Billede fra database?
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 09-06-01 16:40

Hej,

Jeg har lagt et billede i en database som OLE-objekt, burde flg. ikke kunne
trække det ud som et billede?:

Response.ContentType = "image/gif"

billede = Request.Querystring("billede")

set conn = server.createobject("ADODB.connection")
conn.Open "DBQ=" & Server.MapPath("test.mdb") & ";DefaultDir=" &
Server.MapPath("/") & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"
strSQL = "Select * From billede Where id = '" & billede & "'"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
If not Rs.EOF Then
Image.BinaryWrite ("" & Rs("billede") & "")
End If
Conn.Close
Set Conn = Nothing

Det giver fejl i linje 12: Data type mismatch in criteria expression.

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 09-06-01 16:49

"Rasmus Nielsen" <rasmusn@rasmusn.dk> wrote in message
> Image.BinaryWrite ("" & Rs("billede") & "")

Hvad er Image for et object? Jeg tror du skal bruge Response.BinaryWrite
RS("Billede")´. Men en anden ting er at det ikke kan betale sig at gemme
binært data i Access da den er filbaseret.

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 09-06-01 18:49

> Hvad er Image for et object? Jeg tror du skal bruge Response.BinaryWrite
> RS("Billede")´. Men en anden ting er at det ikke kan betale sig at gemme
> binært data i Access da den er filbaseret.

Sjuskefejl... Hvorfor kan det ikke betale sig at gemme data i Access
alene fordi den er filbaseret? Kan det så betale sig ved MySQL?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 09-06-01 19:46

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> wrote in message
> Hvorfor kan det ikke betale sig at gemme data i Access
> alene fordi den er filbaseret?

Databasen vil simpelthen blive for stor og tumle med.

> Kan det så betale sig ved MySQL?

Jo, det er jo et ægte RDBMS, jeg bruger med stor glæde at gemme billeder i
MS SQL og Oracle så mon ikke også mysqL kan

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 10-06-01 09:02

> Hvad er Image for et object? Jeg tror du skal bruge Response.BinaryWrite
> RS("Billede")´.

Nu virker det også så der kommer en hel masse uforstålige tegn frem, men den
vil stadigvæk ikke vise det som et billede. Det virker som at Access har
pillet ved filens indhold e.lign. Kan det passe?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 10-06-01 09:09

> [...]
> vil stadigvæk ikke vise det som et billede. Det virker som at Access har
> pillet ved filens indhold e.lign. Kan det passe?

Ja, sikkert. Oprindeligt mener jeg kun man kan gemme BMP e.lign. i OLE
felterne.. Så for at vise gif/jpg skal man lave nogle krumspring. Du må ikke
hænge mig op på det men sådan mener jeg det er. Der har været en artikel om
det på asptoday, men det er jo som bekendt ikke tilgængelig for ikke
medlemmer.

Men som sagt. Læg stien i databasen og filen i filsystemet.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 10-06-01 09:16

> Ja, sikkert. Oprindeligt mener jeg kun man kan gemme BMP e.lign. i OLE
> felterne..

Ville et sådan problem være løst hvis jeg skiftede til MySQL?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 10-06-01 09:37

> Ville et sådan problem være løst hvis jeg skiftede til MySQL?

Ja.

Men hvis du insisterer så prøv at spørge i news:dk.edb.database.ms-access
der kan de sikker fortælle dig mere om access faciliteter til opbevaring af
binære filer.

Fra : Claus O

Dato : 10-06-01 10:57

> [...]

> vil stadigvæk ikke vise det som et billede. Det virker som at Access har
> pillet ved filens indhold e.lign. Kan det passe?

Du skal vist fjerne headeren i Access. Søg evt. i Google med "de rigtige ord"
og du vil finde en artikel et eller andet sted omkring dette problem.
Claus

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 09-06-01 18:54

> Jeg har lagt et billede i en database som OLE-objekt

Et lille tillægsspørgsmål:

Hvordan får man indsat billeddata ind i OLE-feltet ved upload på
serveren, hvis man har en <input type=file osv.>? Kan man bare anvende
Request.Form og så indsætte i DB'en, som om det var almindelig tekst?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Benny Nissen

Dato : 21-06-01 00:24

> Hvordan får man indsat billeddata ind i OLE-feltet ved upload på
> serveren, hvis man har en <input type=file osv.>? Kan man bare anvende
> Request.Form og så indsætte i DB'en, som om det var almindelig tekst?

Jeg har med held brugt følgende kode:

'åbne database
Set Upload = Server.CreateObject("Persits.Upload.1")
Upload.SaveVirtual("log")
Set File = Upload.Files("FILE1")

If Not File Is Nothing Then
rs("picture").Value = File.Binary
End If
rs.update
'lukke og rydde op

Billederne sender du så til brugerens browser med:

'åbne database og hente recordset
Response.ContentType = "image/jpeg" ' (eller "image/gif")
Response.BinaryWrite rs("Picture")
'lukke og rydde op

m.v.h.

Benny