Ozon og kulfiter
Fra : Kim Noer

Dato : 25-10-05 19:07

Davsen der,

Er det rigtigt der bliver dannet ozon når luften bliver trukket igennem et
elektrisk felt? Hvis spændingen er 600VAC, kan man da give et bud på hvad der
procentvis bliver til ozon?

Ligeså, hvor effektivt er et "gennemsnitligt" kulfilter til at optage den ozon
der evt. bliver skabt?

Og til sidste, hvordan kan man teste for ozon, relativt simpelt?

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-10-05 20:20

Scripsit "Kim Noer" <kn@nospam.dk>

> Er det rigtigt der bliver dannet ozon når luften bliver trukket
> igennem et elektrisk felt?

Det dannes hovedsagelig når luften ioniseres (elektriske gnister).

> Hvis spændingen er 600VAC, kan man da give
> et bud på hvad der procentvis bliver til ozon?

Nej, det kan man ikke. Den relevante størrelse er ikke den samlede
spænding (i volt), men den lokale styrke af det elektriske felt
(i volt pr meter).

> Og til sidste, hvordan kan man teste for ozon, relativt simpelt?

Snus ind. Ozon har en karakterisisk skarp duft af "kopirum".

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : Kim Noer

Dato : 25-10-05 20:34

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Nej, det kan man ikke. Den relevante størrelse er ikke den samlede
> spænding (i volt), men den lokale styrke af det elektriske felt
> (i volt pr meter).

Ja ok, naturligvis, men når man så har det, kan man da finde en %-ozon?

> Snus ind. Ozon har en karakterisisk skarp duft af "kopirum".

Problemet er at vi har fået en luftrenser sat op til prøvetid. Sælger mener det
er metal/aktiv-kulfilter-lugt. Det kan jeg sådan ikke lige vurdere, så det ville
være rart hvis man kan få ozonen til at f.eks. farve et eller andet eller lign.
(som en lægmand lige kan finde ud af).

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 26-10-05 08:51

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vurdere, så det ville være rart hvis man kan få ozonen til at f.eks. farve
> et eller andet eller lign. (som en lægmand lige kan finde ud af).

Teoretisk set har ozon et højt iltnings-potentiale og burde have mulighed
for at reagere/ilte en række forbindelser som man så kan registrere i stedet
for. Jeg vil overlade det til Bo Warming og andre kemi-kyndige at komme med
kvalificerede forslag.
Jeg synes at huske, at luftens NOx omdannes til HNO3 med ozon.

Carsten

Fra : Ivar

Dato : 25-10-05 20:36

Henning Makholm skrev:

> Snus ind. Ozon har en karakterisisk skarp duft af "kopirum".

Eller af en gammel boremaskine.
Mange forbinder lugten af ozon med lugten af gnister.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du egentlig er tilfreds med
Outlook Express, men gerne vil have flere funktioner.

Fra : Christian Iversen

Dato : 25-10-05 20:41

Ivar wrote:

> Eller af en gammel boremaskine.
> Mange forbinder lugten af ozon med lugten af gnister.

Tordenvejr!

--
| Christian Iversen | I have invented a major new transport |
| chrivers@iversen-net.dk | thing. Oh really? Yes! How does it work? |

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-05 20:52

Henning Makholm skrev:

> Snus ind. Ozon har en karakterisisk skarp duft af "kopirum".

Du kom mig i forkøbet, men jeg ville have sagt "af tordenvejr" og
så tilføjet at lugten også kan mærkes i et kopirum.

--
Bertel

Fra : Kim Noer

Dato : 25-10-05 20:53

"Bertel Lund Hansen " <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Du kom mig i forkøbet, men jeg ville have sagt "af tordenvejr" og
> så tilføjet at lugten også kan mærkes i et kopirum.

Men jeg skal "sammenligne" den lugt med "metal/kulfilter-lugt", som sælger mener
det er.

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-05 23:15

Kim Noer skrev:

> Men jeg skal "sammenligne" den lugt med "metal/kulfilter-lugt",
> som sælger mener det er.

Hvad er det der frembringer lugten? Den specielle, skarpe lugt
fra ozon tager man ikke fejl af når man først har registreret
den. Jeg kender slet ikke nogen metal/kulfilter-lugt, og jeg har
været en del i en skoles AV-rum med kopimaskiner fra skiftende
årgange (den blev jævnligt skiftet ud).

--
Bertel

Fra : Kim Noer

Dato : 27-10-05 19:23

> Hvad er det der frembringer lugten? Den specielle, skarpe lugt
> fra ozon tager man ikke fejl af når man først har registreret
> den. Jeg kender slet ikke nogen metal/kulfilter-lugt, og jeg har

Metallugt er nemt, tager jeg den der elektriskfelt generator ud, og stikker
næsen ned, lugter den af metal. Så den vil jeg faktisk godt godtage.

Nå, men nu har den siddet og kørt på fuld drøn i 2 døgn, og "lugten" er skiftet
til en slags "frisk savsmuld".

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-10-05 23:12

Scripsit "Kim Noer" <kn@nospam.dk>

> Men jeg skal "sammenligne" den lugt med "metal/kulfilter-lugt", som
> sælger mener det er.

Det lyder umiddelbart som et forsøg på at bortforklare ozonlugt. Et
korrekt fungerende kulfilter bør ingenting lugte af, og hvor skulle
"metallugt" komme fra?

--
Henning Makholm "I consider the presence of the
universe to be a miracle. The universe

Fra : Kim Noer

Dato : 25-10-05 23:51

> Det lyder umiddelbart som et forsøg på at bortforklare ozonlugt. Et
> korrekt fungerende kulfilter bør ingenting lugte af, og hvor skulle
> "metallugt" komme fra?

Samme mening har jeg, især vedr. aktiv-kulfilteret. Jeg har kigget lidt omkring,
og hvis filteret er af en hvis størrelse vil det tage op til 98.2% af ozonen.
Kan man vel mon lugte 1.8%?

Produktet det drejer sig om kan findes på www.optimair.dk - jeg kan ikke finde
nogen tests foretaget af f.eks. Teknologisk Institut, og jeg kender ikke
Eurofins.

Ejeren af optimair.dk har også www.mountainair.dk (fandt jeg ud af via et af
deres Word dokumenter).

Nå jeg må til at få ringet til de reference de har (som de har en del af).

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Bob

Dato : 26-10-05 01:19

Hvis der er nok ozon i luften får man (jeg) tit en "metalsmag" i munden og
lugten af ozon forbinder jeg også med med, sikkert af samme grund.

> Samme mening har jeg, især vedr. aktiv-kulfilteret. Jeg har kigget lidt
> omkring, og hvis filteret er af en hvis størrelse vil det tage op til
> 98.2% af ozonen. Kan man vel mon lugte 1.8%?

Jo da, lugtgrænsen er 0,03 mg/m^3 luft svarende til 0,015 ppm - men du kan
jo heller ikke sammenligne på den måde. Det er jo ikke ren O3 der dannes.

Bob