Frit valg af sygehus?
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-10-05 14:20

Min mor er igen faldet og har brækket noget, denne gang en knogle i
lårbenet. Igen er hun indlagt på Gentofte Amts Sygehus, og igen ligger hun
bare og venter. Sidste gang ventede hun - fastende - i 4 døgn, denne gang
har hun foreløbig "kun" ventet et døgn, men bliver tidligst opereret i
morgen. Konen er 76 år.

Hospitalet giver mig ret i at det er urimeligt, men siger at de er så
overbelastet at hun må vente, og at det jo ikke er værre for hende end de
andre. De har de jo sådan set ret i, men det føles ret urimeligt at en akut
og nødvendig operation kan udskydes i flere døgn, og at planlægningen er så
dårlig at hun endda bliver sat til operation i dag med deraf følgende faste,
når de så alligevel aflyser den sidst på dagen. Og det kan så gentage sig i
flere dage.

Jeg ville gerne have hende flyttet til andet hospital (frit sygehusvalg),
men Gentofte siger at det kan man ikke når det er akutoperationer. Er det
korrekt? Eller er der noget jeg kan gøre?

Jeg kan sagtens se at det skal gå efter tur, og at der kan være mere
nødvendige operationer end en gammel kones lårbensknogle, men jeg kan ikke
se det rimelige i at en kone på 76 skal ligge og vente fastende i dagevis på
at komme til.

Mvh Maria

Fra : Jørgen

Dato : 17-10-05 15:03

Maria Frederiksen skrev:
> [...]
> se det rimelige i at en kone på 76 skal ligge og vente fastende i dagevis på

http://www.im.dk/publikationer/frit_sygehus/frit_sygehusvalg_uf.pdf
det er ikke korrekt ifølge overstående link side 5.
du skal selv betale for transport.

Min kone kom på sygehuset for obs. for blodprop, kom hjen og måtte
afsted med læge amb og anbulance 2 dage efter, hun var sat på venteliste
til div. undersøgelser.
Kom hjem dagen efter og måtte afsted en uge senere.
Det fremskyndte ndersøgelserne, men hun fik en fejl behandling >(forkert
medicin og en halv år efter måtte hun afsted 3 gange inden for en uge.
Nu går det godt

Det du kan gøre og bør gøre, Gå til Ekstra bladet og på andre måde i det
hele taget være så besværlig som mulig.

Det lejer at hjælpe

Jørgen O

Fra : MadHatter

Dato : 17-10-05 16:11

On Mon, 17 Oct 2005 15:20:23 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Jeg ville gerne have hende flyttet til andet hospital (frit sygehusvalg),
>men Gentofte siger at det kan man ikke når det er akutoperationer. Er det
>korrekt? Eller er der noget jeg kan gøre?

Du får hende nok ikke flyttet til andet sygehus. Og selv om du gør,
kommer hun nok ikke hurtigere til der. Den type patienter er generelt
lavt prioriteret.

Det bedste du kan gøre, er at klage til politikerne i
sundhedsudvalget. Det er i sidste instans dem der har magten og
bestemmer.

Fra : Ann

Dato : 17-10-05 18:23

Hej Maria

Det er trist at læse, at din mor er faldet og ikke akut kan blive
opereret.

Jeg tror ikke din mor er omfattet af reglerne om frit sygehusvalg - du
kan læse mere her:

http://www.sygehusvalg.dk

Du kan evt. prøve at kontakte patientvejlederen i dit amt og spørge
om han/hun kan hjælpe.

De bedste hilsner til dig og din mor

E.Jensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-10-05 17:49

>Du kan evt. prøve at kontakte patientvejlederen i dit amt og spørge
>om han/hun kan hjælpe.

Det gjorde jeg, og min mor er opereret i dag - og nu er hun ved at rive hele
hospitalet ned for at komme hjem

Tak for hjælpen.

Mvh Maria