Hvilken Papst blæser...
Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 09-06-01 12:52

Hej,

Jeg er lidt i tvivl om, hvilken Papst blæser, skal jeg købe, når den
skal bruges som erstatning for en larmende PSU-blæser i et A-Open HX-08
kabinet ? Jeg har kigget lidt på studiedata.dk's hjemmeside, men er
ikke blevet klogere.

Og hvordan får jeg mindst støj:

1. ved at købe en "langsom" PSU-blæser og supplere med en "langsom"
kabinetblæser, som indsættes i fronten af kabinettet?
eller
2. ved at købe en "hurtig" PSU-blæser (én der kan flytte noget luft), og
så nøjes med denne ene?

På forhånd tak,
Peter

Fra : Barto

Dato : 09-06-01 14:02

On Sat, 9 Jun 2001 13:52:27 +0200, "Falckredderen Ragga Muffin"
<no@spam.com> wrote:

> [...]
>eller
>2. ved at købe en "hurtig" PSU-blæser (én der kan flytte noget luft), og

Hej...

Jeg har selv lige investeret i papst blæsere fra netop studiedata. Jeg
købte 2stk
80mm blæser, Ultra Low Noise, Papst 8412NGL,
ved 12 dB
+ ny cpu-blæser
60mm blæser, Ultra Low Noise, Papst 612F

alt ialt tog jeg tre blæsere ud og smed tre nye low noise blæsere i...

Resultat: Jeg køre ved præcis samme grader, men min pjuter laver
overhovedet ikke....

Papst ultra low noise blæsere er stærkt anbefaldelses værdi

Fra : Lasse Kjærsgaard

Dato : 09-06-01 18:36

Hej

Inden du går ud og investerer en pæn sum penge i de dyre papstblæsere, så
prøv at lave 7volts-tricket på strømforsyningsblæseren først. Det gør
virkelig en stor forskel i lydniveauet.

Jeg har lige sat samtlige blæsere til 7v, dvs 1 kabinetblæser, 1 cpukøler og
1 kabinetblæser. Hele computeren kører stadig 100% stabilt og siger næsten
ingenting mere...dejligt Det hele tog en lille time og sparede mig for
omtrent 300-400 kr...(hvis jeg skulle have skiftet alle blæsere ud med
low-noise. Du kan se hvordan du gør på
http://www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

MVH
Lasse Kjærsgaard

Fra : Henrik Dissing

Dato : 09-06-01 18:33

On Sat, 9 Jun 2001 13:52:27 +0200, Falckredderen Ragga Muffin wrote:

> [...]
>eller
>2. ved at købe en "hurtig" PSU-blæser (én der kan flytte noget luft), og

To blæsere larmer, alt andet lige, betydeligt mindre end én ved den samme
totale luftgennemstrømning. Men det er muligvis bedre at montere den ekstra
blæser under PSU'en og lade den blæse udad; det er der vist delte meninger
om.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Niels J

Dato : 10-06-01 12:17

Hvis man vil skifte blæseren i strømforsyningen,
klipper man ledningerne fra den gamle blæser over
og bruger samlemuffer til at connecte den nye (fx 80mm papst 8412NGL)?

Mvh Niels

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 10-06-01 14:23

"Niels J" <nwhy@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man vil skifte blæseren i strømforsyningen,
> klipper man ledningerne fra den gamle blæser over
> og bruger samlemuffer til at connecte den nye (fx 80mm papst 8412NGL)?

Sådan kan man gøre, og det er sandsynligvis også den bedste løsning. Man
kan også vælge at klippe ledningerne til den oprindelige blæser - evt
lodde dem af - og så trække strøm til den nye blæser fra et stik på
bundkortet, eller én af ledningerne der kommer ud af PSU'en.

mvh
Peter