Stofskiftesygdom
Fra : Heidi

Dato : 12-10-05 17:47

Hej Gruppe

Jeg er idag bev informeret om, at jeg muligvis lider af forlavt stofskifte.
Er der andre her i gruppen som har denne sygdom?
Jeg har fået taget en blodprøve for at tjekke det, og får først svar om 4
uger.

Har det nogen større betydning på kroppen, at ha denne sygdom.
Jeg ved godt den bringer nogle symptomer med sig, da jeg jo selv har disse.
Men er der stor forskel på når man tager medicin mod denne sygdom og når man
ikke gør?

Er der nogen som har oplevet noget negativt ved denne sygdom?

//Heidi

Fra : myggen

Dato : 12-10-05 18:11

"Heidi" <nicholai@> skrev i en meddelelse
> [...]
> man ikke gør?
>
> Er der nogen som har oplevet noget negativt ved denne sygdom?

jeg har tidligere lidt af hypofyseinsufficiens som følge af en svulst i
hjernen, og derfor producerede jeg ikke selv nogle af de hypofyse styrede
hormoner selv. Derfor fik jeg medicin for mit stofskifte der ellers var
ikke-eksisterende.
Det eneste sådan negative jeg oplevede var, at jeg skulle tage medicin hver
dag, og det var ikke kun for mit stofskifte jeg var medicineret, så det har
ikke været stofskifteproblemets skyld.

Måske er mit tilfælde ikke noget du kan bruge, men jeg har i al fald prøvet
at have et meget lavt stoftskifte og tage medicin for det. Jeg kan ikke sige
om forskellen når man tager medicin og ikke gør det, da jeg efter at jeg
selv stoppede med at producere stoffet, blev medicineret med det samme, og
at da jeg stoppede med at tage det, virkede jeg som jeg skulle, uden hjælp
fra medicin.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-10-05 18:43

"Heidi" <nicholai@> writes:

> [...]
> Er der andre her i gruppen som har denne sygdom?
> Jeg har fået taget en blodprøve for at tjekke det, og får først svar om 4

FIRE UGER? En almindelig stofskifteprøve tager ca. et døgn at tjekke.

> Har det nogen større betydning på kroppen, at ha denne sygdom.

Absolut. Din krop fungerer simpelthen langsommere.

> Jeg ved godt den bringer nogle symptomer med sig, da jeg jo selv har disse.
> Men er der stor forskel på når man tager medicin mod denne sygdom og når man
> ikke gør?

Medicinen, Eltroxin, er faktisk altid bivirkningsfri. Den virker 100%
efter lidt dosistilretning. Så tager man sin medicin er man komplet
symptomfri.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : myggen

Dato : 12-10-05 18:53

> [...]
>
> Medicinen, Eltroxin, er faktisk altid bivirkningsfri. Den virker 100%
> efter lidt dosistilretning. Så tager man sin medicin er man komplet

kan kun tilslutte mig den beskrivelse af eltroxin som jeg selv har taget i 6
år..

Fra : Kristine Gazel

Dato : 12-10-05 19:11

Heidi wrote:

Jeg blev født med stærk reduceret skjoldbruskkirtel og deraf følgende lavt
stofskifte. Sygdommen hedder myksodem.
Jeg har derfor skullet tage eltroxin hver dag hele mit liv.
Det er ikke noget problem - andet end det med at skulle huske medicinen. Men
faktisk er det en fordel hvis man tager p-piller, så glemmer man dem ikke,
fordi man alligevel skal tage eltroxin.
Hvis du har for lavt stofskifte er det ekstremt vigtigt at du tager din
medicin. I min knap så strukturerede ungdom, fik jeg nogle gange ikke hentet
nyt på apoteket, hvorfor jeg nogle gange gik i tre-fire dage uden. Jeg fik
det dårligt i løbet af ganske få dage uden; træthed, svimmelhed, generel
utilpashed, kvalme. Omvendt kan det også give ubehag ved for høj dosis, men
dosis skal lige falde på plads, som der også bliver sagt her i tråden.
Under min graviditet fik jeg taget blodprøve hver fjerde uge, mod normalt en
gang årligt, og min dosis blev sat en anelse op. Hvis du bliver gravid er
det altså virkelig vigtigt, at der bliver holdt øje med dit stofskifte.

Det korte af det lange er, at når din dosis falder på plads, vil dit liv
være fuldstændigt normalt, du skal bare huske medicinen, og lære at leve med
den. Måske bare i en periode, måske i længere tid.

--
Med venlig hilsen

Kristine Gazel - http://kristine.gazel.dk/
Bibliotekar DB; Cand. Scient. Bibl.
"He who lends a book is an idiot. He who returns the book is more
of an idiot". - Anonymous, Arabic Proverb.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-10-05 12:06

"Heidi" <nicholai@> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe
>

> Er der nogen som har oplevet noget negativt ved denne sygdom?
>
> //Heidi

Jeg har en kammerat, som har det, og har haft det hele sit liv.
Ja selvfølgeligt har det negative sider, og som andre her fortæller, så
hedder midlet Eltroxin. Det virker rigtigt godt, men ifølge min kammerat,
så har alle læger en medfødt lyst, til at ville regulere på dette. Så når
du har fundet den rette dosis, og tilfældigvis møder en ny læge, så dask ham
over fingrene. ... Nu skal jeg se om jeg kan huske, hvordan det
virker... For højt, så får du hovedpine, og det er altså en der vil noget,
søvn er en by i Rusland, dit hovede vokser til tredobbelt størrelse ( bare
rolig, det føles bare sådan )... Og måske også hyberaktivitet.... For langt
ned, så lige det modsatte, bare hovedpinen skiftes ud med stort besvær med
at holde styr på, hvad der egentligt sker omkring dig, for til sidst at ende
i uforståelig tale, og sove 20 til 23 timer i døgnet. Min kammerat har også
somme tider problemer med, at kunne besvime, eller være på vej til det. Jeg
er ikke helt klar over, hvad det egentligt betyder, men lægerne er
forundrede over, at alt bliver " Kridhvidt " for hans øjne, og de var af den
formening, at det burde blive " Sort ".
Jeg ved så ikke, hvordan det passer med andres opfattelse af Eltroxin, men
jeg mener, han hver anden dag, tager 2 piller, og de andre dage, kun 1
pille. Jeg kan ikke huske, om han af og til, regulerer lidt, med en ekstra
pille, eller springer en over. De har et eller andet tal lægen måler, og
til lægernes store forundring, så kan han altid, inden resultatet
forelægger, fortælle, med ret så stor nøjagtighed, hvad dette tal er, hvad
enten det er skyhøjt, eller nærmest ikke eksisterende, men ved sidstnævnte,
er det vist kun hans mor, som kan fortstå hvad han siger. Husk endelig,
ved hospitalsindlæggelser, straks at gøre dem opmærksomme på, hvad der er
dit aktuelle forbrug af Eltroxin, og strit imod med næb og klør, hvis de vil
ændre på det, under indlæggelsen. Der skal være rigtigt gode grunde til
det, for at du skal give dem lov. Hav eventuelt en god ven i baghånden, til
at slå i bordet, hvis det skulle blive nødvendigt. Som jeg vist har
skrevet før. Visse yngre læger, tror de er " Guds gave til folket ", men
reelt er de bare mere nysgerrige end kloge. Husk også, det er kun dig, der
kan føle hvordan du har det, og derfor er det vigtigt, at du kan
videreformidle denne følelse til den læge, som du nu står overfor. Snakker
i forbi hinanden, så bliver du helt sikkert fejlbehandlet. Husk også, at de
tal, som de går ud fra, måske ikke lige er der, hvor du føler du har det
godt, og fungerer godt. Stofskifte for lav, har som regel, vist også den
ulempe, at du behøver mere varme, og ikke er nær så følsom over, om
temperaturen stiger et par grader, eller fem. Der er vist også noget med,
fingre og negle, der ændrer lidt form.... Jeg kan ikke lige spørge ham, for
vi er ikke på talefod lige nu ... Det er en herre med temperament, og en
stædighed der siger spar 2 til alt. Om dette også er sygdommens skyld, skal
jeg lade være usagt.

M.V.H.....Benny..
Som dog snart håber på at høre fra ham igen.
Undskylder det blev lidt langt.

Fra : Heidi

Dato : 13-10-05 14:20

Hej Igen

Jeg har ringet til lægen og spurgt, hvorfor det vil tage 4 uger, for at få
svar på blodprøven.
De var hende som havde sagt forkert eller mig, der havde misforstået noget.
Det er et celleskrab som tager 4 uger for resultat.

Blodprøven viste at der ikke er noget galt med mit stofskifte, så jeg har
heldigvis ikke en stofskiftesygdom.

Nu skal jeg ringe imorgen for at snakke med lægen igen, da der jo
tilsyneladende er et eller andet galt, ellers ville jeg jo ikke ha det som
jeg har det.

Jeg er tit svimmel, døjer med hovedepine, har voldsomme humørsvingninger,
får hedeturer, føler mig meget deprimeret, har ikke det store overskud mere,
har let kvalme og manglende sult. Så er der den klumpe fornemmelse jeg føler
nede i halsen.

Min menstration er blevet uregelmæssig til trods for, at jeg tager p-piller
hver morgen mellem kl 6-8.

Nogle dage er den måde jeg har det mere voldsom end andre.. men der er hele
tiden noget.

Jeg gider ikke ha det sådan her mere...har haft det sådan her de sidste 3
måneder.. så jeg håber virkelig, at lægen kan hjælpe mig

//Heidi

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-10-05 18:49

> [...]
> p-piller hver morgen mellem kl 6-8.
>
> Nogle dage er den måde jeg har det mere voldsom end andre.. men der er

Det lyder som en ret nøjagtige beskrivelse af overgangsalderen/
hormonsvingninger. Jeg har lidt af dem siden jeg var 32, men det har været
noget periodisk. Det hjælper mig at holde mig i gang, både fysisk og
mentalt, og at få sovet ordentlig hver nat.

Mvh Maria

Fra : Heidi

Dato : 14-10-05 11:56

Hej .

Jeg håber virkelig ikke, at jeg er i overgangsalderen. jeg er nemlig kun 23
år
Der er mange som har stukket til mig med den der overgangsalder, men det har
bare været i sjov.

jeg har født 2 børn inden for 1½ år så jeg tror, at det bare er mine
hormoner som ikke er i balance.
Jeg har idag fået nogle nye p-piller for at se om det kan hjælpe.

//Heidi

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-10-05 13:50

"Heidi" <nicholai@> writes:

> Jeg håber virkelig ikke, at jeg er i overgangsalderen. jeg er nemlig
> kun 23 år Der er mange som har stukket til mig med den der
> overgangsalder, men det har bare været i sjov.

Jeg har gennem flere år haft store gener fra mit stofskifte og
spørgsmålet der altid gik igen var: "Er du gravid?"

Et-par-og-tyve år, kvalme, ubehag, hedeture og gift. Tja, måske er det
ikke så underligt at det var det første folk tænkte på. Det var dog
"bare" et galopperende stofskifte, der var så højt, at man ikke kunne
måle det på Århus Kommunehospital.

Mvh Trine