Gas Temperatur i udstødning
Fra : Egebo

Dato : 16-10-05 11:34

Igen et motor spørgsmål fra mig.
Hvis man nu gerne vil kende temperaturen på den udstødningsgassen i en
udstødning ethvert given sted i udstødningen kan det så lade sig gøre?

Har endnu ikke fundet nogen måde at udregne temperaturen i cylinderen så man
har start temperaturen for gassen, så den er man nok nød til at måle.
(Af med udstødning og så en måler op så tæt på udstødningsporten som muligt)

Hvis man så finder temperaturen der til at være fx 800 grader. Så er det så
jeg gerne vil vide om man kan regne temperaturen ud ned gennem et givent rør
ud.

For at starte med et "nemt" eksempel kunne man tage et udstødningsrør på
1,5m og fx 28mm i indvendig diameter.
(Evt. også se bort fra tab til omgivelserne i første omgang)

Fra : Ivar

Dato : 16-10-05 11:59

Egebo skrev:

> For at starte med et "nemt" eksempel kunne man tage et udstødningsrør på 1,5m
> og fx 28mm i indvendig diameter.
> (Evt. også se bort fra tab til omgivelserne i første omgang)

Hvis der ikke er noget tab til omgivelserne, vil røret efter kort
tid have en ensartet temperatur lig med den udstødningsgassen har når
den forlader cylinderen.

Det eneste der er udfordringen i dit regnestykke er at finde ud af hvor
stort varmetabet er til omgivelserne. Der skal du medtage følgende i
dit regnestykke:
- Omgivelsestemperatur.
- Luftstrømninger omkring røret
- Luftfugtighed.
- Rørtykkelse.
- Rørmateriale.
- Overflade på rør.
- Udstødningsgassens hastighed
- Udstødningsgassens strømningstype
- Udstødningsgassens termiske egenskaber

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du med Outlook Express mangler:
yEnc, XFace/Face, automatisk synkronisering mm.

Fra : Egebo

Dato : 16-10-05 12:16

> [...]
> Hent ny dansk beta-version her: http://www.mesnews.net/index-beta.php
> Den fortæller selv, når den endelige version kommer

Undskyld. Igen udtrykte jeg mig forkert.
det er egentlig temperaturen på den trykbølge som bliver lukket gennem
udstødningen som jeg gerne vil finde.
Jeg kunne forestille mig at i et lige rør uden tværsnitsareal-ændringer vil
trykbølgen næsten have samme temperatur når den ryger ud efter de 1,5m

Fra : Ivar

Dato : 16-10-05 12:29

Egebo skrev:

> [...]
> trykbølgen næsten have samme temperatur når den ryger ud efter de 1,5m

Det er de samme faktorer der spiller ind.
Hvis der ikke er tab til omgivelserne, vil temperatur for indblæsning
og udblæsning være den samme, når røret er varmet op. Og det vil
under normale forhold tage ganske kort tid. Men da tabet til
omgivelserne vil være en stor faktor er det nødvendigt at medtage den.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du egentlig er tilfreds med
Outlook Express, men gerne vil have flere funktioner.

Fra : Egebo

Dato : 16-10-05 12:35

> [...]
> Hent ny dansk beta-version her: http://www.mesnews.net/index-beta.php
> Den fortæller selv, når den endelige version kommer

Okay. Det er jo egentlig logisk nok. Hvis røret er varm er der intet gassen
kan afgive energi til.
set ud fra det så kunne jeg så også forestille mig at hvis røret pludselig
fik dobbelt tværsnitsareal ville temperaturen falde til 400 grader, da
udstødningsgas regnes som en idealgas. Er dette korrekt?

Fra : Ivar

Dato : 16-10-05 12:59

Egebo skrev:

> så kunne jeg så også forestille mig at hvis røret pludselig fik dobbelt
> tværsnitsareal ville temperaturen falde til 400 grader, da udstødningsgas
> regnes som en idealgas. Er dette korrekt?

Nej, du kan ikke forvente at temperaturen falder til 400 grader.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du er træt af Outlook Express'
langsomelige snurren med hardisken.

Fra : Egebo

Dato : 16-10-05 13:09

Heller ikke hvis der stadig regnes uden tab til omgivelserne?

Fra : Ivar

Dato : 16-10-05 13:28

Egebo skrev:

> Heller ikke hvis der stadig regnes uden tab til omgivelserne?

Nej. Så vidt jeg kan se laver du mindst 2 fejl:
- Trykket er ikke ligefrem proportionalt med rørdiameteren
- Det "halve" af 800 grader er ikke 400 grader.

Ivar Magnusson

Fra : Egebo

Dato : 16-10-05 13:40

Jeg regner den også ligefrem proportional med tværsnitsarealet.
Jeg forestiller mig "trykbølgen" som værende en hel flad skive som bevæger
sig ned gennem røret. Altså egentlig som en cylinder med højden uendelig
lille højde. På den måde vil trykbølgens volume kun være bestemt af dens
tværsnitsareal. Og jeg mener at med en idealgas gælder det at hvis en
bestemt volumen har en bestemt temperatur, så vil gassen ved dobbelt volumen
have den halve temperatur. Altså: T2 = T1*(V/2)

IRL vil det selvfølgelig ikke se sådan ud. Da alt tryk ikke vil ryge ud i
cylinderen på samme tidspunkt. Der vil trykket blive lukket ud over en hvis
tidsperiode og derfor vil man få en "længere" trykbølge. Men det har jeg på
nuværende tidspunkt ikke mulighed for at regne på så jeg regner det som
forklaret ovenfor.

Forklaring udbedes til hvorfor 400 grader ikke er det halve af 800 grader?

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 17-10-05 22:03

"Egebo" <kasper_egebo@FJERNhotmail.com> writes:

> [...]
> bestemt volumen har en bestemt temperatur, så vil gassen ved dobbelt volumen
> have den halve temperatur. Altså: T2 = T1*(V/2)

Når der er tale om strømning kan du ikke regne sådan. En del af
energien i gassen vil være kinetisk under udstrømningen og ved et
større volumen vil hastigheden bare mindskes proportionalt (i hvert
fald som første tilnærmelse).

Til start og slut vil du have samme betingelser:
Tryk før udstødning=cylindertryk, specifikt
volumen=cylindervolumen/masse i cylinder, hastighed~0

Efter udstødning: Tryk=atmosfæretryk, temperatur=temperatur i cylinder
grundet energibevarelse, hastighed~0.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : Egebo

Dato : 18-10-05 14:39

"Brian Elmegaard" <brian@rkspeed-rugby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> energien i gassen vil være kinetisk under udstrømningen og ved et
> større volumen vil hastigheden bare mindskes proportionalt (i hvert

Det er netop den kinetiske energi man på 2 takts motore prøver at udnytte.
Ja hastigheden på trykbølgen vil falde hvis tværsnitsarealet på røret øges
ik? Det mener jeg også skyldes at den den at den kinetiske energi bliver
reflekteret som et negativt tryk, hvorved det fremadrettede tryk mister
energi og temperaturen falder.
Men præcist hvor meget ved jeg ikke.

> [...]
> volumen=cylindervolumen/masse i cylinder, hastighed~0
>
> Efter udstødning: Tryk=atmosfæretryk, temperatur=temperatur i cylinder

Umidbart en smule over min fatte evne (Modderate tømmermænd)
Måske en udybende forklaring kan laves?

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-10-05 12:26

Scripsit "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk>

> Hvis der ikke er noget tab til omgivelserne, vil røret efter kort
> tid have en ensartet temperatur lig med den udstødningsgassen har når
> den forlader cylinderen.

.... når den forlader cylinderen *og* trykket er faldet til atmosfærisk
tryk.

--
Henning Makholm "They discussed old Tommy Somebody and Jerry Someone Else."

Fra : Egebo

Dato : 17-10-05 13:41

Ingen der kan hjælpe mig videre her?

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 17-10-05 21:50

"Egebo" <kasper_egebo@FJERNhotmail.com> wrote:

>Ingen der kan hjælpe mig videre her?

Jeg havde noget termoelement måling i tankerne - hurtig, især når de laves
mekanisk små.

Måleteknisk er det dog en af de svære temperaturfølere at håndtere - små

En Google søgning på: exhaust temperature, giver en voldsom masse hits, men et
af de første er dette link:
http://www.robots.ox.ac.uk/~sjrob/Pubs/2004-01-1418.pdf

Jeg prøvede så en søgning på: exhaust temperature tc, det giver noget færre
hits, men om de er mere relevante vil jeg ikke afgøre.

Måske søgning på: exhaust temperature measurement tc, nærmer sig?

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Egebo

Dato : 20-10-05 10:37

"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev i en meddelelse

> Jeg havde noget termoelement måling i tankerne - hurtig, især når de laves
> mekanisk små.
>
> Måleteknisk er det dog en af de svære temperaturfølere at håndtere - små

Er sådant udstyr ikke dyrt?
Kræver jo nok også software til computer.

Og for at være effektivt skal jeg bruge en 4-5 målere, hvis ikke jeg her
finder en måde at regne temperaturen ud hvis jeg kender start temperaturen.

Fra : John Larsson

Dato : 17-10-05 15:39

"Egebo" <kasper_egebo@FJERNhotmail.com> writes:

>Forklaring udbedes til hvorfor 400 grader ikke er det halve af 800 grader?

400 er selvfølgelig det halve af 800, men den der er kommet med udsagnet
har nok regnet at du IKKE har angivet temperaturen i K. Jeg regner også
med at du har ment 800 C (ellers er det vist en ret "forkølet" motor vi
snakker om!) og da skal lægge ca. 273 til inden du halverer!

John

Fra : Egebo

Dato : 17-10-05 16:28

Okay, min fejl.
Det er selvfølgelig 800 grader celcius jeg hentyder til. Og dette var kun et
eksempel. Indefor den motor gruppe jeg arbejder med (50-100cc 2takt) regner
man med gennemsnitstemperature, fra omkring 450-650 grader celcius.
Disse gennemsnitstemperature regner man sig frem til ved en, efter min
mening, noget overfladisk formel.
Derfor jeg tænkte om man ikke kunne måle temperaturen på gassen lige når den
forlader cylinderen, og så derfra regne sig præcist frem til hvordan
trykbælgens temperaturen ændre sig ned gennem et rør.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-10-05 22:03

Egebo wrote:
> [...]
> man med gennemsnitstemperature, fra omkring 450-650 grader celcius.
> Disse gennemsnitstemperature regner man sig frem til ved en, efter min

Hvilken formel?

> Derfor jeg tænkte om man ikke kunne måle temperaturen på gassen lige når den
> forlader cylinderen, og så derfra regne sig præcist frem til hvordan
> trykbælgens temperaturen ændre sig ned gennem et rør.

Tja. Man kan godt vel godt. Det er nok ikke særligt let på andet end et
meget forsimplet tilfælde medmindre du bruger en computer. Hvis du måler
to steder kan du interpolere, finde temperaturgradienten.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Egebo

Dato : 18-10-05 13:07

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Hvilken formel?

Ser således ud:
Gennemsnits Temperatur i K = (534,67*exp(0,0485*BMEP))
Gennemsnits Temperatur i C = (534,67*exp(0,0485*BMEP))-273,15

> Tja. Man kan godt vel godt. Det er nok ikke særligt let på andet end et
> meget forsimplet tilfælde medmindre du bruger en computer. Hvis du måler
> to steder kan du interpolere, finde temperaturgradienten.

Troede ellers der var nogle fysiske regler for hvordan tryk og temperatur
hang sammen når man snakker idealgas. Trykforandringen i et rør har jeg fået
styr på, så troede egentlig at jeg på den måde kunne regne
temperaturforandringen ud også.

Fra : Egebo

Dato : 20-10-05 22:10

> [...]

> meget forsimplet tilfælde medmindre du bruger en computer. Hvis du måler
> to steder kan du interpolere, finde temperaturgradienten.

Forklar venligst "interpolere, finde temperaturgradienten."

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-10-05 15:24

Egebo wrote:

> Forklar venligst "interpolere, finde temperaturgradienten."

Gradienten er dT/dx, hvor T er temperaturen og x er afstanden, enten
radielt eller aksielt afhængigt af hvordan du måler temperaturerne. Det
er nok lettest at forstå at hvis man har to punkter, så antager man at
temperaturen midt i mellem ligger på gennemsnittet.

Lineær interpolation:
http://www.math.aau.dk/~jhb/Undervisning/Interpolation/Franske/node11.html