HVA nu Anders??
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 03-10-05 21:08

og så har FN endu ikke set virkningerne af strukturreformen.

FN's børnekomite: Regeringen bør sikre, at kommunerne skaber bedre forhold
for børn og unge med handicap

I mandags, den 26. september, var den danske børnepolitik på dagsordenen i
FN's Børnekomite (Committee on the Rights of the Child). Komiteens
konklusion er netop offentliggjort. Det fremgår heraf, at komiteen er
bekymret over, at danske kommuner ikke altid respekterer handicappede børns
interesser.

Når vi fra De Samvirkende Invalideorganisationers side har sagt det samme
til regeringen, så har svaret været, at der er kommunalt selvstyre;
kommunerne må selv fastsætte deres niveau, og regeringen kan ikke gribe ind.
Nu skriver FN's Børnekomité, at regeringen må påtage sig en mere
koordinerende og ansvarlig rolle.

Børnekomiteen anbefaler, at regeringen tager initiativer til at sikre,

· at alle kommuner har en politik, der tager hensyn til behovene for
børn med handicap,

· at skoler, institutioner og andre bygninger bliver tilgængelige
for børn med handicap, og

· at handicappede børn sikres lige uddannelsesmuligheder, bl.a. ved
at sørge for, at folkeskolens lærere opnår den fornødne viden om børn med
handicap.

En reel opfyldelse af Børnekomiteens anbefalinger vil medføre et markant
kvalitetsløft i hverdagen for børn og unge med handicap!

Handicaporganisationerne vil være meget opmærksomme på regeringens
reaktioner.

Med venlig hilsen

Stig Langvad, formand for DSI. Signe Højsteen,
uddannelsespolitisk konsulent.

Tlf. 8612 3840. Tlf. 2460 9923.

DSI har sammen med en række andre organisationer udarbejdet en supplerende
rapport, som komiteen har lagt til grund for sine overvejelser - sammen med
regeringens rapport og en rapport fra Børnerådet. Organisationernes rapport,
der kan hentes på Red Barnets hjemmeside www.redbarnet.dk
(Bibliotek/Rapporter), har bidrag fra Institut for Menneskerettigheder, Red
Barnet Ungdom, Dansk Ungdoms Fællesråd, DUI-Leg og Virke, Unicef, Amnesty
International, Red Barnet og De Samvirkende Invalideorganisationer.

Børnekomiteens konklusion kan hentes her:
http://www.ohchr.org/english/bodies/crc/docs/co/CRC.C.15.Add.273.pdf

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 04-10-05 08:35

Peter K. Nielsen wrote:
> [...]
> heraf, at komiteen er bekymret over, at danske kommuner ikke altid
> respekterer handicappede børns interesser.

At have verdenssamfundet med alle dets ulande og bananstater til at
sidde og kritisere Danmarks børnepolitik virker grotesk. FN bør nok
hellere bruge dets kræfter på en hulens bunke andre lande end Danmark,
når det kommer til børnepolitik.

Jeg holder på, at Fogh er ligeglad med FN, når det kommer til dansk
børnepolitik.

Fra : John Schmitt

Dato : 04-10-05 08:57

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> når det kommer til børnepolitik.
>
> Jeg holder på, at Fogh er ligeglad med FN, når det kommer til dansk

Bjælken i eget øje.
Som forældrer til et handicapped barn (infantil autist) kan jeg meddele at
livet ikke altid er rosenrødt. Jeg har haft møder med kommunalbestyrelser,
amtsråd - ja selv den gode Henriette - for at forsøge at sikre de værst
ramte bedre vilkår. Det er op ad bakke hele vejen.
Det er let at pege på at forholdene i andre lande kan være meget værre -
givetvis.
Men hvis du selv har handicaps inde på livet vil du være meget kritisk
overfor hvorledes vi behandler disse mennesker i DK.
Med struktur reformen, hvor området overgår til kommunerne skal hele kampen
tages op igen, for gæt hvor de sparer først? - på dem uden stemme!

JS

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 04-10-05 09:38

John Schmitt wrote:

> Bjælken i eget øje.

Nemlig.

> [...]
> Men hvis du selv har handicaps inde på livet vil du være meget kritisk
> overfor hvorledes vi behandler disse mennesker i DK.

Uden tvivl. Min indsigelse gælder blot det, at hvad lige præcis FN har
af kritik af dansk børnepolitik er uden større interesse for den danske
vælger og derfor sikkert også uden interesse for Fogh. Hvem gider høre
på en flok møgbeskidte fortælle om renlighed?

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 04-10-05 09:48

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> Bjælken i eget øje.
> Som forældrer til et handicapped barn (infantil autist)

Jamen så ser du jo også hvordan, mange kommuner betragter komunalreformen
som en socialreform, og allrede er begyndt at forberede sig på den "fagre"
nye verden

> [...]
> Med struktur reformen, hvor området overgår til kommunerne skal hele
> kampen tages op igen, for gæt hvor de sparer først? - på dem uden stemme!

Det er såmænd i gang allerede. Mange beslutninger ER taget af embedsmændene,
INDEN de ansvarlige politikkere er valgt. Jeg kan fortælle dig at Herning ny
kommune allerede har besluttet at overtage undervisningen af autister, det
samme gælder Odense kommune, Viborg Komune og mange flere. Og det er så kun
de komuner der offentlig indrømmer det, der er sikkert mange flere der
allerede NU har færdige skuffeplaner, som de har valgt ikke at
offentliggøre.

Som bestyrelsesmedlem i Landsforeningen Autisme i Viborg Amt, kan jeg
forsikre dig for at jeg allerede NU ser eksempler hver eneste uge, på
kassetænkning af den allerværste skuffe.

Hvis ikke det var fordi jeg havde tavshedspligt, så kunne jeg fortælle dig
om navngivne infantile autister der er placeret i normalklasser i
fokeskolen, forældre hvor den ene part har måtte opgive at arbejde, for at
blive hjemme for at passe deres barn, fordi der ikke var muligheder for at
få barnet i en instiitution, forældre der har måttet tage, det for forældre
forfærdelige skridt at bede kommunen om at tvangsfjerne deres barn, fordi
barnet på grund at spareiver er blevet så fustreret og voldeligt at
forældrene ikke TØR være sammen med deres barn. DET er Anders Fogh
Rasmussens Danmark anno 2005, Og det er DEN slags folk som Svendsen m. fl
mener FN skal blande sig uden om.

Tak for kaffe siger jeg bare

Peter

Fra : John Schmitt

Dato : 04-10-05 10:17

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Fogh Rasmussens Danmark anno 2005, Og det er DEN slags folk som Svendsen

Tak for svaret, som bekræfter mine værste forudanelser.

JS

Fra : Egon Stich

Dato : 04-10-05 18:00

> [...]
> forældrene ikke TØR være sammen med deres barn. DET er Anders Fogh
> Rasmussens Danmark anno 2005, Og det er DEN slags folk som Svendsen m. fl

Det er jo en logisk opfølgning af, hvad man gjorde, da udgifter blev lagt
hos kommunerne.
Det virkede.
Antallet af syge faldt, på een gang, med adskillige procent.
Jo, venstres afmontering af det anstændige samfund virker skam.!
Det er kedeligt, at vi ikke her til lands har tradition for, at mennesker
med høje uddannelser, ansat i sundhedssystemet, taler frit fra leveren.
Men de foretrækker karrieren.
Pressen har vi heller ikke gavn af.
Og som følge af dette, lever vi i et samfund, hvor vælgerne snydes til at
sætte kryds ved politikere, der systematisk mishandler de svageste.
Det er jo som oftest først, når mennesker selv, eller pårørende, kommer i
berøring med "systemet", at uanstændigheden går op for dem.

MVH
Egon

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-10-05 09:48

> [...]
> Med struktur reformen, hvor området overgår til kommunerne skal hele
> kampen tages op igen, for gæt hvor de sparer først? - på dem uden stemme!

Det kommer vel især an på hvilken type handicap, der er tale om. Jeg kender
selv til nogle "udviklingshæmmede" , og et par stykker i kørestole, og synes
da det er imponerende, hvor godt et liv vi giver dem mulighed for at have.
Foruden "hjemmevejleder" og anden hjælp i hjemmet, fx taxa frem og tilbage
til fritidsklub, - og mht til egne penge, så er de unge fyre altid først med
nye mobiltelefoner og playstations samt med tonsvis af spil og videoer.
Kørestolsbrugerne, de mandlige, har råd til dyre "escort piger" og til
rejser en gang imellem, kommer på ture indenlands osv, kun finansieret af
det, de får fra det offentlige, - og naturligvis personlig pleje døgnet
rundt - jeg kan ikke tro, der er mange lande, der giver handicappede så gode
forhold?
Men man kan da sikkert altid finde på noget, der mangler et eller andet
sted, og det er da glimrende at arbejde på at gøre deres forhold endnu
bedre.
Autister er der åbenbart et problem med at få givet relevant undervisning,
og der findes da sikkert også andre specifikke grupper som har problemer.

Mht at spare på dem uden stemme, så har deres pårørende jo op til flere
stemmer, så det er da potentielt et stemmetab, som er meget større end
antallet af handicappede stemmeafgivere ville betinge. Men det er da
soleklart, at hvis man står og skal spare på midler til 1000 skoleelever
eller til 10 handicappede, så vil man nok vælge at spare på de få, i stedet
for på de mange.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 04-10-05 10:31

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> og synes da det er imponerende, hvor godt et liv vi giver dem mulighed for

jamen jeg er helt sikker på at hver eneste af dem meget gerne vil bytte
deres gode liv med dit hårde liv

> [...]
> finansieret af det, de får fra det offentlige, - og naturligvis personlig
> pleje døgnet rundt - jeg kan ikke tro, der er mange lande, der giver

Nej det kan jeg heller ikke - og Danmark gør det heller ikke.

men derudover så er det da et underligt argument at der findes lade der ikke
giver deres handicappede samme forhold som Danmark, menmindre du har den
typiske DF holdning at lavest mulige fællesnævner også her skal være målet

> [...]
> og der findes da sikkert også andre specifikke grupper som har problemer.

hvis det så kun var relevant undervisning, så kunne vi tage fat på det, men
det er det desværre ikke. det er helt ned i de små detaljer, som rådgivning
(og det er jo ret biligt) om hvad man som forældre kan gøre for at hjælpe
sit barn. Alene i sidste uge har jeg haft 2 ulykkelige forældre i telefonen,
som var blevet kaldt til samtale p åbørnepsykiatrisk hospital for at få
udredningsresultatet på deres barn. De havde fået den besked at deres barn
var autist, men at de kunne henvende sig på socialforvaltningen for at høre
mere om deres muligheder, og socialforvaltningen henviser til psykiaterne.
Men du har ret - med struktur reformen smides 25 års arbejede som har gjort
Danmark til verdens førende med hensyn til viden om autisme, og undervisning
af autister ud ad vinduet

> Mht at spare på dem uden stemme, så har deres pårørende jo op til flere
> stemmer, så det er da potentielt et stemmetab, som er meget større end
> antallet af handicappede stemmeafgivere ville betinge.

hmmmm - det drejer sig på landsplan om 3000 stemmer!!!!

Men det er da
> soleklart, at hvis man står og skal spare på midler til 1000 skoleelever
> eller til 10 handicappede, så vil man nok vælge at spare på de få, i
> stedet for på de mange.

ja og med den selvtilstrækkelige holdning som er ved atudvikle sig i
danmark, med DF som bannerfører så bliver der ikke ændret på det

Peter

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-10-05 16:36

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> jamen jeg er helt sikker på at hver eneste af dem meget gerne vil bytte
> deres gode liv med dit hårde liv

Det er jeg nu ikke så sikker på, de bedste udviklingshæmmede har det faktisk
rigtig sjovt, - og derudover er det jo ikke noget "argument" at komme med.
Det ER sgu da imponerende at vi kan og vil give folk de muligheder, det er
jo ikke nogen selvfølge at folk der ikke kan forsørge sig selv får så mange
ekstraydelser ud over almindelig omsorg.

> Nej det kan jeg heller ikke - og Danmark gør det heller ikke.

Hvad er det Danmark ikke gør, jeg taler om konkrete tilfælde som jeg
personligt kender?

> [...]
> den typiske DF holdning at lavest mulige fællesnævner også her skal være

Du kan godt stoppe DF op et vist sted, det rager mig ikke hvad de evt. gør
eller ikke gør. Det er ikke et spørgsmål om at "der findes visse lande", det
ved jo enhver idiot at der gør, det er et spørgsmål om fx lande i EU har så
gode forhold som vi har.

> [...]
>
> ja og med den selvtilstrækkelige holdning som er ved atudvikle sig i
> danmark, med DF som bannerfører så bliver der ikke ændret på det

Det er ikke "en holdning som er ved at udvikle sig", det er en holdning som
er gældene i ethvert demokrati hvor folk skal vælges, og hvor pengene ikke
gror på træerne. Forholdene er dog langt bedre end for bare 50 år siden, men
du vil vel kun sammenligne med paradisets have. Mange slags handicappede
*har* jo forhold, som man ville kalde paradisiske i andre vestlige lande, fx
ret til tre fuldtidsansatte foruden egen "løn" osv, det ER sgu da flot og
godt, synes jeg, men ikke du, kan jeg forstå. Men det har vel et eller andet
med den mystiske bogstavskombination DF at gøre?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 04-10-05 16:58

Knud Larsen wrote:

> Men det har vel et eller andet med den
> mystiske bogstavskombination DF at gøre?

Hvordan kan du hedde Larsen og ikke vide, at DF står for De Fæle?

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-10-05 23:54

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Hvordan kan du hedde Larsen og ikke vide, at DF står for De Fæle?

Jeg frygtede, det var endnu værre, noget som fx "Demolition Fanden".

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 05-10-05 11:02

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Jeg frygtede, det var endnu værre, noget som fx "Demolition Fanden".

kan due nu heller ikke blive enige om hvad DF står for?? hvad er der galt
med det gode gamle Dansk Fjolseparti - de lever da til fulde op til det i
disse dage

Peter

Fra : Egon Stich

Dato : 04-10-05 19:32

Forholdene er dog langt bedre end for bare 50 år siden, men

Ja.
Men ikke så gode for syge, som for 25 år siden.
Nedturen startede med Schlüter.
Og fortsætter.

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 04-10-05 18:10

på dem uden stemme!

> [...]
> og der findes da sikkert også andre specifikke grupper som har problemer.

Du har ret i, at der kan findes sådanne exempler.
Men: Det kommer sandelig an på, i hvilken kommune, man bor.
Der er kommuner, der ikke tænker så meget kassetænkning, som andre.
Men de er få.!!
Kan det være for meget forlangt, at forholdene er ens for alle?
Uanset bopæl?

> [...]
> soleklart, at hvis man står og skal spare på midler til 1000 skoleelever
> eller til 10 handicappede, så vil man nok vælge at spare på de få, i

Heldigvis er det jo et begrænset antal familier, der kommer i klemme med
sygdomme af forskellig art.
Men man må forstå, at det kan være særdeles belastende, for disse familier.
Og at disse ikke har overskud til det store politiske arbejde.
Og da de er få, gør deres "krydser" det ikke alene.
Og forøvrigt er der, desværre, tilsyneladende koncensus hos partierne om at
værne om kassetænkningen.
Ja der er ligefrem politikere, der selv er familiemæssigt ramt, der stemmer
for nedskæringer.
Men de kan jo betale sig fra problemet.
Så hvem skal man stemme på, for at stoppe svineriet?

MVH
Egon

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 04-10-05 09:37

> At have verdenssamfundet med alle dets ulande og bananstater til at
> sidde og kritisere Danmarks børnepolitik virker grotesk.

Ja jeg synes også det er grotesk - at et af verdens rigeste lande, ikke kan
finde ud af at behandle de allersvageste ordentlig

> FN bør nok
> hellere bruge dets kræfter på en hulens bunke andre lande end Danmark,
> når det kommer til børnepolitik.

Jamen det gør de da også, eller skal jeg forstå din bemærkning derhen at så
længe der er nogle der har det værrer, så er alting godt i DK??

> Jeg holder på, at Fogh er ligeglad med FN, når det kommer til dansk
> børnepolitik.

Fogh er ligeglad med både FN, og handicapede børn, så længe de ikke kan
koste ham taburetten

Peter

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 04-10-05 09:54

Peter K. Nielsen wrote:

> Ja jeg synes også det er grotesk - at et af verdens rigeste lande,
> ikke kan finde ud af at behandle de allersvageste ordentlig

Du ved hvordan det er, vi skal jo også bruge penge på de endnu svagere i
resten af verden. Så der ryger altså ligesom en hel masse til det
formål, og pengene kan man jo ikke bruges mere end en gang.

> Jamen det gør de da også, eller skal jeg forstå din bemærkning derhen
> at så længe der er nogle der har det værrer, så er alting godt i DK??

Nej. Blot virker det lattervækkende, når en flok børnemishandlere vil
irettesætte Danmarks børnepolitik.

Det tror jeg også.