Tosproget? Det er flere forskellige ting.
Fra : Jesper

Dato : 15-10-05 19:09

Pt. kan man læse på DRs hjemmeside at en ekspert udtaler at den ny prins
bør være to-sproget.

Det er ikke fordi den pågældende sprogforsker mener at prinsen bør være
tyrk eller pakistaner. Gå man ned i artikelen, så kan man læse sig til
at han mener at Prinsesse Mary bør tale sit modersmål med ham.

Men det skaber begrebsforvirring at bruge begrebet tosproget så
flertydigt som det er tilfældet i dag, især når mange af dem man
anvender det om reelt slet ikke er tosprogede.

FUT til dk.kultur.sprog , Kan naturligvis ignoreres.

Fra : Pjensen73

Dato : 15-10-05 19:14

Jesper skrev:
> [...]
> anvender det om reelt slet ikke er tosprogede.
>
> FUT til dk.kultur.sprog , Kan naturligvis ignoreres.

Ja, vi fleste er vel tosproget. Vi taler jo både dansk og engelsk og
mange kan endda også tale tysk, så vi er vel tresproget

Fra : Jesper

Dato : 15-10-05 19:20

Pjensen73 <pjensen73@FJERNDETTEgmail.com> wrote:

> Ja, vi fleste er vel tosproget. Vi taler jo både dansk og engelsk og
> mange kan endda også tale tysk, så vi er vel tresproget

Ja, bare man sætter standarden lavt nok!

Fra : Christian

Dato : 16-10-05 09:10

"
> Ja, vi fleste er vel tosproget. Vi taler jo både dansk og engelsk og mange
> kan endda også tale tysk, så vi er vel tresproget

ja det er farligt at lære sprog,-når man bliver to-sproget går et hele
galt...hvorfor ikke bare kalde men perkere..for det er jo det som er
problemt.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-10-05 09:18

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en
meddelelse

> "
>
> ja det er farligt at lære sprog,-når man bliver to-sproget
> går et hele galt...hvorfor ikke bare kalde men
> perkere..for det er jo det som er problemt.

1. hvorfor ikke kalde dig funktionel analfabet? Hvad i
alverden mener du med sætningen som "når man bliver
to-sproget går et hele
galt" ?

og hvad har følgende sætning at gøre med at være
to-sproget?:

2. "hvorfor ikke bare kalde men perkere..for det er jo det
som er
problemt."

3. Hvad er "problemt"?

Endelig: man benytter den officielle betegnelse 'to-sproget'
om et barn, der taler andet end dansk derhjemme og som har
dansk som 2.sprog. Sig til hvis jeg skal stave det for dig.

--
ahw

Fra : Christian

Dato : 16-10-05 09:27

"

> Endelig: man benytter den officielle betegnelse 'to-sproget' om et barn,
> der taler andet end dansk derhjemme og som har dansk som 2.sprog. Sig til
> hvis jeg skal stave det for dig.

du må ikke drille en to sproget som mig ,hvis jeg var analfabet ville det
være et problem?, eller giver det dig håneret?,-svar venligst?.

Det som underligt er at man bruger 'to-sproget' i enhver sammenhæng, for
feks er jo forskel på kinesiske to-sproget, og Arabisk to-sproget i DK, de
to befolkningsgrupper opføre sig forskelligt, så udtrykket to-sproget virker
jo lidt udvandet når man feks høre om skoler med mange indvandre...vel
vidende at det er indvandre fra lande man ikke vil sammenligned med... for
at gå på en skole med børn der er to-sproget vil jeg da mene var en
fordel,-hvis ikke det var fordi at der var så massive sociale problemer for
dele af de 'to-sprogede'

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-10-05 10:18

> "

> du må ikke drille en to sproget som mig ,hvis jeg var
> analfabet ville det være et problem?, eller giver det dig
> håneret?,-svar venligst?.

Det samme kan jeg jo sige om dig - du håner
kontanthjælpsmodtager, du håner to-sprogede og vil kalde
dem perkere alene af den grund. Så ja, det giver mig håneret
over for folk, hvis sociale empati er så ringe udviklet som
hos dig. Og kan du ikke klare mosten, så lad dog være med at
udstille din uvidenhed i denne gruppe.

> [...]
> mene var en fordel,-hvis ikke det var fordi at der var så
> massive sociale problemer for dele af de 'to-sprogede'

1.først og fremmest skal jeg åbenbart stave det for dig.
Det betyder at jeg er meget omhyggelig med mine udsagn.
Det betyder at jeg vil skrive det så kort som muligt
Jeg skal endvidere skrive i helsætninger .
Jeg skal undgå ledsætninger.
Man gør sådan noget for funktionelle analfabeter.
Det gør det lettere for dem.
Det skal være let for dem at læse.
Misforståelser opstår tit med ledsætninger.
Mange ledsætninger er vanskelige at forstå for funktionelle
analfabeter.
Det er sesværre vanskeligt kun at skrive i helsætninger.
Ledsætninger må ofte til for funktionelle analfabeter.
Jeg vil sagtens kunne lave fejl i sådanne sætninger.
Det skyldes vanen.
En funktionel analfabet anvender et lavt lix-tal
Et lavt lix-tal handler om sværhedsgraden i en tekst.
Et lavt lix-tal kan for eksempel være på linje med
pixi-bøgerne.
Et lavt lix-tal kan være på linje med Anders And
Mange kan have fornøjelse af ovenstående.
Funktionelle analfabeter læser kun bøger og blade som
ovenstående.
Det skyldes at de ikke kan forstå komplicerede skriverier.
En funktionel analfabet forstår ikke komplicerede sætninger.
En funktionel analfabet kan godt læse.
En funktionel analfabet har svært ved at forstå det læste.
Det er ikke en hån.
Det er en kendsgerning.
Du skriver som funktionel analfabet.
Jeg ved ikke om det er korrekt.
jeg kan kun gætte udfra dine skriverier.
Jeg er venlig over for dig når jeg skriver i helsætninger.
Så kan du måske forstå meningen.
Det ser ikke ud til at du kan læse komplicerede sætninger
Du har også en række karakteristiske stave- og sprogfejl
Ingen er imidlertid fejlfri.
Jeg laver også fejl i stavningen-
Det sker ved hurtige svar til folk.
Det kan ikke altid undgås.
Man kan ikke altid læse korrektur på sig selv.
Korrektur betyder at retter stavefejl.
Det betyder at man retter sprogfejl.
Det er svært eller umuligt over for sig selv.
Nogle funktionelle analfabeter kan ikke forstå det læste.
Det er ikke fordi de er ubegavede.
Det er fordi de ikke er vant til komplicerede
sætningssammenhænge.
De kan for eksempel ikke forstå en simpel brugsanvisning.
De kan ikke altid fatte indholdet i en avis.
De er ikke særlig vidende om samfundsforhold.
Det skyldes at de sjældent kan forstå andet end overskrifter
i aviserne.
Det kan afhjælpes.
Det tager tid.
Ovenstående sætninger er ikke lange.
De er skrevet i helsætninger.
Jeg tror det er helsætninger.
Jeg har gennemlæst dem.
Jeg har ikke fundet nogle ledsætninger.
Derfor kan de godt eksistere.
Jeg kan have overset dem.
Man kan ikke læse korrektur på sig selv.
Nå, ja, det har jeg skrevet før.
Skidt med det.
Gentagelse fremmer forståelsen.
Der er dog ikke mange bisætninger i dem.
Man kalder i øvrigt bisætninger for 'ledsætninger' i dag.
Det gør sætningerne lettere at forstå for funktionelle
analfabeter.
Det er ikke en hån.
Det er en kendsgerning.

2. dernæst:
En to-sproget taler sit modersmål derhjemme.
En to-sproget person taler også dansk som andet-sprog.
En to-sproget person kan for eksempel tale kinesisk i
hjemmet.
En to-sproget person kan måske også tale dansk.
En to-sproget person opfatter dansk som et fremmedsprog.
En to-sproget person taler sit modersmål i hjemmet og dansk
ude i samfundet.
Forstår du nu begrebet "to-sproget"?
Det er en officiel betegnelse.
På regeringsplan kaldes det også for to-sproget.
I gamle dage talte man om fremmedsprogede.
I dag er det to-sproget.
Helt officielt.
Det er ikke en hån.
Det er en kendsgerning og en definition.
En definition er en forklaring på noget.
Empati er også en forklaring på noget.
Empati betyder "medfølelse".
Medfølelse betyder evnen til at sætte sig ind i andres
lidelser.
Medfølelse betyder også "at have ondt af"
Medfølelse er ofte fraværende hos visse folk.
Disse folk har som regel deres på det tørre.
Marie Antoinette i Frankrig havde ingen medfølelse.
Hun var dronning.
Man fortalte hende noget om de fattige.
De havde ikke råd til at købe brød.
Hun svarede: "jamen, så kan de da blot spise kager".
En person som Marie Antoinette kalder man ofte for kynisk.
Kynisk betyder følelseskold.
En kyniker er følelseskold over for andres lidelser.
En kyniker er ligeglad med andres følelser.
En kyniker kan sammenlignes med en psykopat.
En psykopat er også følelseskold over for andres lidelser.
Man kan godt være kyniker uden at være psykopat.
En kyniker er ofte ligeglad med sig selv i samme situation.
En psykopat er kun ligeglad med hvad andre må lide.
En psykopat er egoist.
En egoist er en selvoptaget person.
En kyniker er ikke nødvendigvis selvoptaget.

Jeg håber du forstår ovenstående.
Jeg har forsøgt helsætningsopbygning.
Det er svært uden ledsætninger.
Man må ofte omskrive tingene.
Det er ikke altid let.
Jeg kunne også have stavet det for dig.
Men måske har du svært ved at læse det?
Jeg valgte ikke at stave det.
Det ville blive for langt.
Det ville også koste for meget tid.
Men jeg har så valgt denne fremgangsmåde.
Det er måske lettere at forstå for dig?

Husk nu forskellen på to-sproget og at tale to sprog.
To-sproget skrives enten i et ord eller har en bindestreg
mellem to ord.
To-sproget er folk der taler eget modersmål hjemme og dansk
ude.
Man taler om dansk som andet sprog.
Skolelærerne skal undervise med den bevidsthed.
Det står i loven.
En lærer kan ikke selv bestemme det.
At sammenblande to sprog med to-sproget er ikke godt.
Det medfører ofte forvirring i debatten.
Det fører let til misforståelser.
Det er ikke sigtet med debatten.
Den skal helst være klar.
Håber du forstår nu!
--
ahw

Fra : Christian

Dato : 16-10-05 10:34

> [...]
> som hos dig. Og kan du ikke klare mosten, så lad dog være med at udstille

Puhua jeg kunne slet ikke læse dette...der var alt for meget,-du ved det der
med at forstå,.læse, stave etc, vil det sige at bare pga. min uvidenhed må
jeg ikke skrive her?.

nuvel så er vi jo faktisk ens at vi har håneret over 'nogle andre',-du må
håne mig pga. jeg bare er godt gammeldags dum, og jeg må håne nogle pga. de
er perkere,-må du så håne både 'dumme' og 'perkere'?...sådanne en social
svag dum som mig har jo brug for at kunne håne andre ikke?.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-10-05 10:39

> [...]
> meget,-du ved det der med at forstå,.læse, stave etc, vil
> det sige at bare pga. min uvidenhed må jeg ikke skrive

prøv at tage mine sætninger et ad gangen. Reflektér over
hver eneste sætning. (Reflekter betyder: tænk over det.
Bearbejd det)
prøv at blive klogere. drop Anders And eller Pixi-bøgerne.
forsøg at læse hver eneste sætning.
Det er ikke så svært.

> [...]
> gammeldags dum, og jeg må håne nogle pga. de er
> perkere,-må du så håne både 'dumme' og
> 'perkere'?...sådanne en social svag dum som mig har jo

Du har brug for hjælp. Den gav jeg dig. Benyt dig nu af det
gratis tilbud fra en professionel. Det vil gavne dig i
sidste ende.

--
ahw

Fra : Christian

Dato : 16-10-05 11:02

> Du har brug for hjælp. Den gav jeg dig. Benyt dig nu af det gratis tilbud
> fra en professionel. Det vil gavne dig i sidste ende.

jeg må bukke mig i støvet, og tænke på den utrolige gode undervisning børne
på Amager,-de lære om demokratiet i DDR, og Kinas hjælp til Tibet,-enddag
fortalt og undervist af et af de mest intelligente mennesker i Danmark.

http://wiki.wegge.dk/Usenet_personligheder

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-10-05 12:21

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en
meddelelse

> jeg må bukke mig i støvet,

det er da passende!

og tænke på den utrolige gode undervisning børne
> på Amager,-

Jeg konstaterer at din undervisning har været mangelfuld -
det hedder altså: børnene og ikke 'børne'

de lære om demokratiet i DDR,

Det hedder "de lærer om demokratiet i DDR" - men nej, det
gør de ikke - for det står ikke i læseplanen.

og Kinas hjælp til Tibet,-enddag

Det hedder "endda" og IKKE "enddag" - det er ikke et
eksisterende dansk ord.

> fortalt og undervist af et af de mest intelligente
> mennesker i Danmark.'

hvem?

Nåeh, du blev sat til vægs her, føler du , og så henviser
du til en pamflethjemmeside fra en der er lige så
faktaresitent som dig?

Men det må du da selv om - det er trist for dig at du ikke
har lyst til at lære noget, men stædigt fastholder dine
tåbelige synspunkter. Med sådan en holdning forstår jeg skam
godt at du ikke virker særlig velorienteret. Det er synd for
dig´at du så i stedet vælger at læse narren Wegges
udgydelser i stedet for at tænke dig om, men det er jo din
egen sag.

--
ahw

Fra : Christian

Dato : 16-10-05 16:41

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote in message

> [...]
> for det står ikke i læseplanen.
>
> og Kinas hjælp til Tibet,-enddag
>
> Det hedder "endda" og IKKE "enddag" - det er ikke et eksisterende dansk

jeg bliver bedre og bedre til mit andet sprog.. ,som du kan se har
folkeskolen ikke været god nok til mig,-tænk man kan lære dette i denne
gruppe,-Det sjove er at focus går fra argumenter til personen,-nuvel helt ok
med mig....jeg syntes godt nok du løb lidt tør for argumenter og åbenbart
røg chok og røg auto-skolelære-sensor mode,-og begyndte at rette stavefejl..

for at vende tilbage bliver ordet 'perker' og også brugt indenfor dine fine
akademiske kredse...

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-10-05 17:23

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en
meddelelse

> jeg bliver bedre og bedre til mit andet sprog.. ,som du
> kan se har folkeskolen ikke været god nok til mig,

forkert - folkeskolen har været udmærket - du har blot ikke
forstået at lære dig noget.

-tænk man kan lære dette i denne
> gruppe,-

ja, ikke? Tænk, hvor klog du bliver!

Det sjove er at focus går fra argumenter til personen,

Du skoser jo folk på samme måde -og kalder øgenavne. Men den
lille detalje overså du vist?

-nuvel helt ok
> med mig....jeg syntes godt nok du løb lidt tør for
> argumenter og åbenbart røg chok og røg
> auto-skolelære-sensor mode,-og begyndte at rette
> stavefejl..

Det hedder stadig læreR - altså med R i enden. Kan du i det
mindste ikke lære det?

> for at vende tilbage bliver ordet 'perker' og også brugt
> indenfor dine fine akademiske kredse...

Det gør det ikke mere rigtigt.

--
ahw

Fra : Christian

Dato : 16-10-05 17:37

?

> -nuvel helt ok
>
> Det hedder stadig læreR - altså med R i enden. Kan du i det mindste ikke
> lære det?

jeg er jo ikke lære...så det behøver jeg vel dybest set ikke for at gøre mig
forståelig...eller?

> Det gør det ikke mere rigtigt.

rigtigt hvordan??!..der blev jeg forvirret...

hvis vi nu antager at vi begge ikke kan lide nogle, og gerne vil kalde dem
øgenavne og grimme ting,-

1. Arne kan ikke lide mig og kalder mig øgenavne og syntes jeg er dum.
2. jeg kan ikke lide perkere og kalder dem øgenavne og syntes de er dumme.

hvad er mest rigtigt et eller to, eller er begge forkerte?,-sådanne rent
akademisk...

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-10-05 18:29

> ?

> jeg er jo ikke lære...så det behøver jeg vel dybest set
> ikke for at gøre mig forståelig...eller?

D bhvr lts kk t skrv frstlgt, nr d skrvr hr? S skdt md t ndr
frstr hvd d skrvr - skdt md stvnngn -skdt md grmmtkkn - skdt
md rtgrfn. Dn r kk tl ngt. Vk md dn!

> rigtigt hvordan??!..der blev jeg forvirret...

Det bliver vist ikke første gang.

> hvis vi nu antager at vi begge ikke kan lide nogle, og
> gerne vil kalde dem øgenavne og grimme ting,-
>
> 1. Arne kan ikke lide mig og kalder mig øgenavne og syntes
> jeg er dum.

Godt set!

> 2. jeg kan ikke lide perkere og kalder dem øgenavne og
> syntes de er dumme.

hvis 1. er korrekt, så svækker det nr. 2, syn's du ikke?

> hvad er mest rigtigt et eller to, eller er begge
> forkerte?,-sådanne rent akademisk...

at du vrøvler -

--
ahw

Fra : Christian

Dato : 17-10-05 07:45

> D bhvr lts kk t skrv frstlgt, nr d skrvr hr? S skdt md t ndr frstr hvd d
> skrvr - skdt md stvnngn -skdt md grmmtkkn - skdt md rtgrfn. Dn r kk tl
> ngt. Vk md dn!

HO HO..jeg ved du blev trollet før..der skrev du til sidst 'Kald mig bare
Freuds lærling og mester!'...OK..måske lige lidt i overkanten...men hvad...

> hvis 1. er korrekt, så svækker det nr. 2, syn's du ikke?

> at du vrøvler -

jamen kære Arne..

så har jeg jo opdaget vi faktisk er ens..vi kan ikke lide perkere begge to..
som sagt kalder jeg ikke alle tosprogede for perkere,-kun nogle af dem...

perker er bla fremmede som ikke stave, er asociale (du ved det med uvidende
om samfundsforhold), og samfundsnassere..så dybest set er vi jo enige ikke?.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-10-05 10:10

> [...]
meddelelse
> jamen kære Arne..
>
> så har jeg jo opdaget vi faktisk er ens..vi kan ikke lide
Hvoraf slutter du det? Og igen: folk er forskellige - også
folk fra andre folkeslag. Nogle er altså søde og rare medens
andre er ubehagelige og "dumme" - det kan jeg forholde mig
til uden at fokusere på deres etnicitet i øvrigt.

> som sagt kalder jeg ikke alle tosprogede for perkere,-kun
> nogle af dem...

Ingen af dem er "perkere".

> perker er bla fremmede som ikke stave, er asociale (du ved
> det med uvidende om samfundsforhold), og
> samfundsnassere..så dybest set er vi jo enige ikke?.

Hvor har jeg skrevet det? Jeg vidste godt at du havde
problemer med at skrive dansk, men derfra og så direkte at
fejllæse så vidt, det overstiger min forstand -og tro mig:
den er stor!

--
ahw

Fra : Christian

Dato : 19-10-05 20:26

> Hvor har jeg skrevet det? Jeg vidste godt at du havde problemer med at
> skrive dansk, men derfra og så direkte at fejllæse så vidt, det overstiger
> [...]

hvorfor pokker blev du så skolelære,-med den store forstand?

noget helt andet så håber virkeligt at dine pædagogiske evner rækker længere
når du er på arbejde!,- specielt de elever som tør diskutere med dig...dem
har jeg sgu lidt ondt af...

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-10-05 20:45

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en
meddelelse

> hvorfor pokker blev du så skolelære,-med den store
> forstand?

fordi jeg havde lyst, da jeg ikke havde lyst til det andet
jeg lavede. (jeg har ikke noget imod blod - blot det ikke er
mit eget)

> noget helt andet så håber virkeligt at dine pædagogiske
> evner rækker længere når du er på arbejde!,- specielt de
> elever som tør diskutere med dig...dem har jeg sgu lidt
> ondt af...

igen - hvad har min profession med denne debat at gøre? Er
du atter løbet tør for argumenter, siden du igen vil stikke
til mig vedr. mit fag?

Helt ærligt: hvad f.... har det med mit job at gøre at du´
ikke kan stave eller skrive et ordentligt dansk og at du
ikke ved hvad det vil sige at være to-sproget i den danske
folkeskole?

JO, jeg forstår godt at du ikke bryder dig om at blive mødt
med saglige argumenter og derfor tror at du kan genere mig
med mit job - det kan du ikke, men jeg finder det dog
underligt at du bringer det på banen.
Hvad laver du selv, hvis du altså laver noget - eller du tør
måske ikke fortælle det?

Men jeg skal gerne forklare dig at jeg ikke alene er en
meget klog lærer, men også en meget vidende lærer og en
knalddygtig lærer til mit fag - og alle mine elever elsker
mig naturligvis over alt -undtagen de få der ikke gør det.

Og lærer du så snart at stave til "skolelæreR" -du har det
med at glemme det R i enden af ordet. Er du glemsom eller er
du bare lidt langsom?

--
ahw

Fra : Egon Stich

Dato : 16-10-05 14:10

> [...]
> på Amager,-de lære om demokratiet i DDR, og Kinas hjælp til Tibet,-enddag
> fortalt og undervist af et af de mest intelligente mennesker i Danmark.

Jer tror faktisk, at hvis AHW tog sig tid til at beskrive DDR demokratiet på
samme måde, ville langt de fleste af de borgerlige kunne fatte, at deres
version af "sandheden" ikke holder.

MVH
Egon

Fra : Knud Larsen

Dato : 16-10-05 14:23

> "Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Jeg har gennemlæst dem.
> Jeg har ikke fundet nogle ledsætninger.

Kender lærere heller ikke mere forskel på "nogle" og "nogen"? - "some"
og "any" på engelsk?

Gider en eller anden lige gentage denne post, jeg ville gerne have AHW's
svar, og er i hans filter, - var det en svipser, eller er den sondring også
røget ud i den moderne pædagogik?

Fra : Per Rønne

Dato : 16-10-05 14:42

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> "Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote in message

> Kender lærere heller ikke mere forskel på "nogle" og "nogen"?

Forskellen høres ikke i talesproget ...

> [...]

> svar, og er i hans filter, - var det en svipser, eller er den sondring også

Annoying.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 16-10-05 15:00

> Forskellen høres ikke i talesproget ...

> Annoying.

Det ER sjovt, at ingen ville drømme om at droppe sondringen på engelsk, den
er ofte meget væsentlig.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-10-05 16:56

Retskrivningsordbogen og DSN siger:

nogen pron., noget, pl. nogle og (i betydningen nogen som
helst) nogen; nogen sinde el. nogensinde; nogen tid; nogen
som helst; ikke nogen ting; noget som helst; noget nær; han
er noget fræk; nogle og tyve år; der sad nogle børn i
sandkassen (et par stykker); der sad ikke nogen børn i
sandkassen (ikke nogen overhovedet, ingen); nogle ved det,
andre ikke; der er ikke nogen der ved det (ikke nogen
overhovedet, ingen); har du nogle æbler? (et par stykker);
har du nogen æbler? (nogen overhovedet); hvis der er nogle,
er det godt (et par stykker); hvis der er nogen, er det godt
(nogen overhovedet).
Man kan godt sige "nogle ledsætninger" - fx når man mener at
der findes et par stykker. Så det ville nok være rart om
kritikeren i det mindste havde beskæftiget sig med indholdet
i stedet for at beskæftige sig med den danske grammatik, som
han bestemt ikke mestrer.
Nogen og nogle har hver sin betydning. Nogen betyder 'nogen
overhovedet', 'nogen som helst' (svarende til engelsk any).
Nogle betyder 'et par stykker', 'visse', 'en del', 'enkelte'
(svarende til engelsk some).
Men det kan indimellem være svært at afgøre hvilken
betydning der er tale om, og derfor kan det være en hjælp at
huske på at nogen først og fremmest bruges i nægtende,
spørgende og betingende sætninger, fx hun kunne ikke finde
nogen oplysninger om firmaet (nægtende), har I nogen idéer
til hvordan vi bedst løser problemerne? (spørgende) og du må
meget gerne sige til hvis du har nogen forslag (betingende).

I andre sætningstyper end de nægtende, spørgende eller
betingende bruger man normalt ikke nogen, men nogle, fx han
købte nogle kager med hjem, vi har lånt nogle gamle
tallerkener og nogle af politikerne går ind for forslaget.

Jeg er udmærket klar over disse ting, men har valgt at
anvende nogle fordi jeg i det ord hverken opfatter det som
spørgende, nægtende eller betingende, men som en
fremsættende konstatering. Men hvad det egentlig har med
indholdet at gøre, kan jeg vanskeligt svare på. Som jeg selv
skrev, begår jeg naturligvis også fejl, især når jeg skriver
hurtigt, men der er forskel på at gøre fejl i det små og så
komme med meningsforstyrrende fejl og udvise sproglig
ubehjælpsomhed sådan som Christian.

> Forskellen høres ikke i talesproget ...

Ovenstående provokation viser med al ønskelig tydelighed at
jeg gjorde ret i at placere ham i mit filter- her bliver han
liggende.

--

ahw

Fra : Knud Larsen

Dato : 16-10-05 19:48

> [...]

> der er forskel på at gøre fejl i det små og så komme med
> meningsforstyrrende fejl og udvise sproglig ubehjælpsomhed sådan som

Jamen, det var jo bare det, jeg ville vide, - tak.

> Ovenstående provokation viser med al ønskelig tydelighed at jeg gjorde ret
> i at placere ham i mit filter- her bliver han liggende.

Provokation? Manden er dog helt utrolig overfølsom, må man nu heller ikke
antyde, at man *kunne* have droppet denne sondring i moderne pædagogik? Har
de moderne dansklærere intet at gøre med de allestedsnærværende fejl med fx
nutid - datid, og ental - flertal. "jeg syntes, det er fint vejr" "vi har
mange vare" "bilen køre" o.a.?

Selvfølgelig bliver jeg liggende i Arnes filter, det manglede bare andet, -
pædagoger er ikke sådan at spøge med.

Fra : Per Vadmand

Dato : 16-10-05 11:25

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> wrote in message

> "

> du må ikke drille en to sproget som mig ,hvis jeg var analfabet ville
> det være et problem?, eller giver det dig håneret?,-svar venligst?.

Jeg ville aldrig håne en analfabet eller ordblind, hvis ikke vedkommende
netop satte sig til dommer over andres sprog. Så har man selv bedt om det.

Per V.

Fra : Christian

Dato : 16-10-05 11:39

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> "Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> wrote in message

> Jeg ville aldrig håne en analfabet eller ordblind, hvis ikke vedkommende
> netop satte sig til dommer over andres sprog. Så har man selv bedt om det.

at gå efter laveste fællensnævner?,-det var sådanne set også det jeg var ude
efter, at ligemeget hvad,-så vil man blive tvunget til at bruge den retorik
og argumentations form som modpartne bruger ikke....

Fra : Per Vadmand

Dato : 16-10-05 09:22

> [...]
>
> ja det er farligt at lære sprog,-når man bliver to-sproget går et hele
> galt...hvorfor ikke bare kalde men perkere..for det er jo det som er
Det er altid lidt pudsigt, når folk, der kritiserer andres sprogfærdigheder,
udtrykker sig så ubehjælpsomt som du.

Per V.

Fra : Christian

Dato : 16-10-05 09:29

> [...]
> Det er altid lidt pudsigt, når folk, der kritiserer andres
> sprogfærdigheder, udtrykker sig så ubehjælpsomt som du.

Bemærk at det er jo det der sker ,-provokation skaber samme provokation
tilbage,-man bruger samme argumenter...er du så bedre end mig?.

Fra : GB

Dato : 15-10-05 20:42

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) skrev i meddelelsen

> Pt. kan man læse på DRs hjemmeside at en ekspert udtaler at den ny prins
> bør være to-sproget.

"Ekspert"??? Hvad regner vedkommende med? At et medlem af kongehuset ikke
lærer fremmedsprog? Det er da vist kun DR, som vil lægge plads til sådan en
gang fordrukken "ekspertise".

Jeg er selv "tresproget" - og jeg garanterer for, at Prins Christian kommer
til at lære både engelsk, tysk og fransk udover dansk.

GB

Fra : Egon Stich

Dato : 16-10-05 10:39

"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
kommer
> til at lære både engelsk, tysk og fransk udover dansk.

I danmark er vi så heldige, at lige meget, hvad der end sker, er vi i stand
til at mønstre en "expert".
Det fornemste exempel, var da man havde skolegidsel sagen østpå.
Da stillede man med en russisk gymnasie elev, der heldigvis var i danmark.
Og til rådighed.
Går der fuldstændig ged i at skaffe en "expert", lader man een journalist
interwieve en anden.

MVH
Egon

Fra : Trans

Dato : 16-10-05 11:49

Arne H. Wilstrup wrote:

> Det skyldes at de sjældent kan forstå andet end overskrifter
> i aviserne.

Så er de ganske dygtige. Avisoverskrifter er noget af det, der er
vanskeligst at forstå, fordi de ikke er i regelret sprog. Det gælder
vist for alle sprogs vedkommende. Man skal være enormt dygtig til
f.eks. thai for at kunne læse thailandske avisoverskrifter.

> Forstår du nu begrebet "to-sproget"?

Ja, det betyder, at man taler to sprog næsten lige godt og perfekt
eller noget nær perfekt. Desværre bruger de offentlige væsener i
Danmark ofte betegnelsen "tosproget" om personer, der end ikke har
opnået beherskelse af noget enkelt sprog og slet ikke af to sprog. Der
er to årsager hertil. For det første ønsker man at undgå at
fortælle klart, at der er tale om personer, der er sprogligt
retarderede i i hvert fald det ene sprog og sandsynligvis også i det
andet sprog. For det andet ønsker man at udbrede den fejlagtige
opfattelse, at børn af fremmede er født med et andet sprog end dansk
som modersmål.

Det gør man dels for at kunne efterkomme Parkinsons lov om offentlige
væseners ekspansion, idet det betyder, at skolevæsenet skal udvides
enormt for at kunne betjene børn med alverdens sprog som modersmål,
dels i håb om at kunne medvirke til opsplitning af Danmark i etnisk
forskellige enklaver.

Begge dele er urealistisk. Skolevæsenet i Danmark, som i forvejen er
et af verdens dyreste, bliver ikke i stand til at effektivt at betjene
børn, der taler eksotiske sprog, ligegyldigt hvor mange penge man
bruger på det. Hvis sådanne børn lærer at tale dansk, er det i
kraft af omgang med danske kammerater. Skolens indsats er her ganske
ligegyldig.

Ønsket om opsplitning af Danmark i forskellige etniske enklaver er
også urealistisk, fordi det forudsætter en overvægt af fremmede af
en bestemt etnicitet og sprog på et begrænset geografisk område. Det
duer ikke med en blanding af tyrker, arabere, somaliere, pakistanere og
iranere, da de taler forskellige sprog og således ikke styrker
hinanden lingvistisk.

> [...]
> Medfølelse er ofte fraværende hos visse folk.
> Disse folk har som regel deres på det tørre.
> Marie Antoinette i Frankrig havde ingen medfølelse.

Og Aren H. wilstrup har ingen medfølse med det danske folk for de
lidelser og afsavn, det skal lide, fordi det skal pyldre om de
indtrængende fremmede, der integreres som bistandsklienter og ikke kan
tale dansk. Han er skolelærer i Københavns Kommune og tror, han har
sit på det tørre.

Bent