-- Forsker: H.C. Andersen var autist -- (J~
Fra : Bo Warming

Dato : 19-09-05 08:48

-- Forsker: H.C. Andersen var autist --
Måske var H.C. Andersen ikke kun den særegne forfatter, vi danskere troede,
vi kendte. I en ny bog beskriver den irske professor Michael Fitzgerald
forskellige særheder ved forfatteren, og slutter med at konkludere, at
Danmarks mest berømte mand led af det såkaldte Aspergers Syndrom.
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3270386

BW: Alle enspændere kan kaldes autister og evt Asperg-"lidende" So what

Grim misundelse ligger bag våset om at gal og gen ial overlapper

The concept of genius as akin to madness has been carefully fostered by the
inferiority complex of the public. Ezra Pound

Fra : dktekno

Dato : 19-09-05 10:59

Jeg har diagnosen Aspergers Syndrom og kan på ingen måde se sammenhænge
mellem ham og mig.

I skolen kunne jeg ikke finde ud af dansk-opgaverne når der var rim i dem,
og jeg kunne under ingen omstændigheder opdigte egne eventyr.

Derimod kan jeg læse faglitteratur.

At HC. Andersen endda kunne skrive sine egne eventyr med fiktive figurer må
da "diskvalificere" ham til at have AS.

Det er også påstået, at Einstein havde Aspergers Syndrom... Men han havde
både kone og børn og af de biografier jeg har læst om Albert Einstein, så
virker han da langt mere social på det område end jeg nogensinde kunne
drømme om at blive...

Fra : Bo Warming

Dato : 19-09-05 14:35

"dktekno" <dktekno@gmail.com> wrote in message
> [...]
> både kone og børn og af de biografier jeg har læst om Albert Einstein, så
> virker han da langt mere social på det område end jeg nogensinde kunne

Man kan undskylde lægers slyngen om sig med Asperger og andre diagnoser, når
de står overfor en bekymret mor eller lidende patient, og der kræves
"klarhed". Ofte påduttes ordblindhed som var det en sygdom, for at
forældrene ikke skal føle sig skyldige - og lignende kan gælde AHCH der hed
Damp der hed MINIMALBRAINDAMAGE, der hed fumlertumler, der hed hyperaktiv
osv - og ny ord gør at patienten liver op og tror at lægen er klog og ved
noget
Der gik inflation i galehus og dårekiste, så man kaldte det tosseanstalt og
nu psykiatrisk afdeling
Indenfor infektion er der sygdomme med et klart fællestræk fx
gonore-bakterier.
Ved beskrivelse af psyke-problemer er der ingen forståede årsager, og det er
som beskrivelse af ansigter: grim, smuk, latino, forbryderfjæs, som en mus,
som en hest osv. Alt er subjektivt og overlapper.
Som dokumenteret i det sidste citat nedenfor, er psykofarmaka aldrig rettet
mod ondets rod, hvis even tuelle kemi man ved INTET om.Der er tale om
overfladisk symptombehandling.- og snak

"Hvilken velgerning og hvilken nødvendighed for menneskeheden løgnen er -
det ved kun lægerne og kvinderne Anatole France

"En af de mest udbredte sygdomme er diagnosen. Karl Kraus

"Lægekunsten består i at underholde patienten, mens naturen klarer
sygdommen. Voltaire

" Når lægerne ikke kan helbrede en sygdom, giver de den i
hvert fald et smukt navn Voltaire

Læger foreskriver medicin, som de kun ved lidt om, for at forebygge
sygdomme, som de ved endnu mindre om hos mennesker, de ved intet om.
Voltaire

- Læger er ikke en stand, det er en sammensværgelse.
Voltaire

Hvis galningen fremturede i sin galskab, ville han blive vis.
William Blake

Når Trine siger til Thomas "Her er en liste over dine fejl" svarer han "Det
er ikke fejl, det er karakteregneskaber"(Radiserne, tegneserien)

Men are so necessarily mad, that not to be mad would amount
to another form of madness. Pascal

Selv det klogeste menneske har et tåbeligt hjørne i hjernen.
Aristotles

"Medicinsk behandling i psykiatrien er ikke rettet mod
årsager, men mod symptomer. Det betyder , at der ikke findes lægemidler, der
kan helbrede skitzofreni, depression eller angst. Lægemidlerne må aldrig
blive en erstatning for psykosociale tiltag. Medikamenter kan hjælpe
patienten til at indse betydningen af disse tiltag." J Engelstad Snoek og K
Engedal "PSYKIATRI-LÆREBOG" Oslo, 2001