EU grænser også op til Algeriet
Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-05 06:16

I et læserbrev i dagens JP på:
http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3336808

skriver Sten Gade fra SF:

==
Et europakort til Fogh Anders Fogh Rasmussen har i sit felttog mod
Tyrkiets medlemskab af EU sagt, at han har svært ved at forestille sig
et EU med grænse til Syrien.

Det lyder tilforladeligt. Men manden har åbenbart glemt, at EU faktisk
har grænse til Syrien i dag. Cypern er medlem og har Syrien som nabe.
Hvis statsministeren ikke har styr på geografien, tilbyder Nyt Europa
ham gerne et nyt europakort - og en tænkepause. Steen Gade
formand for Nyt Europa og folketingsmedlem (SF)
==

Med samme argumentation grænser EU jo også op til Algeriet og Marokko.
Mon det er fordi SFerne ikke /vil/ forstå at der er store
civilisatoriske forskellem mellem kristenheden og Dar al-Islam, og at en
europæisk union ikke kan skræve over begge?
--
Per Erik Rønne

Fra : hanzen

Dato : 24-10-05 07:37

> [...]
> ==
>
> Med samme argumentation grænser EU jo også op til Algeriet og Marokko.

Ja og USA, men det er SF nok ikke så glade for at høre.

> Mon det er fordi SFerne ikke /vil/ forstå at der er store
> civilisatoriske forskellem mellem kristenheden og Dar al-Islam, og at en
> europæisk union ikke kan skræve over begge?

Det har de aldrig fattet. Desuden mener SF ( og andre ) at hvis der skulle
være en forskel kan det løses ved at vi laver om på vores levevis.
Keine hexerei.......
--
hilzen
hanzen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 24-10-05 08:47

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) skrev:

> [...]
> civilisatoriske forskellem mellem kristenheden og Dar al-Islam, og
> at en europæisk union ikke kan skræve over begge?

Mon ikke du også skulle få lidt styr på din geografi?

Spanien har to enklaver i Nordafrika:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ceuta
http://en.wikipedia.org/wiki/Melilla

EU har altså en direkte grænse til Marokko.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : hanzen

Dato : 24-10-05 09:21

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke du også skulle få lidt styr på din geografi?

Mon ikke du skulle få lidt styr på din læsen indenad?
Det er Steen Gade der mener Cypern grænser op til Syrien.
Geografi er åbenbart ikke SF's stærke side. hint Villy Søvndal og Fort
Bragg

> Spanien har to enklaver i Nordafrika:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Ceuta
> http://en.wikipedia.org/wiki/Melilla

> EU har altså en direkte grænse til Marokko.

Ja da men ikke til Syrien som S Gade tror.

--
hilzen
hanzen

Fra : Jim

Dato : 24-10-05 13:55

"hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bragg

> Ja da men ikke til Syrien som S Gade tror.

Jeg tror, at Steen Gade her tænker på, at halvdelen af Cypern er besat af
tyrkere og dermed må være tyrkisk, og så grænser Tyrkiet jo på den måde op
til Syrien.
Men Gade tager fejl, Cypern er og forbliver græsk. Tyrkerne er kun på
Cypern, fordi EU og FN ikke har haft nosserne til at sparke dem hjem til den
anatolske højslette.
Cypern er besat af tyrkerne, men det gør ikke den del af Cypern til tyrkisk
territorie i mine øjne.

J.

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-10-05 14:05

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpalp.com> skrev i en meddelelse

> Men Gade tager fejl, Cypern er og forbliver græsk.

Du tager også fejl. Den suveræne stat Republikken Cypern er og forbliver
cypriotisk.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 24-10-05 14:37

Jens Bruun wrote:
> "Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpalp.com> skrev i en meddelelse

> Du tager også fejl. Den suveræne stat Republikken Cypern er og
> forbliver cypriotisk.

Som taler græsk og har græsk kultur - og altså er lige så græske som
grækere minus det stykke papir, som et pas er.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-05 14:49

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpalp.com> skrev i en meddelelse

> Du tager også fejl. Den suveræne stat Republikken Cypern er og forbliver
> cypriotisk.

Faktisk kan man sige at Republikken Cypern er - Romaioi. Den er præget
af samme sprog og religion som det gamle Østrom, og befolkingen er
rester af østromerne der kaldte sig selv »Romaioi«. Når de græsktalende
romere kunne beholde flertallet på øen skyldtes det at lige nøjagtigt
Cypern ikke var så længe under tyrkisk besættelse som det var tilfældet
med det anatolske fastland.

Cypern blev først besat af tyrkerne i 1570 og i 1878 blev det et britisk
protektorat. På det tidspunkt var Ionien og Sydøstrhrakien omkring den
tyrkisk hovedstad Konstantinopel stadig overvejende Romaioi; i
Anatoliens indland som tidligst blev tyrkisk havde århundreders pogromer
stort set kulturelt udryddet den oprindelige befolkning. For at overleve
måtte de glemme deres indoeuropæiske sprog og deres kristne religion.

Under og efter 1. verdenskrig kom turen så til armenierne og Romaioi,
som blev fordrevet eller udryddet. Men det oplevede Cypern som britisk
protektorat jo netop ikke.

Grækerne koloniserede i øvrigt øen så tidligt som for 3.000 år siden,
mens tyrkerne altså først kom dertil for 425 år siden. Derfor udgjorde
de da også kun en 18% af befolkningen{1973, året for den sidste
folketælling}, da Tyrkiet besatte den nordlige og rigeste trediedel af
øen, smed Romaioi ud og opfordrede tyrkisk-cyprioterne til at flytte mod
nord, og overtage Romaiois gårde og huse. I dag er den nordlige,
islamiske del fattigt, og den sydlige ortodokse rigt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jim

Dato : 24-10-05 16:00

> "Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpalp.com> skrev i en meddelelse

> Du tager også fejl. Den suveræne stat Republikken Cypern er og forbliver
> cypriotisk.

Græsk-cypriotisk, om jeg må bede.

J.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-05 09:24

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Mon ikke du også skulle få lidt styr på din geografi?
>
> Spanien har to enklaver i Nordafrika:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Ceuta
> http://en.wikipedia.org/wiki/Melilla
>
> EU har altså en direkte grænse til Marokko.

Forudsat at enklaverne har status af EU-område, hvad jeg ikke ved om de
har. Eksempelvis er hverken Grønland eller Færøerne med i EU, og jeg er
ikke engang sikker på Canarieøernes status.

Det ændrer dog ikke på at Europas grænser ikke så meget er
[natur]geografiske som kulturelle, altså i virkeligheden
kulturgeografiske.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin

Dato : 24-10-05 14:13

Per Rønne skrev:

> [...]
>
> Det ændrer dog ikke på at Europas grænser ikke så meget er
> [natur]geografiske som kulturelle, altså i virkeligheden

Betyder det så at Tyrkiet kommer aldrig med i EU fordi vi ikke deler
samme kulturgeografiske grænse?
Uanset religionen, så føler jeg mig væsentlig mere tryg i Istanbul
fremfor Sofia og Bukarest.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 24-10-05 14:41

Martin wrote:

> Betyder det så at Tyrkiet kommer aldrig med i EU fordi vi ikke deler
> samme kulturgeografiske grænse?

Jojo - og så får Tyrkiet i løbet af ganske kort tid EU helt for sig
selv. Alle andre melder sig ud.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-05 14:49

Martin <Nexus1@lab.org> wrote:

> Betyder det så at Tyrkiet kommer aldrig med i EU fordi vi ikke deler
> samme kulturgeografiske grænse?

Europa grænser op til Tyrkiet, der tilhører en helt anden, og islamisk,
kultur end Europa.

> Uanset religionen, så føler jeg mig væsentlig mere tryg i Istanbul
> fremfor Sofia og Bukarest.

Det er muligt. Jeg har hverken været i Bukarest, Sofia eller det
Konstantinopel som det tyrkiske postvæsen i 1930 gav navnet Istanbul,
efter græsk /eis ten polin/, »i Byen«. Men lige så klart det er at Hagia
Sophia-kirken, i tusind år Europas hovedkirke, er europæisk, lige så
klart er det at Den blå Moské er orientalsk.

Europæere og tyrkere tilhører to forskellige civilisationer, og en
optagelse af Tyrkiet i EU vil være at spænde bukserne så vidt, at de
revner.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jim

Dato : 24-10-05 16:01

"Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i en meddelelse

Per Rønne skrev:

> [...]

samme kulturgeografiske grænse?
Uanset religionen, så føler jeg mig væsentlig mere tryg i Istanbul
*****************

God tur.. Ha' det nu godt.
Farveeeeel!

J.

Fra : Martin

Dato : 25-10-05 13:58

Jim skrev:

> [...]
> samme kulturgeografiske grænse?
> Uanset religionen, så føler jeg mig væsentlig mere tryg i Istanbul

Uanset hvad, så er man altid sikker på en pubertær reaktion fra din
side. Jeg vænner mig næppe til det, men lærer vel at more mig over
det

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 26-10-05 02:47

Martin wrote:

> Uanset hvad, så er man altid sikker på en pubertær reaktion fra din
> side. Jeg vænner mig næppe til det, men lærer vel at more mig over
> det

Det er det eneste, du vælger at svare på.

Fra : Martin

Dato : 26-10-05 07:16

Henrik Svendsen skrev:

> Det er det eneste, du vælger at svare på.

Er det noget du konstaterer eller noget du spørger om?