Galdesten i Indien
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 21-10-05 12:45

Jeg har en gang fået at vide, at hvis en inder bliver opereret for
galdesten, vil det være en sten af et andet materiale, end hvis den
bliver opereret ud af en dansker.

Er der nogen der kan sige, hvad består en galdesten af i Indien og hvad
består den i øvrigt af i Danmark?

Ruth

Fra : Leo

Dato : 21-10-05 13:29

> Er der nogen der kan sige, hvad består en galdesten af i Indien og hvad
> består den i øvrigt af i Danmark?

"Danske sten" består af udfældet kolesterol, bilirubin og calcium - jeg vil
formode, at det samme gør sig gældende i Indien, men jeg kan da godt have en
tanke om, at forekomsten af kolesterolsten i Indien er noget lavere end i
Danmark alene på grund af et hyppigt fravær af animalsk fedt. Ved stor
omsætning af hæmoglobin stiger andelen af bilirubin - der udskilles med
galden og derfor kan danne sten.
Mange går rundt med sten uden at have symptomer - problemet er dog, at de
har det med at vokse, da de befinder sig i en overmættet opløsning.
Da Asien i større og større grad tilegner sig en vestlig livsstil med dertil
hørende livsstilssygdomme må det formodes at forekomsten af galdesygdom er i
stigning.
I "gamle dage" sagde man 40, fat and female - men i dag rammes også en del
helt unge.

Fra : Egebo

Dato : 21-10-05 14:40

Er slev blevet opereret for galdesten for nogle år tilbage.
Mener også at lægen fortalte de skyldes for meget kolesterol i kroppen.

Når der i galdeblæren opstår en overmættet kolesterol væske vil der dannes
bundfald som bliver til krystaller og blokere galdevejene. Derved de stærke
mave smerter.

Kunne være jeg skulle lytte lidt med her da, jeg endnu ikke har fundet noget
egentligt svar på hvorfor jeg fik galdesten. Som regel er det kun en bestemt
gruppe som får dem. Overvægtige, ældre, og folk der generelt lever for
usundt.

Synes dog ikke lige jeg tilhører den gruppe. Var 15-16 år da jeg blev
opereret, og dyrkede/dyrker meget motion, og spiser rimelig sundt. Næsten
udelukkende fjerkræ og ris, pasta, kartofler osv.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 21-10-05 21:31

"Egebo" skrev i en meddelelse

> Er slev blevet opereret for galdesten for nogle år tilbage.

[...]

> Kunne være jeg skulle lytte lidt med her da, jeg endnu ikke har fundet
>noget
> egentligt svar på hvorfor jeg fik galdesten.

Ja, det kunne da være meget godt at vide lidt mere om hvordan og hvorfor
sådan noget som galdesten og nyresten at aflejre sig i organismen.

Jeg har en nevø der i en alder af kun 13 år fik op til flere nyresten,
som blev skudt i stykker med en laserpistol - hed det vist nok.

Så blev han heldigvis frisk igen, dyrkede masser af idræt samtidig med
at han passede sin skole (fik 13 i engelsk til afsluttende eksamen).
Startede så en uddannelse, som han var meget glad for, men nu er han syg
af noget, som må være, - ja jeg ved ikke nøjagtig hvad det er, men det
sidder i galdegangen og stopper den nærmest til.

Hvis hans organisme danner sten i både nyre og galde, så kunne det da
også være rart at vide hvorfor. Han har jo spist det samme som sine tre
søskende, der aldrig har haft noget i retning af stendannelser.

Men man kan da ikke lade være med at grunde lidt over, hvorfor det sker,
når han hidtil har levet så sundt.

Ruth

Fra : Bo Warming

Dato : 21-10-05 15:59

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> bliver opereret ud af en dansker.
>
> Er der nogen der kan sige, hvad består en galdesten af i Indien og

Menneskets stofskifte ændres ikke generelt af om man er på
sultegrænsen, vegetar eller overdådigtspisende dansker.
Galdesten er nok ret ens - mon de er sjældnere, når man spæger sit
kød. Det kunne være meget interessantere at vide, syns jeg - hvorimod
en fundamental kemisk forskel MÅ være en vandrehistorie