Frysere, afrimning og strømforbrug
Fra : Ole Laursen

Dato : 28-10-05 21:39

Hej igen,

Jeg kom til at tænke på en anden ting som fyren i Bugbuster nævnte.
Nemlig at man skal sørge for at afrime fryseren - ellers bruger den
mere strøm. Han kom med en lidt mystisk forklaring som jeg desværre
har glemt. Men passer det?

Jeg kom til at tænke på det eksperiment med en tilkalket og afkalket
elkedel som der var en der havde udført og beskrevet her i gruppen.

Overfladearealet af fryseren må vel være det samme ligegyldigt hvad,
men man kunne forestille sig at rimen på siderne ville isolere. Det
kunne derfor tage længere tid at sænke temperaturen i fryseren når der
kommer lunkne ting ind i den, hvilket vel medfører større
strømforbrug? Omvendt ville bedre isolering bedre kunne holde varmen
ude.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-10-05 22:33

"Ole Laursen" <olau@cs.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nemlig at man skal sørge for at afrime fryseren - ellers bruger den
> mere strøm. Han kom med en lidt mystisk forklaring som jeg desværre

Jeg har aldrig set måleresultater. Men set ud fra at isen vil lede kulden
bedre end luft, tror jeg at det (for rimelige lag) er en skrøne. Det koster
jo også noget at afrime.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 28-10-05 22:41

Hej

> Jeg har aldrig set måleresultater. Men set ud fra at isen vil lede kulden
> bedre end luft, tror jeg at det (for rimelige lag) er en skrøne. Det
koster
> jo også noget at afrime.

Og jo mindre luft der er i fryseren jo bedre skulle det jo også være.

Mvh Max

Fra : @(none)

Dato : 28-10-05 23:08

Ole Laursen wrote:
> [...]
> Nemlig at man skal sørge for at afrime fryseren - ellers bruger den
> mere strøm. Han kom med en lidt mystisk forklaring som jeg desværre
Ja, det passer. Isdannelsen sker nemmere når der i forvejen er
is på væggene i fryseren. Dannelsen af is afgiver varme, som
derved nedsætter afkølningen.
mvh
jhp

Fra : Pettersen;Roald

Dato : 29-10-05 10:54

jhp wrote:

> Ja, det passer. Isdannelsen sker nemmere når der i forvejen er
> is på væggene i fryseren. Dannelsen af is afgiver varme, som
> derved nedsætter afkølningen.

Det kan ikke være meget energi, desuden går den energi ikke nødvendigvis tabt,
den kan jo være med til at opvarme boligen.

Det er vel et større problem at nedkølingen går langsommere,
og minimumstemperaturen stiger, når _kølelegemerner_ isoleres af rim.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-10-05 11:30

Pettersen;Roald wrote:
> jhp wrote:
-snip-

> [...]
>
> Det er vel et større problem at nedkølingen går langsommere,
> og minimumstemperaturen stiger, når _kølelegemerner_ isoleres af rim.

Helt enig, det må være det...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen