Rygeafvænning
Fra : Jan Pedersen

Dato : 21-10-05 01:28

Pga. mangel på videnskabeligt funderet respons i dk.helbred poster jeg nu
flg. her i håb om mere kvalificeret respons:

Jeg læste flg. et sted:

"I det limbiske system, er der et lille område der hedder nucleus accumbens
og dette område bliver meget aktivt, når man forsøger at holde op med ryge.
Nucleus accumbens indeholder nemlig hjernens "belønningssystem", og hvis det
mangler nikotin, falder mængden af signalstoffet dopamin - dermed mangler
hjernen sin belønning. Når belønningen mangler, så opstår trangen til at
ryge..... Nikotin øger frigivelsen af de såkaldte kaletkolaminer blandt
andet adrenalin. Det bevirker:
- De små blodkar trækker sig lidt sammen.
- Hjertets slagfrekvens sættes lidt op.
- Øget blodtrykket.
- Ændret fedtsammensætningen i blodet.
- Mavesyreproduktionen øges

Nikotins virkninger i nervesystemet :
- Giver velvære, øger behagelige følelser, dæmper negative følelser
- Kan forbedre koncentrationsevnen
- Efterligner og påvirker neurotransmittere (signalstoffer)
- Øger antallet af acetylkolinreceptorer i nervecellerne (skaber afhængighed
og abstinenser)
- Påvirker hormonudskillelsen
- Øger stofskiftet og sænker appetitten

Det afledte flg. spørgsmål:

1) Kan man ikke øge dopamin produktionen ved rygeafvæning og dermed fjerne
rygetrangen ? Eller giver dette for mange andre psykiske problemer ? Jeg har
erfaret at nogle bruger Bupropion (Zyban) som er et ældre middel mod
depressionLægemidlet påvirker de centre i hjernen, hvor afhængigheden opstår
og virker formentlig ved at øge dopamin-indholdet i nucleus accumbens, som
er et område i hjernen .

2) Hvis man tilfører kroppen nikotin uden de skadelige stoffer fra tobakken:
tjære , cyanbrinte,kulilte, opløsningsmidler,formaldehyd, hyrazin,
benzen,nitrosaminer,nitrøse gasser mv. skulle man tro der ikke var problemer
med rygerrelaterede sygdomme længere ?

3) Det forekommer mig at nikotins indvirkning på hjerte-kar systemet kan
ligestilles med adrenalins: - Øget blodtryk, stigning i hjertefrekvensen, de
små blodkar trækker sig sammen......kan dette i sig selv give hjerte kar
sygdomme ?

Fra : Jan Pedersen

Dato : 22-10-05 07:25

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> små blodkar trækker sig sammen......kan dette i sig selv give hjerte kar

okay...så lægevidenskab hører ikke til her ? point taken :)

Fra : Max

Dato : 22-10-05 08:47

Hej Jan

> okay...så lægevidenskab hører ikke til her ? point taken :)

Det kan jo også være at ingen kender et svar, eller at ingen gider
svare, eller at du skal udvis lidt mere tålmodighed.

Forøvrigt er jeg lige stoppet med at ryge efter 40 år på grøn Cecil,
og jeg gider ikke betragte det videnskabeligt, men kan kun konstatere
at det kun drejer sig om viljestyrke og ikke andet.

Mvh Max