halvpinligt kemispørgsmål..
Fra : Q

Dato : 14-10-05 21:56

Jeg må med skam meddele at tidligere tiders kemiundervisning på A-niveau i
gymnasiet er sevet ud af hukommelsen ( det er godt 8 år siden jeg sidst har
haft noget med kemi at gøre på den måde )

Jeg skal bruge en 0.1n NaOH opløsning.. Ja, jeg skal have fat i noget NaOH,
en vægt og noget vand, men hvordan med mængderne?

/peter

Fra : Holst

Dato : 14-10-05 22:00

Q wrote:

> [...]
>
> Jeg skal bruge en 0.1n NaOH opløsning.. Ja, jeg skal have fat i noget NaOH,
> en vægt og noget vand, men hvordan med mængderne?

Hvad er molekylvægten for NaOH. I gamle dage kunne jeg huske sådan
noget, men Na er vist 23 g/mol, O er 16 g/mol og H er 1 g/mol (mere
præcist behøver vi nok ikke vægtene). Det giver totalt 40 g/mol, og det
er da vist rigtig noget - der er da en svag klokke, der ringer.

Så skal du have en 1 N NaOH-opløsning, vil du skulle komme 40 g fast
NaOH i 1 liter vand. Nu skal du jo kun have 0,1 N NaOH-opløsning, så du
kan nøjes med 4 g fast NaOH til 1 liter vand (eller 40 g fast NaOH til
10 liter; eller du kan komme 40 g fast NaOH i 1 liter vand, og ud af
denne opløsninger tager du 1 dl, som du så fortynder op til 1 liter).

Fra : Q

Dato : 14-10-05 22:43

"Holst" <newsoct05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 10 liter; eller du kan komme 40 g fast NaOH i 1 liter vand, og ud af
> denne opløsninger tager du 1 dl, som du så fortynder op til 1 liter).

Takker og bukker.. Det viste sig at din forklaring var noget nær den jeg
også havde regnet mig frem til, men af enelleranden grund syntes jeg at
skulle have noget med 6.etellerandettræls*10^-noget med i regnestykket..

4 gram/liter... Det er da nærmest harmløst iforhold til de 25 kg NaOH pr ton
vand vi bruger til rengøring på min arbejdsplads

/peter

Fra : Holst

Dato : 14-10-05 22:44

Q wrote:

> 4 gram/liter... Det er da nærmest harmløst iforhold til de 25 kg NaOH pr ton
> vand vi bruger til rengøring på min arbejdsplads

Ja, en 0,1 N NaOH-opløsning er en svag opløsning.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-10-05 23:38

"Q" <Q@Q.Q> skrev> 4 gram/liter... Det er da nærmest harmløst iforhold til
de 25 kg NaOH pr ton
> vand vi bruger til rengøring på min arbejdsplads

Ja det er så godt 6 gange stærkere, men det smager alligevel ikke godt....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Q

Dato : 15-10-05 00:58

> "Q" <Q@Q.Q> skrev> 4 gram/liter... Det er da nærmest harmløst iforhold til
> de 25 kg NaOH pr ton
>
> Ja det er så godt 6 gange stærkere, men det smager alligevel ikke godt....

Nix, men det er ret effektivt til at fjerne fedt og mælkerester ( og
procesudstyr bygget i aluminium og hud på hænderne og.....

/peter

Fra : Ole Konrad

Dato : 15-10-05 13:21

"Q" <Q@Q.Q> wrote in message
> 4 gram/liter... Det er da nærmest harmløst iforhold til de 25 kg NaOH pr
> ton
> vand vi bruger til rengøring på min arbejdsplads

Hvad rengører man i sådan noget?

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-10-05 23:00

Holst fortalte:

> Hvad er molekylvægten for NaOH. I gamle dage kunne jeg huske sådan
> noget, men Na er vist 23 g/mol,

Ja, da er meget godt husket, da man måske umiddelbart ville mene at et
stof som har no 11 i det periodiske system skulle veje 22 g. Og det får
een til at spekulere over hvilke forklaringer der gives på at stoffer med
ulige no foretrækker en eksta neutron.

Mvh
Martin
--
Det blev ikke jugend, men skønvirke

Fra : Holst

Dato : 14-10-05 23:06

Martin Larsen wrote:

> [...]
> stof som har no 11 i det periodiske system skulle veje 22 g. Og det får
> een til at spekulere over hvilke forklaringer der gives på at stoffer med

Der findes vel flere isotoper af Na, så nogen af dem foretrækker sikkert
ikke denne ekstra neutron.

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-10-05 23:13

Holst fortalte:

> Der findes vel flere isotoper af Na, så nogen af dem foretrækker
> sikkert ikke denne ekstra neutron.

Nej, ikke stabile.

Mvh
Martin
--
That which is not forbidden is required

Fra : Holst

Dato : 14-10-05 23:26

Martin Larsen wrote:

> Nej, ikke stabile.

Er der virkelig kun én stabil isotop af natrium? Jeg er da ret sikker
på, at der er flere lithiumisotoper, og helt sikker på, at der er flere
kaliumisotoper. Skulle der virkelig kun være én natriumisotop? Du lyder
sikker i din sag, så du har sikkert ret. Mange år siden jeg har
beskæftiget mig med sådant, og isotoper var nu heller ikke det, vi gik
mest op i.