En præsidents trusler
Fra : contra@tdcspace.dk

Dato : 27-10-05 20:55

Jeg brugte nogle år af min ungdom på at spille og studere skak og
nød det, af og til.
En af de ting, der sagde mig mest, var truslens anvendelighed.

En trussel er oftere stærkere end dens udførelse. Og i skak er det
sådan, at hvis truslen ikke er nogen reel trussel, hvis du ikke kan
føre den ud i virkeligheden, men det blot drejer sig om tomt
spilfægteri, så er det rent tidsspilde at køre videre ad den
tankegang. I skak afsløres hykleri og prætention prompte af "your
critically minded opponent", hvis han ellers er fem øre værd.

Er det anderledes i politik ? Kan vi regne med, at Irans præsident er
en nar, der fremsætter tomme trusler ? Det kan vi næppe. En mand, der
når så højt, vil have et mere subtilt og kompliceret forhold til at
fremsætte trusler, formentlig indbefattet at Iran faktisk er i stand
til at udslette Israel nukleart på nuværende tidspunkt.

Steen Hjortsø

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 27-10-05 20:58

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2005/10/28/worldupdates/2005-10-27T221043Z_01_NOOTR_RTRJONC_0_-221268-1&sec=Worldupdates

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-10-05 21:53

<contra@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fremsætte trusler, formentlig indbefattet at Iran faktisk er i stand
> til at udslette Israel nukleart på nuværende tidspunkt.

Right. Han benytter garanteret staniolhovedbeklædning.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)