"Danske danske mænd og kvinder"
Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 14-10-05 15:11

Der blev tidligere udgivet bøger om en egns gårdejere m.m.
Bogen indeholdt, som jeg husker det, en omtalde af en ejendom med
ejerforhold, besætning, jordtilliggende, lidt om den pågældende ejers
indsats for lokalområdet og lignende. Muligvis var det
landboforenigner, som udsendte eller lokalhistorisk forlag.
Jeg har læst i sådan bog i 1950erne, hvor blandt andet min mor, som
var gårdejer, var omtalt. Jeg vil tro, at oplysninger fra fra
1940erne.
Min interesse drejer sig om egne omkring Ribe: Vilslev, Hjortlund,
Hunderup, Farup sogne.
Desværre er den bog, jeg kender, efterfølgende bortkommet. Så det vil
være dejligt, hvis en af jer kan hjælpe mig.

mvh

Jørgen Prenslev Lehnemann

Fra : twinie

Dato : 14-10-05 16:47

Hej Jørgen,

Det kunne måske være "Danske gårde", du mener ?

Du kan se den online via dette link:
http://www.statsbiblioteket.dk/digibooks/

"Vort sogns historie" omtaler også en del gårde, og findes samme sted.

Man skal installere et plugin for at se billederne, men det finder du samme
sted.

mvh Jette Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-05 16:50

"Jørgen Lehnemann" <prenslev-lehnemann@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Desværre er den bog, jeg kender, efterfølgende bortkommet. Så det vil
> være dejligt, hvis en af jer kan hjælpe mig.

På Statsbibliotekets hjemmeside:

"Lokalhistorisk opslagsværk digitaliseret
7. oktober 2005

Bogserien Vort sogns historie udkom i årene 1950-58 og benyttes i dag
flittigt af bl.a. lokalhistorikere og slægtsforskere. Det vil derfor glæde
mange at høre, at Statsbiblioteket nu har tilgængeliggjort hele værket i
digitaliseret form
Se værket og læs mere på www.vortsognshistorie.dk."

Og fra siden http://www.statsbiblioteket.dk/digibooks/ er der adgang til La
Cours "Danske Gaarde" udgivet omkring 1. verdenskrig.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 14-10-05 21:40

Jørgen Lehnemann wrote:

> [...]
> Desværre er den bog, jeg kender, efterfølgende bortkommet. Så det vil
> være dejligt, hvis en af jer kan hjælpe mig.

prov handbog reolerne i læsersallerne kb.dk or landsarkiverne ellers sa.dk

Hugh W

Fra : Kurt Elmelund

Dato : 15-10-05 09:39

Den hedder "Danske landmænd og deres virke" udgivet af "nationalt bogforlag,
Herning" i 1948.

Kurt Elmelund