Order by
Fra : N9

Dato : 31-10-05 14:41

Hej

Kan man sortere efter sin søgning?? f.eks.

SELECT * FROM Kunster where navn like '%fornavn%' and navn like
'%efternavn%' order by ???

Det skal så order by fornavn og efternavn, hvis der er en forkomst som
macther fornavn og efternavn skal det være først.

ellers samle de poster som har fornavn eller for den sags skyld efternavn.

håber at i forstår hvor jeg ville hen.

Takker

N9

Fra : Benny Nissen

Dato : 31-10-05 15:09

N9 wrote:
> [...]
>
> Det skal så order by fornavn og efternavn, hvis der er en forkomst som
> macther fornavn og efternavn skal det være først.

Det vil der altid være, fordi du bruger AND mellem de to kriterier.

> ellers samle de poster som har fornavn eller for den sags skyld efternavn.

For at smale poster skal du kigge lidt på GROUP BY:

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/group-by-modifiers.html

--
Benny Nissen

Fra : N9

Dato : 31-10-05 15:46

> Det vil der altid være, fordi du bruger AND mellem de to kriterier.

Forkert fra mig side der skal stå OR , kan det stadig gøre med GROUP BY
??????

Hilsner

N9

Fra : N9

Dato : 31-10-05 15:48

ups sorry det er på en MSSQL 2000

Fra : jarl@mimer.com

Dato : 31-10-05 22:18

Hej,

Jag tror att du menar något i stil med:

SELECT * FROM Kunster
where fornavn like '%fornavn%' OR efternavn like '%efternavn%'
ORDER BY CASE WHEN fornavn LIKE '%fornavn%' THEN 1 ELSE 0 END +
CASE WHEN efternavn LIKE '%efternavn%' THEN 1 ELSE 0 END DESC

/Jarl

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-10-05 23:03

N9 skrev:

> SELECT * FROM Kunster where navn like '%fornavn%' and navn
> like '%efternavn%' order by ???
>
> Det skal så order by fornavn og efternavn, hvis der er en
> forkomst som macther fornavn og efternavn skal det være først.

Her er en mulighed:

SELECT *
from tabel
where fornavn like '%peter%'
or efternavn like '%peter%'
order by CASE WHEN fornavn like '%peter%' THEN 1 ELSE 0 END +
   CASE WHEN efternavn like '%peter%' THEN 2 ELSE 0 END DESC
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kasper Johansen

Dato : 01-11-05 10:28

> [...]
> order by CASE WHEN fornavn like '%peter%' THEN 1 ELSE 0 END +
> CASE WHEN efternavn like '%peter%' THEN 2 ELSE 0 END DESC

Virker CASE WHEN i MySQL?

--
Mvh Kasper Johansen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-11-05 11:09

On Tue, 1 Nov 2005 10:27:45 +0100, "Kasper Johansen"
<kasper@johansen.tdcadsl.dk> wrote:

>Virker CASE WHEN i MySQL?

Yep:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/control-flow-functions.html

--
- Peter Brodersen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-11-05 12:59

Kasper Johansen skrev:

> Virker CASE WHEN i MySQL?

Tilsyneladende (jf. PB's svar), men det virker i hvert fald i MSSQL
- som er det program spørgeren benytter.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : N9

Dato : 01-11-05 15:49

Tilsyneladende (jf. PB's svar), men det virker i hvert fald i MSSQL
- som er det program spørgeren benytter.

Det virker fortræffelig

Takker til jer alle