Kirkebøger for Varpelev
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 26-10-05 14:52

Foruden forsøget på at udforske min egen slægt har jeg en anden
svaghed: min landsby Varpelev, som jeg bor i og har en hjemmeside for.

Jeg har en fin samling folketællinger der, men det har knebet lidt med
at tage sig sammen til at gøre noget ved kirkebøgerne, skønt jeg har
dem alle (to) på mikrokort.

Andre har dog renskrevet kirkebogen for 1723-1814. Jeg har kun kunnet
få dem i udskrift, men med transkribtørernes fulde tilladelse til at
offentliggøre dem på nettet. Og nu fik jeg endelig udtænkt en måde at
få dem på nettet. Så der er de nu på http://www.varpelev.dk

De er ikke søgbare, det er mine folketællinger heller ikke. Men det er
dog ulig nemmere at kigge i dem end på ArkivalierOnline. Jeg elsker
selv at bare bladre rundt i den slags lister, det er spændende.

Jeg ville dog gerne lave en slags register til dem - kan jeg få nogle
ideer (gerne links) til, hvordan det evt. kunne gøres?

Næste hold (1814-1891) skal jeg selv transkribere. Måske får jeg det
gjort en dag... hvis livet er langt nok. Nu skal jeg foreløbig på
ferie til Beijing i Kina, og det er en helt anden sag...

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 26-10-05 18:54

Scripsit Kirsten Bjorneboe:

> [...]
>
> Jeg ville dog gerne lave en slags register til dem - kan jeg få
> nogle ideer (gerne links) til, hvordan det evt. kunne gøres?

Jeg kan ikke tænke mig nogen automagisk måde at oprette et register
over dem på, men hvis du vil gøre det let for folk at fuldtekstsøge på
siderne, så kopierer du scriptet på denne side:

http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex11/findpage.htm

Der er dog to problemer med scriptet,
1) det udløser en advarsel på nyere IE-browsere
2) det virker ikke perfekt med Firefox

Men ellers så betyder det du får en søgeboks først på siden, og
resultatet farves.

Siden du har webhotel, har du sikkert også adgang til ASP eller PHP,
og de har også nogle søgemuligheder som kunne anvendes.

Lars Erik Bryld

Fra : Hugh Watkins

Dato : 28-10-05 22:34

Lars Erik Bryld wrote:
> [...]
>
> Siden du har webhotel, har du sikkert også adgang til ASP eller PHP,
> og de har også nogle søgemuligheder som kunne anvendes.

i have been admiring your site
because http://wc.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?db=hughw36

has a Varpalev connection

Strømsholt, Jørgen (født Pedersen dec 22 1911 købt Strømsholt ) b: 20
JUL 1869 in Varpelev d: 1952 in Store Heddinge Stevns Præstø (købt
Strømsholt 23/12/1911 )
see
http://wc.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=hughw36&id=I0503

which means that every STRØMSHOLT in the phone book is a descendant
or has been connected with him adn VARPALEV

the youngest descendant i know of is Stine 6 days old
http://hughw36.blogspot.com/2005/10/stine-is-doing-well.html

http://photos1.blogger.com/blogger/1424/216/1600/DSC000206.JPG

Jørgen Pedersen pedigree needs more work
http://wc.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=PED&db=hughw36&id=I0503

I have done mrore work on
http://wc.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=DESC&db=hughw36&id=I0503

Signe - << I will post her parents on the next update
Hansigne Elizabet Olsen 24 Nov 1893 Klippinge, Magleby Stevns,
Præstø, Denmark

2 Bodil Strømsholt
2 Else Strømsholt
+ Edvin Klamer
3 Living Klamer
3 Living Klamer wilæl be updatyed onlibne soon

the cut off date for "LIVING " is 1930

I have benn in RA and LAK looking for the STRØMSHOLT navnændring mappe
but I only have a letter to the Politimester in Store heddinge dated 22
December 1911 so far

In Præstø Amts archive there are some very rich files

EG in a separations bevilling mappe with two straffe attest copies
and a lot of papers about one "black sheep" await some lucky researcher

Iahve been having fun

Hugh W

Fra : Ingrid&Hans

Dato : 28-10-05 17:22

> De er ikke søgbare, det er mine folketællinger heller ikke. Men det er
> dog ulig nemmere at kigge i dem end på ArkivalierOnline. Jeg elsker
> selv at bare bladre rundt i den slags lister, det er spændende.

De er da søgbare med browserens søgefunktion.

Venlig hilsen

Hans Mikkelsen