Temaaften om benzodiazepiner
Fra : Steen

Dato : 18-10-05 20:01

Temaaften om benzodiazepiner

"Den Onde Cirkel" - når pillerne styrer dig.

Aftenens foredragsholdere:
Embedslæge Børge Sommer, Ringkøbing Amt
Koordinator i Sinds Benzorådgivning Kirsten Midtgaard
Akupunktør Hans Erik Foldberg, Salling

Tirsdag d.1. november kl. 19.30
Plantagehuset, Thisted - store sal

Arrangør:
Sinds Benzorådgivning i Thisted &
Sinds Pårørendekontakt, Viborg Amt.

Yderligere oplysninger:
Sinds Benzorådgivning i Thisted : 9619 3944
Sinds Pårørendekontakt i Thisted: 9619 3636

entré: kr. 30,-

/Steen

Fra : Lyrik

Dato : 19-10-05 18:49

"Steen" <steen@cutie.dkx> skrev i en meddelelse
> Temaaften om benzodiazepiner
>
> "Den Onde Cirkel" - når pillerne styrer dig.
´+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det er efterhånden tankevækkende at netop de mediciner som er mest
uskadelige og som kan bruges til feberkramper hos børn, skal lægges i den
grad for had.
Jeg ville ønske at der var mange flere psykisk syge der fik benzodiazepiner,
istedet for de giftige neuroleptika som giver dem ufrivillige bevægelser,
parkinsonisme, overvægt blodtryksfald og død!
Misbrug er altid skadeligt hvad enten det er alkohol eller "tøralkohol" som
en psykiater kaldte benzodiazepiner".

Men BRUG er ikke MIS-BRUG og ikke forkert!

De bedste psykiatriske mediciner i nyere tid er benzodiazepiner og
"lykkepiller".(og lithium)
Alt det andet er ondt crap som i skulle holde seminar om at afskaffe!
Det var det som jeres "onde cirkel" skulle behandle istedet! Det som slår
folk ihjæl i virkelighedens verden.
Ikke de mediciner som ikke har bivirkninger!

Hilsen
Jens

Fra : Steen

Dato : 20-10-05 06:43

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> De bedste psykiatriske mediciner i nyere tid er benzodiazepiner og
> "lykkepiller".(og lithium)

Benzodiazepiner er ca. 45 år gamle midler - de kom frem omkring 1960. De har
en udmærket virkning på kort sigt, men på længere sigt er der stor risiko
for forværring af de symptomer, som man oprindelig gav dem imod. Det er især
angst, søvnløshed og muskelspændinger, som skyldes abstinenser på grund af
tilvænning og tolerance. Forsøger man at holde op kan det blive endnu værre.
De kan ødelægge søvnen hos en person, som sover problemfrit eller medføre
depression og panikangst. Benzodiazepiner har også en
hukommelsesundertrykkende virkning, hvilket nedsætter personens evne til
indlæring og erkendelse.

Anvendt til korte, akutte forløb, som f.eks. børns feberkramper, eller som
præanæstesi før operationer er de udmærkede midler, hvor man bl.a. udnytter
den afslappende, angstdæmpende og hukommelsesundertrykkende virkning.

Imidlertid er det forståeligt nok svært for mange at holde op med at tage
disse midler efter nogle få uger, da de i starten virker fint imod f.eks.
"ondt i sjælen", men det gør man klogt i for ikke at blive (mere) syg.
Risikoen er ca. 30-50%. De andre 50-70% kan stoppe brat med midlerne uden
problemer, hvilken formentlig er kilden til forskellige opfattelser af disse
midler både blandt sundhedspersonale og patienter.

Hvorfor læger (men bestemt ikke alle), vedbliver at udskrive disse midler er
mig en gåde, men det kan forklares ved, at sundhedsvæsnet ikke har resourcer
til at hjælpe patienterne ud af medicinens jerngreb. Mange langtidsbrugere
har forståeligt nok svært ved at overskue hvordan de skal slippe medicinen,
selvom de føler den som en tung klods om benet. De tager reelt medicinen kun
for at dæmpe abstienserne. Benzodiazepiner kan være mere afhænghedsskabende
end heroin, og er efter min mening den største katastrofe, der er sket i
sundhedsvæsnet.

Det er værd at bemærke, at Sundhedsstyrelsen i Danmark og i flere andre
lande fraråder brug i mere end 2-4 uger.

/Steen

Fra : Lyrik

Dato : 20-10-05 11:36

> [...]
> "ondt i sjælen", men det gør man klogt i for ikke at blive (mere) syg.
> Risikoen er ca. 30-50%. De andre 50-70% kan stoppe brat med midlerne uden

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det udtryk du her giver er det jeg vil kalde en "stempelholdning".
Det er en fastlåst mening som man kunne lave på stempel og stemple ethvert
spørgsmål omkring benzodiazepiner med.
Det er det stempel man gang på gang stempler på tv-skærme og på behandlernes
pander og hænder for at nedgøre et godt værktøj.
Man kunne replicere meningen på en "hammer". En hammer er et godt redskab
til kortvarigt brug for at slå søm i. Imidlertid frarådes hamre ved
langvarigt brug, da 75 % af hammerbrugere ender med at slå sig selv over
fingrene.
Dette er en sandhed, men alligevel en løgn, da hamre ikke kan fravælges som
redskaber til at slå søm i.
Benzodiazepiner bliver ikke af behandlere brugt som du beskriver det.
Angst og uro er der ikke hele tiden!
Angst og uro kommer i anfald.
En gang om ugen måske.
Her er en benzodiazepin et smart værktøj!
Den er straksvirkende og bivirkningsfri.
Alternativt bliver patienterne totalmedicineret 2 eller tre gange dagligt
for at forhindre det ugentlige angst/uro -anfald.
Det kan bestå i en kombination af lykkepiller og antipsykotika.
Det sidste-antipsykotika er den farligste medicin noget menneske kan
udsættes for. Det er den rene og skære gift for organismen, med død, eller
mindst invaliditet til følge.
Den ugentlige efter behov-ordination af benzodiazepin er til sammenligning
det rene børneslik.
Der er slet ikke afbalancerede nuancer i pressionsgruppernes forhold til
benzodiazepin.
Alle meninger er afstemt efter de få hovedløse og ukontrollerede brugere af
stoffet som bliver afhængige af det og som overforbruger stoffet.
Deres problem er manglende kontrol med deres behandling.

Tilsidst glemmes den smarte brug af dette gode medikament.
Holdningen følger, og er kopieret fra holdningen til morfin og des lige.
Man har glemt de positive egenskaber ved stofferne fordi der er misbrugere.
Det er en farlig udvikling.

Hilsen
Jens

Fra : Steen

Dato : 21-10-05 06:39

> Angst og uro kommer i anfald.
> En gang om ugen måske.
> Her er en benzodiazepin et smart værktøj!
> Den er straksvirkende og bivirkningsfri.

I lægemiddelkataloget http://www.lmk.dk står der 489 ord (ca. 1 A4 side) om
bivirkninger ved benzodiazepiner. Det må vist være svar nok på din påstand
om, at benzodiazepiner er bivirkningsfri.

/Steen

Fra : Lyrik

Dato : 21-10-05 11:23

> [...]
> om bivirkninger ved benzodiazepiner. Det må vist være svar nok på din
> påstand om, at benzodiazepiner er bivirkningsfri.

+++++++++++++++++++++++++++++++
Nu burde du jo vide at det ikke er antallet af ord, men de meninger som er
skjult i ordene der er sagens kerne.

Faktum er at selv med kraftig nedsat leverfunktion kan man tåle dette
preparat.
Endvidere gives det til helt små børn.
Hilsen
Jens

Fra : Steen

Dato : 21-10-05 15:39

> "Steen" <steen@cutie.dkx> skrev i en meddelelse

> +++++++++++++++++++++++++++++++
> Nu burde du jo vide at det ikke er antallet af ord, men de meninger som er
> skjult i ordene der er sagens kerne.

Nej det er ikke meninger, men resultater af videnskabenlige undersøgelser,
som refereres i Lægemiddelkataloget. Videnskabelige undersøgelser, som
viser, at der kan være alvorlige bivirkninger ved brug af benzodiazepiner
især i længere tid.

> Faktum er at selv med kraftig nedsat leverfunktion kan man tåle dette
> preparat.
> Endvidere gives det til helt små børn.
> Hilsen
> Jens

Jovist, men det har ikke noget at gøre med, at der ikke er bivirkninger.
Helt små børn kan godt få en stesolidsprøjte imod feberkrampe fordi det er
et enkeltstående tilfælde, som ikke giver væsentlige bivirkninger. Det er
langtidsbrugen af benzodiazepiner, der giver alle problemerne.

/Steen

Fra : GB

Dato : 21-10-05 23:05

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i meddelelsen

> Faktum er at selv med kraftig nedsat leverfunktion kan man tåle dette
> preparat.
> Endvidere gives det til helt små børn.

Et andet faktum er, at benzodiazepiner er ekstremt vane- og
toleransdannende, og at masser af mennesker på grund af uduelige
kvaksalver-læger er dybt afhængige af denne stofgruppe.

Hvad kan du dog, med dit super-kristne, røvhellige livssyn dog have
imod, at folk med dette problem finder sammen om at hjælpe hinanden ud
af et misbrug?

Tænk dig dog om, din kristen-hykler!

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Lyrik

Dato : 22-10-05 00:52

"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> Hvad kan du dog, med dit super-kristne, røvhellige livssyn dog have
> imod, at folk med dette problem finder sammen om at hjælpe hinanden ud

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hids dig bare ned Georg. Jeg har intet imod at man hjælper folk imod misbrug
af diazepam.
Men hvis du har fulgt med, og det har du jo. Så har du registreret at folk
bliver invalide og dør af "Leponex" for eksempel.
Hvorfor ikke se på disse dødbringende mediciner i stedet? Der har været så
mange kampagner imod diazepam. Nu kommer der så én til.
Først angreb man Stesolid fordi nogle i 60-erne rystede cocktail af stoffet
med "pulimut".
Der kom folk som var narkomaner af det. Så reagerede medicinalindustrien ved
at lave langsomt omsættelige præperater som Alopam, i håb om at få lidt
fred.
Så skærpede sundhedsstyrelsen alligevel. Der bliver ført "morficaregnskab"
med stoffet.
Endvidere fører sygeplejersker "selvjustits" med stofferne således at
skønner man at PT ikke har brug for den, så får de den slet ikke.
Lægerne udskriver den mig bekendt uendelig sparsomt af de samme grunde.
Jamen er alt så ikke godt?
Nej for nu er der ved at komme fokus på giftigheden af
alternativerne.Neuroleptica.
Så er interessen for diazepampræperaterne ved at vågne op igen.
Hvor disse kan erstatte PN-beroligende neuroleptika, ser man nu en
tilbagevenden til diazepam.
Det kan for eksempel være at en PT som er urolig ind imellem får erstattet
en Truxal med en diazepam.
Dette kan være nyttigt for at forhindre i forvejen tungt sederede patienter
i at lægge yderligere neuroleptika oven i og udvikle parkinsonisme o.a..
Hvis nu en uendelig strøm af kampagner udraderer diazepam, så er der ikke
nogen alternativer tilbage til de dødbringende og invaliderende mediciner.
Det synes jeg man skal tænke på inden man arbejder på et totalt stop for
diazepampræperaterne.
Brugt med forsigtighed kan de måske være med til at tage "døden ud af
gryden". De er ikke perfekte, langtfra, men de er et ugiftigt alternativ.
Det er derfor jeg har vendt det lidt på hovedet. Ikke for at være totalt
uansvarlig og irritere dig til vanvid. Heller ikke for at nedgøre Steens
anti-diazepamkampagne.
Hav en god dag Georg. Og Steen med.

Hilsen
fra
Jens

Fra : GB

Dato : 22-10-05 04:01

> Hids dig bare ned Georg. Jeg har intet imod at man hjælper folk imod
> misbrug af diazepam.

Jeg er skam ikke ophidset. Jeg foragter bare det du giver udtryk for. Der
er forskel.

> Men hvis du har fulgt med, og det har du jo. Så har du registreret at
> folk bliver invalide og dør af "Leponex" for eksempel.

Ja, på grund af inkompetente "læger", som hellere skulle servicere
gaffel-trucks end mennesker, for nogles vedkommende.

> [...]
> været så mange kampagner imod diazepam. Nu kommer der så én til.
> Først angreb man Stesolid fordi nogle i 60-erne rystede cocktail af

Pullimut er hjemmelavet frugt-vin, som under besættelsen (1940-45, hvis
nogle skulle være i tvivl (jeg fatter ikke at det skal være nødvendigt at
fremhæve)) blev drukket, fordi man ikke havde andre alternativer.
Diazepam er noget ganske andet. Kan du skaffe mig noget?

> Der kom folk som var narkomaner af det. Så reagerede
> medicinalindustrien ved at lave langsomt omsættelige præperater som
> Alopam, i håb om at få lidt fred.

Så synes jeg dog, der var mere "sjov" i barbitursyrederivater som
allymal, pentymal, allypropymal, diemal, mebumal, enhexymal og andre
piller, som var letopløselige, så de let kunne injiceres intravenøst.
Ikke?

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Lyrik

Dato : 22-10-05 13:03

"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg er skam ikke ophidset. Jeg foragter bare det du giver udtryk for. Der
> er forskel.
++++++++++++++++++++++
Hvilken mening er det specielt som du foragter, og hvorfor?

Hilsen
Jens

Fra : GB

Dato : 22-10-05 13:52

> Hvilken mening er det specielt som du foragter, og hvorfor?

At du svarer trådstarteren med en påstand om, at benzodiazepiner "lægges
for had".

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Lyrik

Dato : 22-10-05 19:38

> [...]
> "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i meddelelsen

> At du svarer trådstarteren med en påstand om, at benzodiazepiner "lægges

++++++++++++++
Jamen det er min opfattelse at specielt denne medicin er lagt for had
igennem alle de år jeg har været i sundhedssektoren..
Mærkelig nok ikke de psykofarmaka der virkelig invaliderer folk og giver dem
for tidlig død. Men ligepræcis kun dette enkelte produkt som kan give
misbrug af euforiserende art og afhængighed.
Det er fordi jeg synes at man forretter smed for bager. Man tager fokus væk
fra det som virkelig er dødsensfarligt, for at fokusere på det som giver et
"mindre" problem.
Derfor opfatter jeg Steens tiltag som et "endnu engang flyttes fokus hen på
det mindre problem, så det større- går fri."
Derfor dette "rough ride" overfor "Steen", som i virkeligheden ikke har
noget med Steen at gøre, og heller ikke på diazepam-misbruget, -men på
farligheden af de psykofarmaka som alle stiltiende accepterer. Uden
seminarer-uden advarsler!
Jeg prøver at flytte fokus...

Med venlig hilsen
Jens

Fra : GB

Dato : 22-10-05 22:49

> Jamen det er min opfattelse at specielt denne medicin er lagt for had
> igennem alle de år jeg har været i sundhedssektoren..

Jens - det er jo stoffer, som er dybt afhængighedsskabende, og hvis man
først er kommet ind i et misbrug, er det utroligt pinagtigt og
vanskeligt at komme ud af igen.

Fra http://www.lmk.dk:
Fysisk afhængighed kan opstå efter få ugers til måneders behandling med
terapeutiske doser og viser sig ved abstinenssymptomer ved seponering. I
lettere tilfælde er der abstinenssymptomer som søvnløshed, rastløshed,
rysten, hovedpine, appetitløshed og overfølsomhed for lyd, lys, lugt og
berøring. I svære tilfælde ses hypotension, temperaturstigning,
konfusion, psykose og/eller kramper. Undertiden kan det være vanskeligt
at adskille abstinenssymptomer og primære angstsymptomer.
Abstinenssymptomerne optræder imidlertid ofte lidt før recidivsymptomer,
almindeligvis fra 2. til 14. seponeringsdag, hvorefter de svinder, mens
de primære angstsymptomer sætter mere langsomt og varigt ind. Den nævnte
sansemæssige overfølsomhed og en influenzalignende fornemmelse er
endvidere karakteristisk for abstinenstilstanden. Abstinenssymptomer er
udtryk for fysisk afhængighed og er ikke nødvendigvis tegn på misbrug.
Ved misbrug af benzodiazepiner indtages de typisk i betydelig højere
daglig dosering end normalt for at opnå ruseffekt. De indgår ofte i
blandingsmisbrug. På denne baggrund skal det pointeres, at en
længerevarende benzodiazepinbehandling skal aftrappes langsomt, fx med
en ugentlig dosis, der svarer til den laveste tabletstyrke, og de bør
ikke udskrives til personer med aktuelt eller tidligere alkohol- eller
stofmisbrug.

> Mærkelig nok ikke de psykofarmaka der virkelig invaliderer folk og
> giver dem for tidlig død. Men ligepræcis kun dette enkelte produkt som
> kan give misbrug af euforiserende art og afhængighed.

Jeg går i det hele taget ind for, at HVIS der bruges psykofarmaka,
neuroleptika og lignende, skal det være særdeles godt begrundet. Man
skal som læge ikke ordinere benzo'er, blot fordi folk har et
eksistentielt problem.

> Det er fordi jeg synes at man forretter smed for bager. Man tager

"Retter" smed for bager. (Sorry)

> Derfor opfatter jeg Steens tiltag som et "endnu engang flyttes fokus
> hen på det mindre problem, så det større- går fri."

Hvad er dog det for noget sludder? Han henvender sig jo til folk med et
specifikt problem - det drejer sig jo ikke om en psykiatri-kongres.
Derfor synes jeg, at du skyder gråspurve med 22 mm. artilleri på 20 m.
afstand. Det kan man selv komme til skade ved.

> Jeg prøver at flytte fokus...

OK.

--
He, who Controls the Spice, Controls the Universe.
The Sleeper Must Awaken!

Fra : Steen

Dato : 23-10-05 09:12

> [...]
> en ugentlig dosis, der svarer til den laveste tabletstyrke, og de bør
> ikke udskrives til personer med aktuelt eller tidligere alkohol- eller

Jamen benzodiazepiner kan sandelig også være årsag til for tidlig død. Ældre
mennesker har meget forhøjet risiko for at falde og brække hoften, hvilket
ofte er fatalt for et ældre menneske. Desuden er selvmordsrisikoen højere -
nogle får det simpelthen så forfærdeligt, at de tager deres eget liv. De kan
ingen hjælp få nogen steder, fordi ingen forstår dem og sundhedsvæsnet ikke
tilbyder en ordentlig behandling for de skader det selv har forvoldt.
Benzodiazepinafhængighed er en sygdom skabet af sundhedsvæsnet (iatrogen
sygdom).

/Steen

Fra : Steen

Dato : 22-10-05 07:48

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Nej for nu er der ved at komme fokus på giftigheden af
> alternativerne.Neuroleptica.

Jeg skulle ikke undre mig, hvis disse midler også er noget skidt, men jeg
ved ikke noget om dem, så derfor kan jeg ikke tale med om dem. Det må jeg
overlade til andre, hvis det er nødvendigt.

> Så er interessen for diazepampræperaterne ved at vågne op igen.

Det glæder mig, og det drejer sig blot om at få lægerne til at respektere
Sundhedsstyrelsens vejledning på området, dvs. ikke ordinerer i mere end 2-4
uger. Sovepiller burde kun kunne fås pakningsstørrelser på 14 stk, som det
f.eks. er tilfældet med Sonata, og beroligende benzodiazepiner kun i 28
stks.
Brugt i enkeltstående, kortvarige og akutte tilfælde er benzodiazepiner
bestemt beretttigede. Til langtidsbehandling duer de ikke. Det bør
patienterne selvfølgelig også forstå.

/Steen

Fra : Poul Nielsen

Dato : 24-10-05 12:43

> [...]
>
> Hvad kan du dog, med dit super-kristne, røvhellige livssyn dog have
> imod, at folk med dette problem finder sammen om at hjælpe hinanden ud

Jamen hvad er der nu galt med lidt dope, du er jo gammel christianit og går
ind for fri hash?. Medens du mener at de syge ikke må få det der lindrer,
interresant. Med historierne om de mange der dør pga psykofarmaka syntes
Lyriks forslag at være glimrende. Jeg er ikke ekspert, men som borger jeg
tror på det frie valg og bliver folk afhængige så må de til afvænning, so
what?. Staklerne har jo ikke et liv der kan måles med det du og jeg har,
ingen af os ville bytte med dem korrekt. Så giv folket deres opium.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 26-10-05 11:03

> [...]
> what?. Staklerne har jo ikke et liv der kan måles med det du og jeg har,
> ingen af os ville bytte med dem korrekt. Så giv folket deres opium.

Læger skal sku ikke have lov at udskrive noget stof hvis virkning ikke står
i rimeligt forhold til dets bivrikninger....
Det vil umuliggøre udskrivning af en del psykofarmaka...hovedparten af det
psykofarmaka der udskrives kan sku erstattes med en social indsats:
aktivering af folk med aktiviteter hvor de laver noget meningsfyldt med
andre mennesker og helst også får opbygget et godt socialt netværk.
Hvis den sociale indsats understøttes af psykoterai (erkender det bliver
MEGET dyrt!) så kan vi undgå psykofarmaka: så kort sagt sats på ergoterapi
og psykoterapi og drop psykofarmaka....ok det bliver måske økonomisk
ruin...men det hjælper :)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-10-05 11:32

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> wrote:

> [...]
>MEGET dyrt!) så kan vi undgå psykofarmaka: så kort sagt sats på ergoterapi
>og psykoterapi og drop psykofarmaka....ok det bliver måske økonomisk

Det er mening - Og den har du selvfølgelig lov at have....

Vi andre kan kun sige at den ikke bærer præg af dybere indsigt i
problematikken

<mlr>

Fra : Steen

Dato : 26-10-05 21:22

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> Det er mening - Og den har du selvfølgelig lov at have....
>
> Vi andre kan kun sige at den ikke bærer præg af dybere indsigt i
> problematikken

Den bemærkning synes jeg kræver en nærmere forklaring. Hvad er
problematikken?

/Steen

Fra : Lyrik

Dato : 26-10-05 13:31

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Læger skal sku ikke have lov at udskrive noget stof hvis virkning ikke
> står
> i rimeligt forhold til dets bivrikninger....
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Lad os så lige fyre endnu en 20" kanon af på 20 meters afstand:
Læger tager skam hensyn til de fleste patienter med hensyn til bivirkninger.
De får ikke noget som kan slå dem ihjæl.
Men det gælder ikke psykisk syge. De er "expendable material"-herregud de er
jo KUN psykisk syge! "De har jo ingen frentidsudsigter alligevel."
Derfor er de igennem tiden blevet behandlet ikke som andenrangs- nej snarere
som 3.rangs borgere.
Sammenligner man med de "åndssvage" -så bliver de jo rent forkælet til
sammenligning.

Hilsen
Jens

Fra : GB

Dato : 26-10-05 17:53

> Lad os så lige fyre endnu en 20" kanon af på 20 meters afstand:

Det var 22 mm artilleri, ikke en 20" kanon.

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Lyrik

Dato : 20-10-05 11:56

"Steen" <steen@cutie.dkx> skrev i en meddelelse
> Temaaften om benzodiazepiner
>
> "Den Onde Cirkel" - når pillerne styrer dig.
´+++++++++++++++++++++++++++++
Den "Onde Cirkel" er let at komme ud af.
Lad være med at give glas med 100 tabletter af gangen til brugere som man
kunne beskrive som "enfoldige kvinder" uden noget at gå op i.
På 15 år indenfor sygepleje er jeg stødt på cirka 3 misbrugere. De har alle
været af denne type.
Normale personer bliver aldrig misbrugere af dette stof.
Det ligger i at man bliver søvnig og glemsom af det.
Det er en uønsket virkning bortset fra når man er i en urolig
krisesituation.
Derfor har stoffet en indbygget pegefinger der forebygger misbrug hos de
fleste.
De få misbrugere jeg er stødt på var alle kommet ud af misbruget uden mén.
For som sagt har stoffet ingen bivirkninger.
De nyere versioner af stofferne Alopam, Oxacepam virker langsomt og stabilt
i modsætning til det gamle stof Stesolid der gav et "sus".
Så det problem er også overstået. Man får ingen lykkefølelse-eufori.))
selv om lykkefølelse kunne være noget ønskværdigt, var man bare ikke i en
stramtandet protestantisk "fy for en eufori-kultur!"

Hilsen
Jens

Fra : Jan Pedersen

Dato : 21-10-05 01:11

Benzodiazepiner er udemærkede præparater til angst på meget kort sigt. Men
generelt vil lykkepiller være bedre til specielt panikangst da de dels
virker bedre og dels ikke giver tilvænning.

Men......farmakologi er ikke løsningen generelt....det fjerner symptomerne
men "sygdommen" er der stadig....grunden til symptomerne. Derfor er eneste
reele medicin her psykoterapi.

Fra : Steen

Dato : 21-10-05 06:40

> [...]
> men "sygdommen" er der stadig....grunden til symptomerne. Derfor er eneste

Helt enig.

/Steen

Fra : Lyrik

Dato : 21-10-05 11:19

"Steen" <steen@cutie.dkx> skrev i en meddelelse

> "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Helt enig.
>
> /Steen
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Du afslører din egen holdning i dette svar.
Du er medicinmodstander og har indledt et korstog imod medicin.
Du angriber hvor mulighederne er bedst.
Ikke det mest giftige præparat, men det preparat som giver den største
eufori!))
Vel vidende at intet er så blacklistet i en protestantisk kultur som en
smutvej til velvære!))
Lidelse er det som anbefales:"Den som lider har brudt med synden i
kødet".-Så er man på den rette vej.
Kan behandlere tilføje yderligere lidelse, ja hvad så? Led vor Herre Jesus
Kristus ikke? Er vi ikke forpligtede til at gå i hans fodspor?
Besværligheder og lidelse er den sande vej.
Traumatiske ydmygende terapeutbesøg. Nye terapeutiske fædre til at
genopdrage den lidende psykisk lidende "snotklat".
"Den lille pille jeg kunne give dig som kunne fixe dit problem får du ikke!
For du kunne blive for glad for den! Jeg kunne mistænke dig for misbrug!"
"Næh lyt til mig i stedet- fortæl mig om din barndom. Vad rundt i dine
fejltagelser og lad mig vurdere dem. Hæld tarmene på bordet!-Og når du så
ydmyget over at have udleveret dig selv tumler herfra, svimmel og kvalmen
får dig til at kaste op, så ordinerer jeg dig en Primperan imod kvalme!"

Hilsen
Jens

Fra : Steen

Dato : 21-10-05 15:50

> Du er medicinmodstander og har indledt et korstog imod medicin.
>
> "Den lille pille jeg kunne give dig som kunne fixe dit problem får du
> ikke!

At bruge benzodiazepiner imod angst eller søvnløshed er som at tisse i
bukserne for at få varmen. Prøv at se på side 138 i Psykiatrifondens bog:
Psykofarmaka, behandling af psykiske lidelser med nervemedicin. Her er en
figur, som viser et fænomen kaldet "rebound insomnia". Dels ses en aftagende
virkning og dels ses, at den søvn man fik, mens man tog pille skal betales
tilbage efterfølgende med søvnløshed. Det samlede resultat er, at sovepillen
(benzodiazepin) har været virkningsløs, for man er lige langt. Det samme
gælder for behandling af angst, at virkningen forsvinder og der til gengæld
opstår en ekstrem angst - ofte.

Benzodiazepiner helbreder ingenting. De kan kun give kortvarig lindring.

Jeg er ikke modstander af medicin, men jeg er modstander af forkert
anvendelse af medicin. Forkert anvendelse af benzodiazepiner er ikke at
følge Sundhedsstyrelsens vejledning på området. Det finder sted i udstrakt
grad.

/Steen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-10-05 07:34

> Men......farmakologi er ikke løsningen generelt....det fjerner symptomerne
> men "sygdommen" er der stadig....grunden til symptomerne. Derfor er eneste
> reele medicin her psykoterapi.

Sygdommen er jo fejl i hjernens signalstoffer. Det hjælper psykoterapi da
ikke en meter på. Men psykoterapi hjælper på symptomerne (depression,
angstanfald osv).

Mvh Maria

Fra : Steen

Dato : 21-10-05 17:02

> Sygdommen er jo fejl i hjernens signalstoffer. Det hjælper psykoterapi da
> ikke en meter på. Men psykoterapi hjælper på symptomerne (depression,
> angstanfald osv).

Det må være en læge, der har sagt det. Hvis du spørger en psykolog, får du
det modsatte svar.

/Steen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-10-05 18:47

> Det må være en læge, der har sagt det. Hvis du spørger en psykolog, får du
> det modsatte svar.

Nej jeg gjorde ikke. Og det er samme info jeg finder rundt omkring på
nettet. Kun psykoterapeuter kan have det lidt anderledes, men de har jo
heller ikke nødvendigvis en baggrund at have den i.

Mvh Maria

Fra : Peter

Dato : 25-10-05 21:11

> [...]
> nettet. Kun psykoterapeuter kan have det lidt anderledes, men de har jo
> heller ikke nødvendigvis en baggrund at have den i.

Det er ret mærkeligt nogle mener at psykiatere er en slags kvaksalvere
medens andre mener at det er psykoterapeuterne der er kvaksalvere. Jeg tror
at naturen er den store helbreder og jeg tror hverken på terapi eller
piller.

Fra : Steen

Dato : 26-10-05 21:23

Fra : Jan Pedersen

Dato : 22-10-05 07:53

> Sygdommen er jo fejl i hjernens signalstoffer. Det hjælper psykoterapi da
> ikke en meter på. Men psykoterapi hjælper på symptomerne (depression,
> angstanfald osv).
>
> Mvh Maria

Lyder meget lidt velovervejet det svar. Psykoterapi griber skam ganske
omfattende ind i hjernens signalstoffer.
Bl.a. kognitiv terapi skaber et normalt serotonin niveau i hjernen på lang
sigt. Hjernen helbreder så og sige sig selv via denne terapiform. Men
indrømmet...det virker ikke på alle...ingen behandlingsform virker
100%...heller ikke farmakologisk behandling.

Fra : Steen

Dato : 22-10-05 12:41

> [...]
> indrømmet...det virker ikke på alle...ingen behandlingsform virker
> 100%...heller ikke farmakologisk behandling.

Jeg har heller ikke meget fidus til påstanden om at årsagen er en fejl i
hjernens signalstoffer, der kan rettes op med medicin. Det er i øvrigt en
medicin, hvor en stor den af virkningsmekanismerne er psykologiske, dvs. en
placebo-virkning.

I skulle prøve at kigge nærmere på denne bog, som her er anmeldt i Ugeskrift
for Læger:
http://www.dadlnet.dk/ufl/0235/VP-html/VP40023.htm

Jeg tror, at bogen er udsolgt nu, men den må kunne lånes på biblioteket.

/Steen

Fra : Steen

Dato : 21-10-05 06:50

> På 15 år indenfor sygepleje er jeg stødt på cirka 3 misbrugere. De har
> alle været af denne type.
> Normale personer bliver aldrig misbrugere af dette stof.

Som jeg sagde, så bliver 50-70% ikke afhængige første gang de tager
benzodiazepiner for længe, dvs. mere end 2-4 uger. Men de kan sandeligt godt
blive det efter 3. eller 4. gang.
Det har intet at gøre med om man er normal eller misbruger eller ej. Man kan
kalde de 30-50% prædisponerede, men med så høj en procent må det siges at
være normalt at være prædisponeret.

Er det ikke lidt uovervejet af en person med 15 års erfaring indenfor
sygepleje at kalde misbrugere for unormale?

Der hvor der er tale om misbrug er lægens brug af receptblokken:
Receptblokmisbrug.

/Steen

Fra : Lyrik

Dato : 21-10-05 11:33

> [...]

> sygepleje at kalde misbrugere for unormale?
>
> Der hvor der er tale om misbrug er lægens brug af receptblokken:

+++++++++++++++++++++++++++++++
Det må være ordet normal som du ikke kan finde ud af?
Normal er den måde folk generelt opfører sig på og som er normen i det
samfund de lever i.
Efter denne norm vil sådanne generelt ikke få problemer med diazepam.

De som ikke tilhører den almene norm er dem du kalder unormale, men man
kunne jo kalde dem afstikkende fra den normale norm.
Det er folk som for eksempel har en historie som alkoholikere eller
narkomaner.
Disse folk kan få afhængigheds-og misbrugsproblemer med diazepam.
Imidlertid kan der være alkoholikere med så ødelagt lever at deres eneste
mulighed er diazepam fordi de ikke kan tåle stoffer som belaster deres lever
yderligere.

Hilsen
Jens

Fra : Steen

Dato : 21-10-05 16:07

> Imidlertid kan der være alkoholikere med så ødelagt lever at deres eneste
> mulighed er diazepam fordi de ikke kan tåle stoffer som belaster deres
> lever yderligere.

Det er oxazepam, og ikke diazepam, fordi 80% af oxazepam udskilles i nyrene.

/Steen