Lyd fra PC
Fra : Martin Larsen

Dato : 24-10-05 18:51

Når jeg fx trykker museknappen ned kan jeg høre at min PC summer
anderledes. Denne lyd fortsætter også nogle sekunder efter at jeg har
sluppet knappen. Det er især i når pdf-vieweren er aktiv det høres. Kan
dette forklares?

Mvh
Martin
--
Menneskehedens kulturelle og teknologiske udvikling, som vi kender den,
er uløseligt forbundet med den frie og ubegrænsede ret til kopiering

Fra : Christian Iversen

Dato : 24-10-05 19:22

Martin Larsen wrote:

> [...]
> anderledes. Denne lyd fortsætter også nogle sekunder efter at jeg har
> sluppet knappen. Det er især i når pdf-vieweren er aktiv det høres. Kan

Det kan der være flere grunde til. De mest almindelige er at grafikkortet
særdeles aktivt bruger IRQ-kanalar og andre former for kommunikation i
hardwaren, hvilket (svagt) påvirker spændingen til dit lydkort. En måde at
løse problemet helt på, er at benytte en evt. digital udgang på dit
lydkort, og sætte det til en forstærker der forstår signalet.

Ellers kan du købe et lydkort af en højere kvalitet, eller en strømforsyning
af en højere kvalitet. (der burde jo ikke være nogen form for summen
overhovedet)

--
| Christian Iversen | It means that racist people can retire. |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-10-05 20:28

Christian Iversen fortalte:

> Ellers kan du købe et lydkort af en højere kvalitet, eller en
> strømforsyning af en højere kvalitet. (der burde jo ikke være nogen
> form for summen overhovedet)

Det har ikke noget med lydkort at gøre. Der kommer en vis summen fra
kassen (blæsere mm)

Mvh
Martin
--
Jeg fandt den i tegl og efterlod den i marmor

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 24-10-05 22:14

Martin Larsen skrev:
> Det har ikke noget med lydkort at gøre. Der kommer en vis summen fra
> kassen (blæsere mm)

Når CPU'en laver noget (trykket på knappen giver den en opgave), trækker den
mere strøm. Din tydeligvis ringe kvalitet strømforsyning kan så ikke holde
spændingen, hvilket får blæserne til at køre langsommere indtil CPU'en ikke
trækker mere strøm. Prøv om ikke fænomenet er væk, hvis CPU'en er konstant
belastet med et program som f.eks. Primes toture test: www.mersenne.org

Emnet er nok bedre at diskutere i dk.edb.hardware.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-10-05 23:08

Jeppe Seidelin Dam fortalte:

> Når CPU'en laver noget (trykket på knappen giver den en opgave),
> trækker den mere strøm. Din tydeligvis ringe kvalitet strømforsyning
> kan så ikke holde spændingen,

Jeg tror bestemt ikke strømforsyningen har problemer med at klare en
museknap
Min egen husmandsforklaring er at der etableres en mekanisk resonans når
algoritmer med et en passende frekvens optræder. Dog synes jeg at det er
vanskeligt at tænke det *helt* til bunds. Der findes jo både
bufferkapaciteter og elektronisk stabilisation på de forskellige chips.

Mvh
Martin

Fra : ThomasB

Dato : 25-10-05 01:00

> [...]
> anderledes. Denne lyd fortsætter også nogle sekunder efter at jeg har
> sluppet knappen. Det er især i når pdf-vieweren er aktiv det høres. Kan

Har du en trådløs telefon i nærheden?

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-10-05 01:17

ThomasB fortalte:

> Har du en trådløs telefon i nærheden?

Jow??

Mvh
Martin
--
Tat twam asi

Fra : ThomasB

Dato : 25-10-05 10:59

> Jow??

Jeg læste engang om en der havde samme problem, og han fandt ud af at lyden
forsvandt når kan slukkede telefonen og basestationen.

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-10-05 12:19

ThomasB fortalte:

> Jeg læste engang om en der havde samme problem, og han fandt ud af at
> lyden forsvandt når kan slukkede telefonen og basestationen.

(Så fik jeg så støvsøget lidt nede ved det stik) - Nej, det er ikke det

Og det er skam ikke noget problem, andet end som en udfordring for den
rastløse nysgerrighed.

Mvh
Martin
--
Ne quid nimis

Fra : ThomasB

Dato : 25-10-05 13:18

> (Så fik jeg så støvsøget lidt nede ved det stik) - Nej, det er ikke det
>
> Og det er skam ikke noget problem, andet end som en udfordring for den
> rastløse nysgerrighed.

Prøv at læse denne:
http://forums.us.dell.com/supportforums/board/message?board.id=insp_general&message.id=134149

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-10-05 14:14

ThomasB fortalte:

> Prøv at læse denne:
> http://forums.us.dell.com/supportforums/board/message?board.id=insp_general&message.id=134149

Ok. Det drejer sig om en speciel PC der forventes at arbejde lydløst. Det
forventes der desværre ikke af min, og den lyd jeg taler om er kun en
ændring, ikke en forværring.

Mvh
Martin
--
Chefen ville holde Karina i hånden, mens han onanerede

Fra : ThomasB

Dato : 25-10-05 14:22

> Ok. Det drejer sig om en speciel PC der forventes at arbejde lydløst. Det
> forventes der desværre ikke af min, og den lyd jeg taler om er kun en
> ændring, ikke en forværring.

" I got back, nothing changed. It still makes the noise, which is a static
buzz that is amplified if you use a mouse, touchpad, or button mouse "

Det kan være at du ikke kan høre "buzzen", med mindre du bruger musen.

Har du forsøgt at disable usb root hub, som de beskriver?

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-10-05 14:34

ThomasB fortalte:

> Det kan være at du ikke kan høre "buzzen", med mindre du bruger musen.
>
> Har du forsøgt at disable usb root hub, som de beskriver?

Nu er jeg ikke så stor tilhænger af at reparere noget som ikke fejler
noget, men jeg vil da have det i baghovedet hvis min nysgerrighed skulle
blive utæmmelig.

Mvh
Martin
--
The ultimate goal of mathematics is to
eliminate any need for intelligent thought

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-10-05 13:57

> [...]
> anderledes. Denne lyd fortsætter også nogle sekunder efter at jeg har
> sluppet knappen. Det er især i når pdf-vieweren er aktiv det høres.

Det kan være din strømforsyning der summer forskelligt, alt afhængigt af
strømtræk. Jeg har også oplevet lignende lyde på andre computere, hvor det
netop var spolerne i strømforsyningen der vibrerede og dermed larmede.

--
signing off.. Martin Sørensen