Udledning af formlen for Dopplerforskydnin~
Fra : Steen

Dato : 18-10-05 20:26

Jeg har prøvet at læse lidt om udledning af formlen for Dopplerforskydning
af elektromagnetisk stråling. Som reference har jeg haft min gamle
mekanikbog, "An Introduction to Mechanics" af Kleppner og Kolenkov.

Efter nogle geometriske overvejelser nås frem til, at den Dopplerforskudte
frekvens er lig med den oprindelige frekvens multipliceret med en faktor

sqrt(1 - b^2)
-------------
1 - b

hvor b = v/c. Og så står der: "This reduces to

sqrt[ (1+b) / (1-b) ] "

-men ikke et ord om, hvordan. Nu har jeg efterhånden siddet nogle aftener og
flyttet rundt på faktorer, men jeg kan simpelthen ikke se, hvordan det
første udtryk kan omskrives til det andet. Jeg synes heller ikke
umiddelbart, jeg har kunnet finde noget på nettet. Kan nogen hjælpe?

/steen

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-10-05 20:43

Steen fortalte:

> [...]
> -------------
> 1 - b
>
> hvor b = v/c. Og så står der: "This reduces to

Du ved vel at fx a²-b² = (a+b)(a-b)?

Mvh
Martin
--
Je suis Bacchus qui pressure pour les hommes le nectar delicieux

Fra : Steen

Dato : 18-10-05 20:54

Martin Larsen wrote:

> Du ved vel at fx a²-b² = (a+b)(a-b)?

Dang. Og så var det så enkelt. Pinligt. Tak for hjælpen!

/steen

Fra : Jens Ole Jensen

Dato : 18-10-05 20:55

> [...]
> -------------
> 1 - b
>
> hvor b = v/c. Og så står der: "This reduces to

Sådan vil jeg mene:

sqrt(1 - b^2) sqrt((1 - b)(1+b)) sqrt(1 - b) x sqrt(1
+ b)
----------------- = ----------------------
------------------------------ =
1 - b 1 - b
1 - b

sqrt(1 - b) x sqrt(1 - b) x sqrt(1 + b) (1 - b) x sqrt(1 +
b)
= --------------------------------- =
sqrt(1 - b) x (1 - b)
sqrt(1 - b) x (1 - b)