Rodbetændelse
Fra : Jan Pedersen

Dato : 26-10-05 11:21

I følge mange undersøgelser kan bakterier fra rodbetændelse i en tand gå via
blodbanen til hjerne, lunger og især: hjertet. Dette er potentielt meget
farligt. Derfor bør man vel altid trække tænder ud istedet for at
rodbehandle dem ? Der kan jo stadig findes bakterier i rodkanalen efter en
rodbehandling. Eller burde man altid behandle med penicilin udover selve
rodbehandlingen ?

Fra : Tina

Dato : 27-10-05 12:21

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> rodbehandling. Eller burde man altid behandle med penicilin udover selve

Så vidt jeg er orienteret ligger man jo netop ved en rodbehandling noget
bakteriedræbende i tanden, derved skulle der helst ikke være flere bakterier
ved behandlingens afslutning.

Processen med det bakteriedræbende kan i slemme tilfælde gentages to gange.

Jeg er hverken tanlæge eller andet, men det er den info jeg har fået da jeg
selv har en der skal rodbehandles i næste uge.
Tina

Fra : Soliema

Dato : 27-10-05 14:00

> [...]
> rodbehandling. Eller burde man altid behandle med penicilin udover selve

Jeg har fået rodbehandlet en tand, da min tandlæge kom til at lukket et hul,
hvor så der gik betændelse i det, det tog over en månede at få renset tanden
fri af bakterier, og det var en værre omgang, hvor jeg var nede ved
tandlægen 2 gange om ugen..

de renser tanden med noget hvidt pasta, som du putter ned i tanden, og
udover det, så har de nogen strimler som de renser ned i tandroden, for at
få alle bakterierne op med, og holder ikke med det, før at tanden er helt
tør nede i roden...

/Anne Mette