Daglig panikangst
Fra : dktekno

Dato : 11-10-05 20:57

Jeg skriver her, og ikke i et psykologi-forum da jeg anser dette for at være
noget jeg hellere vil anse dette ud fra et klinisk synspunkt.

Jeg har i den seneste tid døjet med panikangst. Hver evig eneste dag. Og jeg
kan ikke sige noget om hvornår det kommer. Det kommer bare. Jeg kan være
koncentreret om noget jeg vildt godt kan lide, og alligevel kommer det. Jeg
kan kede mig, og det kommer. Jeg kan spille spil, og det kommer alligevel.
Uden at jeg på nogen måde har kontrol med det.

Jeg får hver gang en lille smule vejrtrækningsproblemer, klump i halsen, men
derudover bliver jeg også svimmel, får kvalme og udvikler en ekstraordinær
angst for at kaste op (det værste jeg ved er at kaste op).

Panikanfaldet kan bedst beskrives som den angstfølelse du vil få, hvis du
hængte i en meget tynd tråd udover en klippe, og der er 1 km. ned.

Lige bortset fra, at ovenstående situation i mit hovede ville blive anset
for at være en befrielse, hvis alternativet var at kaste op.

Jeg bliver meget svag efter en sådan panikangst, når den endelig er gået
væk, og den tager på krafterne til resten af dagen.

Lige siden starten af sidste uge, har sengetiderne været mine eneste
højdepunkter på dagen.

Hvordan kan jeg rent klinisk gøre en ende på mine lidelser, hvis løsningen
ikke er selvmord?

Fra : nana sørensen

Dato : 11-10-05 21:12

"dktekno" <dktekno@gmail.com> wrote in message
> [...]
> højdepunkter på dagen.
>
> Hvordan kan jeg rent klinisk gøre en ende på mine lidelser, hvis løsningen

Tage kontakt til din læge, få noget angstdæmpende medicin, og find i samråd
med en eller anden autoriseret ud fra hvor din angst stammer fra. angst er
ikke en sygdom, det er et symptom.

Mvh. Nana

Fra : Jan Pedersen

Dato : 11-10-05 21:14

> Hvordan kan jeg rent klinisk gøre en ende på mine lidelser, hvis løsningen
> ikke er selvmord?

Selektive Serotonin Optagshæmmere....eller lykkepiller der specifikt
påvirker serotonin genoptagelsen i hjernen mere specifikt: lykkepiller.
Disse er vist eneste medicinske løsning. Kender flere på hvem det hjælper.
Men desværre ikke på alle. Og der går en rum tid før virkningen sætter ind.

Men....ingen kender vist langtidsvirkningerne af lykkepiller endnu...der er
endvidere rapporteret dødsfald som resultat af indtagelse af lykkepiller på
verdensplan. Men det gælder jo for det meste psykofarmaka..den terapeutiske
virkning opnås desværre med store omkostninger.

Anderkendte bivirkninger:

Øget svedtendens, forsinket ejakulation (for nogen en ønsket virkning :) ) ,
tendens til rastløshed, aggresiv adfærd....enkelte fabrikater har flere
anderkendte bivirkninger bl.a. Fontex...spørg på apoteket eller hos lægen.

Hvis du hellere vil bruge en ikke kemisk løsning er der vist kun psykoterapi
tilbage. Men det kan jo blive svært at finde en person der er kvalificeret
til at udføre dette hvis det samtidig skal være gratis.

Fra : myggen

Dato : 11-10-05 21:34

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Disse er vist eneste medicinske løsning. Kender flere på hvem det hjælper.
> Men desværre ikke på alle. Og der går en rum tid før virkningen sætter

jeg har ikke kendskab til nogen de ikke virker på, da der på nuværende
tidspunkt er ret mange forskellige varianter på markedet, og derfor vil man
kunne skifte til et præparat med andet forhold mellem de virksomme stoffer,
hvis det man får ikke umiddelbart har effekt. Det kan man selvfølgelig ikke
gøre i det uendelige, men der burde være mulighed for at finde noget der
virker..
Af adnre årsager til det ikke har effekt kan være for lav dosis eller at man
endnu ikke er gennem dem "indkørings"/"tilvænningsfase" på op til 6 uger
(mener jeg det er), som der kan gå, før man kan være sikker på at pillerne
er begyndt at virke.

> Men....ingen kender vist langtidsvirkningerne af lykkepiller endnu...

vil lige indskyde at lykkepiller ikke på nogen måde er ment som en
vedvarende behandling. Det skal ledsages af anden behandling, fx.
samtaleterapi o.l. og antidepressive midler er derfor kun en midlertidig
løsning, til at holde symptomerne væk, mens man finder ind til sagens kerne

> [...]
> anderkendte bivirkninger bl.a. Fontex...spørg på apoteket eller hos lægen.

det skal derudover lige tilføjes at man ikke må brat afbryde behandlingen
med antidepressiv, men at man skal trappe ned.. om det er en bivirkning er
jeg ikke kompetent til at bedømme, men det er væsentligt at vide

Og så vil jeg stærkt anbefale at du (altså dig der startede tråden )
tager kontakt til din læge. For han/hun er den nærmeste til at sætte dig
igang med eventuel behandling.

> [...]
> tilbage. Men det kan jo blive svært at finde en person der er kvalificeret
> til at udføre dette hvis det samtidig skal være gratis.

Jeg tror der er flere muligheder. Ved at hypnose er noget nogle bruger og at
man igennem det kan gå tilbage i tiden, og på den måde finde frem til og evt
arbejde med, det der forårsager symptomerne.
Men igen, det er først og fremmest din læge du skal snakke med, eller en der
har en uddannelse inden for psykologi, da det er en sådan person der har de
fornødne redskaber til at hjælpe dig med at finde løsningen. For løsningen
er ikke at tage antidepressiv (lykkepiller), for det slukker bare for
symptomerne, det løser ingenting. På en måde lidt som en alkoholiker der
drikker for at dulme smerten

God bedring!

Fra : Jan Pedersen

Dato : 11-10-05 22:51

"myggen" <trine@pixiemachine.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er ikke at tage antidepressiv (lykkepiller), for det slukker bare for
> symptomerne, det løser ingenting. På en måde lidt som en alkoholiker der

Hypnose er vist meget kontroversielt...sagkundskaben er meget skeptisk da
man ikke helt kan være sikker på at de minder der dukker op er reele minder
eller reelt hjernespind...populært sagt.....
Ellers er kognitiv terapi velrenomeret og virkningen videnskabeligt
eftervist....terapiformen bygger ..populært sagt ...på at man arbejder med
personens tanke processer (altså ikke med det ubevidste...følelserne..men
det bevidste tankerne) og forsøger at få personen til at tænke positivt og
rationelt..specielt forsøger man at ændre personens selvbillede og at gøre
personens billede af hvad andre personer tænker og føler mere realistisk.
Kognitiv terapi bruges mest ved depression ..men er også anvendt ved panik
angst...rent hjerne kemisk er det de samme stoffer der er i spil...hvorfor
serotonin blokkerne virker ved begge tilstande: serotonin og noradrenalin,
derfor er det så nok også naturligt at kognitiv terapi virker ved begge
tilstande: se evt. http://psykonet.dk/fnp/panik01.htm
og
http://www.netpsykiater.dk/Htmsgd/panikangst.htm

Kognitiv terapi tilbydes mest af psykologer men også enkelte psykiatere er
efteruddannet i denne behandlingsform.

Den gode behandling:

Det første korte stykke tid mens man venter på at kunne komme i behandling
hos psykiater/psykolog: angstdæmpende medicin (kun kort tid!). Sideløbende
opstartes SSRI behandling (lykkepiller) hvor virkningen vil indtræde efter
6-8 uger.

Herefter skulle der gerne igangsættes psykoterapi da SSRI behandling jo kun
fjerner symptomerne og ikke lidelsen som sådan.

Men hvordan man lige finder en psykiater der arbejder med kognitiv terapi ?
dunno....må være dig svar skyldig...
forhåbentlig ved den praktiserende læge der skal henvise det.....har man råd
kan man jo finde en psykolog der arbejder med det : nemmere da psykologer
reklamerer tit for deres fortræffeligheder :)

Fra : myggen

Dato : 12-10-05 09:43

> [...]
> minder
> eller reelt hjernespind...populært sagt.....

jeg ved det ikke er så "anset" som visse andre behandlingsformer, men det
virker jo dog atlså på nogle. Og pointen med at nævne det og skriver at der
ar flere muligheder end psykoterapi, var for at ham/hende der startede
tråden kunne se så mange muligheder overhovedet.

> [...]
> opstartes SSRI behandling (lykkepiller) hvor virkningen vil indtræde efter

angstdæmpende medicin og antidepressiv kan være det samme.. det afhænger af
hvordan den enkelte reagerer på de forskellige præparater. Jeg har kendskab
til flere der får dæmpet deres angst af det antidepressiv de får, og det er
præcis også derfor at antidrpressiv bruges som angstdæmpende.

> Herefter skulle der gerne igangsættes psykoterapi da SSRI behandling jo
> kun
> fjerner symptomerne og ikke lidelsen som sådan.

nemlig

> Men hvordan man lige finder en psykiater der arbejder med kognitiv terapi
> ?
> dunno....må være dig svar skyldig...

nu har jeg ikke foretaget en sådan søgning, men kigger man på de gule sider
(evt. i telefonbogen) kan man se annoncerne for de forskellige, og der er
nogen der kun arbejder med kognitiv terapi.. andre med noget andet. Så det
er egentligt mit foreslag. Men det er som sagt noget man kan få mere hjælp
til og info om, ved at henvende sig til sin læge.

nemmerlig..

Fra : Futte

Dato : 12-10-05 06:09

Jeg har prøvet at skrive til dig privat, håber du får det og skriver til
mig, da vi lider af det samme. Dog har jeg været i behandling og måske kan
jeg hjælpe bare lidt, så du får den rette hjælp.
Ellers skriv lige hvordan jeg skriver til dig privat, hvis du ikke har fået
min mail.

Med venlig hilsen

Lene

Fra : Gamle

Dato : 11-10-05 23:46

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
alligevel.
> Uden at jeg på nogen måde har kontrol med det.

Kære ven.

Prøv dette link
http://community.netdoktor.com/ccs/dk/depression/facts/whatis/article.jsp?
articleIdent=dk.depression.facts.whatis.dk_depression_xmlarticle_003023
Det må kunne berolige dig, når der er muligheder for at hjælpe effektivt.
Søger du professionel hjælp, bliver du også helbredt.

Mange venlige hilsener
Torben

Fra : Lyrik

Dato : 12-10-05 11:54

> [...]
> være
> noget jeg hellere vil anse dette ud fra et klinisk synspunkt.
>
> Jeg har i den seneste tid døjet med panikangst.
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Min kone var i sin tid meget plaget af panikangst, der lige som du beskriver
det kom som et "lyn fra en klar himmel".
Det kunne være så voldsomt at hun måtte indlægges.
Jeg har lige diskuteret dit brev med hende og hun siger helt kategorisk, at
da hun fik Cipramil, så gik panikangsten væk.
Dosis er individuel. Men du skal nok over 20 mg.
Da det er endogent, kan det bunde i for lavt serotoninindhold i hjernen. I
så fald er "psykologiske råd" om at finde årsager ikke meget værd. Årsagen
er jo netop at hjernekemien levner dig med for lidt serotonin.
For øvrigt er det så godt som uden bivirkninger. man bliver heller ikke
afhængig som af alkohol.

Psykiske lidelser burde retteligt nok hedde :"Hjernekemiske ubalancer".
IMHO.
I så fald kunne man måske bedre takle dem. De er for meget overladt til en
moderne udgave af heksedoktorer og mystificering. Alle har "gode råd" om
aura og hypnotiske trancer, hvor et kemikalie i virkeligheden er
løsningen.))
Hvis man har hovedpine til sammenligning så rådes man ikke til at finde
årsagen i barndommen, men til at tage 2 Panodil. Det er iorden at leve
afbalanceret, men sin barndorm står det ikke til at ændre.

Hilsen
Jens

Fra : Futte

Dato : 12-10-05 12:22

Nu har jeg selv problemet tæt inde på livet, og vil skynde mig at sige, at
hvad der hjælper den ene nødvendigvis ikke hjælper på den anden. Fordi din
kone er hjulpet med Cipramil, er det ikke sikkert netop den medicin hjælper
brevskriveren, der skal måske noget helt andet til. Jeg selv har aldrig haft
den glæde at denne medicinform har hjulpet mig, derimod har en god psykolog
hjulpet. Det er en falsk tryghed at få brevskriveren til at håbe på at
Cipramil hjælper ham/hende, fordi det hjælper din kone og han/hun så oplever
at det IKKE hjælper, men måske er det en helt anden medicin brevskriveren
skal have. Når man er så langt ude at f.eks panikangst som er et helvede når
man er midt i det, så er man villig til at prøve alt for at få det bedre,
sådan tror jeg de fleste har det. Mig selv to det 5 år før jeg fik ordentlig
fodfæste. Efter min opfattelse er det også noget med at finde frem til
hvorfor man får disse anfald. Er det "spøgelser" fra fortiden, kan man ikke
ændre på det, men man kan lære at se en sammenhæng om hvorfor man reagere
med angstanfald. Det er vigtigt at få det gennembearbejdet med en god
psykolog og finde "hylder" og "skuffer" at få lagt tingene i. Og endelig kan
en god psykolog hjælpe en med teknikker om hvordan man lære at bekæmpe et
angstanfald når det er under optræk. Det er noget med éns tanker skal
afledes og lære at fokusere på positive ting. Jeg ved det kan lyde dumt i
nogens ører, men ved nogen er blevet udstyret med en elastik om håndledet
når de begynder at skal lære at håndtere et angstanfald. De skal så "skyde"
sig selv med elastikken når de kan mærke angsten sniger sig ind på en og
elastikken fjerner ens negative tanker og ned til den. En anden teknik kan
være at når man kan mærke pulsen og hjertet begynder at hamre (noget af det
mest almindelige ved angstanfald) det er at tage nogle dybe vejrtrækninger
nogle gange. Det får puls og hjerte til at falde til ro. Der er virkelig
meget man kan få hjælp til at lære, medicin gør det ikke alene - ikke efter
min opfattelse. Noget andet der også er godt, er at tale med andre der selv
lider af det, fordi det hjælper én til at forstå at man ikke er alene om
det. Andre mennesker der aldrig har prøvet et angstanfald, ved slet ikke
hvad det vil sige, kun den der selv har mærket det på sin egen krop ved hvor
rædselsfuldt det er. Det er så nemt for andre at sige: Man skal tage sig
sammen, det er nemlig det eneste man IKKE kan og slet ikke under pres fra
andre uvidende mennesker. Men ved hjælp fra en god psykolog og eller en god
psykiater kan man virkelig få et tåleligt liv igen - nogen bliver endda helt
helbredt. Men hos os der lider af det tror jeg der altid vil sidde en snert
af skrækken for det i én, men det er så det, der er godt at få styr på at
kan lære at håndtere.

Mvh.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 12-10-05 22:16

Psykoterapi som f.eks. kognitiv terapi er ikke mystisk og der er en tæt
sammenhæng mellem denne terapiform og serotonin indholdet i hjernen i det
denne stiger ved succesfuldt kognitiv terapi. Psyken og den fysiske krop er
to sider af samme sag jo..... Hjernen kan skam selv bringes til at producere
den nødvendige serotonin. MEN...ikke i alle tilfælde...ingenting i denne
verden er så enkelt at man kan sige den ene behandlingsform er bedre end den
anden...intet er sort hvidt...mennesker og deres lidelser er individuelle og
læger/psykiatere/psykologer må vurdere hvad der hjælper den enkelte
patient...tit ved at prøve sig frem.

Fra : Futte

Dato : 13-10-05 05:04

Præcis!!!

Lene

Fra : Lyrik

Dato : 13-10-05 11:15

> [...]
> sammenhæng mellem denne terapiform og serotonin indholdet i hjernen i det
> denne stiger ved succesfuldt kognitiv terapi.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jeg giver dig groft set ret i dine betragtninger. men der er praktiske
hurdler som skal overvindes.
Hvis du står med et deprimeret og angst menneske, så er det sjældent at
terapi er det første praktiske valg.
Første praktiske valg i dette samfund Danmark- er en Cipramil og når det er
for lidt (ofte) så 2 Cipramil.
Terapi er i det hele taget en meget samfundsmæssig dyr,-løsning, der som
regel først bliver sat i værk efter en indledende medikamentel behandling
som bringer patienten på et niveau der kan modtage terapi.

Med hensyn til terapis mulighed for at hæve serotoninindholdet så har jeg
godt hørt det, men ikke set konkrete tabeller over hvor meget og for hvem.
Der var vist lidt hear-say i Psykiatriinformation som vist nok omfattede(ret
mig endelig) meget lette tilfælde.

Man kunne jo også forestille sig en Parkinsonpatient som mangler dopamin,
der selv ved "terapi" kunne hæve dopaminindholdet i hjernen(også et
hjernekemisk tilfælde).
Men rent praktisk i dagens Danmark lades dette ude af betragtning(talte med
en overlæge om det i går).
Behandlingen består udelukkende i en medicin som øger dopaminindholdet i
kroppen.

Så bryd sammen og tilstå. Serotoninmangel i hjernen skal først og fremmest
takles med medikamenter der øger dette indhold!

Hilsen
Jens