Validerings problemer
Fra : Georg OLE Peter HART~

Dato : 25-10-05 06:02

Hej så er det vist min tur!

Jeg er løbet ind i et valideringsproblem - jeg kan simpelthen
ikke se, han w3c 'syntes er en fejl - og det kan cse validator
heller ikke?
her er beskeden!
Line 268 column 430: non SGML character number 150.
...;– ´kvinde sagen´
–(Nå&nbsp;&ndash;&nbsp;det var <i>
You have used an illegal character in your text. HTML uses the
standard UNICODE Consortium character repertoire,
her er jeg kommet til, i et forsøg på, at 'fjerne fejlen'

teksten ser sådan her ud:
&acute;Hej&nbsp;&ndash;&nbsp;rødstrømpe&acute; </b>&shy; er vel i
denne sammenhæng vel blot,
her er et link:
http://www.anett-h.dk/samfundstanker001.asp
håber nogen har en ide om, hvad der går galt!

venlige hilsener
Ole Hartig

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis Munding

Dato : 25-10-05 07:58

Hej Georg!
"Georg OLE Peter HARTIG" <skipper@anett-h.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> standard UNICODE Consortium character repertoire,
> her er jeg kommet til, i et forsøg på, at 'fjerne fejlen'

Jeg er ikke helt sikker, men jeg har en stærkt formodet mistanke om, at det
er dette "&acute;", der forårsager fejlene....

Jeg kan heller ikke se nogen mening med at bruge et tegn, som egentlig er
beregnet til at lægge tryk på en stavelse, som erstatning for en apostrof??!
Hvorfor bruger du ikke bare apostrofen (den sidder på samme tast, som * på
mit tastatur!) istedet??

Generelt - synes jeg! - bruger du for meget unødvendig kode i dine filer -
der er ingen grund til at kode f.eks. en "underscore" _ i et filnavn...
Bare du bruger den rigtige DOCTYPE og landekode, hvilket du gør....

Derudover ville du kunne spare mange bytes - om ikke KB - ved at lave et
eksternt stylesheet....

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/ http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/ http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-10-05 11:29

Dennis Munding skrev:

> Jeg er ikke helt sikker, men jeg har en stærkt formodet
> mistanke om, at det er dette "&acute;", der forårsager
> fejlene....

Jeg tror fejlen opstår før. Den første fejl validatoren angiver er
vist som et mellemrum (Line 264, column 69) efter ordet "skolepige"
- men tegnkoden 150 er så vidt jeg kan se en kode der svarer til en
tankestreg (&ndash;)

Prøv at lave søg og erstat på filen og brug &ndash; i stedet for
tegn 150 (tast ALT+0150 i søgefeltet og "&ndash;" i erstat-feltet).

> [...]
> erstatning for en apostrof??! Hvorfor bruger du ikke bare
> apostrofen (den sidder på samme tast, som * på mit tastatur!)

Jeg er helt enig. På siden anvendes &acute; både som apostrof og
som anførselstegn - ingen af delene er hvad den er beregnet til. I
øvrigt bruger man ikke apostrof til at danne genitiv på almindelige
danske ord ("Oles strøtanker", ikke "Ole's strøtanker")
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Georg OLE Peter HART~

Dato : 25-10-05 14:11

Hej
Jeg takker for svarene - nu har jeg sovet 'en nattesøvn' - er kommet
ud af den focusering, jeg var fanget i i morges - så selvom det ikke
er lykkedes, at finde 'syndderen' endnu - skal det nok lykkes!

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
Ja - det har jeg været klar over - lige fra starten - det er derfor,
at tegn er udskiftet med koder - jeg kan blot ikke se, hvor
"landekoden forsvinder" for det er åbenbart, hvad der sker!

> Prøv at lave søg og erstat på filen og brug &#8211; i stedet for
> tegn 150 (tast ALT+0150 i søgefeltet og "&#8211;" i erstat-feltet).
Kan ikke "få det til" at virke (kunne for år tilbage - under OS2)

Det mente jeg også jeg havde gjort - men det er en gammel sag, jeg
forsøger, at få med, og en stor del af meningen, frembringes ved
tegnsætningen - 'ET GLIMT I ØJET' (om det lykkedes, er en anden sag)

Men nok en gang
tak for hjælpen
venligst

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-10-05 13:04

Georg OLE Peter HARTIG wrote:

> &acute;Hej&nbsp;&ndash;&nbsp;rødstrømpe&acute; </b>&shy; er vel i
> denne sammenhæng vel blot,

Så vidt jeg kan se er det dine bindestreger, det er galt
med, prøv med &ndash; for at få en rigtig bindestreg.

Hvis jeg var dig ville jeg også bruge &ldquo; og &rdquo; i
stedet for alle de apostroffer, det virker meget mærkeligt
at læse den tekst som den nu ser ud.

Og mens vi er ved det, &shy; laver i nogle browsere - bl.a.
IE - en blød bindestreg, men det er ikke et standard tegn,
og hvad værre er, i nogle browsere på en Mac, jeg husker
ikke hvilke, sættes ü ind i stedet for bindestregen

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk