så er den side
"standards compliant", og de css selektorer og egenskaber,
IE normalt ikke tolker eller ikke tolker korrekt, virker bu,
ganske som du ser det i f.eks. Firefox.

Inklusive background-attachment:fixed.

Det du glemte i din eller fine beskrivelse af denne egenskab
er, at baggrundsgrafikken for et element "elm" på siden
ganske vist er fikseret i forhold til html-elementet (ganske
som en baggrund på body-elementet), men *elm's
baggrundsgrafik ses kun inde i det rektangel, der beskrives
af elm's width og height.*

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Preben Larsen

Dato : 02-11-05 21:30

Jørgen Farum Jensen

> Hvad er det her?

Jeg har bare fulgt instruktionen:

Installation
Follow these simple instructions to get IE7 working immediately on your server:

download the latest IE7 ZIP file

extract the contents to a directory on your server

include the IE7 JavaScript library in the HTML page you wish to test

<!-- compliance patch for microsoft browsers -->
<!--[if lt IE 7]>
<script src="/ie7/ie7-standard-p.js" type="text/javascript">
</script>
<![endif]-->make sure this also points to the directory where IE7 was installed

open the page in your web browser

the page should now be IE7 enabled.

> [...]
> som en baggrund på body-elementet), men *elm's
> baggrundsgrafik ses kun inde i det rektangel, der beskrives

Siden ser stadigvæk helt skeløjet ud - i IE og i FF kan man se, hvordan det skal se
ud!

Jeg mangler ideer til at komme videre!

Mvh
Preben Larsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-11-05 11:22

Preben Larsen wrote:

> [...]
> </script>
> <![endif]-->make sure this also points to the directory where IE7 was installed

Ok, men det var altså ikke det du skrev i din forrige posting.

> Siden ser stadigvæk helt skeløjet ud - i IE og i FF kan man se, hvordan det skal se
> ud!
>
> Jeg mangler ideer til at komme videre!

Det kan da godt være, den ser skeløjet ud, men emnet for
denne diskussion virker i hvert fald nu, osse i IE.

Imidlertid går det ikke så kvikt som det skal, muligvis på
grund af, at billederne vejer så meget, se
http://www.websiteoptimization.com/services/analyze/wso.php?url=http://www.webdegn2005.frac.dk/

I min erfaring er effekten i IE lige så effektiv som i
Firefox m.fl., når før IE7 scriptet er indlæst.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk