JP: Afskaf topskatten
Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 01-10-05 05:27

Den leder kunne jeg ikke have skrevet bedre selv.

Leder: Væk med topskatten
DANMARK er det land i verden, der har den mest lige indkomstfordeling.
Prisen for denne 1. plads er imidlertid verdens højeste skattetryk og et
samfund, hvor 910.000 borgere betaler topskat.

Reelt er der langt flere topskatteydere, men mange lønmodtagere søger at
holde sig under topskattegrænsen for i stedet at tjene pengene hjem gennem
den pekuniære nationalsport: sort arbejde.
Ulighed måles i reglen med den såkaldte »Gini-koefficient«; en matematisk
model udviklet af den italienske statistiker Corrado Gini, hvor værdien 0 er
et samfund, hvor alle tjener præcis det samme, mens værdien 1 i den modsatte
ende af skalaen er et samfund, hvor én person tjener alle pengene.

Målt på Gini-koefficienten er Danmark i dag det samfund i verden, der har
den mest lige indkomstfordeling, hvilket ikke er en nyhed.

Langt mere interessant er det, at Danmark selv med en afskaffelse af
topskatten fortsat vil være det samfund i verden, der har den mest lige
indkomstfordeling.

Gevinsterne ved permanent at fjerne topskatten er så store og indlysende, at
det er ubegribeligt, hvorfor toneangivende medlemmer af regeringen fortsat
klamrer sig til argumenter om lighed, der med Gini-koefficienten som
målestok nu viser sig lige så hule som det uendelige tomrum.

Skatteminister Kristian Jensen er en svoren tilhænger af at afskaffe
topskatten eller rettere: det var han, da økonomiministeren hed Marianne
Jelved, og han den 26. februar 2001 stillede følgende spørgsmål til
ministeren:

»Hvad vil konsekvenserne af en afskaffelse af topskatten være for
henholdsvis den offentlige gæld, den holdbare skat og arbejdsstyrken?«

Af svaret fremgik bl.a., at timelønnen for topskatteydere vil stige med 38
pct., »hvilket isoleret set øger incitamentet til at arbejde«,
at »arbejdsudbuddet omregnet til fuldtidsbeskæftigede øges med ca. 30.000
personer«, at en pæn del af det provenutab, som statskassen umiddelbart
oplever ved afskaffelse af topskatten, kommer hjem igen i form af både øgede
indirekte og direkte skatteindtægter.

»Effekten på de offentlige finan-ser af en afskaffelse af topskatten er
således på langt sigt væsentlig mindre end det umiddelbare provenutab,«
fremgik det af svaret.

I værste fald vil det kun koste statskassen halvanden milliard kroner at
fjerne topskatten, som i år ventes at indbringe godt 16 milliarder kroner. I
bedste fald vil statskassen tjene stort på at afskaffe topskatten.

Da de embedsmænd, som i sin tid udarbejdede svaret for Marianne Jelved, er
de samme, der i dag betjener Kristian Jensen, er det således hævet over
enhver tvivl, at en afskaffelse af topskatten med overvejende sandsynlighed
ikke vil koste statskassen en krone, men snarere betyde endnu større
indtægter.

Vi er naturligvis klar over, at en afskaffelse af topskatten repræsenterer
et eklatant brud med den socialdemokratiske skattepolitiske vanetænkning,
der i årtier har holdt Danmark fast i et morads, hvor det er vigtigere at
straffe end at belønne, og hvor det frem for alt ikke må kunne betale sig at
gøre en ekstra indsats.

Sandheden er, at Danmark ved at afskaffe topskatten ikke alene kan befæste
og udbygge den fremdrift, der er skabt i Anders Fogh Rasmussens
regeringstid, men samtidig sikre den langsigtede dynamik, som er selve
fundamentet for at kunne bevare velfærdssamfundet på det niveau, som der er
bred enighed om - især blandt topskatteyderne.

Alt, hvad det kræver, er en statsminister, der ikke er bange for sin egen
skygge.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-10-05 11:24

Thorkild Poulsen skrev:
> [...]
> holde sig under topskattegrænsen for i stedet at tjene pengene hjem
> gennem den pekuniære nationalsport: sort arbejde.

Langt de fleste med topløninger arbejder formeget.

Der er også dem som lever af bestyrelses poster. Med dem er problemet at
de har formange. Hvilket svækker bestyrelsen arbejde og dermed svækker
hele samfundet.

Jeg vil godt se nogen eksempler på at folk med topløninger udføre
sort arbejde.

> [...]
> oplever ved afskaffelse af topskatten, kommer hjem igen i form af både
> øgede indirekte og direkte skatteindtægter.

Jeg tror at de 38% må være af lønnen på den sidst tjænte krone.

Der er også nogen som heller vil holde mere ferie i sydens sol end at
arbejde mere uden at kunne nå at bruge pengene.

Det er rigtigt at hvergang man giver en skattelettelse så går mange af
pengene tilbage til statskassen. Men så skulle man heller give et større
person fradrag da de penge som går til øl og snaps kommer hurtiger ind
igen end dem som går til udlandsrejser.

> [...]
> er bred enighed om - især blandt topskatteyderne.
>
> Alt, hvad det kræver, er en statsminister, der ikke er bange for sin

Nu er der ikke skabt nogen fremdrift i Anders Fogh Rasmussens
regeringstid da han ikke har haft nogen nye skatter at gøre godt med.

Uden de masive statmidlier i forsking så ville Finland ikke være så
øknomisk stærkt. Så hvorfor ikke hæve skatterne så hver krone kan blive
mere værd?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 01-10-05 12:54

"Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> wrote in message

> Langt de fleste med topløninger arbejder formeget.

Det er deres sag, de er bagavede og kan selv finde ud af hvor meget de
ønsker at arbejde.

> Der er også dem som lever af bestyrelses poster. Med dem er problemet at
> de har formange. Hvilket svækker bestyrelsen arbejde og dermed svækker
> hele samfundet.

Hvad fanden har det med sagen at gøre ?

> Jeg vil godt se nogen eksempler på at folk med topløninger udføre
> sort arbejde.

Du er velkommen, foreløbeigt har du kun vrøvlet.

> Jeg tror at de 38% må være af lønnen på den sidst tjænte krone.

Jamen det må du gerne begrunde.

> Der er også nogen som heller vil holde mere ferie i sydens sol end at
> arbejde mere uden at kunne nå at bruge pengene.

So what, de har selv skabt værdierne.

> [...]
> pengene tilbage til statskassen. Men så skulle man heller give et større
> person fradrag da de penge som går til øl og snaps kommer hurtiger ind

Fuldstændig idiotisk. Topskatten bidrager med 2 % med er nominelt på 13,8 %
og ale økonomer er enigige i den største egenfinansiering sker ved
afskaffelse af topskatten.

Topskatten er kun en misundelsesskat.

> [...]
>
> Uden de masive statmidlier i forsking så ville Finland ikke være så
> øknomisk stærkt. Så hvorfor ikke hæve skatterne så hver krone kan blive

Ævl fra enden til anden.

Naturligvis skal Danmark satse på forskning of de offentlige
forskningsmidler er for små, de skal øges. Det er blot meget svært fordi de
bruges ineffektivt i øjeblikket.

Finlands succes kan hovedsageligt æres ved et udansk og usocialdemokratisk
undervisningssystem og så lige NOKIA.

Thorkild

Fra : Svend Poulsen

Dato : 01-10-05 12:17

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er bred enighed om - især blandt topskatteyderne.
>
> Alt, hvad det kræver, er en statsminister, der ikke er bange for sin egen

Ja det er sandheden at vi kan alt det, der mangler bare lige det at den har
de kørt f.eks i USA at ud af 296 millioner indbyggere + illegale indvandrer
lever over 35 millioner det vil sige 8% af befolkningen i slum eller på
gaden for at de 40 % rige kan få og tallet er steget voldsomt i den tid
G.W.Bush har været præsident, men det er jo nok ilde hørt.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 01-10-05 12:56

"Svend Poulsen" <svend_poulsen_304@*hotmail.com> wrote in message

> [...]
> eller på gaden for at de 40 % rige kan få og tallet er steget voldsomt i
> den tid G.W.Bush har været præsident, men det er jo nok ilde hørt.

Gider du lige redegøre for den fattigdomsgrænse ?

Og så er der lige det at USA har mange illegale indvandrere der lever i
fattigdom, dem smider vi ud af Danmark og pudser glorien. Hu hej hvor er du
hellig Svend.

Thorkild

Fra : Svend Poulsen

Dato : 01-10-05 15:56

> [...]
>
> Og så er der lige det at USA har mange illegale indvandrere der lever i
> fattigdom, dem smider vi ud af Danmark og pudser glorien. Hu hej hvor er

Øh gider du lige at læse igen hvad jeg har skrevet, du skriver at jeg
mangler en oplysning, som jeg har med !!!!!!!

Svend

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 01-10-05 16:03

> [...]
>
> Øh gider du lige at læse igen hvad jeg har skrevet, du skriver at jeg
> mangler en oplysning, som jeg har med !!!!!!!

Mon ikke du burde revidere dine tale om "slum eller på gaden".

Eller vil du mene Christiania og Ishøj er slum ?

Thorkild

Fra : Svend Poulsen

Dato : 01-10-05 17:54

> "Svend Poulsen" <svend_poulsen_304@*hotmail.com> wrote in message

> Mon ikke du burde revidere dine tale om "slum eller på gaden".
>
> Eller vil du mene Christiania og Ishøj er slum ?
>

> Thorkild

Nej, ikke tale om at jeg vil revidere min tale om slum eller på gaden, har
vi i forvejen i Danmark, men som du argumenterer for skattelettelser så har
du åbenbart ikke imod at få Amerikanske tilstand i Danmark.

Og hvad har Christiania og Ishøj at gøre med det jeg skriver ?

Svend

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 02-10-05 02:28

> Nej, ikke tale om at jeg vil revidere min tale om slum eller på gaden, har
> vi i forvejen i Danmark, men som du argumenterer for skattelettelser så
> har du åbenbart ikke imod at få Amerikanske tilstand i Danmark.

Nu er det noget primitivt at sammenligne lille Danmark med USA, vi har
konsekvent bevaret vores kultur stort set uden indflydelse udefra, selv de
små udsving vi har været udsat for i forhold til USA koster os årligt ca. 30
Mia. kr. Det er helt naturligt den sociale velfærd må indrettes efter den
kultur man bor i. OG så har den planøkonomiske model du er fortaler for
bragt kontinenter i ruin, den virker ganske enkelt ikke.

Jeg vil gerne øge indflydelsen fra USA i Danmark, jeg vil opprioritere
friheden. Jeg vil af med den Jantelov, den misundelse og middelmådighed du
står for.

> Og hvad har Christiania og Ishøj at gøre med det jeg skriver ?

Det er Ghettoer.

Thorkild

Fra : Svend Poulsen

Dato : 02-10-05 05:32

> [...]
>
> Jeg vil gerne øge indflydelsen fra USA i Danmark, jeg vil opprioritere
> friheden. Jeg vil af med den Jantelov, den misundelse og middelmådighed du

Øh planøkonomier, er det ikke det soviet havde ?

Er jeg jo altså ikke lige fortaler for, kan du ikke lige henvise til, hvor
jeg skulle have skrevet det !!!

Og hvad har ghettoer at gøre med det jeg har skrevet, er det da lig med slum
?

Svend

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 02-10-05 12:25

> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en
> meddelelse news:433f3792$0$49008$14726298@news.sunsite.dk...

> Øh planøkonomier, er det ikke det soviet havde ?

Jo, og den danske offentlige sektor.

> Er jeg jo altså ikke lige fortaler for, kan du ikke lige henvise til, hvor
> jeg skulle have skrevet det !!!

Du er fortaler for det danske offentlige system.

> Og hvad har ghettoer at gøre med det jeg har skrevet, er det da lig med
> slum

Jamen så synes jeg da du skal sætte dig ind i hvordan forholdene er i USA.

Thorkild

Fra : Svend Poulsen

Dato : 02-10-05 08:59

> [...]
>
> Jeg vil gerne øge indflydelsen fra USA i Danmark, jeg vil opprioritere
> friheden. Jeg vil af med den Jantelov, den misundelse og middelmådighed du

Måske du skulle kigge lidt om hvad der står på denne side:
http://www.psykoweb.dk/par_termometer/Empati1.htm

Fra : Allan Riise

Dato : 02-10-05 09:05

Svend Poulsen wrote:
> [...]
> meddelelse news:433f3792$0$49008$14726298@news.sunsite.dk...

> Måske du skulle kigge lidt om hvad der står på denne side:

De 10 % rigeste står for 19% af den komulerede rigdom.

De 10 % fattigste står for 4% af den komulerede rigdom.

Der er små forskelle i Danmark. Men en lille økonomisk overklasse er ude i
overhalingsbanen i disse år og lever for tiden et liv i sus og dus - med
hastigt stigende indkomster.

Styrtende rige danskere, med stort luksusforbrug, formue i banken og
friværdi i boligen. Plus overskud til at nyde sol- og skiferier og passe
børn og have. Dem bliver der stadigt flere af i Danmark.
De superrige forgyldes endda på så markant vis, at de køber ny bil til over
tre millioner. Eller anskaffer en luksusvilla til over 20 millioner kroner,
sommerhuse med havudsigt i Hornbæk eller Skagen, motorbåde til flere
millioner kroner, kunst, rejser, arkitekttegnede møbler og anden vild luksus
i den stærkt pebrede ende af prisskalaen.

Økonom i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Mikkel Baadsgaard, har for
Berlingske Business regnet ud, at der er 270.000 danskere mellem 25 og 59
år, som tjener pænt over 500.000 kroner om året.

»De ti procent mellem 25 og 59 år, som tjener mest, har i gennemsnit en
disponibel indkomst efter skat på næsten 340.000 kroner. Det vil sige mere
end 28.000 kroner udbetalt om måneden eller en bruttoløn før skat på mellem
600.000 og 700.000 kroner - pro persona. Men mange højtlønnede kan sagtens
bo sammen med en anden højtlønnet således, at indkomsten i husstanden efter
skat er det dobbelte eller mere endnu,« siger Mikkel Baadsgaard.

Siden 1995 har denne økonomiske overklasse tilmed fået det betydeligt bedre,
viser hans tal. Deres disponible indkomster er steget med 64.400 kroner i
perioden, svarende til en vækst på 24 procent.

--

Allan Riise

Fra : Allan Riise

Dato : 02-10-05 09:07

Allan Riise wrote:

> De 10 % rigeste står for 19% af den komulerede rigdom.
>
> De 10 % fattigste står for 4% af den komulerede rigdom.

komulerede der skal stå kumulerede EVEN

--
Allan Riise

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 02-10-05 13:04

> Måske du skulle kigge lidt om hvad der står på denne side:
> http://www.psykoweb.dk/par_termometer/Empati1.htm

Et link til pladderhumanisme ser jeg.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 02-10-05 08:56

http://www.berlingske.dk/grid/business/artikel:aid=635556

--
Allan Riise

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 02-10-05 13:06

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> http://www.berlingske.dk/grid/business/artikel:aid=635556

Altså misundelse.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 02-10-05 13:48

Thorkild Poulsen wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> Altså misundelse.

Næppe, men nærmere et tegn på at de der har, vil have mere, helst det
hele...

Troede ellers at du åndede for Berlingske's ehvervs sektion, men åbenbart
ikke når de siger dig imod.

Stakkels Thorkild...

--
Allan Riise

Fra : Svend Poulsen

Dato : 02-10-05 14:14

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hele...
>
> Troede ellers at du åndede for Berlingske's ehvervs sektion, men åbenbart

Nu har Hr. Thorkild jævnlige møder med skatteministeren, så Hr. Thorkild ved
bedst.

http://www.dr.dk/Regioner/Regionalen/Nyheder/Politik/2005/09/25/064036.htm

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2005/06/28/115731.htm

http://www.skm.dk/ministeren/artikler/vilduhaenflad.html

Svend

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 02-10-05 15:34

> Nu har Hr. Thorkild jævnlige møder med skatteministeren, så Hr. Thorkild
> ved bedst.
>
> http://www.dr.dk/Regioner/Regionalen/Nyheder/Politik/2005/09/25/064036.htm

Forslaget fremsat ved den konservative konference af konservativ ungdom, var
såmænd arrangeret af den tidligere formand for skatteborgerforeningen, Kurt
Scheelsbeck. En stor succes der viser det kun er et spørgsmål om tid inden
politikkerne må give efter for en fladere skat.

> http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2005/06/28/115731.htm

Efter skatteministeren havde holdt den tale ved CEPOS konferencen var der et
spørgsmål fra salen, fra undertegnede.

Jeg fotalte såmænd hr. Jensen at han var rendyrket socialdemokrat og ikke
burde kalde sig liberal. Jeg fortalte ham det måtte være en liberal
regerings primære mål at gribe ind overfor det voldsomme indgreb
marginalskatterne var mod den enkelt, uden de bidrog med noget som helst.
Sluttede af med Lincolncitetet.

Du kan narre hele befolkningen noget af tiden, du kan måske narre noget af
befolkningen noget af tiden, men du kan ikke narre hele befolkningen hele
tiden. I har nu narret den dygtigste del af befolkningen i 5 år, det må
stoppe.

Og der var derefter stor applaus fra salen, jeg tror han blev klar over den
er gal.

Havde i øvrigt en længere samtale med manden i pausen inden.

> http://www.skm.dk/ministeren/artikler/vilduhaenflad.html

Og den kom kort forud for skattedagen hos DI.

Jeg har selv fortalt Kristian Jensen han har gravet nogle store huller for
skattejustering ved en systemskifte, e.g. på boligskatteområdet hvor
vurderingen ikke må stige i henhold til skattestoppet.

Mindede i øvrigt KJ om han selv havde spurgt økonomiministeren om det var
gratis at afskaffe topskatten og fået et bekræftende svar, mindede ham om
statsministeren havde sagt der ikke var noget regering hellere ville end
nedsætte skatterne, men pengene skulle være der først. Mindede ham om at
overskuddet på de offentlige finanser var på 33,7 Mia., for det beløb kan
man ifølge finansministeriet afskaffe topskatten 4 gange - og spurgte så til
sidst hvad man egentlig ventede på.

Og du skulle se de blikke jeg fik fra embedsmændene i pausen, herunder Peter
Loft.

Thorkild

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 02-10-05 15:18

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> Næppe, men nærmere et tegn på at de der har, vil have mere, helst det
> hele...

Det er da en sund tanke folk vil have mere, det er faktisk hele drivmidlet i
samfundet.

> Troede ellers at du åndede for Berlingske's ehvervs sektion, men åbenbart
> ikke når de siger dig imod.

Jeg har såmænd min egen mening

Thorkild