Åbne konservesdåser i køleskabet?
Fra : Ole Laursen

Dato : 27-10-05 09:15

Hej,

Der var et program i fjernsynet i går (på TV3 tror jeg) omhandlende
hygiejne i køkkenet hvor eksperten sagde at man ikke måtte opbevare
f.eks. en dåse makrel i tomat i køleskabet hvis den var blevet åbnet.
I stedet skulle man overføre indholdet til en anden beholder.
Begrundelsen skulle være at den rå kant på dåsen kunne afgive tin til
maden.

Det lyder lidt skummelt. Er der nogen der kan kaste lys over om det er
fup eller fakta?

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : LR

Dato : 27-10-05 09:29

> [...]
> maden.
>
> Det lyder lidt skummelt. Er der nogen der kan kaste lys over om det er

Det må være rigtigt:

http://www.fbr.dk/svar/alle/svar081/ (grænseværdier for tin i dåsemad)

http://www.fbr.dk/svar/alle/svar081/

http://www.leksikon.org/art.php?n=2566

Mvh,

Lasse

Fra : Max

Dato : 27-10-05 09:31

Hej

> Det må være rigtigt:

Det kan nu ikke gælde konserves i aluminiumsdåser.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-05 09:54

LR skrev:

> Det må være rigtigt:

To ens link og en politisk artikel om tinudvinding i ulandene.

De to link handler om en maksimumgrænse for tin i konservesdåser.
Der er ikke noget der har med åbne dåser at gøre.

--
Bertel

Fra : LR

Dato : 27-10-05 21:54

> To ens link og en politisk artikel om tinudvinding i ulandene.

Du er ikke god til at læse. Det om tinudvinding skriver "Det vigtigste
anvendelsesområde for tin er fortsat konservesdåser til fødevarer."

Det ene af de to ens links skulle have været
http://www.altomkost.dk/madtildig/ikoekkenet/Indpakning_og_emballage/konservesdaaser.htm
som er fra fødevarestyrelsen.

Hvad er det, du egentlig kritiserer? Er du enig eller uenig i, at der er tin
i dåser? Er du enig eller uenig i, at der sker afsmitning? Eller tror du
ikke, at dette ville være giftigt? Kan du udtrykke dig lidt mere tydeligt?

Lasse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-05 22:53

LR skrev:

> Hvad er det, du egentlig kritiserer?

At du skriver at det er rigtigt når det påstås at det er kanten
fra åbningen af lågen der har betydning for madens opbevarelse.

Jeg er ikke i tvivl om at der er tin i (nogle) konservesdåser,
eller om at det kan være skadeligt. Men jeg er stadig i tvivl om
om der afgives tin til mad der opbevares i åbnede konservesdåser
(mere end i uåbnede).

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-05 09:52

Ole Laursen skrev:

> [...]
> I stedet skulle man overføre indholdet til en anden beholder.

> Begrundelsen skulle være at den rå kant på dåsen kunne afgive tin til

Den er jo ikke i berøring med indholdet.

Måske afgiver selve dåsen tin hele tiden. Det ved jeg ikke noget
om - men det ændrer sig ikke af at den bliver åbnet. Hvis *det*
var et problem, burde man slet ikke købe konserves.

--
Bertel

Fra : Ole Laursen

Dato : 27-10-05 09:59

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Den er jo ikke i berøring med indholdet.

Jeg forstår det heller ikke. Kanten må jo i sagens natur også have et
meget lille overfladeareal.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 27-10-05 10:03

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Måske afgiver selve dåsen tin hele tiden. Det ved jeg ikke noget
> om - men det ændrer sig ikke af at den bliver åbnet.

Måske gør det -- der kommer jo luft til, som ikke var der i forvejen.
Jeg kender dog ikke kemien godt nok til at afgøre sagen.

Torben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-05 11:19

Torben Ægidius Mogensen skrev:

> Måske gør det -- der kommer jo luft til, som ikke var der i forvejen.

Nå ja, men vi er vel enige om at det ikke har noget med kanten at
gøre?

--
Bertel

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 27-10-05 12:29

> Måske afgiver selve dåsen tin hele tiden. Det ved jeg ikke noget
> om - men det ændrer sig ikke af at den bliver åbnet. Hvis *det*
> var et problem, burde man slet ikke købe konserves.

Er der ikke noget med at doserne er "lakerede" på indersiden for netop at
forhindre forurening. Det skulle så også være grunden til at man ikke bør
købe bulede dåser, da den indvendige beskyttelse kan være krakeleret.
Jeg ved ikke om danske dåser overhovedet er giftige... er de det?

Fra : John Larsson

Dato : 27-10-05 10:19

torbenm@app-0.diku.dk (Torben Ægidius Mogensen) writes:

>Måske gør det -- der kommer jo luft til, som ikke var der i forvejen.
>Jeg kender dog ikke kemien godt nok til at afgøre sagen.

Ja, jeg mener også at det er iltningen der er skurken. Altså iltningen af
fødevaren i dåsen og at der derved dannes syre der opløser tinnet.

John

Fra : Per A. Hansen

Dato : 27-10-05 12:56

"Ole Laursen" <olau@cs.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> maden.
> Det lyder lidt skummelt. Er der nogen der kan kaste lys over om det er

Ud over tin-problemet, der er besvaret, vil åbne dåser eller emballager
altid medføre at indholdet bliver inficeret med mikrober, der nedbryder
fødevarerne.
En åben dåse maktrel i tomat vil desuden afgive lugt til køleskabets
øvrige fødevarer i åbne emballager.
Man kan løse problemet ved at komme indholdet i et glas med skruelåg.

Per A. Hansen

Fra : Ole Laursen

Dato : 27-10-05 13:12

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> writes:

> [...]
> fødevarerne.
> En åben dåse maktrel i tomat vil desuden afgive lugt til køleskabets

Hun havde lukket dåsen igen med et stykke staniol. Måske ikke en helt
tæt lukning, men den var altså ikke vidåben.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Max

Dato : 27-10-05 13:23

Hej Ole

> Hun havde lukket dåsen igen med et stykke staniol. Måske ikke en helt
> tæt lukning, men den var altså ikke vidåben.

Jeg tror jeg har set det klip i TV også, og såvidt jeg husker nævnte damen
fra Stein's ikke noge om tin, kun at det forurenede maden med metal spåner.

Mvh Max

Fra : Ole Laursen

Dato : 27-10-05 14:36

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Hej Ole

> Jeg tror jeg har set det klip i TV også, og såvidt jeg husker nævnte damen
> fra Stein's ikke noge om tin, kun at det forurenede maden med metal spåner.

I det jeg så i går, var det ikke Steins-damen der udtalte sig om
problemet, men ham der fyren med den utætte barbering. Jeg så dog ikke
den første del af programmet.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Bo Warming

Dato : 27-10-05 15:04

"Ole Laursen" <olau@cs.aau.dk> wrote in message

> I det jeg så i går, var det ikke Steins-damen der udtalte sig om
> problemet, men ham der fyren med den utætte barbering. Jeg så dog
> ikke
> den første del af programmet.

VAndrehistorierne har rod i dengang der var bly i dåser.
Visse madvarer kan nok ved lang tids henstand ilte til syrer der
opløser metal - især jern
Ingen er død af tin fra dåser eller blevet syge - heller ikke problem
med jern

Makrel skal harske længe før det afgiver smag til åben smørpakning i
køleskabet

Fra : Max

Dato : 27-10-05 15:47

Hej Ole

> problemet, men ham der fyren med den utætte barbering. Jeg så dog ikke
> den første del af programmet.

OK, så er det ikke den samme udsendelse, den jeg så var med en laboratorie
dame fra Steins og Henrik Dahl som vært.

Mvh Max

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 27-10-05 15:25

Max wrote:

> Jeg tror jeg har set det klip i TV også, og såvidt jeg husker nævnte damen
> fra Stein's ikke noge om tin, kun at det forurenede maden med metal spåner.

Det var vist nok fordi hun havde brugt almindeligt værktøj (inklusiv
metalfil?) på sit køkkenbord og havde ikke noget med den åbne dåse
at gøre.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Petersen_Michael

Dato : 27-10-05 15:52

In news:tv8u0f34br7.fsf@homer.cs.aau.dk,
Ole Laursen <olau@cs.aau.dk> Typed:
> [...]
> maden.
>
> Det lyder lidt skummelt. Er der nogen der kan kaste lys over om det er

Min hustru, har lige været på et "mad hygiejne kursus" Og er blevet belært
om at makrel ganske rigtigt ikke bør opbevares i dåsen efter åbningen, da
iltningen får fedtstoffet i makrellen til at gå i forbindelse med dåsen og
skabe baktusser.

Havde der været tale om fx. kippers havde salt ind holdet været i stand til
at nedbryde alufolien / stanniolen / sølvfolien.
Det samme gælder for spegepølse, hvor det er en rigtig dårlig ide, at folde
alufolie / stanniol / sølvfolie om den "rå" ende.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-05 16:08

Petersen_Michael skrev:

> [...]
> iltningen får fedtstoffet i makrellen til at gå i forbindelse med dåsen og

Ved intelligent design?

Bakterier skabes altså ikke sådan lige. De kan formere sig hvis
der er næring, men hvad det har med metalforbindelser at gøre
forstår jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-10-05 16:22

Scripsit "Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk>

> Og er blevet belært om at makrel ganske rigtigt ikke bør opbevares i
> dåsen efter åbningen, da iltningen får fedtstoffet i makrellen til
> at gå i forbindelse med dåsen og skabe baktusser.

*Det* er ihvertfald noget eklatant pladder. Det er meget muligt at
fedt der harskner vil angribe dåsen (det vil komme an på hvad den er
lavet af), men sådan en reaktion kan aldrig "skabe baktusser".

--
Henning Makholm "I've been staying out of family
conversations. Do I get credit for that?"

Fra : KubikH

Dato : 27-10-05 18:24

> [...]
> lavet af), men sådan en reaktion kan aldrig "skabe baktusser".
>
> --
> Henning Makholm "I've been staying out of

Det er ikke baktusserne, det er iltningen.
Dåserne er fortinnede for at undgå rustangreb, det er ok, så længe miljøet
er iltfattigt.
Når den er åben er der et iltningsproblem.
Aluminiumsdåserne er i øvrigt de værste.
Sverige og Norge har procentvis mange flere demente medborgere end i Danmark
Det skyldes at de drikker overfladevand.
I overfladevand er der en del opløst aluminium (fra klipperne).
Aluminium opløses, og forurener altså fødevaren.

MVH
Niels

Fra : John Larsson

Dato : 27-10-05 19:21

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> writes:
> [...]
>I overfladevand er der en del opløst aluminium (fra klipperne).
>Aluminium opløses, og forurener altså fødevaren.

Det var dog interessant! Er det noget der er enighed om i ekspertisen? Der
er vel også noget om at demens ret meget følger alderen...og nu bliver vi
jo ikke så gamle i Danmark? Er der ikke også noget om at demens kan
korreleres lidt til typen af fedtstof vi indtager?

John

Fra : KubikH

Dato : 27-10-05 21:06

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo ikke så gamle i Danmark? Er der ikke også noget om at demens kan
> korreleres lidt til typen af fedtstof vi indtager?

Jeg har det fra et program på DR TV for nogle år siden.
Der var nogle sammenligninger mellem de nordiske landes sundhedsvæsener.
Den med sammenhængen mellem Demens og aluminium, blev kun "hængende" hos
mig, fordi jeg har en mor der er svært dement.
Hun havde en uvane med at gemme madrester til dagen efter, og opbevare dem i
en alugryde i køleskabet.

Men jo det er vist rigtigt at fedtstoffernes sammensætning også spiller en
rolle.
Mvh
Niels

Fra : Max

Dato : 27-10-05 21:48

Hej Niels

> Hun havde en uvane med at gemme madrester til dagen efter, og opbevare dem
> en alugryde i køleskabet.

Der har jo gennem årene været en del fremme omkring aluminium i forbindelse
med fødevare og medicin, og der er ingen tvivl om at aluminium selv i meget
små mængder er meget skadelige for hjernen, men alle de undersøgelser
man gennem tiderne har lavet har vist at det er ekstremt svært at få
aluminium
til at vandre over i legemet, måske fordi der ikke forekommer frit
tilgængelig
aluminium i vores omgivelser.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-05 22:55

Max skrev:

> man gennem tiderne har lavet har vist at det er ekstremt svært
> at få aluminium til at vandre over i legemet, måske fordi der
> ikke forekommer frit tilgængelig aluminium i vores omgivelser.

Det forekommer i visse gryder, og en god gang rabarbersuppe får
sådan en karl til at se skinnende ren ud indvendig. Overfladen er
i hvert fald ætses væk af syren, og det må jo være en
aluminiumilte. Om det rene metal også angribes, ved jeg ikke

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 27-10-05 23:32

Hej Bertel

> aluminiumilte. Om det rene metal også angribes, ved jeg ikke

Aluminium iklæder sig omgående den gennemsigtige aluminiums-
ilte når den bliver blotlagt, derfor er materialet så besværlig at
svejse og lodde i. Men det er jo også den samme ilte der gør
aluminiumen bestandig over for mange ting.

Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 28-10-05 06:36

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> wrote in message

> [...]
> jo ikke så gamle i Danmark? Er der ikke også noget om at demens kan
> korreleres lidt til typen af fedtstof vi indtager?

Har man noget at leve for og gå op i, er der grund til at huske og så
husker man

Er der fordele ved tillært hjælpeløshed, bliver man senildement på et
tidspunkt

Snuptagsforklaringer om særlige Al eller fedt i maden , er aldrig
sandsynliggjort

Den svagt arvelge tendens for Altzheimer skyldes nok social arv, ikke
DNA.

"En matematiker, der har kastet sig over et uløseligt problem, lever
længe" Science 1986

Fra : Jan Pedersen

Dato : 28-10-05 01:08

> [...]
> hygiejne i køkkenet hvor eksperten sagde at man ikke måtte opbevare
> f.eks. en dåse makrel i tomat i køleskabet hvis den var blevet åbnet.

Nej "dåser" der lugter af fisk og som har været "åbnet" skal ikke i
køleskabet...de skal i bad :)

spøg til side...danske dåser laves af aluminium og afgiver ikke
tin...udenlandske kan sikkert være lavet af tin...personligt ville jeg ikke
spise noget fra sådan en dåse.

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-10-05 02:00

Jan Pedersen fortalte:

> spøg til side...danske dåser laves af aluminium og afgiver ikke
> tin...udenlandske kan sikkert være lavet af tin...personligt ville
> jeg ikke spise noget fra sådan en dåse.

Så vidt jeg lige kunne undersøge på nettet er tin overhovedet ikke
giftigt, tværtimod, men som ved andre sporstoffer bør man undgå ekstreme
mængder.

Mvh
Martin
--
Chefen ville holde Karina i hånden, mens han onanerede