Opslag i Hirschs "Danske og Norske Officer~
Fra : Jakob Hoffmann

Dato : 17-10-05 19:28

Hej.

Jeg har en løjtnant Rasmus Hiortholm (ca. 1730-1770), som jeg simpelthen
ikke kan finde, mon en vil hjælpe med opslag i det håndskrevne værk, enten
på Rigsarkivet eller Det kongelige bibliotek, af oberstløjtnant Hirschs
"Danske og Norske officerer 1648-1814".

Jeg ved ikke meget om Rasmus Hjortholm, men han havde en søster, Anna
Margrethe Hiortholm (1736-1821) (som er min tip-5 oldemor, og jeg har ikke
kunnet finde ud af, hvor hun er født). Ligeledes har jeg fundet en anden
søster, Cathrine Marie Hjortholm (-1768), gift med præsten Christen Tomsen
Hee i Borup v/Randers (1734-1786), som jeg ej heller kan finde fødselssted
for.

Jeg ved dog at Rasmus Hjortholm skrev et ægtebrev (digt) til Anna Margrethes
vielse i 1759 med præsten David Clausen Borgen (1726-1797), i Vejerslev,
Aidt & Thorsø samt Lyngaa og Schød. Han var vidne ved søstrens børn født i
perioden 1764-1766 samt til stede ved Cathrine Marie's skifte i 1768. Alle
steder nævnt som løjtnant/leutenant. Ved David Clausen Borgens skifte i 1797
var han ikke nævnt og jeg har ikke fundet ham nævnt derefter.

Jeg har søgt alle steder gennem flere år, uden at finde hvor de kom fra. Jeg
har søgt på Familysearch, kirkebøger fra Langeland (i Wibergs præstehistorie
er nævnt at Anna Margrethe kom fra Langeland - men jeg tror dette er
forkert). Jeg har fundet alle deres børns fødsler, vielser, død og skifter
uden at kunne finde referencer til navnet Hjortholm.

Jeg har fået råd om at de måske har "fordansket" efternavnet fra tysk til
dansk efternavn, og derfor måske kunne have hedder Hirschholm, men jeg har
heller ikke kunnet finde ud af dette. Jeg tror dog at de må have været af en
rimelig fornem familie, da de vel ellers ikke begge ville blive gift med en
præst og broderen en løjtnant.

På forhånd tak for hjælpen.

Jakob

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 18-10-05 10:21

Jakob Hoffmann wrote:
> Hej.
>
> Jeg har en løjtnant Rasmus Hiortholm (ca. 1730-1770), som jeg simpelthen
> ikke kan finde,
> Jakob

Hjortholm ligger flere steder i riget, også på Langeland.

Godskifte:
http://www.fynhistorie.dk/lok-foren/skifte/ahlefelt-skifte1.htm er måske
en mulighed?

Flemming