Dynamisk WAN IP, hvordan laves så statisk ~
Fra : Thomas

Dato : 09-06-01 12:53

Jeg bruger en Cicso 1605R til at køre PPPoE med Netexpres2 fra TDC.

Problemet er at jeg med Netexpres2 til tider får en ny WAN IP, da
denne tildeles dynamisk.
Det betyder at jeg må ændre mine statisk NAT entries hver gang jeg får
en ny WAN IP, f.eks:
ip nat inside source static TCP 192.168.1.6 25 <WAN IP> 25

Er der ikke en måde hvorpå jeg kan blive fri for dette? Så der på en
eller anden måde NAT'es til dialeren (som får tildelt WAN IP'en) eller
lignende, i stedet for til en IP adresse, som skifter en gang imellem.

--
Mvh.
Thomas

Fra : Morten Trab

Dato : 09-06-01 16:30

> ip nat inside source static TCP 192.168.1.6 25 <WAN IP> 25

Kan du ikke lave noget i stil med flg.:

ip nat inside source static TCP 192.168.1.6 25 0.0.0.0 25

Mvh. Morten

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-06-01 18:08

On Sat, 09 Jun 2001 13:52:54 +0200, Thomas wrote:
> [...]
>en ny WAN IP, f.eks:
>ip nat inside source static TCP 192.168.1.6 25 <WAN IP> 25

ip nat inside source static tcp 192.168.1.6 25 interface Dialer0 25

Giver du bruger Dialer0 til PPP sessionen.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Thomas

Dato : 09-06-01 21:40

On 09 Jun 2001 17:07:36 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>ip nat inside source static tcp 192.168.1.6 25 interface Dialer0 25

Virker lige efter hensigten. Jeg siger mange tak for hjælpen.

--
Mvh.
Thomas

Fra : Thomas

Dato : 09-06-01 22:14

On Sat, 09 Jun 2001 22:40:17 +0200, Thomas <thomas2k@-FJERN-mail.dk>
wrote:

>Virker lige efter hensigten. Jeg siger mange tak for hjælpen.

Men eh, nu dukker der et andet spørgsmål op.

Er der nogen løsning hvis jeg vælger at NAT'e alt indkommende trafik
til en bestemt LAN IP, f.eks.
ip nat inside source static 192.168.1.6 <WAN IP>

Med denne kommando vil den nemlig ikke NAT'e til et interface, men kun
en IP. Jeg skal angive en protocol (tcp/udp) for at kunne angive et
interface.

--
Mvh.
Thomas