Konisk Valse
Fra : Egebo

Dato : 26-10-05 19:48

Undskyld hvis emnet faldet lidt udenfor "videnskab"

Fra : Egebo

Dato : 26-10-05 19:55

Hov kom til at trykke send. Det beklager jeg.

Men jeg undskylder hvis emnet falder udenfor "videnskab"
En ven og jeg har en ide om at lave en valse selv. Den skal kunne rulle
koniske stykker rør. (Keglestub)
Regner med at max målene på emnerne den skal kunne lave blir 300-400mm
længde og diamter fra 10-100 eller 10-150, alt efter hvor stor det kan lade
sige gøre.

Jeg er rimeligt med på hvordan man kunne lave en til alm cylinderiske rør,
men har ingen anelse om hvordan man kan valse et koniske stykke.

Nogen som har noget information af nogen art omkring dette, så sig til.

Mvh
Kasper Egebo

Fra : BoBr

Dato : 26-10-05 20:21

Hej Kasper

Ved du hvordan man valser alm. plade ?? Det er såmænd ikke sværere end det.
Du spænder bare spindlerne, så valsen valser lidt mere i den ene ende, end i
den anden.
Sådan en valse behøver du ikke selv lave, det kan de alle (ihvert tilfælde
dem jeg har rodet med)

Mvh. BoBr

Fra : Egebo

Dato : 26-10-05 20:54

Hej BoBr.
Jeg ved ikke mere end det må være 3 valser (rør) hvor alle ligger vandret og
kun 1 kan justeres, når det skal være cylinderisk.
Hvor jeg tror de to faste holder over og under pladen og den 3 så justeres i
en afstand som giver det ønskede buk.

Jeg ved de fleste valse som findes kan, men ingen af dem kan gå ned til de
diametre jeg skal bruge. SKAL kunne komme ned på 15mm og gerne længere ned.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-05 21:26

BoBr skrev:

> Ved du hvordan man valser alm. plade ?? Det er såmænd ikke sværere end det.
> Du spænder bare spindlerne, så valsen valser lidt mere i den ene ende, end i
> den anden.

Så bliver godstykkelsen vel også mindre i den ende hvor der
valses mest?

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 27-10-05 07:43

Hej Bertel

> Så bliver godstykkelsen vel også mindre i den ende hvor der
> valses mest?

Nej, for der er tre valser på denne type maskiner.

http://shv.dk/dk/hydrauliske_valser_marcovil.htm

Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 27-10-05 07:48

Bertel:

Max:

> Nej, for der er tre valser på denne type maskiner.

??

Mvh

Niels Foldager

Fra : Max

Dato : 27-10-05 08:03

Hej Niels

> ??

Hvad er det du ikke forstår ?

Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 28-10-05 12:05

Max:

> Hvad er det du ikke forstår ?

Hvordan man kan valse en plade med stigende omkreds fra den ene side
til den anden uden at godstykkelsen aftager med den stigende omkreds.
Uanset antallet af valser.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Max

Dato : 28-10-05 12:26

Hej Niels

> til den anden uden at godstykkelsen aftager med den stigende omkreds.
> Uanset antallet af valser.

Den maskine der her er tale om valser ikke materialet i tykkelsen,
den brude vel egentlig hedde en cylinder bukker istedet. Pladen
bliver bukket til en cylinderform ved at en valse presses ned mellem
to andre, afstanden mellem valserne er mange gange større end
pladetykkelsen. Ved denne deformation bliver pladens inderside
stukket lidt og ydresiden strækkes lidt, men pladens tykkelse
påvirkes ikke.

Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 28-10-05 22:45

Hej Max:

> [...]
> pladetykkelsen. Ved denne deformation bliver pladens inderside
> stukket lidt og ydresiden strækkes lidt, men pladens tykkelse

Ja, det forstår jeg nu, jvf. mit svar andet steds. Jeg er helt med.
Faktisk bruger jeg selv en sådan maskine ind imellem. Jeg troede bare,
ikke det var dét, der var tale om her.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 27-10-05 09:06

> http://shv.dk/dk/hydrauliske_valser_marcovil.htm

Bemærk at valserne ikke gør emnet mere fladt, som hvis en barre skal laves
til en plade. Disse valser bøjer bare en plade, så den buer. Man indsætter
en plade mellem de to nederste valser og den øverste. Derefter kører
valserne og de to nedre hæves. Så bøjes pladen.

Fra : JB

Dato : 27-10-05 16:46

Bertel
> Så bliver godstykkelsen vel også mindre i den ende hvor der
> valses mest?
>
> --

Nej det gør den ikke, der sker jo det samme hvis du laver et papirkræmmerhus
og her er papirtykkelsen den samme i både top og bund. Man strækker ikke
materialet med 3 valser.

JB

Fra : N. Foldager

Dato : 28-10-05 12:06

> Nej det gør den ikke, der sker jo det samme hvis du laver et papirkræmmerhus
> og her er papirtykkelsen den samme i både top og bund. Man strækker ikke
> materialet med 3 valser.

Det er så også svaret på mit spørgsmål.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : KubikH

Dato : 27-10-05 18:15

> [...]
> men har ingen anelse om hvordan man kan valse et koniske stykke.
>
> Nogen som har noget information af nogen art omkring dette, så sig til.

Skal du lave ekspansionskamre ??
Jeg plejer at "Rullebukkevridetrykke" konusserne omkring ½" vandrør.
Så længe det er i alm plade går det.
En lille smule gymnastik med en gummihammer, og den er hjemme.
Rustfrit plade ligger det lidt tungere med
Men på den anden side "Skramler" det også for meget med en rustfri
udstødning.
Der findes et eller andet sted på nettet noget om formning af sådanne emner
med højt vandtryk.
F. eks. ved hjælp af en højtryksspuler.
Mvh
Niels

Fra : Egebo

Dato : 27-10-05 18:27

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udstødning.
> Der findes et eller andet sted på nettet noget om formning af sådanne

Ja, det er for at kunne lave ekspansionskamre. Bruger 0,8mm karrosseri blik.
Det kan godt formes i hånden, men det ville være noget nemmere med en lille
valse. Resultatet bliver også flottere.

Det andet du snakker om hedder "Hydro Forming" Simpelt nok hvis man har en
vandpumpe. Det fungere således at man laver 2 plader som hver skal have
længden og 1/2 af omkredsen. Pladerne svejses sammen langs længden og der
sættes en adapter til vandpumpe i den ene ende. I modsatte ende skal man
have en måde at åbne og lukke. Fx en møtrik med blot i. Først lukker man
luften ud ved at have åbnet i enden med møtrik mens man pumper vand i. Når
den er fuld med vand lukker man med bolten og pumper vand i til pladerne
bukker ud og bliver til et rør.

Desværre har jeg ikke en brugbar vandpumpe.

Fra : KubikH

Dato : 27-10-05 21:10

> [...]
> bukker ud og bliver til et rør.
>
> Desværre har jeg ikke en brugbar vandpumpe.

Hvor bor du, svar evt på min private mail (husk at rette adressen)
Hvad laver du potter til ??
Mvh
Niels