Tydning af kirkebogstekst - Anders Larsen ~
Fra : Bjarne Krak

Dato : 16-10-05 16:22

Hej

Jeg har lagt et billede i dk.binaer.historie

Det er et udsnit fra kirkebogen, hvor Anders Lars(en) Krach bliver begravet
d. 12. september 1742. Kun 60 år gammel. Der står dog en enkelt linie jeg
har haft svært ved at tyde, som muligvis er en dødsårsag.... Er det muligt
at nogen af jer kan læse, hvad der står?

Jeg vil være meget taknemmelig for jeres hjælp!

Vh
Bjarne Krak
bjarne (A) krak.nu

Fra : Jørgen Dorch

Dato : 16-10-05 16:52

I meddelelse den 16-10-05 17:21, skrev Bjarne Krak:
> [...]
> at nogen af jer kan læse, hvad der står?
>
> Jeg vil være meget taknemmelig for jeres hjælp!

"som omkom af hans hæst i ????"

Jørgen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 16-10-05 17:13

"Bjarne Krak" <bjarne@krak.nu> skrev i en meddelelse
> Jeg har lagt et billede i dk.binaer.historie

"Som omkom af hans hæst i Januar"

Det kunne være en kort beskrivelse af at være skadet ved et tidligere fald
fra hest - men der kunne måske også stå 'hast' og 'jammer' - eller Ja??? er
en stedbetegnelse.
Hast og jammer kunne også være beskrivelse af mandens manglende erkendelse
af sin alder, hans travlhed og manglende hensyntagen til sin formåen. Men
det er naturligvis det rene gætteværk )
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Bjarne Krak

Dato : 16-10-05 17:29

Tak for jeres inputs. Det lyder som et par spændende teorier...

Kunne det være Sommer i stedet for Januar?
- Begravelsen finder sted i september, og det vil da være lang tid fra
skade til død, hvis det var sket i Januar.

Anders Larsen Krak var landmand, så en ulykke med en hest virker ganske
naturligt.

Jeg tvivler på at der skal stå noget med jammer, men det kunne da godt være,
at præsten ville give ham en hentydning med i døden... Lidt skummel tanke,
dog!

Men vil det give mening med "sommer"?

Vh
Bjarne

Fra : Niels Nybo Jakobsen

Dato : 16-10-05 18:01

Jeg mener, at det sidste ord er "dammen".
Hvad hesten så lavert der, og hvordan manden er kommet af dage i den
forbindelse, skal jeg ikke gøre mig klog på.

mvh
Niels Nybo Jakobsen