Spørgsmål om snorken, søvnapnø
Fra : Daniel og Stine

Dato : 27-10-05 16:07

Hej derude.
Jeg sidder i den værre situation, at jeg snorker så højt min forlovede
ikke kan falde i søvn for mig, og vågner midt om natten pga min snorken.

Var så oppe ved en øre næse læge og blive undersøgt og fik nogle
spørgsmål om jeg bla. ligger og holder vejret mens jeg sover, snakkede
med min kæreste om det og det kunne hun bekræfte, nogle gange så meget
at hun bliver helt bange for om jeg stadigvæk lever.

Så på det punkt kunne det godt tyde lidt på jeg kunne lide af søvnapnø,
men jeg går i hverdagen ikke rundt og er træt, og selv om jeg står op kl
5 så er jeg frisk på et kvarter. Men jeg har også været lidt andet
igennem end normale, var avisbud i 3 år hvor jeg stod op kl 5 og var jeg
ikke frisk med det samme ville jeg ikke kunne nå ud med aviserne, så der
vænnede jeg mig hurtigt til at komme op i en fart og igang med det
samme. Det er nu ved at være 2 år siden jeg var avisbud, men efter
avisbudet gik jeg i gang med kokkeuddanelsen, som jeg har været i gang
med i 2 år, og det er bestemt heller ikke stille sidene arbejde, op og
stå og være i gang hele tiden, ikke tid til at slappe af eller være
træt.. Og sådan har jeg mere eller mindre kørt med ræs på de sidste
mange år, og søvn mangel har aldrig rigtigt generet mig.

Men efter snakken med lægen er jeg kommet i tanke om en masse ting, som
jeg altid har set som normale, ikke at jeg fejlede noget. F.eks i
folkeskolen for 2½ år tilbage, kunne jeg tit falde i søvn i timerne. Men
ikke så jeg faldt sammen hen over bordet, kunne bare ikke holde øjene
åbne og sad og faldt i søvn hele tiden i 1-2 sek og vågnede så op igen
med et mindre sæt, dette skete tit. Og for ½ år siden da jeg var på
første skole periode var jeg ude for det samme, sad og faldt i søvn når
vi havde teori.

Men i weekenderne når jeg har mulighed for at sove længe vågner jeg
allerede ved 8 tiden og føler mig frisk, men har så også erfaret at jeg
godt kan ligge mig til at sove igen og så sagtens sove 2 og 3 timer
længere, - men ikke tit jeg gider :)

Men hvad tror i?, får svar på min undersøgelse på mandag (havde et
apperat med hjemme som jeg skulle sove med om natten, som målte min
krop) men er stadigvæk rimelig nysgeri og der er lang tid til mandag :),
Men som sagt, søvn mangel har aldrig generet mig og som jeg sidder her
og nu, sov 7 timer i nat og har været i gang hele dagen siden kl halv
8.. så føler jeg mig ikke det mindeste træt.

Det andet spørgsmål jeg har, er på min kærestes vegne, har altid undret
mig over hvorfor hun er så træt hver dag, hun kan sove 10 timer og stå
op og stadigvæk være træt. I weekenderne er det ikke galt hun først står
op ved 2-3 tiden selv om vi går i seng ved 00-01 tiden. Og hun er mere
eller mindre helt ødelagt hvis hun ikke sover en time eller 2 om
eftermiddagen, og sådan har det været siden jeg lærte hende at kende for
10 måneder siden. Set fra mine øjne lider hun mere af søvn mangel end
mig. Men hun snorker ikke, men kan man godt lide af søvnapnø selv om man
ikke snorker? og er der andet man kan lide af.
Og hun er ikke træt pga. min snorken, tit jeg sover på sofaen og der er
det det samme.

Et sidste spørgsmål går på at den egenlige grund til jeg gik til lægen
var pga. jeg vil min snorken til livs, men aner ikke hvad jeg kan gøre,
har læst om en masse forskellige ting på nettet, næseklemme,
snorke-tand-skinne, piller, opereationer, laseroperationer, radiobølge
operationer, osv osv. Og jeg er mere end villig til at give de 18k for
at komme problemet til livs. Men min læge fortalte mig bla. at de
operationer man kunne få kun hjalp et par år, så kom problemet igen. Men
han er en gammel læge, og ja, som han sagde så er det at snorke en
menneske ret og så må min forlovede bare rette sig efter det.. - men
sådan ligger landet nu en gang ikke. - så håbede der måske var nogle af
jer derude der kunne hjælpe lidt mere, end min læge. For ham fik jeg
ikke ret meget ud af, ud over jeg fik afvide jeg havde en skæv
næsevæg(alle mennesker har en skæv næsevæg, men min var mere skæv end
normalt) men eftersom jeg ikke døjede med at trække vejret gennem næsen
så mente han ikke snorke problemet lå der.

Fra : Cocoamum

Dato : 27-10-05 16:23

Daniel og Stine skrev:
> [...]
> mig. Men hun snorker ikke, men kan man godt lide af søvnapnø selv om man
> ikke snorker? og er der andet man kan lide af.

Jeg ville have troet, det var din snorken. Jeg bliver også frygteligt
forstyrret af min mand. (Det holdt i øvrigt næsten op, da han tabte 13
kg - kan det anvendes på dig?)

Jeg bruger gule ørepropper fra apoteket/matas. Det kræver lidt
tilvænning, men så sover jeg som en baby. Ingenting kan næsten vække mig.

Tine

Fra : Ole Sørensen

Dato : 14-11-05 05:32

Cocoamum wrote:
> Jeg bruger gule ørepropper fra apoteket/matas. Det kræver lidt
> tilvænning, men så sover jeg som en baby. Ingenting kan næsten vække
> mig.

Jeg bruger også ørepropper om natten. Hvis du vil forkæle dig selv, så kig
her:
http://www.earplugs.de/ eller på www.sonicshop.de
under de ørepropper der hedder SleepSoft. De er af silicone. Dem bruger jeg.
Yderst behagelige og bedre end de "hårde" bløde propper fra Matas, synes
jeg.

hilsen ole

Fra : gb

Dato : 28-10-05 16:57

Daniel og Stine <danielwj@pc.dk> wrote in news:4360ecf4$0$11671$ba624c82
@nntp02.dk.telia.net:

> [...]
> med min kæreste om det og det kunne hun bekræfte, nogle gange så meget
> at hun bliver helt bange for om jeg stadigvæk lever.

Hvad med disse hersens apparater, man sover med om natten? Foreslog øre-
næse-hals-lægen dig ikke sådan et?

Der er et par gode artikler på www.netdoktor.dk - bare skriv søvnapnø i
søgefeltet og tryk "go".

GB

Fra : Daniel Og Stine

Dato : 29-10-05 00:47

Han har ikke forslået det endnu, men aperattet jeg sov med om natten målte
min puls og lidt af hvert for at finde ud af om jeg kunne lide af søvnapnø
og får svar på undersøgelsen på mandag, lider jeg af det kunne jeg nok godt
forstille mig han vil forslå det. Men forløb intet.

Fra : Daniel Og Stine

Dato : 31-10-05 18:58

Var så ved lægen i dag, og havde ikke søvnapnø. Men fik en henvisning til
aalborg hospital hvor jeg så skal til videre undersøgelser og det så er op
til dem at vurdere om jeg skal have fjernet mandler, rettet næsevæggen eller
om der skal ske noget overhovedet.

Snakkede også med lægen om min kæreste og han fortalte man ikke kunne lide
af søvn apnø uden at snorke, men at mange unge piger lider af jernmangel og
der godt kunne være tale om dette her.