Rygeafvænning
Fra : Jan Pedersen

Dato : 17-10-05 21:45

Jeg læste flg. et sted:

"I det limbiske system, er der et lille område der hedder nucleus accumbens
og dette område bliver meget aktivt, når man forsøger at holde op med ryge.
Nucleus accumbens indeholder nemlig hjernens "belønningssystem", og hvis det
mangler nikotin, falder mængden af signalstoffet dopamin - dermed mangler
hjernen sin belønning. Når belønningen mangler, så opstår trangen til at
ryge..... Nikotin øger frigivelsen af de såkaldte kaletkolaminer blandt
andet adrenalin. Det bevirker:
- De små blodkar trækker sig lidt sammen.
- Hjertets slagfrekvens sættes lidt op.
- Øget blodtrykket.
- Ændret fedtsammensætningen i blodet.
- Mavesyreproduktionen øges

Nikotins virkninger i nervesystemet :
- Giver velvære, øger behagelige følelser, dæmper negative følelser
- Kan forbedre koncentrationsevnen
- Efterligner og påvirker neurotransmittere (signalstoffer)
- Øger antallet af acetylkolinreceptorer i nervecellerne (skaber afhængighed
og abstinenser)
- Påvirker hormonudskillelsen
- Øger stofskiftet og sænker appetitten

Det afledte flg. spørgsmål:

1) Kan man ikke øge dopamin produktionen ved rygeafvæning og dermed fjerne
rygetrangen ? Eller giver dette for mange andre psykiske problemer ? Jeg har
erfaret at nogle bruger Bupropion (Zyban) som er et ældre middel mod
depressionLægemidlet påvirker de centre i hjernen, hvor afhængigheden opstår
og virker formentlig ved at øge dopamin-indholdet i nucleus accumbens, som
er et område i hjernen .

2) Hvis man tilfører kroppen nikotin uden de skadelige stoffer fra tobakken:
tjære , cyanbrinte,kulilte, opløsningsmidler,formaldehyd, hyrazin,
benzen,nitrosaminer,nitrøse gasser mv. skulle man tro der ikke var problemer
med rygerrelaterede sygdomme længere ?

3) Det forekommer mig at nikotins indvirkning på hjerte-kar systemet kan
ligestilles med adrenalins: - Øget blodtryk, stigning i hjertefrekvensen, de
små blodkar trækker sig sammen......kan dette i sig selv give hjerte kar
sygdomme ?

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 18-10-05 09:10

Jan Pedersen <jantheman28@hotmail.com> skrev:
> [...]
>hjertefrekvensen, de
>små blodkar trækker sig
>sammen......kan dette i sig selv give hjerte kar

Mojn !!

Bevar mig vel, hvor det kan gøres videnskabeligt --- masser af
gode dårlige undskyldninger !!

Det kan gøres så enkelt: Næste gang du slukker en cigaret, så er du
holdt op med at ryge - færdig ! Du bestemmer selv, om du vil
begynde igen, der kommer ingen og tvinger en ny cigaret ind i
munden på dig, og tænder den.!!

Det var det, så enkelt er det, resten er dårlige undskyldninger,
svag karakter o.s.v. Jeg røg i flere åt 60 cigaretter om dagen, tog
mig sammen og holdt op på den måde, selv om jeg fik så stærke
eftervirkninger, at jeg slingrede når jeg gik. Det kan alle gøre,
det er kun et spørgsmål om man vil, eller blot vil tale om det og
gøre det til en videnskab af undskyldninger

Mvh: Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-10-05 21:15

Hans Mikkelsen (slet 0MH3L) skrev den 18-10-2005 10:09:

> [...]
> holdt op med at ryge - færdig ! Du bestemmer selv, om du vil
> begynde igen, der kommer ingen og tvinger en ny cigaret ind i

Hvis det virkelig var så simpelt: Hvorfor er det så så svært for mange?

Har du så også også nemme løsninger på overvægt, neglebidning og andre
knap så gode vaner?

> [...]
> det er kun et spørgsmål om man vil, eller blot vil tale om det og
> gøre det til en videnskab af undskyldninger

Tja, hvis du nu tænker videnskabeligt over det, så er har du gjort
"bare" slukket en cigaret og vupti, så var du sluppet af den vane.

Hvis du nu tænker tilbage på tiden før du slukkede den "sidste cigaret",
mon ikke hat du har opsøgt/fået en masse information om hvad der sker
når du slukker den sidste cigaret hhv. hvis du fortsætter som du gør
Og al den information har du så omsat til din personlige nøgle, som
gjorde at du kunne holde til de stærke eftervirkninger som du har beskrevet.

Men sidde der og gøre dig klog over, at "man bare skal tage sig sammen".
Det er lige så produktiv som at sige til en astmatiker, at han bare
skal trække vejret..

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Jan Pedersen

Dato : 19-10-05 09:58

Faktisk er det noget nær lige svært at holde op som misbruger af følgende
stoffer: nikotin, morfin præparater, koffein, benzodiazepiner og kokain.
Forskellen er i de fysiske bivirkninger. De psykiske er de samme.

Narkomaner afvænner man gratis og har store offentlige systemer til at
hjælpe. Sikkert fordi deres misbrug er dyrt for samfundet iform af
kriminalitet og overførselsindkomster.

Nikotinafhængige er dog lige så dyre for samfundet pga. sygefravær,
hospitalsbehandling, medicinudgifter, dårlig kondition med deraf følgende
lavere arbejdsproduktivitet.
Det ville derfor være en samfundsmæssig gevinst med en offentlig anderkendt
og financieret rygeafvænnings indsats bestående af: gruppeterapi (gruppepres
?), psykofarmaka, nikotinpræparater mv.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-10-05 10:25

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> små blodkar trækker sig sammen......kan dette i sig selv give hjerte kar

Jeg ved selvfølgelig ikke, om det virker lige så godt for andre, som det
gjorde for mig. Men det kan være det lyder skørt, men jeg brugte cigaretter
som middel til at stoppe. Det var langt det billigste, og kostede vel små
40 cigaretter. Det var vel sådan ca 2 dages normalt forbrug. Når trangen
meldte sig, tændte jeg en smøg, tog et sug, og holdt røgen i munden et
stykke tid, og pustede den så ud igen. Hvis jeg kan tage nikotin, fra et
plaster på armen, så må jeg også kunne tage det gennem munden. Det virkede
faktisk, og det endda rigtigt godt. De første dage, tændte jeg nok en smøg,
fire, måske fem gange, men da man jo kun skulle have et par sug, for at
fjerne det meste af trangen, så blev det jo kun til, højst 2 cigaretter, de
første dage. Derefter gik det bare nedad, og uden alle disse abstinenser,
som plager rigtigt mange ved rygestop. Desuden var risikoen for, ved hjælp
af plastre, så i stedet at blive afhængig af dem, elimineret, for jeg brugte
ikke et eneste. Til gengæld havde jeg stor fornøjelse af, at koste rundt
med folk, fordi der manglede et askebæger, men det tog et par år, før det
gik op for folk, at jeg ikke brugte dem .... Lidt sjov skal man jo have.
Det kan godt være, at nogen helst skal undgå internettet, de første dage,
for det var for mig, det sværeste tidspunkt, at lade være med at ryge.
Hvad det kan give af sygdomme, skal jeg ikke udtale mig om, for jeg tror det
er meget afhængigt af personen selv. Men hvis jeg skal sammenligne, med mig
selv.... Det lyder måske skørt, men alligevel.... Så ser jeg mindst 5 år
yngre ud nu, end da jeg stoppede, og det er vel ved at være 6 år siden. Så
hvis man kan stoppe, så vil jeg da klart anbefale at gøre det.

M.V.H.....Benny..