Punkt i koordinatsystem indenfor cirkel?
Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 19-10-05 17:32

Hej

Jeg skal ha' udviklet en hjemmeside-applikation hvor jeg skal beregne om
en række punkter i et koordinatsystem er indenfor en cirkel.

Jeg har glemt det meste af det jeg har lært i folkeskolen af den slags.

Hvilken er den letteste måde at teste dette på?

Med venlig hilsen
Stig N. Færch

Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 19-10-05 17:38

> [...]
>
> Jeg har glemt det meste af det jeg har lært i folkeskolen af den slags.
>
> Hvilken er den letteste måde at teste dette på?

Er det blot noget med at udregne afstanden imellem centrum af cirklen og
punktet i forhold til radius af cirklen?
http://www.formel.dk/matematik/geometri/Koordinatsystem/afstand%20mellem%20to%20punkter.htm

Eller er der en helt bestemt formel til dette?

/Stig

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-10-05 18:19

"Stig N. Færch" <stig@8620.dk> writes:

> Er det blot noget med at udregne afstanden imellem centrum af cirklen
> og punktet i forhold til radius af cirklen?

Ja.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-10-05 19:39

"Stig N. Færch" fortalte:

Og du kan ikke bruge imagemap?
For a tutorial about implementing server-side image maps for NCSA web
servers, see:

http://hoohoo.ncsa.uiuc.edu/docs/tutorials/imagemapping.html

For a tutorial on implementing server-side image maps for CERN web
servers, see:

http://www.w3.org/Daemon/User/CGI/HTImageDoc.html .

Mvh
Martin
--
Mundus vult decipi, ergo decipiatur

Fra : N. Foldager

Dato : 20-10-05 12:36

Stig N. Færch:

> Er det blot noget med at udregne afstanden imellem centrum af cirklen og
> punktet i forhold til radius af cirklen?

Ja.

Når punktet har koordinaterne (X,Y) og cirklens centrum har
koordinaterne (X0,Y0), skal du teste om

Radius > SQRT ( X - X0 )^2 + ( Y - Y0 )^2

er sandt. Hvis det er sandt, ligger punktet (X,Y) indenfor cirklen.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : N. Foldager

Dato : 20-10-05 13:26

Der manglede selvfølgelig lige en parentes:

Radius > SQRT( ( X - X0 )^2 + ( Y - Y0 )^2 )

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 20-10-05 07:18

"Stig N. Færch" wrote:

> [...]
>
> Jeg har glemt det meste af det jeg har lært i folkeskolen af den slags.
>
> Hvilken er den letteste måde at teste dette på?

Jeg ved ikke om dit problem er vanskeligere end det lyder, men umiddelbart:
Hvis afstanden fra punktet til centrum af cirklen er mindre end cirklens
radius, så er det indenfor cirklen...

Er det det du skal bruge?

Med c = cx, cy, r og p = px, py, udregnes det som sqrt( ( px - cx )^2, ( py
- cy ) ^ 2) < r

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

I cannot conceive of a God who rewards and punishes his creatures, or has a
will of the type of which we are conscious in ourselves. An individual who
should survive his physical death is also beyond my comprehension, nor do I
wish it otherwise; such notions are for the fears or absurd egoism of feeble
souls.
- Albert Einstein (The World as I See It, 1949)

Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 26-10-05 10:26

Stig N. Færch wrote:
> Hej
>
> Jeg skal ha' udviklet en hjemmeside-applikation hvor jeg skal beregne om
> en række punkter i et koordinatsystem er indenfor en cirkel.

Tak for jeres kommentarer

/Stig