Fugleinfluenza pandemi!
Fra : Anders

Dato : 16-10-05 17:50

Hejsa

Hvor reel er truslen? I england regner de med minimum 50.000 og i værste
fald en kvart million menneskeliv, men er det en storm i et glas vand eller
er truslen reel?

I så fald; hvem er mest udsat for influenzaen? er det børn og ældre der er
udsatte, eller er alle lige udsat for smitten?

Man begynder jo at blive helt nervøs for en pest-agtig epedemi med millioner
af døde...
Og hvordan ser det ud med medicin?

Mvh Anders

Fra : Dan

Dato : 16-10-05 19:26

"Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> Hvor reel er truslen? I england regner de med minimum 50.000 og i værste
> fald en kvart million menneskeliv, men er det en storm i et glas vand
> eller er truslen reel?

Man må vel antage, at truslen er ret reel...men jeg forstår ikke helt deres
tal... England har 50mill. indbyggere og de regner med mindst 50.000
døde...på den anden side har jeg læst i en rumænsk avis at i 1997 blev 18
personer indlagt i HK og 6 døde...så procenterne svinger lidt må man sige...

Heldigvis bor vi i et samfund, hvor man tager lidt mere hånd om borgerne end
i andre lande - endnu.

Og du er ikke den eneste bekymrede, kan jeg forsikre dig. Jeg havde svært
ved at falde i søvn en nat fordi jeg gik og tænkte på det...men skal vi ikke
lige vente og se, hvad der sker?

Hilsen

Dan

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-10-05 19:39

Den 16-10-05 18.50 skrev Anders følgende:

> Hvor reel er truslen? I england regner de med minimum 50.000 og i værste
> fald en kvart million menneskeliv, men er det en storm i et glas vand eller
> er truslen reel?

Truslen er yderst reel. Om virussen muterer, er der endnu ingen der ved.
Men hvis den gør, risikerer vi mange dødsfald. Antallet af døde er dog
rent gætværk, det afhænger i allerhøjeste grad af, hvor smitsom den vil
være, hvor dødelig den vil være, hvor hurtigt man får fremstillet en
vaccine og hvilke behandlingsmuligheder man har.

> I så fald; hvem er mest udsat for influenzaen? er det børn og ældre der er
> udsatte, eller er alle lige udsat for smitten?

Fugleinfluenzaen minder en del om den spanske syge i 1918, og den ramte
i høj grad unge, raske mennesker. Men det vides endnu ikke, hvordan
fugleinfluenzaen vil angribe, hvis altså den muterer.

> Man begynder jo at blive helt nervøs for en pest-agtig epedemi med millioner
> af døde...

Det er absolut en risiko.

> Og hvordan ser det ud med medicin?

Mange lande er ved at opbygge et lager af Tamiflu, der har en vis effekt
mod influenzaen. Problemet er blot, at det ikke er sikkert, at Tamiflu
vil virke på en muteret influenza. Faktisk har man allerede set
fugleinfluenza, der ikke reagerer på Tamiflu.

Men som privatperson skal man nok ikke spilde alt for meget tid med at
gå og spekulere. Det er ikke sikkert fugleinfluenzaen muterer. Tænk
nogle år tilbage, dengang var det SARS, man frygtede ville udvikle sig
til en panepedimi.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-10-05 21:18

In article <435284d0$0$170$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Anders wrote:
> [...]
> fald en kvart million menneskeliv, men er det en storm i et glas vand eller

Selv de 50.000 var et skøn. De nævnte fra 4x normal dødsrate
ved influenza og op.

> I så fald; hvem er mest udsat for influenzaen? er det børn og ældre der er
> udsatte, eller er alle lige udsat for smitten?

Aktive mennesker er mere udsatte for smitten, men har bedre imunforsvar,
og derfor mindre udsat for de alvorlige konsekvenser, herunder død.

> Man begynder jo at blive helt nervøs for en pest-agtig epedemi med millioner
> af døde...
> Og hvordan ser det ud med medicin?

Når den muterer til menneskeoverførbar form, så kan man lave en svag
stamme af den og udvikle en vaccine. Der er i dag ikke noget der virker
endegyldigt mod den.

Fra : dktekno

Dato : 16-10-05 21:24

Virussen vil inden længe mutere og kunne smitte blandt mennesker bare de
trækker vejret.

Der vil ikke være nogen kur eller behandlingsmuligheder.
Smertestillende medicin vil ikke virke.

Jeg vil tro at ca. 4 millioner danskere vil dø af sygdommen. Den resterende
1 million vil blive invalideret resten af livet.

Når man får konstateret sygdommen kan man lige så godt tage en cyanidpille
og få det overstået. Der er ingen grund til at lide i de sidste dage man har
tilbage.

Dette er de hårde kyniske fakta som videnskabsfolkene ikke tør fortælle
befolkningen. Men vi kan altså ikke bare leve i en stor løgn.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-10-05 21:52

"dktekno" <dktekno@gmail.com> wrote:

> [...]
>Smertestillende medicin vil ikke virke.
>
>Jeg vil tro at ca. 4 millioner danskere vil dø af sygdommen.

Aha. Mon ikke ejendomspriserne falder i den situation. Så kan man måske
endelig få råd til et ordentlig hus. Og køerne på motor om morgenen
forsvinder vel også...

Det er sgu' ikke så galt, at det ikke er godt for noget

<mlr>

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-10-05 14:28

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Dette er de hårde kyniske fakta som videnskabsfolkene ikke tør fortælle
> befolkningen. Men vi kan altså ikke bare leve i en stor løgn.

Vi kan da allerhøjst dø af det, så hvorfor være så negativ )))).....

M.V.H.....Benny..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-10-05 14:26

"Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udsatte, eller er alle lige udsat for smitten?
>
> Man begynder jo at blive helt nervøs for en pest-agtig epedemi med

Vi snakker jo stadig hypoteser, men det er en reel trussel. Men det tal med
50.000 døde, var, hvis jeg ikke husker helt tosset galt, over en periode på
20 år. Så i mellemtiden ville den almindelige befolknings tilvækst, jo have
overhalet tallet. Det er umuligt at sige, hvor reelle tallene bliver, for
der er så mange forhold, som skal tages i betragtning. Denne anskuelse, er
jo de værst tænkelige scenarier, hvis mutationen går hurtigt, og der ikke
findes et modtræk lige så hurtigt.

M.V.H.....Benny..