Pc-spillere har hurtigere reaktioner end s~
Fra : gb

Dato : 28-10-05 16:52

Interessant artikel i JP (link nederst på siden):

Af Karim Pedersen, ComON

En ny psykologisk undersøgelse som Logitech har bestilt konstaterer at
sportsfolk kan forbedre deres reaktionstid, konkurrenceevne og
opfattelsesevne ved at træne med pc-spil. En direkte sammenligning mellem
sportsfolk og pc-spillere viser, at computerbrugere er i besiddelse af
mere udviklede færdigheder i over halvdelen af de gennemførte test. De
har en bedre reaktionstid, visualiseringsevne og evne til at koncentrere
sig om to konkurrerende opgaver på samme tid.»Disse resultater tyder på,
at computerspil oplærer spillerne i en række intellektuelle færdigheder,
som kan overføres til stærke og værdifulde værktøjer inden for sport.
Præcision, hurtig reaktion og evnen til at holde øje med adskillige
aktiviteter på én gang er færdigheder, som kun en lille minoritet af den
generelle befolkning behersker. Det er det, der skal til, for at udvikle
det nødvendige dræber-instinkt til tennis, basket, fodbold og volley,«
siger psykolog og forskningskoordinator dr. David Lewis.

Sportsfolkene har dog bedre evner inden stress-håndtering og evne til at
få øje på hurtigt opståede visuelle ændringer. Når det gælder hurtighed
og præcision klarer pc-spillere og sportsfolk sig omtrent lige godt.

Men pc-spillerne slog klart sportsfolkene i de tests, der kortlagde folks
evne til at fokusere på flere ting samtidig.

»Der er dermed langt til den udbredte opfattelse, at computerspil skulle
være passivt tidsfordriv, idet vores forskning viser, at computerspil
kunne udvikle nogle af de færdigheder, som elitesportsfolk har brug for
at udvilke sig i deres sportsudøvelse,« siger dr. David Lewis.

Testen omfattede syv erfarne sportsfolk inden for sportsgrenene netball,
tennis, badminton, amerikansk fodbold og volleyball. Desuden blev seks
pc-spillere testet, der i gennemsnit spiller 11 timer ugentligt.

http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3347524/
GB

Fra : Dan

Dato : 31-10-05 22:43

Til gengæld vejer de vel mere?

Fra : Frost

Dato : 01-11-05 19:12

"gb" <nospam@nospam.invalid> wrote in message

> En ny psykologisk undersøgelse som Logitech har bestilt (...)

Der kom kildekritikeren frem i mig...

--
Frost

Fra : GB

Dato : 03-11-05 02:18

"Frost" <dsl13738NO@SPAMvip.cybercity.dk> wrote in news:4367aff9$0$67258
$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Der kom kildekritikeren frem i mig...

Nejda, hvorfor det? Nye medikamenter dokumenteres jo også af institutter
betalt af medicinalindustrien. Og hvor mange penge mon Logitech kan tjene
på dette her - ikke noget der bare LIGNER et større medicinalfirmas
indtjening på et enkelt selv-udviklet og patenteret produkt.

Så jeg synes sådan set, at det er meget plausibelt.

Spil spil!

GB