|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Rado er utroværdig Fra : Kristian Damm Jensen
 | 
 Dato :  21-10-05 17:23
 | 
 |  | .... så længe han ikke vil forholde sig til det helt basale spørgsmål:
 
 Kan ID kan falsificeres?
 Hvis ja, hvordan?
 Hvis nej, hvordan kan man da betegne ID som (natur)videnskab?
 
 Jeg har stillet spørgsmålet flere gange (og er ikke den eneste) men er
 indtil nu blevet ignoreret.
 
 Hvis denne provokation ikke kan få rado ud af busken, skal jeg nok holde op
 med at fremture - der er jo ingen grund til at genere de faste brugere af
 gruppen. Til gengæld må rado så leve med, at min påstand står uimodsagt.
 
 Kristian Damm Jensen
 
 --
 "Sex is more fun than logic. One cannot prove this, but it is, in the same
 way that Mount Everest is and Alma Cogan isn't."
 The Album of the Soundtrack of the Trailer of the Film of Monty Python and
 the Holy Grail.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Michael Zedeler (21-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Zedeler
 | 
 Dato :  21-10-05 22:12
 | 
 |  | 
 
            Kristian Damm Jensen wrote:
 > ... så længe han ikke vil forholde sig til det helt basale spørgsmål:
 > 
 > Kan ID kan falsificeres?
 > Hvis ja, hvordan?
 > Hvis nej, hvordan kan man da betegne ID som (natur)videnskab?
 > 
 > Jeg har stillet spørgsmålet flere gange (og er ikke den eneste) men er
 > indtil nu blevet ignoreret.
 Jeg tror ikke Rado er klar over hvad en falsificérbar teori er. De 
 fleste uden en naturvidenskabelig uddannelse (og sågar mange med en) ved 
 ikke hvad det er, så det er måske lidt meget at forvente.
 > Hvis denne provokation ikke kan få rado ud af busken, skal jeg nok holde op
 > med at fremture - der er jo ingen grund til at genere de faste brugere af
 > gruppen. Til gengæld må rado så leve med, at min påstand står uimodsagt.
 Jeg synes da vi er nået langt allerede. Så vidt jeg har forstået det, 
 mener Rado at intelligens kan simuleres på en computer. På den anden 
 side ser det ud til at han samtidig mener at Intelligens ikke følger 
 naturens lovmæssigheder.
 Hvis jeg har gengivet Rados holdninger forkert, vil jeg gerne have det 
 at vide.
 Det ser ud til at Rado mener at arternes fremkomst er tegn på noget 
 bagvedliggende intelligens, som på den ene side ikke blot kan reduceres 
 til simple processer, der følger naturlovene, men samtidig at denne form 
 for intelligens nemt kan simuleres på en computer.
 Det er da et godt udgangspunkt for at få en afklaring. Nu skal vi bare 
 have en frivillig her i gruppen til at holde et lynkursus i datalogi. Så 
 er den ged barberet.
 Mvh. Michael.
 -- 
 Which is more dangerous? TV guided missiles or TV guided families?
 Visit my home page at http://michael.zedeler.dk/ Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf |  |  | 
  Jakob Nielsen (21-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Nielsen
 | 
 Dato :  21-10-05 22:26
 | 
 |  | > Jeg tror ikke Rado er klar over hvad en falsificérbar teori er. De fleste
 > uden en naturvidenskabelig uddannelse (og sågar mange med en) ved ikke
 > hvad det er, så det er måske lidt meget at forvente.
 
 Hvis man vil diskutere hvorvidt ID er videnskab eller religion, eller
 hvorvidt emnet hører til her i gruppen, så kan det give mening at gå op i
 falsificerbar eller ej... hvis man vil diskutere synspunkterne for og imod
 ID, så er der lidt ligegyldigt.
 Problemet er så bare at de eneste argumenter for ID tilsyneladende består i
 angreb på evolutionsteorien. Disse argumenter kan dog stadig udmærket
 diskuteres uden at pindehugge falsificerbarhed.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Michael Zedeler (21-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Zedeler
 | 
 Dato :  21-10-05 22:46
 | 
 |  | 
 
            Jakob Nielsen wrote:
 >>Jeg tror ikke Rado er klar over hvad en falsificérbar teori er. De fleste 
 >>uden en naturvidenskabelig uddannelse (og sågar mange med en) ved ikke 
 >>hvad det er, så det er måske lidt meget at forvente.
 > 
 > Hvis man vil diskutere hvorvidt ID er videnskab eller religion, eller 
 > hvorvidt emnet hører til her i gruppen, så kan det give mening at gå op i 
 > falsificerbar eller ej... 
 Men det er jo noget af en Sisyfos-opgave, da de fleste tilhængere af ID, 
 der mener at der er en konflikt imellem ID og evolutionsteorien, ikke er 
 i stand til at skelne imellem religion og videnskab. Dermed har man 
 meget få chancer for at nå igennem med et spørgsmål til teoriens 
 falsificérbarhed.
 > hvis man vil diskutere synspunkterne for og imod 
 > ID, så er der lidt ligegyldigt.
 Jeps. Det er her jeg sætter ind, da det ser ud til at Rado og jeg dybest 
 set er enige, men blot kalder fænomenerne noget forskelligt.
 > Problemet er så bare at de eneste argumenter for ID tilsyneladende består i 
 > angreb på evolutionsteorien. Disse argumenter kan dog stadig udmærket 
 > diskuteres uden at pindehugge falsificerbarhed. 
 Lige pånær at det er ekstremt svært at tilbagevise påstande om 
 evolutionsteorien - i særdeleshed når de fremsat af ID-tilhængere. Der 
 findes jo et hav af datamateriale og artikler, som man kan bruge mange 
 aftener på at fortolke.
 Det er nemmere at vise at ID som naturvidenskabeligt begreb ikke har en 
 konsistent definition. På den ene side har vi "intelligens" som et 
 deterministisk fænomen, hvilket betyder at man kan tilbageføre det til 
 de biologiske mekanismer (læs: evolution) og på den anden side har vi 
 "intelligens" som ikke-deterministisk fænomen, hvilket betyder at vi kan 
 placere det i den religiøse sfære (hvor jeg mener det - i hvert fald i 
 denne kontekst - hører til).
 Mvh. Michael.
 -- 
 Which is more dangerous? TV guided missiles or TV guided families?
 Visit my home page at http://michael.zedeler.dk/ Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf |  |  | 
    Jakob Nielsen (22-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Nielsen
 | 
 Dato :  22-10-05 09:44
 | 
 |  | 
 
            > Men det er jo noget af en Sisyfos-opgave, da de fleste tilhængere af ID, 
 > der mener at der er en konflikt imellem ID og evolutionsteorien, ikke er i 
 > stand til at skelne imellem religion og videnskab. Dermed har man meget få 
 > chancer for at nå igennem med et spørgsmål til teoriens falsificérbarhed.
 Jamen glem nu falsificerbarheden lidt. Det skal med for at det er 
 _videnskab_, men det forhindrer dog ikke en diskussion. Er det så væsentligt 
 om ID er videnskab eller religion? Det er bare mærkater at sætte på. Der er 
 konkrete ting man kan diskutere uanset hvad man kalder ID. Problemet er så 
 at ID-tilhængere er mærkværdigt døve, når man argumenterer for at deres 
 kritik af evolutionsteorien ikke er holder på visse helt konkrete punkter. 
 Det er nu ikke et problem der har med videnskab kontra religion at gøre. Det 
 kan gælde for alle der forsvarer en holdning som er svag.
 > Lige pånær at det er ekstremt svært at tilbagevise påstande om 
 > evolutionsteorien - i særdeleshed når de fremsat af ID-tilhængere. Der 
 > findes jo et hav af datamateriale og artikler, som man kan bruge mange 
 > aftener på at fortolke.
 Ja, jeg er klar over det. Jeg opfatter mig som nogenlunde oplyst og 
 alligevel er jeg også bare et eksempel på en der må lytte til snakken og 
 vælge hvem jeg har størst tillid til. Eneste punkt hvor jeg føler at jeg ved 
 noget er ved simuleret udvikling, så der har jeg somme tider forsøgt at sige 
 mit lille pip. Problemet er velsagtens at kreationisterne ikke har nok 
 baggrundsviden til at diskutere på et højt fagligt plan med eksempelvis 
 biologer. Det er da også bemærkelsesværdigt at der er en klar tendens til at 
 kreationister er mindre uddannede indenfor området, end tilhængerene af 
 evolutionsteorien. Det beviser intet, men er da et fingerpeg om hvor 
 "sandheden" ligger.
 > Det er nemmere at vise at ID som naturvidenskabeligt begreb ikke har en 
 > konsistent definition.
 Det er bare lidt ligegyldigt. Kreationisterne forstår ikke pointen, og det 
 betyder jo ikke at deres ankepunkter ikke kan have substans, at deres 
 alternative teori ikke er en teori.
 > Which is more dangerous? TV guided missiles or TV guided families?
   Eller rettere... :-/ 
            
             |  |  | 
     Kåre Nejmann (22-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kåre Nejmann
 | 
 Dato :  22-10-05 10:35
 | 
 |  | "Jakob Nielsen" <jni@no.mail> wrote:
 
 >Jamen glem nu falsificerbarheden lidt. Det skal med for at det er
 >_videnskab_, men det forhindrer dog ikke en diskussion. Er det så væsentligt
 >om ID er videnskab eller religion?
 
 Emnet kom jo op for nyligt, fordi ID-tilhængere ville have ID med i
 pensum for folkeskolens biologiundervisning. Og i det lys kan jeg godt
 se de væsentlige i at afgøre, om det _er_ videnskab - og kan have en
 plads i naturfagsundervisningen - eller om emnet hører hjemme i
 relligionstimerne i stedet.
 
 >> Det er nemmere at vise at ID som naturvidenskabeligt begreb ikke har en
 >> konsistent definition.
 >Det er bare lidt ligegyldigt. Kreationisterne forstår ikke pointen, og det
 >betyder jo ikke at deres ankepunkter ikke kan have substans, at deres
 >alternative teori ikke er en teori.
 
 Men hvis de vil have deres teori anderkendt som naturvidenskab, så
 skal de vel også benytte en naturvidenskabelig metode?
 
 --
 Kåre
 
 
 |  |  | 
     Kristian Damm Jensen (24-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Damm Jensen
 | 
 Dato :  24-10-05 16:01
 | 
 |  | Jakob Nielsen wrote:
 >> Men det er jo noget af en Sisyfos-opgave, da de fleste tilhængere af
 >> ID, der mener at der er en konflikt imellem ID og evolutionsteorien,
 >> ikke er i stand til at skelne imellem religion og videnskab. Dermed
 >> har man meget få chancer for at nå igennem med et spørgsmål til
 >> teoriens falsificérbarhed.
 >
 > Jamen glem nu falsificerbarheden lidt. Det skal med for at det er
 > _videnskab_, men det forhindrer dog ikke en diskussion. Er det så
 > væsentligt om ID er videnskab eller religion?
 
 Ja, det er alpha og omega. Det er det der er hele grunden til at holde ID
 langt fra al videnskabelig undervisning og henvise det til religionstimerne.
 
 > Det er bare mærkater at sætte på.
 
 Saltsyre eller saftevand? Det er bare mærkater man sætter på. Men det er kun
 det ene flaske jeg vil lade min søn drikke af.
 
 > Der er konkrete ting man kan diskutere uanset hvad man
 > kalder ID. Problemet er så at ID-tilhængere er mærkværdigt døve, når
 > man argumenterer for at deres kritik af evolutionsteorien ikke er
 > holder på visse helt konkrete punkter. Det er nu ikke et problem der
 > har med videnskab kontra religion at gøre. Det kan gælde for alle der
 > forsvarer en holdning som er svag.
 
 Jeg har intet problem med at diskuttere data i forhold til en given teori.
 Men hvis modstanderner, som ID-folkene, ser påståede svagheder i én teori
 som argumenter for en anden teori, så er man ude på dybt vand. Når den anden
 teori så ikke engang er videnskab, så bør man holde sig væk fra diskussionen
 og vende tilbage til fundamentet. Ellers risikerer man at legitimere
 modpartens uvidenskabelige teori ved overhovedet at indlade sig på
 diskussionen.
 
 >> Lige pånær at det er ekstremt svært at tilbagevise påstande om
 >> evolutionsteorien - i særdeleshed når de fremsat af ID-tilhængere.
 >> Der findes jo et hav af datamateriale og artikler, som man kan bruge
 >> mange aftener på at fortolke.
 >
 > Ja, jeg er klar over det. Jeg opfatter mig som nogenlunde oplyst og
 > alligevel er jeg også bare et eksempel på en der må lytte til snakken
 > og vælge hvem jeg har størst tillid til. Eneste punkt hvor jeg føler
 > at jeg ved noget er ved simuleret udvikling, så der har jeg somme
 > tider forsøgt at sige mit lille pip. Problemet er velsagtens at
 > kreationisterne ikke har nok baggrundsviden til at diskutere på et
 > højt fagligt plan med eksempelvis biologer. Det er da også
 > bemærkelsesværdigt at der er en klar tendens til at kreationister er
 > mindre uddannede indenfor området, end tilhængerene af
 > evolutionsteorien. Det beviser intet, men er da et fingerpeg om hvor
 > "sandheden" ligger.
 
 I mine øjne ligger fingerpeget netop i de spørgsmål, som de *ikke* vil
 besvare, som fx spørgsmålet om falsificerbarhed. Nogen tilhængere af ID er
 sikkert uvidende om dette kriterium, som fx den nu berygtede biskop, men der
 findes mange videnskabeligt uddannede tilhængere, og de bør kende begrebet.
 Af dem kan man kræve et svar, og da spørgsmålet ikke er vanskeligt (bare se
 (i et andet indlæg) hvor let jeg kan komme med eksempler selv inden for
 videnskabelige områder, som jeg kun har et perifært kendskab til) er det
 latterligt, at de ikke vil svare. Og *meget* sigende.
 
 >> Det er nemmere at vise at ID som naturvidenskabeligt begreb ikke har
 >> en konsistent definition.
 >
 > Det er bare lidt ligegyldigt. Kreationisterne forstår ikke pointen,
 > og det betyder jo ikke at deres ankepunkter ikke kan have substans,
 > at deres alternative teori ikke er en teori.
 
 Det er da bestemt en teori. Den er bare ikke videnskabelig - fordi den ikke
 er falsificerbar.
 
 
 --
 "Sex is more fun than logic. One cannot prove this, but it is, in the
 same way that Mount Everest is and Alma Cogan isn't." The Album of the
 Soundtrack of the Trailer of the Film of Monty Python and the Holy
 Grail.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      Michael Zedeler (24-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Zedeler
 | 
 Dato :  24-10-05 23:37
 | 
 |  | 
 
            Kristian Damm Jensen wrote:
 > I mine øjne ligger fingerpeget netop i de spørgsmål, som de *ikke* vil
 > besvare, som fx spørgsmålet om falsificerbarhed. Nogen tilhængere af ID er
 > sikkert uvidende om dette kriterium, som fx den nu berygtede biskop, men der
 > findes mange videnskabeligt uddannede tilhængere, og de bør kende begrebet.
 Nu er "fjern" gået til makronerne i dk.livssyn. Jeg vil iøvrigt opfordre 
 alle der ønsker at fortsætte debatten om ID til at futte derover, så vi 
 kan beholde denne gruppe til spørgsmål, der mere tydeligt ligger 
 indenfor gruppens formål
 FUT: dk.livssyn.
 Mvh. Michael.
 -- 
 Which is more dangerous? TV guided missiles or TV guided families?
 Visit my home page at http://michael.zedeler.dk/ Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf |  |  | 
      Jakob Nielsen (25-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Nielsen
 | 
 Dato :  25-10-05 06:22
 | 
 |  | >> Jamen glem nu falsificerbarheden lidt. Det skal med for at det er
 >> _videnskab_, men det forhindrer dog ikke en diskussion. Er det så
 >> væsentligt om ID er videnskab eller religion?
 >> Det er bare mærkater at sætte på.
 
 > Saltsyre eller saftevand? Det er bare mærkater man sætter på. Men det er
 > kun
 > det ene flaske jeg vil lade min søn drikke af.
 
 Hvis det man vil diskutere er hvorvidt de to har masse, så er det ikke
 væsentligt.
 Jeg har her to bøtter med vand. Indeholdet i den ene har ingen masse.
 -Jamen.. den ene er saltsyre.
 Jeg siger bare at den ene ikke har masse.
 -Jamen.. den ene er saltsyre!
 Er du uenig i at den ene bøttes indhold ikke har masse?
 -Jamen.. den ene er saltsyre!
 
 Dit eksempel er søgt og ubrugeligt. Vel har du ret i at den ene er
 saltsyre... og hvad så? Kan du ikke tilbagevise min påstand på en anden måde
 istedet for at hænge dig i detaljer som ikke er vigtige lige nu?
 
 > Det er da bestemt en teori. Den er bare ikke videnskabelig - fordi den
 > ikke
 > er falsificerbar.
 
 Deres ikke-falsificerbare teori hviler på en stak argumenter (mod evolution
 og ikke _for_ noget andet). Ofte er de tydeligt misinformerede; andre gange
 skal man have større kendskab til området for at kunne forholde sig til dem.
 Det ændrer dog ikke på at argumenterne er der. Fortæl evolutionisterne at de
 er grimme og nok har ret i at _de_ aldrig udvikler sig. Forklar dem derefter
 hvorfor evolutionsteorien stadig er holdbar. Hvis de vil diskutere skabelsen
 i biologitimerne _så_ snak om videnskabelige teorier kontra religion.
 
 
 
 
 |  |  | 
       Kristian Damm Jensen (25-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Damm Jensen
 | 
 Dato :  25-10-05 14:43
 | 
 |  | Jakob Nielsen wrote:
 >>> Jamen glem nu falsificerbarheden lidt. Det skal med for at det er
 >>> _videnskab_, men det forhindrer dog ikke en diskussion. Er det så
 >>> væsentligt om ID er videnskab eller religion?
 >>> Det er bare mærkater at sætte på.
 >
 >> Saltsyre eller saftevand? Det er bare mærkater man sætter på. Men
 >> det er kun
 >> det ene flaske jeg vil lade min søn drikke af.
 >
 > Hvis det man vil diskutere er hvorvidt de to har masse, så er det ikke
 > væsentligt.
 > Jeg har her to bøtter med vand. Indeholdet i den ene har ingen masse.
 > -Jamen.. den ene er saltsyre.
 > Jeg siger bare at den ene ikke har masse.
 > -Jamen.. den ene er saltsyre!
 > Er du uenig i at den ene bøttes indhold ikke har masse?
 > -Jamen.. den ene er saltsyre!
 >
 > Dit eksempel er søgt og ubrugeligt. Vel har du ret i at den ene er
 > saltsyre... og hvad så? Kan du ikke tilbagevise min påstand på en
 > anden måde istedet for at hænge dig i detaljer som ikke er vigtige
 > lige nu?
 
 Min påstand er, at det *er* vigtigt hvilke mærkater vi hæfter på,og vi ikke
 skal acceptere, at nogen kalder noget for videnskab, når det ikke er det.
 Bøjer vi os her, har vi allerede tabt første del af slaget, fordi manden på
 gulvet ikke er i stand til at skelne eller tage stilling til de mere
 sofistikerede argumener for og imod evolutionsteorien. Hvad jeg i øvrigt
 heller ikke selv er.
 
 Og jeg har ikke noget problem med at folk vil forsøge at finde huller i
 evolutionsteorien. Kør bare løs. Jeg har et problem med det, de samme
 mennesker ønsker at sætte i stedet for.
 
 >> Det er da bestemt en teori. Den er bare ikke videnskabelig - fordi
 >> den ikke
 >> er falsificerbar.
 >
 > Deres ikke-falsificerbare teori hviler på en stak argumenter (mod
 > evolution og ikke _for_ noget andet).
 
 Ingen argumenter *for* deres egen teori? Det er da dybt godnat. Uanset hvor
 mange gode argumenter der er imod én teori, kan disse aldrig bruges som
 støtte *for* en anden teori.
 
 <snip>
 
 > Hvis de vil diskutere skabelsen
 > i biologitimerne _så_ snak om videnskabelige teorier kontra religion.
 
 Men det er jo det de vil, og det er det jeg gør. (Jeg kan ikke se den
 principielle forskel på skabelsesberetningen og ID-teorien.)
 
 --
 "Sex is more fun than logic. One cannot prove this, but it is, in the
 same way that Mount Everest is and Alma Cogan isn't." The Album of the
 Soundtrack of the Trailer of the Film of Monty Python and the Holy
 Grail.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
        Jakob Nielsen (26-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Nielsen
 | 
 Dato :  26-10-05 05:11
 | 
 |  | 
 
            > Min påstand er, at det *er* vigtigt hvilke mærkater vi hæfter på,og vi 
 > ikke
 > skal acceptere, at nogen kalder noget for videnskab, når det ikke er det.
 Min påstand er at man kan bekæmpe dem på andre fronter end "mærkaterne".
 > Bøjer vi os her, har vi allerede tabt første del af slaget, fordi manden 
 > på
 > gulvet ikke er i stand til at skelne eller tage stilling til de mere
 > sofistikerede argumener for og imod evolutionsteorien. Hvad jeg i øvrigt
 > heller ikke selv er.
 Manden på gulvet vil næppe kunne se fornuften i at hmle op om 
 falsificerbarhed.
 > Ingen argumenter *for* deres egen teori? Det er da dybt godnat. Uanset 
 > hvor
 > mange gode argumenter der er imod én teori, kan disse aldrig bruges som
 > støtte *for* en anden teori.
 Ikke mig bekendt. "Verden er skabt af Gud.. det står i vores bog... og vi 
 har bestemt ret fordi dette eller hint er galt med evolutionsteorien". Jeg 
 synes heller ikke det er en god fremgangsmåde. Du har forstået at jeg ikke 
 er fortaler for skabelsesmyten i dens bogstavelige form, ikke?
 > Men det er jo det de vil, og det er det jeg gør. (Jeg kan ikke se den
 > principielle forskel på skabelsesberetningen og ID-teorien.)
 Du misforstår (igen). Det jeg siger er at når diskussionen handler om 
 hvorvidt ID skal diskuteres i biologi eller i religion, SÅ er det væsentligt 
 at bimle op om "falsificerbar". Når diskussionen bare handler om hvorvidt ID 
 er en bedre 'forklaring' end evolution, så kan du tage kampen på andre 
 områder. Måske kan du endda påvirke kreationisterne. At bare stille sig med 
 korslagte arme og skrige "det er ikke falsificerbart", det fører da slet 
 ingen steder.
 Nu stopper jeg igen.. noget tid i hvert fald. Jeg gidder ikke sidde og ævle 
 om den slags detaljer med folk som end ikke forstår hvilke detaljer det 
 reelt er jeg ævler om    |  |  | 
         Kristian Damm Jensen (19-11-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Damm Jensen
 | 
 Dato :  19-11-05 01:05
 | 
 |  | 
 
            Jakob Nielsen wrote:
 Jeg har haft for travlt i den sidste tid til at følge dk.videnskab. Derfor
 ser jeg først dit svar nu.
 Det forklarer i al fald, hvorfor vi er uenige. Og der etablerer et grundlag,
 hvor jeg tror vi kunne blive enige.
 >> Min påstand er, at det *er* vigtigt hvilke mærkater vi hæfter på,og
 >> vi ikke
 >> skal acceptere, at nogen kalder noget for videnskab, når det ikke er
 >> det.
 >
 > Min påstand er at man kan bekæmpe dem på andre fronter end
 > "mærkaterne".
 Bestemt. Men *mit* mål er at holde fast i, at det de laver ikke er
 videnskab. De må tro så tosset de vil. Jeg har selv en vis (begrænset) tro
 på visse alternative metoder. De er bare ikke videnskabeligt underbygget.
 Det betyder ikke, at de ikke virker, det betyder bare at der ikke er noget
 videnskabeligt fundament.
 >> Bøjer vi os her, har vi allerede tabt første del af slaget, fordi
 >> manden på
 >> gulvet ikke er i stand til at skelne eller tage stilling til de mere
 >> sofistikerede argumener for og imod evolutionsteorien. Hvad jeg i
 >> øvrigt heller ikke selv er.
 >
 > Manden på gulvet vil næppe kunne se fornuften i at hmle op om
 > falsificerbarhed.
 Åh-jo. Det tror jeg han vil, hvis man kan få ham til at forstå, at det er
 hele fundamentet for (natur)videnskaben. Og falsificerbarhed er ikke så
 vanskelig igen, jvf. mine eksempler i "debatten" med rado.
 >> Ingen argumenter *for* deres egen teori? Det er da dybt godnat.
 >> Uanset hvor
 >> mange gode argumenter der er imod én teori, kan disse aldrig bruges
 >> som støtte *for* en anden teori.
 >
 > Ikke mig bekendt. "Verden er skabt af Gud.. det står i vores bog...
 > og vi har bestemt ret fordi dette eller hint er galt med
 > evolutionsteorien". Jeg synes heller ikke det er en god
 > fremgangsmåde.
 Men her blandes netop argumenter imod, med en henvisning til noget som ikke
 er videnskab.
 > Du har forstået at jeg ikke er fortaler for
 > skabelsesmyten i dens bogstavelige form, ikke?
 Jeg tror, jeg forstår det nu.
 >> Men det er jo det de vil, og det er det jeg gør. (Jeg kan ikke se den
 >> principielle forskel på skabelsesberetningen og ID-teorien.)
 >
 > Du misforstår (igen). Det jeg siger er at når diskussionen handler om
 > hvorvidt ID skal diskuteres i biologi eller i religion, SÅ er det
 > væsentligt at bimle op om "falsificerbar".
 Godt tak. Det har hele tiden været mit primære ærinde. Jeg tror ikke, jeg
 har skrevet et indlæg i denne tråd, der ikke indeholder ordet
 (natur)videnskab; som hovedregel som centralt begreb
 > Når diskussionen bare
 > handler om hvorvidt ID er en bedre 'forklaring' end evolution, så kan
 > du tage kampen på andre områder. Måske kan du endda påvirke
 > kreationisterne.
 Sikkert. Men den del vil jeg overlade til andre. Jeg kender ingen ID'er
 eller kreationister, og er ikke selv biolog eller palæontolog e.l. Jeg er
 datalog. Men jeg ved noget om, hvad videnskab er, hvad der skal til før
 noget kan kaldes videnskab. Så det er *min* slagmark.
 > At bare stille sig med korslagte arme og skrige "det
 > er ikke falsificerbart", det fører da slet ingen steder.
 Det kommer, som du selv er inde på, meget an på publikum.
 Man kan groft sagt dele publikum op i to grupper.
 På den ene side dem, der - som jeg -  ser data som det primære, den
 videnskabelige teori, der forklarer data som det sekundære, og diverse
 teorier, der ikke kan betragtes som videnskab, men som i det mindste ikke
 strider mod fakta som tertiære. (En del har problemer med at skelne mellem
 det primære og sekundære, og vil af samme grund have problemer med at
 acceptere det tertiære.) Inden for denne gruppe er ID en acceptabel teori,
 *men* den er ikke videnskabelig!
 Og på den anden side dem, der ikke kender - eller decideret benægter -
 fakta, og har så stærk en tro, på en given primær forklaringsmodel (bibelen
 eller anden) at andre forklaringsmodeller, der strider mod den primære,
 bliver afvist pr. automatik.
 Og så er der den nogle, der ligger i grænselandet. Som ikke vil afvise
 naturvidenskaben klart - det er ligesom ikke in. Men som på den anden side
 har det skidt med at den modsiger deres egentlige primære forklaringsmodel:
 bibelen. Det er denne gruppe ID'erne sigter efter. De prøver at fremstille
 noget, der ikke er videnskab som videnskabeligt, hvor det i virkeligheden
 bare er bibelen i en ny indpakning.
 I mine øjne, er gruppe et ikke i farezonen. De vil i de fleste tilfælde godt
 kunne skelne selv.
 Gruppe to er ligegyldig. Jeg nærer ingen ambitioner om at overbevise dem.
 Kendskab til fakta, vil måske overbevise enkelte, men jeg frygter, at de
 fleste bare havner i fornægtelse i stedet.
 Gråzonen derimod er vigtig. Og kernen  - set med mine øjne - er her at holde
 fast i, at folk kan tro hvad de vil, men man kan ikke forhandle om, hvad der
 er videnskab. Det er en stor pædagogisk opgave, som naturvidenskabsfolk i
 mange år har svigtet. Nu kommer prise, og vi må tage handsken op. Vi må
 forklare folk, hvad der skal til for at noget kan betegnes som
 videnskabeligt underbygget, og argmentere for at alt andet skal henvises til
 religionstimerne.
 Og så er der naturligvis børnene, hvilke er min primære grund til at kæmpe
 for at holde uvidenskabligt ævl ude at biologitimerne
 > Nu stopper jeg igen.. noget tid i hvert fald. Jeg gidder ikke sidde
 > og ævle om den slags detaljer med folk som end ikke forstår hvilke
 > detaljer det reelt er jeg ævler om    Nej,enig. Det vigtige er at der forskel på videnskab og tro. Hvis vi er
 enige om det, og nogenlunde enige om, hvor grænsen går, så er resten
 deltaljer.
 --
 "Sex is more fun than logic. One cannot prove this, but it is, in the
 same way that Mount Everest is and Alma Cogan isn't." The Album of the
 Soundtrack of the Trailer of the Film of Monty Python and the Holy
 Grail.
            
             |  |  | 
          Jakob Nielsen (19-11-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Nielsen
 | 
 Dato :  19-11-05 09:41
 | 
 |  | 
 
            > Jakob Nielsen wrote:
 >
 > Jeg har haft for travlt i den sidste tid til at følge dk.videnskab. Derfor
 > ser jeg først dit svar nu.
 Det var det mest forvirrende citat jeg længe har set.
 >> Nu stopper jeg igen.. noget tid i hvert fald. Jeg gidder ikke sidde
 >> og ævle om den slags detaljer med folk som end ikke forstår hvilke
 >> detaljer det reelt er jeg ævler om    >
 > Nej,enig. Det vigtige er at der forskel på videnskab og tro. Hvis vi er
 > enige om det, og nogenlunde enige om, hvor grænsen går, så er resten
 > deltaljer.
 Som sidst.. vi er generelt enige, men fokuserer på forskellige ting som de 
 vigtige. 
            
             |  |  | 
  Mads Bondo Dydensbor~ (22-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Bondo Dydensbor~
 | 
 Dato :  22-10-05 12:06
 | 
 |  | 
 
            Michael Zedeler wrote:
 > Det ser ud til at Rado mener at arternes fremkomst er tegn på noget
 > bagvedliggende intelligens, som på den ene side ikke blot kan reduceres
 > til simple processer, der følger naturlovene, men samtidig at denne form
 > for intelligens nemt kan simuleres på en computer.
 Jeg antages at der med simulering menes at det er en egentlig korrekt
 simulering, ikke bare en grovkornet model der menes?
 Computere i traditionel forstand følger naturligvis naturlovene.
 Helt grundliggende er computere ikke i stand til at foretage flere
 beregninger end man principielt kan foretage på en stor kugleramme. (Det er
 en forsimpling, men der er ikke meget galt).
 > 
 > Det er da et godt udgangspunkt for at få en afklaring. Nu skal vi bare
 > have en frivillig her i gruppen til at holde et lynkursus i datalogi. Så
 > er den ged barberet.
 Hvis du kan simulere intelligens på en computer kan du ihvertfald også gøre
 det på en kugleramme. 
 Jeg har endnu ikke mødt en kugleramme der ikke var underlagt naturlovene.
 Samtidig er det også ret klart at der ikke findes nogen beregninger du kan
 lave på en kugleramme, som du ikke kan lave med tilstrækkeligt meget tid,
 blyanter og papir. Med andre ord, hvis du kan simulere en intelligens på en
 computer, så kan du også simulere denne intelligens på et stykke papir. Det
 vil nok være et stort arbejde, men der er ikke noget principielt til hinder
 for det.
 Nuvel: Papir følger ihvertfald naturlovene. 
 En lidt mere filosofisk tanke: Hvis man kan simulere en intelligens på en
 computer, og man _forestiller_ sig at man på den måde får en simuleret
 bevidsthed - vil man så acceptere den samme bevidsthed simuleret på en
 kugleramme? På et stykke papir?
 Det er naturligvis et sidespring, men det er hele forestillingen om en
 intelligens der kan simuleres på en computer men ikke følger naturlovene
 vel også...
 Mads
 -- 
 Mads Bondo Dydensborg   mads@dydensborg.dk   http://www.madsdydensborg.dk/ There was a time when religion ruled the world. It is known as The Dark
 Ages.
         - Ruth Hurmence Green (The Born Again Skeptic's Guide to the Bible)
            
             |  |  | 
   Mads Bondo Dydensbor~ (22-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Bondo Dydensbor~
 | 
 Dato :  22-10-05 12:22
 | 
 |  | 
 
            Mads Bondo Dydensborg wrote:
 > Michael Zedeler wrote:
 > 
 > 
 >> Det ser ud til at Rado mener at arternes fremkomst er tegn på noget
 >> bagvedliggende intelligens, som på den ene side ikke blot kan reduceres
 >> til simple processer, der følger naturlovene, men samtidig at denne form
 >> for intelligens nemt kan simuleres på en computer.
 > 
 > Jeg antages at der med simulering menes at det er en egentlig korrekt
 > simulering, ikke bare en grovkornet model der menes?
 Hmm. Jeg kommer til at tænke på, at hvis der menes at man kan simulere noget
 der ikke følger naturlovene, så er det naturligvis klart at man kan det.
 (Som f.eks. computerspil).
 Men, hvis der menes at man for at simulere intelligensen, skal følge
 processer der ikke følger naturlovene, så kan det naturligvis ikke lade sig
 gøre i vores univers, hverken med eller uden computere.
 Mads
 -- 
 Mads Bondo Dydensborg   mads@dydensborg.dk   http://www.madsdydensborg.dk/ "The government of the United States is not, in any sense, founded on
 the Christian religion." -George Washington, November 4, 1796
 "No, I don't know that Atheists should be considered as citizens, nor
 should they be considered patriots. This is one nation under God."
                           -George H. W. Bush
            
             |  |  | 
    Peter Knutsen (usene~ (22-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Knutsen (usene~
 | 
 Dato :  22-10-05 17:10
 | 
 |  | Mads Bondo Dydensborg wrote:
 > Hmm. Jeg kommer til at tænke på, at hvis der menes at man kan simulere noget
 > der ikke følger naturlovene, så er det naturligvis klart at man kan det.
 > (Som f.eks. computerspil).
 
 Spil vil altid have love. Ikke nødvendigvis love der svarer til vores
 naturlove, men så nogle andre love, som alligevel giver mening i forhold
 tl hinanden (ligesom naturlovene gør). Det er rent faktisk definitionen
 på hvad spil er: Underlagt love.
 
 > Men, hvis der menes at man for at simulere intelligensen, skal følge
 > processer der ikke følger naturlovene, så kan det naturligvis ikke lade sig
 > gøre i vores univers, hverken med eller uden computere.
 
 --
 Peter Knutsen
 sagatafl.org
 
 
 |  |  | 
     Jakob Nielsen (22-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Nielsen
 | 
 Dato :  22-10-05 19:06
 | 
 |  | > Det er rent faktisk definitionen på hvad spil er: Underlagt love.
 
 Og så har vi fejlene, som er særtilfælde af lovene, eller brud på lovene?
 Hvis fejlen er opstået uden at være designet, er den så en el af spillet?
 
 
 
 
 |  |  | 
     Kristian Damm Jensen (24-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Damm Jensen
 | 
 Dato :  24-10-05 16:10
 | 
 |  | Peter Knutsen (usenet) wrote:
 > Mads Bondo Dydensborg wrote:
 >> Hmm. Jeg kommer til at tænke på, at hvis der menes at man kan
 >> simulere noget der ikke følger naturlovene, så er det naturligvis
 >> klart at man kan det. (Som f.eks. computerspil).
 >
 > Spil vil altid have love. Ikke nødvendigvis love der svarer til vores
 > naturlove, men så nogle andre love, som alligevel giver mening i
 > forhold tl hinanden (ligesom naturlovene gør). Det er rent faktisk
 > definitionen på hvad spil er: Underlagt love.
 
 Det er godt nok OT i forhold til diskussion, men du fik gjort mig nysgerrig:
 Har du en reference for den definition, eller er det din egen, lige rystet
 ud af ærmet?
 
 <snip>
 Kristian
 
 --
 "Sex is more fun than logic. One cannot prove this, but it is, in the
 same way that Mount Everest is and Alma Cogan isn't." The Album of the
 Soundtrack of the Trailer of the Film of Monty Python and the Holy
 Grail.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ole Laursen (22-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Laursen
 | 
 Dato :  22-10-05 13:25
 | 
 |  | 
 
            Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> writes:
 > En lidt mere filosofisk tanke: Hvis man kan simulere en intelligens på en
 > computer, og man _forestiller_ sig at man på den måde får en simuleret
 > bevidsthed - vil man så acceptere den samme bevidsthed simuleret på en
 > kugleramme? På et stykke papir?
 En besnærende tanke. Hvis man har accepteret computerbevidstheden, og
 hvis man kan interagere med papirbevidstheden på samme måde, blot med
 længere svartider, så ville jeg mene at svaret er ja.
 Det afhænger af om man måler intelligens ved at kigge på de interne
 processer eller ved at kigge på interaktionen med omverdenen. Turings
 test lægger op til det sidste. Men som systemdesigner er man måske
 mere tilbøjelig til at kigge på det første og reducere "intelligensen"
 til algoritmer og determinisme; man ville fremføre at programmerne er
 blevet mere dynamiske, ikke mere intelligente.
 Men er det ikke er en blindgyde? Kan man ikke forestille sig at man på
 tilsvarende vis reducerer den menneskelige hjerne til forholdsvist
 enkle dynamiske processer og dermed opnår en modstrid, at den ikke er
 intelligent?
 -- 
 Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/ |  |  | 
   Michael Zedeler (22-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Zedeler
 | 
 Dato :  22-10-05 14:07
 | 
 |  | 
 
            Mads Bondo Dydensborg wrote:
 > Michael Zedeler wrote:
  >
 >>Det ser ud til at Rado mener at arternes fremkomst er tegn på noget
 >>bagvedliggende intelligens, som på den ene side ikke blot kan reduceres
 >>til simple processer, der følger naturlovene, men samtidig at denne form
 >>for intelligens nemt kan simuleres på en computer.
 > 
 > Jeg antages at der med simulering menes at det er en egentlig korrekt
 > simulering, ikke bare en grovkornet model der menes?
 Ærligt talt, så ved jeg det ikke. Jeg har blot prøvet at fremstille 
 Rados udlægning, for bedre at kunne analysere den. Som du kan se af hans 
 nyere postings, trækker han i land igen.
 > En lidt mere filosofisk tanke: Hvis man kan simulere en intelligens på en
 > computer, og man _forestiller_ sig at man på den måde får en simuleret
 > bevidsthed - vil man så acceptere den samme bevidsthed simuleret på en
 > kugleramme? På et stykke papir?
 > 
 > Det er naturligvis et sidespring, men det er hele forestillingen om en
 > intelligens der kan simuleres på en computer men ikke følger naturlovene
 > vel også...
 Det var et forsøg på at få Rado fægtet ind i et hjørne. Det eneste, jeg 
 reelt har opnået med den øvelse, er at Rado har opdaget at "intelligent" 
 i "intelligent design" også nødvendigvis må omfatte en form for 
 bevidsthed. Mit næste skridt ville så være at grave videre i ethvert 
 begreb, der ligger til grund for det, Rado kalder "intelligens", for at 
 sortere dem i "naturlige fænomener" og "religiøse fænomener". Hvis 
 kassen med religiøse fænomener er tom, når diskussionen er slut, er 
 vores opfattelser reelt set ækvivalente (og ID blot et synonym of 
 evolution). Hvis der er noget i kassen med religiøse fænomener, er ele 
 ID et religiøse begreb.
 Jeg troede det lå lige for, men det bliver en længere proces. Det ser 
 også ud til at Rado er ved at være træt af at diskutere.
 Arbejdet kalder....
 Mvh. Michael.
 -- 
 Which is more dangerous? TV guided missiles or TV guided families?
 Visit my home page at http://michael.zedeler.dk/ Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf |  |  | 
  LR (22-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : LR
 | 
 Dato :  22-10-05 13:40
 | 
 |  | > Det ser ud til at Rado mener at arternes fremkomst er tegn på noget
 > bagvedliggende intelligens, som på den ene side ikke blot kan reduceres
 > til simple processer, der følger naturlovene, men samtidig at denne form
 > for intelligens nemt kan simuleres på en computer.
 
 Det er ret misforstået.
 
 Som jeg læser det mener han 1) biologisk intelligens er et produkt af
 bevidstheden som ikke ikke kan fremstilles i en computer og 2) biologisk
 intelligens foretager ofte logisk problemsløsning hvilket godt kan udføres
 af en computer.
 
 2)
 Logisk problemløsning er ret let at forstå. Man planlægger en serie
 handlinger for at nå et mål. I planlægningen opereres der på ens viden om
 omverdenen. Prøv at tænk over, hvordan du tænker i dagligdags praktiske
 problemer. I forskningen er hovedbestanddelene af denne intelligens
 algoritmerne for planlægningen og designet af de datastrukturer, der
 indeholder hukommelsen (relationer, hieraki, mv).
 
 1)
 Ingen aner, hvad bevidsthed er, måske er den afhængig af mediet (se Mads'
 indlæg). Et sjovt problem er: Forestil dig, at man har skabt intelligens og
 bevidsthed  i en computer (evt ved at simulere hjernens neurale netværk som
 er en anden tilgang til kunstig intelligens end den i punkt 2), har
 påmonteret et par øjne og stilt den ude på en strand. Nu standses computeren
 og dens tilstand lagres på et eksternt drev (svarer til dvalefunktionen i
 Windows XP). Der indlæses en kopi af tilstanden på en anden computer som
 står i en skov og begge tændes. Hvad vil bevidstheden/bevidsthederne se?
 Skoven, standen eller begge dele samtidig? Gør det nogen forskel om den
 oprindelige computer på stranden bevares eller udskriftes med en anden inden
 de startes?
 
 Mvh,
 
 Lasse
 
 
 
 
 |  |  | 
   Mogens Michaelsen (22-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Michaelsen
 | 
 Dato :  22-10-05 14:42
 | 
 |  | 
 
            LR wrote:
 >>Det ser ud til at Rado mener at arternes fremkomst er tegn på noget 
 >>bagvedliggende intelligens, som på den ene side ikke blot kan reduceres 
 >>til simple processer, der følger naturlovene, men samtidig at denne form 
 >>for intelligens nemt kan simuleres på en computer.
 > 
 > 
 > Det er ret misforstået.
 > 
 > Som jeg læser det mener han 1) biologisk intelligens er et produkt af 
 > bevidstheden som ikke ikke kan fremstilles i en computer og 2) biologisk 
 > intelligens foretager ofte logisk problemsløsning hvilket godt kan udføres 
 > af en computer.
 > 
 > 2)
 > Logisk problemløsning er ret let at forstå. Man planlægger en serie 
 > handlinger for at nå et mål. I planlægningen opereres der på ens viden om 
 > omverdenen. Prøv at tænk over, hvordan du tænker i dagligdags praktiske 
 > problemer. I forskningen er hovedbestanddelene af denne intelligens 
 > algoritmerne for planlægningen og designet af de datastrukturer, der 
 > indeholder hukommelsen (relationer, hieraki, mv).
 > 
 > 1)
 > Ingen aner, hvad bevidsthed er, måske er den afhængig af mediet (se Mads' 
 > indlæg). Et sjovt problem er: Forestil dig, at man har skabt intelligens og 
 > bevidsthed  i en computer (evt ved at simulere hjernens neurale netværk som 
 > er en anden tilgang til kunstig intelligens end den i punkt 2), har 
 > påmonteret et par øjne og stilt den ude på en strand. Nu standses computeren 
 > og dens tilstand lagres på et eksternt drev (svarer til dvalefunktionen i 
 > Windows XP). Der indlæses en kopi af tilstanden på en anden computer som 
 > står i en skov og begge tændes. Hvad vil bevidstheden/bevidsthederne se? 
 > Skoven, standen eller begge dele samtidig? Gør det nogen forskel om den 
 > oprindelige computer på stranden bevares eller udskriftes med en anden inden 
 > de startes?
 > 
 > Mvh,
 > 
 > Lasse
 > 
 > 
 Interessant problemstilling. Måske det forholder sig sådan, at
 for at kunne skabe intelligens og bevidsthed i en computer, så
 skal denne computer være så kompleks i sin funktionsmåde, at det
 slet ikke er muligt at kopiere dens samlede tilstand? Eller måske
 at den slet ikke *har* en entydigt bestemt samlet tilstand, altså
 at kvantum-mekanisk ubestemthed uundgåeligt får betydning.
 Jeg er vist ikke den eneste der ikke lige kan svare på det!
 -- 
 Mogens Michaelsen
 Dansk weblog: http://mogmich2.blogspot.com/ English weblog: http://mogmich.blogspot.com/ |  |  | 
    LR (22-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : LR
 | 
 Dato :  22-10-05 16:40
 | 
 |  | 
 
            > Interessant problemstilling. Måske det forholder sig sådan, at
 > for at kunne skabe intelligens og bevidsthed i en computer, så
 > skal denne computer være så kompleks i sin funktionsmåde, at det
 > slet ikke er muligt at kopiere dens samlede tilstand? Eller måske
 > at den slet ikke *har* en entydigt bestemt samlet tilstand, altså
 > at kvantum-mekanisk ubestemthed uundgåeligt får betydning.
 Vil du derhen, at den samme bevidsthed ikke kan eksistere i flere "hjerner" 
 samtidig? Husk at det modsatte er muligt - flere bevidstheder kan eksistere 
 i samme hjerne, som jo ses ved "bevidsthedsskifte" når vi går fra at drømme 
 til virkelighed og omvendt og også ses ved skizofreni. Endda kan 
 bevidsthederne på en måde eksistere samtidig når man i sjældne tilfælde kan 
 huske at have været i en mellemfase mellem drøm og virkelighed lige inden 
 man vågner.
 Spændende filosofi    Mvh,
 Lasse 
            
             |  |  | 
     Mogens Michaelsen (23-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Michaelsen
 | 
 Dato :  23-10-05 23:01
 | 
 |  | 
 
            LR wrote:
 >>Interessant problemstilling. Måske det forholder sig sådan, at
 >>for at kunne skabe intelligens og bevidsthed i en computer, så
 >>skal denne computer være så kompleks i sin funktionsmåde, at det
 >>slet ikke er muligt at kopiere dens samlede tilstand? Eller måske
 >>at den slet ikke *har* en entydigt bestemt samlet tilstand, altså
 >>at kvantum-mekanisk ubestemthed uundgåeligt får betydning.
 > 
 > 
 > Vil du derhen, at den samme bevidsthed ikke kan eksistere i flere "hjerner" 
 > samtidig? Husk at det modsatte er muligt - flere bevidstheder kan eksistere 
 > i samme hjerne, som jo ses ved "bevidsthedsskifte" når vi går fra at drømme 
 > til virkelighed og omvendt og også ses ved skizofreni. Endda kan 
 > bevidsthederne på en måde eksistere samtidig når man i sjældne tilfælde kan 
 > huske at have været i en mellemfase mellem drøm og virkelighed lige inden 
 > man vågner.
 > 
 > Spændende filosofi    > 
 > Mvh,
 > 
 > Lasse 
 > 
 Jeg stiller sådan set kun spørgmålstegn ved, om det overhovedet
 er muligt at kopiere en bevidsthed ved at aflæse den relevante
 information i hjernen.
 Men der er også andre muligheder, selv om det er lidt langt ude:
 At bevidsthedsfænomener nok altid er knyttet til fysiske
 processer i hjernen betyder ikke, efter min mening, at de er
 identiske. Bevidsthedens fænomener er ikke *identisk* med de
 fysiske processer i hjernen - og derfor kan man muligvis også
 forestille sig en bevidsthed der er knyttet til andet end en
 biologisk hjerne?
 Noget helt andet er, at mens en fysisk proces i den ene hjerne
 næppe kan vekselvirke mere direkte med en anden hjerne (medmindre
 man hører til dem der tror hjernen kan udsende og modtage
 radiobølger - som CIA kan aflæse!) så kan det muligvis være noget
 andet med bevidstheder. Det er jo faktisk ret begrænset hvad
 videnskaben kan sige om selve bevidstheden.
 -- 
 Mogens Michaelsen
 Dansk weblog: http://mogmich2.blogspot.com/ English weblog: http://mogmich.blogspot.com/ |  |  | 
  Henning Makholm (22-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Makholm
 | 
 Dato :  22-10-05 20:53
 | 
 |  | Scripsit Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk>
 
 > En lidt mere filosofisk tanke: Hvis man kan simulere en intelligens på en
 > computer, og man _forestiller_ sig at man på den måde får en simuleret
 > bevidsthed - vil man så acceptere den samme bevidsthed simuleret på en
 > kugleramme? På et stykke papir?
 
 Og er det overhovedet nødvendigt at foretage beregningerne? De fleste
 matematikere vil vel intuitivt hævde at når først en entydig beregning
 er specificeret, er det kun til glæde for vores egen nysgerrighed at
 vi udfører den - resultatets egen platoniske eksistens er sikret helt
 fra begyndelsen.
 
 Forestil dig at vi har en ægte kunstig intelligens kørende på en
 computer. Til tiden T tager vi et coredump af det intelligente
 program, men lader det straks efter køre videre. Vi tager så vores
 coredump og flytter det til en anden computer, hvor vi sætter
 programmet i gang i en "sandkasse" hvor det ikke kan interagere med
 omverdenen, og alle forsøg på at modtage input udefra erstattes med en
 foruddefineret reaktion.
 
 Hele kopiens fremtid i sandkassen vil nu være matematisk forudbestemt.
 Hvis vi siger at kopien er bevidst på en måde der ligner et menneskes
 bevidsthed, må man formode at det påfører kopien lidelse at være
 afskåret fra omverdenen. Men når nu hele lidelseshistorien er
 forudbestemt, gør det så faktisk nogen forskel om vi kører kopien
 eller ej? Eller om vi håndkører den? Vil kopien lide (i en
 platonisk-matematisk form for eksistens) uanset om den overhovedet
 bliver taget i første omgang?
 
 Den eneste vej ud kan se, synes at være at *hvis* det er muligt at
 skabe en algoritmisk proces som vi anerkender som "bevidst", bliver vi
 samtidig nødt til at omdefinere "bevidsthed" fra at være en rent indre
 oplevelse til at være noget der kun eksisterer når det bevidste
 subjekt interagerer med sine omgivelser. (Og det vil så være en
 væsentlig filosofisk udfordring at gøre det på en måde der ikke smider
 barnet ud med badevandet ved at ende i den rene behaviorisme).
 
 --
 Henning Makholm                    "There is a danger that curious users may
 occasionally unplug their fiber connector and look
 directly into it to watch the bits go by at 100 Mbps."
 
 
 |  |  | 
   Ivar (23-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivar
 | 
 Dato :  23-10-05 08:52
 | 
 |  | 
 
            Henning Makholm skrev:
 > Den eneste vej ud kan se, synes at være at *hvis* det er muligt at
 > skabe en algoritmisk proces som vi anerkender som "bevidst", bliver vi
 > samtidig nødt til at omdefinere "bevidsthed" fra at være en rent indre
 > oplevelse til at være noget der kun eksisterer når det bevidste
 > subjekt interagerer med sine omgivelser. (Og det vil så være en
 > væsentlig filosofisk udfordring at gøre det på en måde der ikke smider
 > barnet ud med badevandet ved at ende i den rene behaviorisme).
 Det kan jeg ikke se det store problem i. Vi ved at bevidstheden er
 afhængig af hjernens funktion. Tilfører vi hjernen alkohol eller LSD
 vil bevidstheden ændre sig. Psykologien har på sin egen kluntede
 måde forsøgt at afskaffe det frie valg, (måske uden at selv at ville
 indrømme det).
 Selvfølgelig er det er eller anden form for behaviorisme. Men man
 skal ikke være så bange for at jeg'et forsvinder. Niels Bohr har
 reddet os fra determinismen, og da man må gå ud fra at ikke to hjerner
 er ens, vil der stadig være plads til jeg'et.
 Jeg ser kun at der er nogle "tekniske" problemer i at dechifrere
 bevidstheden. Hvorfor er bevidstheden sekventiel, når hjernens 
 virkemåde
 er parallel?
 Ivar Magnusson
 -- 
 Prøv den gratis MesNews, hvis du med Outlook Express mangler:
 yEnc, XFace/Face, automatisk synkronisering mm.
 Hent dansk version her: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php |  |  | 
  Henning Makholm (23-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Makholm
 | 
 Dato :  23-10-05 13:17
 | 
 |  | Scripsit "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk>
 > Henning Makholm skrev:
 
 >> Den eneste vej ud kan se, synes at være at *hvis* det er muligt at
 >> skabe en algoritmisk proces som vi anerkender som "bevidst", bliver vi
 >> samtidig nødt til at omdefinere "bevidsthed" fra at være en rent indre
 >> oplevelse til at være noget der kun eksisterer når det bevidste
 >> subjekt interagerer med sine omgivelser.
 
 > Selvfølgelig er det er eller anden form for behaviorisme. Men man
 > skal ikke være så bange for at jeg'et forsvinder. Niels Bohr har
 > reddet os fra determinismen,
 
 Den redningsaktion duer ikke under forudsætningen om at ægte maskinel
 bevidsthed er mulig.
 
 --
 Henning Makholm                         "Logic is a system for talking about
 propositions that can be true or false, or at least enjoy
 properties that are generalized versions of truth and falsehood."
 
 
 |  |  | 
   Ivar (23-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivar
 | 
 Dato :  23-10-05 16:16
 | 
 |  | 
 
            Henning Makholm skrev:
 >> Selvfølgelig er det er eller anden form for behaviorisme. Men man
 >> skal ikke være så bange for at jeg'et forsvinder. Niels Bohr har
 >> reddet os fra determinismen,
 > Den redningsaktion duer ikke under forudsætningen om at ægte maskinel
 > bevidsthed er mulig.
 At vores jeg ikke kan kopieres, fordi det kører på "skæve" computere,
 betyder ikke at et jeg skal være kopibeskyttet.
 Desuden kan det være, at de nødvendige algoritmer slet ikke kan udføres
 på computere som vi kender dem i dag, måske skal der være et
 ikke-deterministisk element.
 Ivar Magnusson
 -- 
 MesNews, dansk version: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php |  |  | 
  Henning Makholm (23-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Makholm
 | 
 Dato :  23-10-05 17:52
 | 
 |  | Scripsit "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk>
 > Henning Makholm skrev:
 
 >>> Selvfølgelig er det er eller anden form for behaviorisme. Men man
 >>> skal ikke være så bange for at jeg'et forsvinder. Niels Bohr har
 >>> reddet os fra determinismen,
 
 >> Den redningsaktion duer ikke under forudsætningen om at ægte maskinel
 >> bevidsthed er mulig.
 
 > At vores jeg ikke kan kopieres, fordi det kører på "skæve" computere,
 > betyder ikke at et jeg skal være kopibeskyttet.
 
 Ikke forstået. Forudsætningen for mit tankeeksperiment var en
 antagelse om at bevidsthed *kan* implementeres på deterministiske
 computere. Når først sådan en bevidstheds udvikling er diskret og
 deterministisk bliver man nødt til at diskutere i hvilket omfang
 beregningen skal foretages før bevidstheden er bevidst.
 
 > Desuden kan det være, at de nødvendige algoritmer slet ikke kan udføres
 > på computere som vi kender dem i dag, måske skal der være et
 > ikke-deterministisk element.
 
 I så fald falder de ikke under det normale begreb om "algoritmer".
 
 --
 Henning Makholm                     "That's okay. I'm hoping to convince the
 millions of open-minded people like Hrunkner Unnerby."
 
 
 |  |  | 
   Ivar (23-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivar
 | 
 Dato :  23-10-05 19:37
 | 
 |  | 
 
            Henning Makholm skrev:
 > Ikke forstået.
 Jeg kan ikke se at der er noget i vejen for, at bevidsthed kan
 implementeres på en computer. Jeg ser intet problem i, at det er
 behaviorisme. Det jeg forsøgte at sige med det abstrakte "jeg"
 var, at selvom man kan lave beviste computere, vil der stadig
 være en forskel mellem mand og maskine. (Ligesom der stadig er
 en sportsgren der hedder vægtløftning, selvom gaffeltrucken er
 opfundet)
 > Ikke Forudsætningen for mit tankeeksperiment var en
 > antagelse om at bevidsthed *kan* implementeres på deterministiske
 > computere. Når først sådan en bevidstheds udvikling er diskret og
 > deterministisk bliver man nødt til at diskutere i hvilket omfang
 > beregningen skal foretages før bevidstheden er bevidst.
 Det er selvfølgelig et krav at man kan definere, hvad bevidsthed er
 før end man kan implementere det på en computer.
 >> Desuden kan det være, at de nødvendige algoritmer slet ikke kan udføres
 >> på computere som vi kender dem i dag, måske skal der være et
 >> ikke-deterministisk element.
 > I så fald falder de ikke under det normale begreb om "algoritmer".
 Næh, jeg har heller ikke fantasi til at kunne argumentere for at
 det er nødvendigt, men måske mangler vore computere nogle egenskaber
 før end vi er klar.
 Ivar Magnusson
 -- 
 MesNews: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php |  |  | 
   Kristian Damm Jensen (24-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Damm Jensen
 | 
 Dato :  24-10-05 16:26
 | 
 |  | 
 
            Henning Makholm wrote:
 > Scripsit "Ivar" dild@[nozpam]webspeed.dk
 <snip>
 >> Desuden kan det være, at de nødvendige algoritmer slet ikke kan
 >> udføres på computere som vi kender dem i dag, måske skal der være et
 >> ikke-deterministisk element.
 >
 > I så fald falder de ikke under det normale begreb om "algoritmer".
 Hm. Har du lige relegeret 'P =? NP' til fantasiens univers? Den mest
 forståelige beskrivelse af en NP-algoritme jeg til dato har set (skrevet af
 Nils Andersen, jeg tror du har hørt om ham    ) forudsatte eksistensen af
 af en tilfældighedsoperator.
 Hvordan vil du forklare NP uden non-determinisme?
 --
 "Sex is more fun than logic. One cannot prove this, but it is, in the
 same way that Mount Everest is and Alma Cogan isn't." The Album of the
 Soundtrack of the Trailer of the Film of Monty Python and the Holy
 Grail.
            
             |  |  | 
    Torben Ægidius Mogen~ (25-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Ægidius Mogen~
 | 
 Dato :  25-10-05 10:01
 | 
 |  | 
 
            "Kristian Damm Jensen" <kristiandammNO@SPAMyahoo.dk> writes:
 > Henning Makholm wrote:
 > > Scripsit "Ivar" dild@[nozpam]webspeed.dk
 > 
 > <snip>
 > 
 > >> Desuden kan det være, at de nødvendige algoritmer slet ikke kan
 > >> udføres på computere som vi kender dem i dag, måske skal der være et
 > >> ikke-deterministisk element.
 > >
 > > I så fald falder de ikke under det normale begreb om "algoritmer".
 > 
 > Hm. Har du lige relegeret 'P =? NP' til fantasiens univers? Den mest
 > forståelige beskrivelse af en NP-algoritme jeg til dato har set (skrevet af
 > Nils Andersen, jeg tror du har hørt om ham    ) forudsatte eksistensen af
 > af en tilfældighedsoperator.
 > 
 > Hvordan vil du forklare NP uden non-determinisme?
 Med ubegrænset parallelitet, for eksempel: Hvert ikke-deterministisk
 valg udløser en ny proces ("fork"), der kører på en anden processor.
 Man kan dog også klassificee P og NP ved bestemte begrænsede
 programmeringssprog.  Neil Jones (som du nok har hørt om    ) har
 f.eks. vist, at LISP uden CONS operatoren kan beregne alle problemer i
 P, men ikke flere.  NP er mere tricky, og jeg kan ikke huske en
 karakterisering som et sprog.  P=NP problemet reduceres herved til at
 afgøre, om de to sprog kan beregne de samme problemer.
         Torben
            
             |  |  | 
  Henning Makholm (25-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Makholm
 | 
 Dato :  25-10-05 13:05
 | 
 |  | Scripsit "Kristian Damm Jensen" <kristiandammNO@SPAMyahoo.dk>
 > Henning Makholm wrote:
 >> Scripsit "Ivar" dild@[nozpam]webspeed.dk
 
 >>> Desuden kan det være, at de nødvendige algoritmer slet ikke kan
 >>> udføres på computere som vi kender dem i dag, måske skal der være et
 >>> ikke-deterministisk element.
 
 >> I så fald falder de ikke under det normale begreb om "algoritmer".
 
 > Hm. Har du lige relegeret 'P =? NP' til fantasiens univers?
 
 Nej, for jeg taler ikke om kompleksitet, men om den rå mulighed for at
 programmere beregningen på en maskine. Både P og NP er klasser af
 _beregnelige_ problemer, og de kan vel at mærke beregnes på en
 deterministisk maskine. Det tager bare (tror vi nok!) længere tid at
 afgøre et generelt NP-problem hvis man kun har en deterministisk
 maskine til sin rådighed.
 
 > Hvordan vil du forklare NP uden non-determinisme?
 
 Problemer i NP har pr definition følgende egenskaber:
 
 Der findes polynomier f(n) og g(n) og et program Q således at:
 Q(D,E) terminerer altid i tid g(|D|,|E|), og
 For ethvert inddata D hvor det korrekte svar er "ja"
 findes der et data E med |E| = f(|D|)
 således at Q(D,E) returnerer "ja", og
 For ethvert inddata D hvor det korrekte svar er "nej"
 og ethvert E med |E| = f(|D|)
 gælder at Q(D,E) returnerer "nej"
 
 Hvis man kender f(n), g(n) og Q, kan man afgøre det korrekte svar på
 en deterministisk maskine således:
 
 1. Indlæs D
 2. Beregn N = f(|D|)
 3. Udfør følgende for alle E med |E|=N:
 3a. Udfør program Q på inddata (D,E)
 3b. Hvis Q(D,E) er "ja", så stop algoritmen og svar "ja"
 4. Hvis vi når hertil, så stop algoritmen og svar "nej"
 
 --
 Henning Makholm                "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
 Og er helt fortrolig med alverdens militær"
 
 
 |  |  | 
  Lasse Reichstein Nie~ (25-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Reichstein Nie~
 | 
 Dato :  25-10-05 20:46
 | 
 |  | 
 
            "Kristian Damm Jensen" <kristiandammNO@SPAMyahoo.dk> writes:
 > Den mest forståelige beskrivelse af en NP-algoritme jeg til dato har
 > set (skrevet af Nils Andersen, jeg tror du har hørt om ham    )
 > forudsatte eksistensen af af en tilfældighedsoperator.
 Jeg ville kalde den et orakel, men det er jo bare ord. 
 > Hvordan vil du forklare NP uden non-determinisme?
 Klassen af NP problemer er de beslutningsproblemer som har beviser der
 kan verificeres i polynomiel tid af en (deterministisk) Turingmaskine.
 Det er faktisk den definition jeg foretrækker, fordi den ikke kræver
 noget orakel eller gætten for at beskrive den, og den er ækvivalent
 til de andre definitioner.
 /L
 -- 
 Lasse Reichstein Nielsen  -  lrn@hotpop.com
  DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>   'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'
            
             |  |  | 
  Per Abrahamsen (22-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Abrahamsen
 | 
 Dato :  22-10-05 10:41
 | 
 |  | Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> writes:
 
 > Det ser ud til at Rado mener at arternes fremkomst er tegn på noget
 > bagvedliggende intelligens, som på den ene side ikke blot kan reduceres
 > til simple processer, der følger naturlovene, men samtidig at denne form
 > for intelligens nemt kan simuleres på en computer.
 >
 > Det er da et godt udgangspunkt for at få en afklaring. Nu skal vi bare
 > have en frivillig her i gruppen til at holde et lynkursus i datalogi. Så
 > er den ged barberet.
 
 Lad mig nu kigge tilbage på første år af datalogistudiet, specielt
 kurset "Brud på naturlovene for begyndere" ... ups, det set desværre
 ud til at jeg har forlagt mine noter fra det kursus, så jeg kan nok
 ikke hjælpe alligevel.
 
 
 
 |  |  | 
  Ivar (22-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivar
 | 
 Dato :  22-10-05 11:54
 | 
 |  |  |  |  | 
  jenspolsen@hotmail.c~ (22-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jenspolsen@hotmail.c~
 | 
 Dato :  22-10-05 12:49
 | 
 |  | 
 Jakob Nielsen wrote:
 > Jamen glem nu falsificerbarheden lidt. Det skal med for at det er
 > _videnskab_, men det forhindrer dog ikke en diskussion.
 
 Af hvad?
 
 > Er det så væsentligt
 > om ID er videnskab eller religion?
 
 Ja, det er det alt afgørende. Idet ID-folkene hævder at det er
 naturvidenskab. Og da naturvidenskab (og kun NATURvidenskab!) og
 religion er to fuldstaændigt adskilte domæner, så er al diskussion
 komplet meningsløs, hvis man ikke er istand til at anerkende hvor det
 emne man diskuterer hører henne.
 
 
 > Det er bare mærkater at sætte på.
 
 Nej, det er forskellen mellem at kunne fører en samtale der bygger på
 fornuft, og at føre en totalt meningsløs samtale (hvis man ikke
 kender forskellen på begreberne).
 
 > Problemet er så
 > at ID-tilhængere er mærkværdigt døve, når man argumenterer for at deres
 > kritik af evolutionsteorien ikke er holder på visse helt konkrete punkter.
 
 Nej, problemet er, at ID-folkene tror at en kritik af evolutionstanken
 er en støtte for ID. De er tilsyneladende ikke klar over at tusindevis
 af naturvidenskabsfolk har som deres daglige beskæftigelse af
 kritisere evolutionstanken og finde dens svage punkter; det er nemlig
 sådan vores viden øges og teorier afprøves og forbedres.
 
 > Det er nu ikke et problem der har med videnskab kontra religion at gøre.
 
 Nej, problemet er at visse folk ikke kender forskellen på de to
 begreber
 
 > Det er da også bemærkelsesværdigt at der er en klar tendens til at
 > kreationister er mindre uddannede indenfor området, end tilhængerene af
 > evolutionsteorien. Det beviser intet, men er da et fingerpeg om hvor
 > "sandheden" ligger.
 
 Nemlig, det er om at bevare sin uvidenhed hvis man vil fastholde
 forudfattede meninger.
 
 > Det er bare lidt ligegyldigt. Kreationisterne forstår ikke pointen, og det
 > betyder jo ikke at deres ankepunkter ikke kan have substans, at deres
 > alternative teori ikke er en teori.
 
 Jo, det betyder præcis at deres teori ikke er en teori men religion.
 
 J.O.
 
 
 
 |  |  | 
  Jakob Nielsen (22-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Nielsen
 | 
 Dato :  22-10-05 14:19
 | 
 |  | >Ja, det er det alt afgørende. Idet ID-folkene hævder at det er
 >naturvidenskab.
 
 Det er een ting, de hævder. Min pointe er at man kan diskutere argumenterne,
 for dem har de jo også. At argumenterne viser at de ikke er inde i emnet,
 det er en anden sag.
 
 >Nej, problemet er, at ID-folkene tror at en kritik af evolutionstanken
 >er en støtte for ID. De er tilsyneladende ikke klar over at tusindevis
 >af naturvidenskabsfolk har som deres daglige beskæftigelse af
 >kritisere evolutionstanken og finde dens svage punkter; det er nemlig
 >sådan vores viden øges og teorier afprøves og forbedres.
 
 Igen er det ikke væsentligt. Man kan forholde sig til deres kritik uden at
 skulle bekymre sig om hvorvidt deres "alternativ" er en videnskablig teori.
 Som Kåre påpeger, så er det en anden sag når de vil have ID ind i
 undervisningen. Så er det ikke uvæsentligt længere.
 
 Nok om det. Det intereserer mig ikke nok til at jeg gider ud i en kamp på to
 fronter.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  jenspolsen@hotmail.c~ (22-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jenspolsen@hotmail.c~
 | 
 Dato :  22-10-05 12:53
 | 
 |  | 
 Kristian Damm Jensen wrote:
 > ... så længe han ikke vil forholde sig til det helt basale spørgsmål:
 >
 > Kan ID kan falsificeres?
 > Hvis ja, hvordan?
 > Hvis nej, hvordan kan man da betegne ID som (natur)videnskab?
 
 Rado er ikke speciel hvad det angår. Alle de ID-tilhængere jeg har
 mødt, har, når jeg har bedt dem om at angive hvordan ID kan
 falsificers, ignoreret spørgsmålet. Presset for et svar har de så i
 vrede vendinger nægtet at svare, med en begrundelse der lød noget i
 retning af, at når jeg var så irriterende så fortjente jeg ikke et
 svar, selvom de da sagtens kunne svare hvis de ville.
 Hvad kan man så sige andet end, ak ja.
 
 J.O.
 
 
 
 |  |  | 
  Kristian Damm Jensen (24-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Damm Jensen
 | 
 Dato :  24-10-05 15:43
 | 
 |  | jenspolsen@hotmail.com wrote:
 > Kristian Damm Jensen wrote:
 >> ... så længe han ikke vil forholde sig til det helt basale spørgsmål:
 >>
 >> Kan ID kan falsificeres?
 >> Hvis ja, hvordan?
 >> Hvis nej, hvordan kan man da betegne ID som (natur)videnskab?
 >
 > Rado er ikke speciel hvad det angår. Alle de ID-tilhængere jeg har
 > mødt, har, når jeg har bedt dem om at angive hvordan ID kan
 > falsificers, ignoreret spørgsmålet. Presset for et svar har de så i
 > vrede vendinger nægtet at svare, med en begrundelse der lød noget i
 > retning af, at når jeg var så irriterende så fortjente jeg ikke et
 > svar, selvom de da sagtens kunne svare hvis de ville.
 > Hvad kan man så sige andet end, ak ja.
 
 Hvad jeg ikke forstår, er hvordan videnskabeligt indstillede mennesker kan
 indlade sig på en diskussion om ID, når disse spørgsmål ikke er besvaret?
 
 Så længe de ikke er besvaret, er der ingen grund til at anerkende ID som en
 (natur)videnskabelig teori og derfor er emnet som sådan OT i denne gruppe.
 
 En tidligere artikel henviste til et amerikansk eksempel på, hvor galt det
 kan gå, når man indlader sig på en diskussion med ID-tilhængere, hvis man
 som udgangspunkt anerkender dem på lige fod. Det skal man ikke! Svarene på
 mine tre spørgsmål er adgangsbilleten til at blive behandlet ligeværdigt i
 en diskussion.
 
 Og jeg mener ikke at begrebet falsificerbarhed er så vanskeligt.
 
 Newtons mekanik bryder sammen, hvis nogen kan få en sten til at svæve i
 luften uden ydre kraftpåvirkning.
 Einsteins relativitetsteori bryder sammen, hvis nogen kan overføre
 information hurtigere en lysets hastighed.
 Darwins evolutionsteori bryder sammen, hvis nogen finder et abefossil, der
 er mere end 60 millioner år gammelt.
 
 Hvilke data kan få ID til at bryde sammen på samme måde?
 
 
 --
 "Sex is more fun than logic. One cannot prove this, but it is, in the
 same way that Mount Everest is and Alma Cogan isn't." The Album of the
 Soundtrack of the Trailer of the Film of Monty Python and the Holy
 Grail.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  jenspolsen@hotmail.c~ (22-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jenspolsen@hotmail.c~
 | 
 Dato :  22-10-05 19:26
 | 
 |  | 
 Jakob Nielsen wrote:
 > >Ja, det er det alt afgørende. Idet ID-folkene hævder at det er
 > >naturvidenskab.
 >
 > Det er een ting, de hævder. Min pointe er at man kan diskutere argumenterne,
 > for dem har de jo også.
 
 Nej, det bør man ikke gøre af flere årsager.
 
 1) Vigtigst. Det vil forvirre mange, der ikke er inde i emnet, at se ID
 diskuteret i sammenhæng med naturvidenskab. det kan let lede til den
 misforståelse at ID skulle være naturvidenskab.
 
 2) Hvorfor skulle man bruge tid på at diskutere med folk, der
 kategorisk nægter at besvare det spørgsmål der kunne placere deres
 ideer som maturvidenskab. Altså spørgsmålet om hvilke observationer
 der ville falsificere ID.
 
 3) De har faktisk ingen argumenter. De eneste de har påpeget, er hvad
 de ser som problemer med evolutionen. Men selv hvis evolutionsteorien
 (på trods af millionsvis af observationer der støtter den) skulle
 vise sig ikke at holde, så betyder det jo på ingen som helst måde,
 at ID derfor skulle være en god teori.
 
 
 > Igen er det ikke væsentligt. Man kan forholde sig til deres kritik uden at
 > skulle bekymre sig om hvorvidt deres "alternativ" er en videnskablig teori.
 
 Nej det kan du ikke, med mindre du ønsker at diskutere det i en
 religiøs sammenhæng. Det er komplet meningsløst at diskutere en
 religiøs ide ude fra den naturvidenskabelige metode.
 
 > Nok om det. Det intereserer mig ikke nok til at jeg gider ud i en kamp på to
 > fronter.
 
 Det er netop problemet, at ID folk anser det for en kamp med to
 fronter. Der er i virkeligheden slet ingen kamp. Naturvidenskab er på
 ingen måde i konflikt med religion, bare man forstår at holde de to
 ting adsklit.
 
 J.O.
 
 
 
 |  |  | 
  Jakob Nielsen (23-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Nielsen
 | 
 Dato :  23-10-05 07:10
 | 
 |  | >Nej, det bør man ikke gøre af flere årsager.
 Ok, vi er uenige.
 
 
 
 
 |  |  | 
  jenspolsen@hotmail.c~ (23-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jenspolsen@hotmail.c~
 | 
 Dato :  23-10-05 17:10
 | 
 |  | 
 Jakob Nielsen wrote:
 > >Nej, det bør man ikke gøre af flere årsager.
 > Ok, vi er uenige.
 
 Hvilke af de tre årsager jeg nævner er du uenige i? og hvorfor?
 
 J.O.
 
 
 
 |  |  | 
 |  |