Ide kabel Forbindelser
Fra : Bent

Dato : 01-11-05 15:37

Hej Gruppe.

I andre indlæg har jeg spurgt jer til råds om nogle ting i forbindelse med
Installering af Ny Hdd og mere Ram, det lykkedes fint nok, MEN jeg har to
stk Cd/Dvd en sony og en pioneer, de virker i og for sig ok, MEN Sony'en
kan jeg ikke brænde noget ud på, men windows ser fint at den er der, og den
afspiller fint Cd og DVD, men men kan ikke brænde noget ud på den.
Jeg har nu 2 stk fysiske HDD og som sagt 2 Cd/Dvd drev, så er det jeg
spørger, er det ligegyldigt hvordan disse med IDE kabler er forbundet
indbyrdes, eller skal de to DVD drev kobles sammen og til soklen på mother
boardet ? og ligeså med HDD'ene ??

--

Mvh Bent M.

Fra : Casper Bang

Dato : 01-11-05 16:02

>så er det jeg spørger, er det ligegyldigt hvordan disse med IDE kabler er
>forbundet indbyrdes, eller skal de to DVD drev kobles sammen og til soklen
>på mother boardet ?

Hvis du skal brænde fra en cd der sidder i det ene drev, til en tom der
sidder i det andet, skal de sidde på hvert deres kabel.
Generelt set ville jeg smide en harddisk som master på begge kabler, og dine
optiske drev som slaves.

Fra : Søren Christensen

Dato : 01-11-05 17:39

"Bent" <bom@skovparknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørger, er det ligegyldigt hvordan disse med IDE kabler er forbundet
> indbyrdes, eller skal de to DVD drev kobles sammen og til soklen på mother

Dit bundkort har somregel 2 ide stik. IDEport 1 og 2. 1 er primær og her
sidder normalt en harddisk sat som 'master' og et cd/dvd-drev sat som slave.
På IDE port 2 sidder så brænder-drevet som 'master' og evt. et 'slave-
cd-drev eller ekstra harddisk. Men det er forskelligt hvordan folk sætter de
4 enheder (hdd, drev osv.) på de 2 ide-porte. Men du kan kun have 1 master
på hver ide-port og 1 slave på hver port.

Mvh Søren

Fra : Bent

Dato : 01-11-05 17:59

"Søren Christensen" <webmailo@maildoesntwork.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 4 enheder (hdd, drev osv.) på de 2 ide-porte. Men du kan kun have 1 master
> på hver ide-port og 1 slave på hver port.

Hej Søren.
Tak for info, ja jeg satte det bare i :) og kan såmænd ikke huske hvordan de
er forbundet, så der skal jeg lige have låget af igen.

Men står det på bundkortet hvad der er port 1 og 2 ? Måske er de så ikke
forbundet helt korrekt i henhold til det du skriver, og kan det mon så være
årsagen til at det ene drev ikke kan brænde men kun læse ?

Hilsen Bent

Fra : Søren Christensen

Dato : 01-11-05 18:17

> [...]
være
> årsagen til at det ene drev ikke kan brænde men kun læse ?

Hvis drevet kan læse men ikke brænde tyder det på Nero eller det
brænderprogram du bruger skal geninstalleres, eller opdateres. Så laver
brænderprogrammet en 'simulation' istedet for at brænde. Så prøv at
afinstallere nero og installere det igen. Hent evt. nero ultra versionen på
emule og installer denne. Husk der må ikke sidde 2 slave enheder på en ide
port, men 1 slave og 2 master pr ide port. Du kan se bag på selve drevene om
de er sat til slave eller master. Men det lyder som om de er sat rigtigt
hvis drevet kan læse.

Mvh Søren

Fra : Søren Christensen

Dato : 01-11-05 18:25

> "Bent" <bom@skovparknet.dk> skrev i en meddelelse

Husk der må ikke sidde 2 slave enheder på en ide
> port, men 1 slave og 2 master pr ide port.

Ups. Jeg mente: der må kun sidde 1 slave og/eller 1 master pr ide port. Ikke
2 master, som jeg kom til at skrive. (eller 2 slave for den sagsskyld)

Mvh Søren

Fra : Bent

Dato : 01-11-05 18:44

"Søren > Husk der må ikke sidde 2 slave enheder på en ide
> Ups. Jeg mente: der må kun sidde 1 slave og/eller 1 master pr ide port.
> Ikke
> 2 master, som jeg kom til at skrive. (eller 2 slave for den sagsskyld)
>
> Mvh Søren

Ok Søren.

Jeg har rodet lidt med det, i Nero optræder det ene drev fint, men det andet
er benævnt som Image recorder !!! Så jeg ved ikke om det nok bliver
nødvendigt måske at geninstallere Nero ?

Bent

Fra : Hans

Dato : 01-11-05 20:31

Bent wrote:
> [...]
> det andet er benævnt som Image recorder !!! Så jeg ved ikke om det
> nok bliver nødvendigt måske at geninstallere Nero ?

Hvis det er en ny brænder og en ældre version af Nero, kan det tænkes at
brænderen ikke er understøttet og derfor vises den ikke. Løsningen er så at
opdatere Nero til en nyere version.

Hans

Fra : Bent

Dato : 01-11-05 21:57

> Hvis det er en ny brænder og en ældre version af Nero, kan det tænkes at
> brænderen ikke er understøttet og derfor vises den ikke. Løsningen er så
> [...]

Hej Hans.

Jo men det har jo virket, og jeg har hentet de sidste nye opdateringer til
Nero 6.6.0.16, Den bliver sgu ved med at skrive imageDrive, Ku jeg for
fan.... bare få det afinstalleret / deaktiveret, men hvordan ?

Bent

Fra : Hans

Dato : 01-11-05 23:01

Bent wrote:

> Jo men det har jo virket, og jeg har hentet de sidste nye
> opdateringer til Nero 6.6.0.16, Den bliver sgu ved med at skrive
> imageDrive, Ku jeg for fan.... bare få det afinstalleret /
> deaktiveret, men hvordan ?
Prøv og hold dine harddiske og optiske drev adskilt på hvert sit kabel, så
du bruger den primære controller til harddiske og den sekundære til dine
optiske drev.

Hans

Fra : Bent

Dato : 02-11-05 08:06

> [...]
> du bruger den primære controller til harddiske og den sekundære til dine

Hej Hans.

ja tanken har strejfet mig om jeg nu har forbundet det på den "rigtige"
måde, det vil jeg så prøve som du foreslår...

Bent.....