Spørgsmål om kvalme
Fra : dktekno

Dato : 25-10-05 09:22

Jeg har 2 spørgsmål jeg gerne vil have besvaret hver for sig:

1. Hjælper Emperal eller andre piller der siges at kunne bruges mod
opkast selv ved kikkertundersøgelser, mod opkast ved omgangssyge?

2. Jeg har siden igår aftes haft diarré. Og fik det igen her til
morgen og igen til formiddag. Jeg er bange for om det udvikler sig til
regulær kvalme og opkast senere på dagen hvis jeg indtager føde.
Har jeg ret i denne påstand eller ken jeg trygt indtage føde uden at
være bange for at diarrén udvikler sig til kvalme og opkast?

Fra : myggen

Dato : 25-10-05 09:52

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

1: ifølge
http://www.apoteket.dk/servlet/apoteket/substancedetails?substancetype=medicine&id=78
anvendes Emperel:
"ved sygdomme i maven og tarmene, hvor mavesækkens tømningshastighed er
nedsat, eller hvor tarmens funktion er hæmmet. Bruges også ved irritabel
tyktarm. Midlet kan desuden benyttes mod kvalme og opkastning, fx efter
strålebehandling eller efter indtagelse af medicin."

2: jeg har ikke været ude for at diarré er blevet til kvalme ved at jeg
spiste noget. Og i den tid jeg arbejdede på apotek har jeg heller aldrig
hørt om noget i den stil.
Hvis diarré'en er en del af en virus (som fx. influenza), kan du sagtens få
kvalme uden at du spiser noget, og det er derfor ikke betinget af
fødeindtagelse - ifølge min erfaring.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-10-05 11:33

[...]

Nu kommer kvalme og opkast, som regel ved nedsat tarmfunktion, eller stoppet
tarmfunktion, og ikke ved diarre. Så umiddelbart tror jeg ikke du har noget
at være bange for. Om det var Emperal jeg fik, da jeg fik stråler, det kan
jeg ikke huske.... Men var det således, så medmindre du er lidt småtræt af
dagens lys, så lad være med at spise dem. min kammerat fik en, efter en tur
i tekopperne.... Han vågnede igen, næste eftermiddag. Så kom han tilbage,
tog min tændstikæske, som jeg havde mine piller i, og bemalede den med alle
mulige mærkelige advarsler.... Jeg tror endda, jeg har æsken endnu, til
trods for, at det nu er 30 år siden han tegnede på den ..

M.V.H.....Benny..

Fra : dktekno

Dato : 25-10-05 15:53

Jeg vil gerne vide hvad det var for nogle advarsler.

Fra : Nicole

Dato : 25-10-05 16:32

dktekno wrote:
> Jeg vil gerne vide hvad det var for nogle advarsler.

Hej DKTekno...

Man kan få det dårlig, af at være for opmærksom på sin krop. Du har
garanteret bare spist noget i går, som din mave have lidt svært ved at
fordøje - derfor din diarre. Den skal nok forsvinde, så snart dine
tarmflora'er er opbygget igen Men ingen grund til alarm, fordi du
har lidt diarre til morgen og her til eftermiddag - det er ikke farligt,
bare din mave, som fortæller dig, at du har spist noget forkert

Man kan blive for opmærksom på sin krop. Jeg har eksempelvis eksem på
hele kroppen, og er indlagt MANGE måneder hvert år. Jeg kan sidde og
hygge mig, men i det øjeblik jeg får øje på et "eksemsår" begynder det
at klø og gøre ondt - men det gjorde det jo ikke til at starte med

Min point er bare; Prøv at nyde at din krop ikke bare vil acceptere alt
hvad du gør ved den, spis sundt og varieret
Har jeg en aften, hvor jeg eksempelvis spiser chips eller chokolade, ja,
så er jeg 100% garanteret diarre i hvert fald et døgn, og også kvalmee
og "at føle sig dårligt". Men jeg er jo ikke syg, det er du heller ikke
- du fejler ikke noget i den retning - de ENESTE advarsler din krop
giver dig, er at du skal prøve at slappe lidt mere af, og lade din krop
udvikle sig og lære den lidt bedre at kende

Jeg ved det er svært for dig, og jeg tror du har det meget hårdt Jeg
vil gerne snakke med dig, hvis du har brug for det
Men jeg tror du skal prøve at se, om det er muligt for dig, at slappe
lidt af, nyde tilværelsen, og så have lidt diarre, hvis det er det som
skal til - Man dør jo ikke af diarre - diarre, er bare noget "som skal
ud af kroppen", men har du haft diarre i længere tid (jeg har selv haft
det i over 4 måneder nu, pga den medicin jeg tager), kan det være der er
noget galt.
ALLE mennesker får lidt "dårlig" mave en gang imellem, og det er helt OK
Jeg tror ikke du vil komme til at kaste op af det, det er nok meget
usandsynligt. Men du kan jo få dig selv til at kaste op, ved at blive
ved med at tænke på det

For nogle år siden var jeg lidt "buttet", når jeg havde spist følte jeg
kvalme ved mad, og bare der var det MINDSTE - fx, som dig og din diarre,
var jeg sikker på, at den var gal, og jeg havde spist noget "farligt".
Jeg kunne blive "besat" af denne tanke, og det endte med at jeg måtte
styrte ud på toilettet og kaste op - Men det var IKKE maden eller min
krop det var skyld i denne opkastning, det var min "hjerne" og den måde
jeg tænkte på

God bedring, og håber det går bedre med maven - Kender godt til diarre,
(som jeg jo har skrevet) og det kan være træls - og så er det pokkers
dyrt i toiletpapir Nicole

Fra : dktekno

Dato : 25-10-05 19:36

Det er ikke det om den mad jeg har spist var farlig eller ej.

Det er det, om jeg kommer til at kaste op af det.

Og så er jeg fløjtende ligeglad med om maden var farlig eller ej.

Bare jeg ikke kaster op.

F.eks. anser jeg fugleinfluenza, sars og andre dødelige sygdomme, som man
ikke kaster op af, som værende mindre alvorlige, end roskildesyge, alm.
salmonella-infektioner etc.

Min frygt for at kaste op er som din og andres frygt for at dø.

Så det hjælper ikke en skid at sige "du dør ikke af det" og "det er ikke
farligt".

Fra : Nicole

Dato : 25-10-05 20:26

dktekno wrote:
> [...]
>
> Min frygt for at kaste op er som din og andres frygt for at dø.
>
> Så det hjælper ikke en skid at sige "du dør ikke af det" og "det er ikke

OK, prøvede bare at hjælpe...

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-10-05 09:47

> Jeg vil gerne vide hvad det var for nogle advarsler.

Tja, han kaldte dem både gift og meget andet godt .... Det kunne jeg da
ikke forstå, for jeg syntes da ikke, at de var stærke.... Men OK, jeg havde
selvfølgelig også brug for dem, hvad der nok var mere end han havde )...

M.V.H.....Benny..

Fra : Sm

Dato : 25-10-05 16:31

[...]

Hvorfor spørger du ikke en læge,?
Du ved jo godt den er hel gal med dig. Vil du godt svare på hvornår du har
tid hos en læge, med alle de symptomer du har kan du få tid hos en læge
øjeblikkelig.

Soeren

Fra : Cocoamum

Dato : 25-10-05 16:44

Sm skrev:
> [...]
> tid hos en læge, med alle de symptomer du har kan du få tid hos en læge

Han har tid hos en læge - hvis du har fulgt lidt med her, vidste du det.

Tine

Fra : myggen

Dato : 25-10-05 17:11

"Cocoamum" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> Han har tid hos en læge - hvis du har fulgt lidt med her, vidste du det.
>
> Tine

måske det bare er mig der opfatter tonen som lidt skarp.. hvis det er helt
hen i vejret, så beklager jeg. men ellers vil jeg nu mene at Soeren er vel
undskyldt, for dktekno har gang i ret mange tråde, hvor der postes ret meget
indenfor hver, hvorfor det kan være ret tidskrævende at skulle følge dem og
læse samtlige indlæg. rent personligt følger jeg kun de tråde der for mig
virker interessant, hvilket jeg kunne forestille mig gjaldt for andre også.
og derfor er det altså ikke sikkert at fordi Soeren poster i denne dktekno
tråd, at han så også troligt følger de øvrige dktekno tråde.

Fra : Cocoamum

Dato : 25-10-05 17:34

myggen skrev:
> [...]
> og derfor er det altså ikke sikkert at fordi Soeren poster i denne dktekno
> tråd, at han så også troligt følger de øvrige dktekno tråde.

Det kan du have ret i. Jeg synes bare, at når nu dktekno har overvundet
sig selv og har bestilt tid, så ville jeg godt tage ham i forsvar.

Jeg synes, at han skal have fred nu. Det er ikke sjovt at være syg, og
så samtidigt blive skældt ud for det.

Tine

Fra : Sm

Dato : 26-10-05 09:14

"Cocoamum" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> Han har tid hos en læge - hvis du har fulgt lidt med her, vidste du det.

Han har bestilt hos en læge så langt så godt, så er det bare at vente på
hvad lægen siger, og hvornår dktekno kommer til lægen. For mig er der
ingen
tvivl om hvis han har kontaktet en læge med alle de symtomer han har, så
har
han kunnet få en tid her og nu. Har jeg ret?
Nu venter vi så på at lægens svar kommer.

Soeren

Fra : Futte

Dato : 26-10-05 14:14

Manden der skriver her er syg. Og jeg syntes egentlig ikke det vedkommer os
hvad lægen siger!! Og om han kan komme til her og nu, ja det håber jeg da
for dktekno´s egen skyld. Jeg har selv engang ventet over et halvt år fordi
der var lang ventetid.
Lad dog dktekno skrive (det kan i sig selv være hjælp til selvhjælp at læsse
af på os herinde). Og lad være med at komme med alle de spydige kommentarer,
det er ikke lige dét han har brug for på nuværende tidspunkt. Jeg har
faktisk selv haft (og har til en vis grad stadig) den fobi for at skulle
kaste op, så jeg forstår godt når han skriver at det er en værre tanke at
skulle det end at dø!! For jer andre kan jeg godt se det kan lyde helt
vanvittigt, men tanken/følelsen er reel på nuværende tidspunkt hos dktekno.
Men jeg fik en god hjælp og jeg tror på at det kan dktekno også få.

Lene

Fra : Cocoamum

Dato : 26-10-05 15:19

Futte skrev:
> [...]
> vanvittigt, men tanken/følelsen er reel på nuværende tidspunkt hos dktekno.
> Men jeg fik en god hjælp og jeg tror på at det kan dktekno også få.

Enig!!!

Tine

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-10-05 17:12

Futte skrev den 26-10-2005 15:13:
> [...]
> af på os herinde). Og lad være med at komme med alle de spydige kommentarer,
> det er ikke lige dét han har brug for på nuværende tidspunkt.

enig.

> For jer andre kan jeg godt se det kan lyde helt
> vanvittigt, men tanken/følelsen er reel på nuværende tidspunkt hos dktekno.

Ikke spor vanvittig.

Nogen er bange for højde, edderkopper, trange rum, åbne pladser, osv osv
osv osv.
Hvorfor skulle man ikke være bange for at kaste op? Det er jo en
reaktion man ikke bliver udsat for til daglig så som vejrtrækning eller
det at skulle tisse.

Det der bekymrer mig mest er dog hans relation til andre mennesker fx
den med, at han holder vejrtrækningen mens han går forbi andre
mennesker. Det må være ret svært at købe ind i et supermarked eller
andre helt almindelige sysler som kræver interaktion med andre mennesker.

> Men jeg fik en god hjælp og jeg tror på at det kan dktekno også få.

Det håber jeg også på.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 01-11-05 21:59

Carsten Riis skrev i en meddelelse...

> Ikke spor vanvittig.
> Hvorfor skulle man ikke være bange for at kaste op? Det er jo en
> reaktion man ikke bliver udsat for til daglig så som vejrtrækning eller
> det at skulle tisse.

Det kan jeg skrive under på. Jeg er selv panisk angst for at skulle kaste
op. Jeg havde en dejlig pletfri rekord der holdt fra jeg var ca. 3 år til
jeg var omkring 25 år. Siden da (er 32 nu) har tre ture med omgangssyge
ødelagt rekorden.
Og jeg kan med sikkerhed sige, at hvis det ikke er behageligt at kaste op,
så er det om muligt endnu mindre behageligt at kaste op når man er bange for
det.

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Futte

Dato : 02-11-05 16:00

Hej Tina.

Kunne du tænke dig at skrive lidt sammen med mi privat? Jeg tror nemlig at
det med at være angst for at skulle kaste op er mere udbredt end man tror,
det er bare ikke mange der tør tale om det. Men jeg syntes det kommer mere
og mere frem. Hos mig har det en gang næsten udviklet sig til spisevægring,
og jeg husker jeg talte med psykolog og diætist og havde kontakt med
foreningen for nervøs spisevægring, fordi jeg måske har en lille idé om at
det kan være en omvendt form for nervøs spisevægring - hos nogen i hvert
fald. Men hvis du gider at skrive til mig og hvis der er andre herinde der
lider af denne fobi, ville det være dejligt at få den kontakt.

Hilsen
Lene

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 03-11-05 23:39

Futte skrev i en meddelelse...
> Hos mig har det en gang næsten udviklet sig til spisevægring,

Noget lignende har jeg så prøvet i en anden anledning. Havde for nogle år
siden en ret ubehagelig oplevelse. Var lige ved at sluge noget mad da jeg
blev forskrækket og halsen ligesom lukkede til for at jeg ikke skulle få
maden i den gale hals. Den der refleks med at "lukke til" holdt sig i lidt
over to uger, hvor jeg næsten intet spiste af frygt for refleksen. Endnu
værre - jeg drak næsten intet fordi det samme gjorde sig gældende der, og
når jeg så endelig drak, skulle det være en enkelt mundfuld af gangen, ikke
bare bunden i vejret på flasken og så hælde på. Det var meget ubehageligt og
jeg har prøvet det et par gange siden da - dog ikke i samme grad.

Nu jeg tænker over det har jeg faktisk oplevet et par "underlige" eller
ubehagelige ting, relateret til min hals. Mon ikke jeg har en halsrørsfobi
af en slags? Jo, det tror jeg faktisk. Kan også i perioder blive frygtelig
bevidst om at man rent faktisk kan blive kvalt i sin tunge - og tænk nu hvis
man fik noget i den gale hals og ikke kan få det løst igen....og man bor
alene.

*G* - nu lyder jeg seriøst som om jeg er tosset......så passer det måske
hvad vennerne påstår

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

P.S. Hvis du har lyst er du velkommen til at skrive til mig. Du skal bare
fjerne lidt spam fra min mailadresse.

Fra : Mille

Dato : 04-11-05 00:16

"Tina Susanne Johansson" <dur@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> www.gizzemissen.dk
>
> P.S. Hvis du har lyst er du velkommen til at skrive til mig. Du skal bare

Spørg evt. din mor om du er født med navlestrengen om halsen. Det er min
datter og hun kan bare ikke klare noget,der lukker tæt om halsen: bluser,
jakker, tørklæder osv..

Mille

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 05-11-05 12:40

Mille skrev i en meddelelse...

> Spørg evt. din mor om du er født med navlestrengen om halsen. Det er min
> datter og hun kan bare ikke klare noget,der lukker tæt om halsen: bluser,
> jakker, tørklæder osv..

Har desværre ikke mulighed for at spørge min mor, og sådan nogle oplysninger
går lige ind af det ene øre og ud af det andet på min far, så der er vist
ikke meget hjælp at hente
Det lød ellers som en fascinerende teori.

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk